3p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kína eddig hagyományosan a teafogyasztás hazája volt, a kávét korábban alig ismerték. Most azonban nyílik előttük a világ, kezdenek rászokni sok mindenre, ami már máshol is elterjedt. Ráadásul gazdaságuk most már nagyobb hányada fog a fogyasztásra épülni, így az egekbe szökhet Kína (és így a világ világ) kávéfogyasztása.

Nulláról indult, de gyorsan nő

Most Kína a világ kávéfogyasztásának még csak 2 százalékáért felelős, miközben népessége a Föld lakosságának majdnem ötöde. Az arány azonban gyorsan emelkedik: az utolsó négy évben megtriplázódott a kínai kávéfogyasztás, ez gyorsabb növekedési ütem, mint a világ bármely más országában.

Starbucks kávézó Kínában. Forrás: Wikipedia.org

A Starbucks lecsapott piacra: már most 2000 kávézót üzemeltet az országban, és ezt évente 500-zal kívánja növelni, sőt elmondták, hogy nem lepődnének meg, ha kínai üzleteik száma túlszárnyalná az amerikaiakét (a 4:1 lakosságarányt figyelembe véve ez teljesen reális). A Dunkin Donuts 1400 boltot tervez nyitni a következő két évtizedben.

A külföldi minta

A kínaiak egyre többet utaznak: sok jut el közülük Japánba vagy akár még Amerikába is, ahol megízlelik a kávét, és mire hazatérnek, már rá is szoktak. Ráadásul sokan úgy tekintenek a kávéra, mintha az még mindig luxuscikk lenne, amit azonban már megengedhetnek maguknak 35 év meredek gazdasági és életszínvonal növekedése után.

Miközben a legtöbb árutőzsdei termék iránt csökken a kínai kereslet a gazdaság növekedésének lassulása miatt, a kávé iránt meredeken növekszik. Egy átlagos kínai ma még csak 3-szor kávézik egy évben (ez nyilván úgy adódik, hogy nagy vidéki tömegek sosem, a középosztály pedig sokkal többet), ez a szám Dél-Szudán és Észak-Korea adataival egyezik meg. Összehasonlításképp Amerikában egy ember átlagosan évente 363 (vagyis napi egy), Angliában 250 csésze kávét vesz magához.

Ebben is felzárkóznak

A várható gigantikus növekedés a kávétermelőket komoly feladat elé fogja állítani. Nemcsak, hogy növelniük kell a termelést, de olyan típusokat kell termeszteniük, amely jobban ízlik a kínai fogyasztóknak. Ez a jelenség már más, gyorsan növekvő piacokon is jelentkezett, és ilyenkor a kávé ára átmenetileg fel is szökött.

A BBC egy sanghaji székhelyű piackutató cégre hivatkozik, akik szerint évi 20 százalékkal fog nőni a fogyasztás. A legnagyobb növekedés a 30 alattiak, különösen a nők körében figyelhető meg, akik nemcsak magáért a kávéért, hanem az életformáért is beülnek a kávézókba. Ott tanulnak, neteznek, találkoznak ismerőseikkel, ahogy ez egyébként az egész világon megszokott.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
Vásárló Ha benzines autója van, kárörvendhet a hétvégén!
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 12:03
A nagykereskedelmi árváltozás csak a dízelt érinti negatívan.
Vásárló Hogyan egyensúlyozz teljesítmény és pihenés között az üzleti életben?
Márkázott tartalom | 2025. július 3. 13:46
A mai üzleti világban gyakran előfordul, hogy a teljesítményt minden elé helyezzük, még akkor is, ha ez hosszú távon a jóllétünk rovására megy. Valójában az igazi siker kulcsa abban rejlik, mennyire tudatosan képes valaki pihenni és regenerálódni. A határidők betartása nem elég, figyelmet kell fordítani arra is, hogyan lehet feltöltődni a mindennapi terhek okozta stressz után.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG