3p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egy németországi teszt meglepő eredményt hozott: a nagyüzemben, többféle adalékanyaggal gyártott péksütemények íze jobbnak bizonyult, mint a kisüzemben, kézzel gyártott termékeké. Emellett persze az áruk is alacsonyabb. Hogy mindennek mi az oka, arra is van magyarázat.
(Pixabay)

Mi a különbség az Aldi és a Lidl szuperolcsó zsömléi és a hagyományos pékségek kézzel készülő, igényes péksüteményei között? Melyik jobb ízű, hogyan készülnek, milyen az összetételük? – járta körül nemrég a német WDR közszolgálati televízió riportjában. (Westdeutscher Rundfunk, Köln.)

“Aldi, Lidl és társai: megölik a hagyományos pékségeket?” – sok német lap már ezzel a címmel idézte a riportot. Az Aldi Süd és a Lidl zsemléi 14 centbe kerülnek odakint (44 forint körül), a Backwerk és a Kamps minőségi pékárut kínáló hálózatok és egy “hagyományos pékség” 20-32 centet kérnek (63-100 forintot). A magos zsemlék ott is sokkal drágábbak, akárcsak nálunk, több mint a duplájába kerülnek (29-70 centbe).

Németországban az Aldi-Süd, a Lidl és a Backwerk boltjaiban a zsömléket teljesen előkészítve, 80 százalékban elősütve szállítják az üzletekbe, ott már csak a sütés végét végzik el. A Kamps a teljes sütési folyamatot helyben csinálja, a hagyományos pékségek pedig a tészta készítését és formázását is.

Hozzászoktunk az enzimekhez?

A műsor számára mit sem sejtő egyszerű üzemi munkásokkal teszteltették a termékeket, ami több meglepő elemet tartalmazott. A nagyobbnak látszó zsemle sokszor könnyebb volt súlyra. Az ízversenyt pedig a Kamps, az Aldi és a Lidl nyerte, ebben a sorrendben, tehát nem feltétlenül a hagyományos technikával készült, kézműves termékek. A magos zsömléknél is a nagy láncok végeztek az élen.

Hogyan lehetséges, hogy a kézműves termékek alulmaradnak? – tették fel a kérdést Thomas Kurscheid élelmezés-szakértőnek. Szerinte ízlelőbimbóink már beálltak az enzimekkel dúsított “mesterséges” zsemlékre, és nem a hagyományos, természetes élesztővel készülő terméket találják legfinomabbnak.

Adalékok vagy sem?

A hagyományos módszerrel készülő kenyérfélék csak 4-5 féle összetevőt tartalmaznak, a nagyüzemi módon előállított társaik viszont sokszor tíznél is többet. Az enzimek segítségével szándékosan gyorsítják a kelési időt, szebb lesz a kenyérfélék héja és jobbak az ízek.

A hagyományos pékségekben szándékosan minél kevesebb élesztőt használnak, hogy a kelési idő hosszabb legyen, mert meg vannak győződve róla: így több ízanyag keletkezik, finomabb lesz a termék. Hogy melyiket érdemes választani, mindenki döntse el az ízek, a pénztárcája vagy az egészséges életmód igénye alapján maga – hangzik a következtetés.

Sokad adnak el belőle

A Chip.de portál január végén azt írta, az Aldi Süd három legnagyobb mennyiségben eladott terméke a saját gyártású zsemle, a 3,5 százalékos zsírtartalmú saját márkás tej és az 1,5 százalékos tej (Milfina.)

A zsemle csak a vevőcsalogató?

Magyarországon a legolcsóbb zsemlék szintén a – külföldi és magyar tulajdonú – szuper– és hipermarketekben vannak, 12-13 forintért már évek óta. Olyanok is: általában kicsik, gyakran sápadtak, deformáltak és ízetlenek, néha még koszosnak is tűnnek. Sokak szerint ennyi pénzért nem is éri meg a gyártásuk, szállításuk, sok helyen csak vevőcsalogatónak használják a zsemlét és kiflit.

Inkább veszítenek pár forintot zsemlénként a boltok, csakhogy az emberek bejöjjenek, és elcsábulva másfelé megvegyék a több száz forintos csokoládét, bort, chips-et vagy egyéb luxustermékeket. Aki ízesebb, például sok magvas zsemlét szeretne vásárolni, általában már ennek többszörösét, 30-60 forintot kell fizessen.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Tarol a magyar Lidl: naponta több mint 4 milliárdnál tart a boltlánc
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 07:55
Utcahosszal vezet a Lidl. 
Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
Vásárló A BYD elárulta a magyar számokat
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 08:22
Látványosan erősödik a BYD autómárka pozíciója a magyarországi újautó-piacon, az idei első négy hónap kiemelkedő eredményeket hozott, és ez az év további részében tovább javulhat a márkakereskedői hálózat intenzív bővülésével, amit erőteljes modellkínálattal támogat meg a NEV (New Energy Vehicle – új energiával hajtott jármű) szegmensben élen járó kínai gyártó.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG