Alig több mint két évvel ezelőtt már trükközött kicsit a MÁV, hogy ne kelljen bevallani, tulajdonképpen árat emelt: akkor gyorsvonati pótjegyet vezetett be országosan, a legtöbb távolsági vonatra. Most a Balaton déli partjának frissen felújított vonalán történt hasonló.
Az eddig is kétóránként közlekedő, egyes kocsikban Intercity, más kocsikban normál gyorsvonati utazást kínáló vonatokra pár hete rányomták a „Balaton expressz” címkét, és kötelezővé tették a helyjegy váltását. Egyébként ugyanazokat a vagonokat használják, mint eddig, és a menetidő sem csökkent feltűnő mértékben.
Plusz 300 forint kiadás
Ez a Budapest Déli-Siófok viszonylatban azt jelenti, hogy 2200 forint lenne a két évvel ezelőtti vonatjegy (illetve most is ennyi a normál személy, csak az alig van). Emellett 2375 forint a két éve megemelt pótjegyes verzió, amivel még június elején is utazni lehetett. A 300 forintos kötelező helyjeggyel együtt pedig 2675 forint az új jegyár. Ez mintegy 13 százalékos emelés június elejéhez képest.
Vannak ugyan szép számmal, a nyári menetrend alapján szintén két óránként olyan sebes vonatok, amelyekre nem kell helyjegy, ám ezeknek a menetideje általában hosszabb: van úgy, hogy csak tíz perccel, de gyakoribb, hogy Siófokig fél órával. Fonyódig már jellemzően 50 perc a különbség.
Befedték, felbontották
Zamárdiban nemcsak az állomást és a síneket újították fel, egy vasúti átkelőt is áthelyeztek. Ezt azonban átadás után nem sokkal ismét fel kellett bontani, állítólag tervezési hibák és egy kábel lefektetésének elfelejtése miatt. A helyi lakosok és a turisták egyaránt sűrűn emlegetik a tervezőket a kánikulában.
Sok utas csak az állomáson szembesül azzal, hogy a helyjegy kötelező, így az is előfordulhat, hogy a vonat megtelik és nem fér fel. Így fokozatosan érvényes, hogy lehetőleg váltsuk meg előre a jegyüket, például az interneten.
9999
Önök bíznak abban, hogy egy 9999 forintba kerülő termék árképzése tisztességes? Hogy a termék árára ráraktak egy fair haszonkulcsot, és véletlen éppen ennyi jött ki? Vagy úgy érzik, hogy pont annyiért próbálják rájuk sózni az adott dolgot, amennyiért úgy gondolják, még megveszi a nép? Avagy amennyiért még nem szégyellik?
Ha erre a kérdésre válaszoltak, nézzék meg a következő fotót, amelyen a Lepsény–Szántód-Kőröshegy vasútvonal felújításának ára szerepel. Hogy, hogy nem, a tisztességes vállalkozó pont 29 milliárd 999 millióért vághatott bele.
Építhetnénk sorházat is
Az már csak hab a tortán, hogy ezt a szakaszt a MÁV rendszere szerint egyes vonatok 33, mások 37 kilométer alatt teszik meg. Pedig nincs rövidebb út az erdőn keresztül.
De tegyük fel, hogy a vonal 37 kilométeres (37 ezer méter). Hogy megértsük, mennyibe került a felújítás, képzeljük el, hogy a sínek mellé végig családi házakat építünk. Legyen egy telek 37 méter széles, ebben az esetben ezer családi ház férne oda, simán meg lehetne építeni ennyiből a teljes sort, egy házra ugyanis így is 30 millió forint jutna. De feleakkora telkekkel és 15 milliós házankénti költséggel is reálisan számolhatnánk.
Kormányfővé nevezte ki Andrej Babist, az októberi képviselőházi választásokon győztes Elégedetlen Polgárok Akciója (ANO) mozgalom elnökét kedden Prágában.




