Nulláról indult, de gyorsan nő
Most Kína a világ kávéfogyasztásának még csak 2 százalékáért felelős, miközben népessége a Föld lakosságának majdnem ötöde. Az arány azonban gyorsan emelkedik: az utolsó négy évben megtriplázódott a kínai kávéfogyasztás, ez gyorsabb növekedési ütem, mint a világ bármely más országában.
Starbucks kávézó Kínában. Forrás: Wikipedia.org |
A Starbucks lecsapott piacra: már most 2000 kávézót üzemeltet az országban, és ezt évente 500-zal kívánja növelni, sőt elmondták, hogy nem lepődnének meg, ha kínai üzleteik száma túlszárnyalná az amerikaiakét (a 4:1 lakosságarányt figyelembe véve ez teljesen reális). A Dunkin Donuts 1400 boltot tervez nyitni a következő két évtizedben.
A külföldi minta
A kínaiak egyre többet utaznak: sok jut el közülük Japánba vagy akár még Amerikába is, ahol megízlelik a kávét, és mire hazatérnek, már rá is szoktak. Ráadásul sokan úgy tekintenek a kávéra, mintha az még mindig luxuscikk lenne, amit azonban már megengedhetnek maguknak 35 év meredek gazdasági és életszínvonal növekedése után.
Miközben a legtöbb árutőzsdei termék iránt csökken a kínai kereslet a gazdaság növekedésének lassulása miatt, a kávé iránt meredeken növekszik. Egy átlagos kínai ma még csak 3-szor kávézik egy évben (ez nyilván úgy adódik, hogy nagy vidéki tömegek sosem, a középosztály pedig sokkal többet), ez a szám Dél-Szudán és Észak-Korea adataival egyezik meg. Összehasonlításképp Amerikában egy ember átlagosan évente 363 (vagyis napi egy), Angliában 250 csésze kávét vesz magához.
Ebben is felzárkóznak
A várható gigantikus növekedés a kávétermelőket komoly feladat elé fogja állítani. Nemcsak, hogy növelniük kell a termelést, de olyan típusokat kell termeszteniük, amely jobban ízlik a kínai fogyasztóknak. Ez a jelenség már más, gyorsan növekvő piacokon is jelentkezett, és ilyenkor a kávé ára átmenetileg fel is szökött.
A BBC egy sanghaji székhelyű piackutató cégre hivatkozik, akik szerint évi 20 százalékkal fog nőni a fogyasztás. A legnagyobb növekedés a 30 alattiak, különösen a nők körében figyelhető meg, akik nemcsak magáért a kávéért, hanem az életformáért is beülnek a kávézókba. Ott tanulnak, neteznek, találkoznak ismerőseikkel, ahogy ez egyébként az egész világon megszokott.