2p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Nem csak egyféle inflációs mutató van, mert a fogyasztók is sokféle csoportba sorolhatók be. Az adatok azt mutatják, hogy az alacsony jövedelműeket az áremelkedés jobban sújtotta az elmúlt 15 évben.

A koldus zsebében levő pénz is inflálódik, amivel az állam jól jár, az általa korábban kibocsátott pénzt ugyanis alacsonyabb értéken kell majd valamikor később elfogadnia. Ezért is nevezik az inflációt a szegények adójának.

Kevesen tudják, hogy nem csak egyféle fogyasztóiár-index, azaz a lakossági kiadások árának emelkedését mutató inflációs szám létezik, hanem több is. Például számolnak külön inflációt az alacsony, a közepes és a magas jövedelmű háztartásokra is. (Ehhez összeállítanak egy-egy áru- és szolgáltatás-kosarat, amibe az adott fajta háztartásba tartozók által tipikusan vásárolt dolgok tipikusnak mondható súllyal szerepelnek.)

Mit mutatnak ezek a különböző inflációs mutatók? Azt, hogy a szegények – legalábbis az utóbbi másfél évtizedben – ezzel is rosszabbul jártak. Az 1999-es árszinthez képest az árak 112 százalékkal drágultak az összes háztartásra nézve, és majdnem pontosan ugyanannyi volt a közepes jövedelmű háztartások átlagos költéseinek áremelkedése is.

Az alacsony jövedelműek számára viszont az árak 14 százalékponttal jobban drágultak (126 százalékkal), a magasabb jövedelműek számára pedig 12 százalékponttal kevésbé, majdnem pontosan 100 százalékra, azaz duplájukra. A folyamat hosszú távú tendenciának tűnik, amely növeli a jövedelmi különbségeket. Oka feltehetően az élelmiszerek és a lakhatási költségek átlagon felüli áremelkedése volt, ezeknek a tételeknek ugyanis a szegények kiadásai között hagyományosan komoly súlyuk van. (Az energiaárakról például lásd korábbi cikkünket itt.)

Tavaly az átlagos infláció 1,7 százalék, a szegényebbeké 2,2 százalék volt, a rezsicsökkentés ellenére átlagon felül sújtotta őket az árak emelkedése. (A magasabb jövedelműek 1,8 százalékkal kellett többet fizessenek.)

(A Nap grafikonja-sorozat további részeit itt olvashatja.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG