3p
Egy németországi teszt meglepő eredményt hozott: a nagyüzemben, többféle adalékanyaggal gyártott péksütemények íze jobbnak bizonyult, mint a kisüzemben, kézzel gyártott termékeké. Emellett persze az áruk is alacsonyabb. Hogy mindennek mi az oka, arra is van magyarázat.
(Pixabay)

Mi a különbség az Aldi és a Lidl szuperolcsó zsömléi és a hagyományos pékségek kézzel készülő, igényes péksüteményei között? Melyik jobb ízű, hogyan készülnek, milyen az összetételük? – járta körül nemrég a német WDR közszolgálati televízió riportjában. (Westdeutscher Rundfunk, Köln.)

“Aldi, Lidl és társai: megölik a hagyományos pékségeket?” – sok német lap már ezzel a címmel idézte a riportot. Az Aldi Süd és a Lidl zsemléi 14 centbe kerülnek odakint (44 forint körül), a Backwerk és a Kamps minőségi pékárut kínáló hálózatok és egy “hagyományos pékség” 20-32 centet kérnek (63-100 forintot). A magos zsemlék ott is sokkal drágábbak, akárcsak nálunk, több mint a duplájába kerülnek (29-70 centbe).

Németországban az Aldi-Süd, a Lidl és a Backwerk boltjaiban a zsömléket teljesen előkészítve, 80 százalékban elősütve szállítják az üzletekbe, ott már csak a sütés végét végzik el. A Kamps a teljes sütési folyamatot helyben csinálja, a hagyományos pékségek pedig a tészta készítését és formázását is.

Hozzászoktunk az enzimekhez?

A műsor számára mit sem sejtő egyszerű üzemi munkásokkal teszteltették a termékeket, ami több meglepő elemet tartalmazott. A nagyobbnak látszó zsemle sokszor könnyebb volt súlyra. Az ízversenyt pedig a Kamps, az Aldi és a Lidl nyerte, ebben a sorrendben, tehát nem feltétlenül a hagyományos technikával készült, kézműves termékek. A magos zsömléknél is a nagy láncok végeztek az élen.

Hogyan lehetséges, hogy a kézműves termékek alulmaradnak? – tették fel a kérdést Thomas Kurscheid élelmezés-szakértőnek. Szerinte ízlelőbimbóink már beálltak az enzimekkel dúsított “mesterséges” zsemlékre, és nem a hagyományos, természetes élesztővel készülő terméket találják legfinomabbnak.

Adalékok vagy sem?

A hagyományos módszerrel készülő kenyérfélék csak 4-5 féle összetevőt tartalmaznak, a nagyüzemi módon előállított társaik viszont sokszor tíznél is többet. Az enzimek segítségével szándékosan gyorsítják a kelési időt, szebb lesz a kenyérfélék héja és jobbak az ízek.

A hagyományos pékségekben szándékosan minél kevesebb élesztőt használnak, hogy a kelési idő hosszabb legyen, mert meg vannak győződve róla: így több ízanyag keletkezik, finomabb lesz a termék. Hogy melyiket érdemes választani, mindenki döntse el az ízek, a pénztárcája vagy az egészséges életmód igénye alapján maga – hangzik a következtetés.

Sokad adnak el belőle

A Chip.de portál január végén azt írta, az Aldi Süd három legnagyobb mennyiségben eladott terméke a saját gyártású zsemle, a 3,5 százalékos zsírtartalmú saját márkás tej és az 1,5 százalékos tej (Milfina.)

A zsemle csak a vevőcsalogató?

Magyarországon a legolcsóbb zsemlék szintén a – külföldi és magyar tulajdonú – szuper– és hipermarketekben vannak, 12-13 forintért már évek óta. Olyanok is: általában kicsik, gyakran sápadtak, deformáltak és ízetlenek, néha még koszosnak is tűnnek. Sokak szerint ennyi pénzért nem is éri meg a gyártásuk, szállításuk, sok helyen csak vevőcsalogatónak használják a zsemlét és kiflit.

Inkább veszítenek pár forintot zsemlénként a boltok, csakhogy az emberek bejöjjenek, és elcsábulva másfelé megvegyék a több száz forintos csokoládét, bort, chips-et vagy egyéb luxustermékeket. Aki ízesebb, például sok magvas zsemlét szeretne vásárolni, általában már ennek többszörösét, 30-60 forintot kell fizessen.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Magyar szakmai partnert választott a dán bajnok: együttműködésre lép a BioTechUSA és a Brøndby IF
PR | 2025. július 29. 12:52
Legendás dán labdarúgó egyesület felkészülését segíti idéntől a BioTechUSA: a tisztán hazai tulajdonú étrendkiegészítők gyártásával és forgalmazásával foglalkozó cégcsoport Dánia egyik legmeghatározóbb futballklubja, a Brøndby IF hivatalos táplálékkiegészítő partnere lett.
Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG