5p

Túléli Budapest a következő öt évet is kormánytámogatás nélkül?
Milyen kapcsolatot lehet kialakítani a Fidesszel, Magyar Péterrel és Karácsony Gergellyel?
Online Klasszis Klub élőben Vitézy Dáviddal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 13. 16:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Miközben a gyártók milliárdokat kaszálnak a gyerekjátékokon, a törvénytelenül túlóráztatott gyári munkások ebből csak filléreket látnak. Papíron az etikus játékgyártásra esküsznek a cégek, a gyakorlat azonban mást mutat: oknyomozók épültek be az éneklő Ariel babát előállító munkások közé, akiket keményen kizsákmányolnak a munkáltatók. A szülők jobb ha tudják: nem karácsonyi csoda, hanem rabszolgamunka teszi széppé a gyerekeik ünnepét.

A Solidar Suisse és a China Labor Watch jogvédő szervezetek által a The Guardian napilap közreműködésével végzett nyomozás eredményeit csütörtökön tették közzé. A lap azt írja: a Disney-nek, a Fisher Price-nak és más multiknak dolgozó, kínai munkásokat (nagyrészt nőket) agyonhajszolják, törvénytelen túlórákra kényszerítik, szabadság és táppénz nélkül - mindössze 300 forintnak megfelelő órabérért. Többen arról számoltak be, hogy aki 3 napnál többet van betegszabadságon, azt megbüntetik vagy kirúgják.

Fillérekért dolgoznak rengeteget

A kínai Heyuan városában található Wah Tung gyár dolgozói elmondták: havonta 175 túlórájuk van és egyetlen szabadnapjuk - ez a kínai tötrvényekkel és a játékipari magatartási kódexekkel is szembemegy. Az alap órabér 7,5 jüan, mintegy 300 forint - ez még éppen legális, de annyira alacsony, hogy gyakorlatilag túlórákra kényszeríti a dolgozókat. A nemek közti egyenlőtlenség is jelentős: a menedzsmentben kilencszer több a férfi, a munkások 80 százaléka viszont nő.

A Kuangtung tartományban található Heyuanban 3 millióan élnek, a Wah Tung játékgyártónál 2000 ember dolgozik, főként műanyag játékokat és elektronikai cikkeket állítanak elő. Itt készül a Disney éneklő, fürdethető Ariel babája is, ami 35 fontért kapható a briteknél (Magyarországon 10 ezer forint körüli áron találtunk ilyet). Sok brit webáruházban kifogyott a termék, és új szállítmányra várnak. A nyár végén, csúcsidőszakban naponta 2400 baba került ki a gyárból.

A Disney óriásit kaszál, a dolgozók morzsákat kapnak

A Disney fogyasztói termékekkel kereskedő osztálya a legutóbbi negyedévben 264 millió fontnak (96 milliárd forintnak) megfelelő működési nyereséget ért el, 880 millió fontos (320 milliárd forintos) árbevétel mellett. Ehhez képest a költségek lebontásából kiderül: ebből egy gyári dolgozó babánként 1 penny értékben részesedik.

Egy hónapra épültek be a nyomozást végző szervezetek az éneklő Ariel-baba gyártósorán dolgozók közé. Naponta 2-5 órát kellett túlórázniuk, a hétvégékkel együtt így jött össze időnként a havi 175 túlóra - ez a jogszabályban engedélyezett 36 óra közel ötszöröse. Miközben a kínai havi átlagbér 7665 jüan volt tavaly (mintegy 315 ezer forint), a gyár dolgozói a termeléstől függően havi 2-3 ezer jüant kaptak, kevesebbet az átlagbér felénél.

Ez nem karácsonyi csoda, hanem rabszolgamunka

A Solidar Suisse jogvéd szervezet azt írja: a gyerekek tényleg imádják a Disney játékait, de fontos, hogy a szüleik tudják: nem karácsonyi csoda történik a háttérben. Ezeket a játékokat fillérekért dolgozó nők készítik el, törvénytelenül rájuk kényszerített túlmunkával. Nem azért dolgoznak éjjel-nappal a gyárban, mert szívesen csinálják, hanem mert máshogy nem tudnak megélni.

Szerintük a Disney simán megengedhetné magának, hogy többet fizessen a dolgozóknak - itt lenne az ideje, hogy valamit visszaadjanak azoknak az embereknek, akik hozzásegítik őket a bevételhez. Ha egy kicsivel drágábban adnák el a babákat vagy egy kicsivel kevesebbet tartanának meg a bevételből, akkor normális fizetést biztosíthatnának a munkásoknak.

Messze az elmélet és a gyakorlat - a cégek hárítanak

A legnagyobb játékgyártók - így a Disney és a Mattel is - tagjai a Játékgyártók Nemzetközi Tanácsának, ami a játékgyárakban meglévő munkakörülmények javítása érdekében meghatározza az ipari sztenderdeket az etikus játékgyártáshoz. A Wah Tung gyár rendelkezik is a tanács által kibocsátott minősítéssel; a tanács szóvivője szerint a most közzétett jelentés megállapításai szembemennek az alapelveikkel, ezért saját vizsgálatot is indítottak az ügyben. Azt ígérik, gyorsan és hatékonyan feltárnak minden olyan problémát, ami megszegi az alapvető elveiket.

A tanács azt állítja, már eddig is jelentős eredményeket értek el az etikusabb munkakörülmények megteremtésében a kínai és más játékgyáraknál. Emelkedtek a fizetések, biztonságosabbak a körülmények és a munkaórák száma csökken; a kínai játékgyárakban kevesebbet kell dolgoznia egy embernek, mint a ruházati és elektronikai üzemekben.

A Disney szóvivője úgy reagált: a társaság tagja az etikus játék programnak; a tanács egy állásfoglalására is hivatkoznak, amely szerint üdvözölnek minden olyan nagyszabású vizsgálatot, amely hozzásegít a játékgyárakban meglévő munkakörülmények megismeréséhez.

A Mattel azt mondta, jelenleg nem gyártatnak az említett üzemekkel; elkötelezettek amellett, hogy a játékaikat és termékeiket előállító minden egyes dolgozóval fair módon és tisztelettel bánjanak, számukra biztosított legyen a biztonságos és egészséges munkakörnyezet.

A cikkben használt képeket a Solidar Suisse készítette a kínai játékgyárakban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Megjósolták a fogadóirodák Trump győzelmét
Natív tartalom | 2024. november 6. 12:51
A csatatérállamok drámai hajrája rendkívüli izgalmat hozott az USA elnöki posztjáért vívott versenyben. Magyarországon idén először lehetett fogadni az elnökválasztásra, és jelentős számban fogadtak jó érzékkel Trump győzelmére.
Vásárló Buksza: baktériumcunami vagy tisztaság a lakásban? Kisokos a mosogatószivacsokhoz, törlőkendőkhöz
Buksza blog | 2024. november 4. 16:17
A háztartásokban használt tisztítóeszközöket időnként ki kell dobni, ám az meglepő, hogy a szakértők szerint milyen gyakran kell ezt megtenni.
Vásárló Összeomlás előtt az étteremlánc, a magyar leány időben váltott
Privátbankár.hu | 2024. november 4. 12:36
A Magyarországon is ismert amerikai TGI Friday’s könnyen lehet, hogy teljesen eltűnik a színről.
Vásárló Kitört a tojásválság, elszálltak az árak: külföldről dobnak mentőövet a szlovák vásárlóknak
Buksza blog | 2024. november 4. 10:27
Szlovákiában a tavalyi madárinfluenza-járvány után ősszel is kitört egy hasonló fertőzés, így várhatóan hazai forrásból nem lesz elég tojás a boltokban. Az árak természetesen nőnek.
Vásárló Három rangos nemzetközi díj a fővárosi luxushotelnek
Natív tartalom | 2024. november 4. 07:00
Három díjat nyert a Mystery Hotel Budapest az Észak-Írországban található Galgormban megrendezett 18. World Luxury Hotel Awards gálán.
Vásárló A Penny célba veszi a nyugdíjasokat, dedikált termékeket kapnak az olasz boltokban
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 3. 10:37
Olaszországban a Penny kifejezetten az idősek, nyugdíjasok igényeire szabott termékcsaládot hoz forgalomba. A boltlánc szerint a cikkek nagyon egészségesek és csábító a márkanevük.
Vásárló Kid Rock, Elon Musk vagy épp Barack Obama is befolyásolja a nyereményszorzókat – Klasszis Podcast
Natív tartalom | 2024. november 2. 08:56
Milyen nüanszok befolyásolják az oddsokat? Kit látnak esélyesebbnek a Fehér Házért folyó versenyben a magyarok? Kire fogadnak a férfiak és kire a hölgyek? Mi alapján döntenek a fogadók? Milyen eseményekre lehet fogadni, és mekkora nyereményt remélhetnek? Milyen veszélyek leselkednek azokra, akik nem a kellő körültekintéssel választanak fogadóirodát? Ezekről a kérdésekről is beszélgettünk Tulik Ágnessel, a Vegas.hu marketingigazgatójával.
Vásárló A Lidl tényleg meghökkentő lépéssel rukkolt elő, bevetette Dr. Günstiget
Buksza blog | 2024. november 1. 14:35
Alaposan megdolgoztatta marketingeseit a Lidl az idei bevásárlási szezon előtt, hogy olyan reklámokkal álljanak elő, amelyek ki tudnak tűnni a vásárlókat elárasztó hirdetésözönből.
Vásárló Folytatódik a műanyagpalack-háború: nekimentek a Coca-Colának és a Pepsinek
Buksza blog | 2024. november 1. 12:58
Vásárlóik átverésével vádolja az Egyesült Államok legnépesebb megyéjének önkormányzata a két legismertebb kólacéget, mert műanyagpalackjaik szerinte nem igazán újrahasznosíthatók.
Vásárló Kihúzta a gyufát, nagy bajba kerülhet a Temu
Buksza blog | 2024. október 31. 18:57
Az Európai Bizottság elégedetlen a Temu által benyújtott jelentéssel, amely arról számolt be, milyen intézkedésekkel igyekeztek megakadályozni, hogy gyanús termékek kerüljenek fel az elektronikus piacterükre.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG