3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Egy németországi teszt meglepő eredményt hozott: a nagyüzemben, többféle adalékanyaggal gyártott péksütemények íze jobbnak bizonyult, mint a kisüzemben, kézzel gyártott termékeké. Emellett persze az áruk is alacsonyabb. Hogy mindennek mi az oka, arra is van magyarázat.
(Pixabay)

Mi a különbség az Aldi és a Lidl szuperolcsó zsömléi és a hagyományos pékségek kézzel készülő, igényes péksüteményei között? Melyik jobb ízű, hogyan készülnek, milyen az összetételük? – járta körül nemrég a német WDR közszolgálati televízió riportjában. (Westdeutscher Rundfunk, Köln.)

“Aldi, Lidl és társai: megölik a hagyományos pékségeket?” – sok német lap már ezzel a címmel idézte a riportot. Az Aldi Süd és a Lidl zsemléi 14 centbe kerülnek odakint (44 forint körül), a Backwerk és a Kamps minőségi pékárut kínáló hálózatok és egy “hagyományos pékség” 20-32 centet kérnek (63-100 forintot). A magos zsemlék ott is sokkal drágábbak, akárcsak nálunk, több mint a duplájába kerülnek (29-70 centbe).

Németországban az Aldi-Süd, a Lidl és a Backwerk boltjaiban a zsömléket teljesen előkészítve, 80 százalékban elősütve szállítják az üzletekbe, ott már csak a sütés végét végzik el. A Kamps a teljes sütési folyamatot helyben csinálja, a hagyományos pékségek pedig a tészta készítését és formázását is.

Hozzászoktunk az enzimekhez?

A műsor számára mit sem sejtő egyszerű üzemi munkásokkal teszteltették a termékeket, ami több meglepő elemet tartalmazott. A nagyobbnak látszó zsemle sokszor könnyebb volt súlyra. Az ízversenyt pedig a Kamps, az Aldi és a Lidl nyerte, ebben a sorrendben, tehát nem feltétlenül a hagyományos technikával készült, kézműves termékek. A magos zsömléknél is a nagy láncok végeztek az élen.

Hogyan lehetséges, hogy a kézműves termékek alulmaradnak? – tették fel a kérdést Thomas Kurscheid élelmezés-szakértőnek. Szerinte ízlelőbimbóink már beálltak az enzimekkel dúsított “mesterséges” zsemlékre, és nem a hagyományos, természetes élesztővel készülő terméket találják legfinomabbnak.

Adalékok vagy sem?

A hagyományos módszerrel készülő kenyérfélék csak 4-5 féle összetevőt tartalmaznak, a nagyüzemi módon előállított társaik viszont sokszor tíznél is többet. Az enzimek segítségével szándékosan gyorsítják a kelési időt, szebb lesz a kenyérfélék héja és jobbak az ízek.

A hagyományos pékségekben szándékosan minél kevesebb élesztőt használnak, hogy a kelési idő hosszabb legyen, mert meg vannak győződve róla: így több ízanyag keletkezik, finomabb lesz a termék. Hogy melyiket érdemes választani, mindenki döntse el az ízek, a pénztárcája vagy az egészséges életmód igénye alapján maga – hangzik a következtetés.

Sokad adnak el belőle

A Chip.de portál január végén azt írta, az Aldi Süd három legnagyobb mennyiségben eladott terméke a saját gyártású zsemle, a 3,5 százalékos zsírtartalmú saját márkás tej és az 1,5 százalékos tej (Milfina.)

A zsemle csak a vevőcsalogató?

Magyarországon a legolcsóbb zsemlék szintén a – külföldi és magyar tulajdonú – szuper– és hipermarketekben vannak, 12-13 forintért már évek óta. Olyanok is: általában kicsik, gyakran sápadtak, deformáltak és ízetlenek, néha még koszosnak is tűnnek. Sokak szerint ennyi pénzért nem is éri meg a gyártásuk, szállításuk, sok helyen csak vevőcsalogatónak használják a zsemlét és kiflit.

Inkább veszítenek pár forintot zsemlénként a boltok, csakhogy az emberek bejöjjenek, és elcsábulva másfelé megvegyék a több száz forintos csokoládét, bort, chips-et vagy egyéb luxustermékeket. Aki ízesebb, például sok magvas zsemlét szeretne vásárolni, általában már ennek többszörösét, 30-60 forintot kell fizessen.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG