Bár a 2023-as extrém drágulástól az idén búcsút vettek a magyar vásárlók, de a mindennapos bevásárlás azért többe kerül. Erre jutott a hipermarketekkel is rendelkező boltláncok árait vizsgáló Privátbankár Árkosár-felmérése is még december elején, amely szerint az elmúlt hónapok áremelkedése decemberben tetőzött: másfél éve nem láttunk akkora drágulást a hipermarketekben, mint most. A két számjegyű drágulás visszatért az üzletekbe, sosem volt még ilyen drága a nagybevásárlás a Privátbankár Árkosár története során.
A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése is arra jutott, hogy éves összevetésben az Aldi-, Lidl- és Penny-üzletekben a legalapvetőbb élelmiszerekért jóval többet kell fizetni, mint egy évvel ezelőtt. Tavaly decemberben ugyanis a kosárérték a három diszkontlánc árai alapján 10 ezer forint alatt maradt, konkrétan 9915 forint volt. Miközben az idén már majdnem 12 ezer forintról volt szó– köszönhetően annak, hogy lényegében minden termék drágult.
Ahogy az előző felmérésből kiderült, jelentősen drágult a tojás az elmúlt időszakban. A friss adatok szerint a magasban maradtak az árak: a legolcsóbb, egyben legkisebb méretű (S-es méretosztály) tojások darabja több mint 70 forint volt december végén. Míg tizenkét hónappal ezelőtt 40 forintot sem érte el a darabonkénti ár. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint novemberben a 10 darabos tojáspakk országos átlagára 825 forint volt, szemben az egy évvel korábbi 753 forinttal. Tehát a diszkontokban nagyobb drágulást ment végbe.
A csirkemellfilé egy évvel ezelőtt még 1800 forint alatti átlaggal zárta a decembert, az idén viszont már közelebb van a 2 ezer forinthoz, ami 10 százalékos többletet jelent. A tejek ára is emelkedett, mégpedig több mint 10 százalékkal. A 2,8 százalékos zsírtartalmú ESL tejek 389 forintba kerültek most, ami majdnem 15 százalékos növekedést jelent. A szintén 2,8 százalékos tartós tejeknél pedig 12 százalékos drágulást jelent az idén decemberi 370 forintos összeg.
A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban tavaly októbertől 19 termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, folyékony mosópor, toalettpapír, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagetti. Idén februártól módosult a kosár tartalma, a mosószer és a toalettpapír távozott. Ennek elsősorban az az oka, hogy a mosószereknél több alkalommal is változtak a termékek és a kiszerelések, valamint az, hogy hány mosásra elegendő egy-egy termék. A toalettpapír pedig azért került ki, hogy a jövőben kizárólag a szóban forgó élelmiszerek diszkontokban elérhető árának változását lehessen nyomon követni.
Amennyiben egy-egy árkörkép készítése során nem található meg egy termék az adott bolt kínálatában, akkor a legolcsóbb helyettesítő termék kerül be a kosárba. Esetenként a korábbi méretre vetített, korrigált egységárral.
A felmérésekre minden hónap második felében kerül sor, az adott hét csütörtökjén vagy péntekjén, mivel a diszkontok heti új akciói csütörtöktől kezdődnek.
Kivételes kenyér
A jelentősebb drágulást mutató termékek közé került a kávé is. Itt azonban fontos, hogy kiszerelésváltások is hozzájárultak az emelkedéshez, a kávé árának emelkedése mellett. Az egyik boltláncban például már nem volt olyan olcsóbb termék, amelynél akár a 250 grammos mennyiségre vetített ár 1000 forint alatt lett volna. Két láncban viszont még e szinttől elmaradtak az árak, egészen pontosan 900 forint környékén alakultak. Ugyanakkor 700 forint alatti összeggel meg lehetett úszni a legalacsonyabb áron kínált negyedkilós kávék beszerzését.
Éves szinten és a havi eredményeket is nézve a félbarna kenyér ára a legstabilabb, itt lényegében nincs változás, állandósult az 580 forint közeli kilós ár.