3p
Pár éve nagyon megviselte a Tescót a két német diszkontlánc megjelenése hazájában, Nagy-Britanniában, de most felocsúdott és felvette a kesztyűt. Diszkontáruház láncot nyit, alákínál a riválisoknak, beveti a jó öreg nacionalizmust és patriotizmust is, és nem mellesleg szellemes nevet ad az üzletláncnak.

Itthon évekkel ezelőtt divat lett, hogy ráírják mindenféle élelmiszerre, hogy magyar termék, esetleg piros-fehér-zöldre színezik a csomagolást, és még ragozzák is a kérdést, ahogy lehet. Hogy mennyire hatékony a módszer, az kérdés, a patrióták szívét biztos megmelengeti, ha ilyen terméket vesznek. Nálunk, egy kis országban, ahol ráadásul az előző rendszerben a nyugati importáru volt a menő, nehéz csak erre építeni a marketinget, ugyanakkor a briteknél, ahol most a Brexit amúgy is felfűtötte az érzelmeket, nagyobb piacot hozhat.

Brit és olcsó

Mindenesetre most ezzel próbálkozik a Tesco, mégpedig egy új üzletláncban, melyből most nyílt meg az első. A lényeg, hogy brit zászlócskákkal teletűzdelt, Made in Britain feliratú termékekkel árasztják el a boltot, ami külön hatékony lehet abból a szempontból, hogy a két nagy ellenfél német, és ez mégiscsak mást jelent a szigetországban, mint nálunk. Persze a fő meggyőző erő a nem termesztés és a gyártás helye, hanem az ár: határozottan alákínálnak az Aldinak és a Lidlnek, ami már igen hatékony érv a vásárlók átcsábítására.

Union Jack Cohen

Az üzletlánc elnevezése szellemes: Jack's, egyrészt a Tesco alapítója, Jack Cohen neve után, másrészt a brit lobogó népszerű neve, a Union Jack alapján. Az első bolt egy Londontól 130 km-re lévő kisvárosban nyílt, azzal a határozott céllal, hogy ők legyenek a legolcsóbbak a városban. Nem árulnak mindent, amit a Tesco hagyományos üzleteiben, hisz nem akarnak saját maguk konkurensei lenni, de nem is nagyok az üzletek (az Aldi és a Lidl legtöbb üzlete is kisebb mint a Tescóé, ahogy itthon is).

Újítás

Az első évben 10-15 üzlet megnyitását tervezik, de nem kapcsolódik hozzá online vásárlás: az marad a Tesco márkanév alatt, és amúgy sem akarnak abban a szegmensben erőlködni, ahol az Amazon tarol. Egy érdekességet is bevezetnek az üzletben: egy erre rendszeresített applikációval a vásárlók az üzletben szkennelhetik a terméket, leolvasva annak adatait és árát, ráadásul az így összegyűjtött listát csak ellenőrzi a pénztáros és összeveti az áruval, így a fizetés is gyorsabb.

Kijutott a válságból

A Tesco sok évig vidáman működött Angliában, de a két német diszkontlánc megjelenése nehéz helyzetbe hozta. A cégnek válságmenedzselést kellett alkalmaznia, egyes üzleteket bezárni, másokat átalakítani, és az egész céget karcsúsítani, hatékonyabbá tenni. A piaci konszolidáció részeként megvette a Booker nagykereskedelmi céget, így a hatékonyság növelésével árat tudott csökkenteni. Mindennek meg is lett az eredménye: a cég immár sorban a tizedik növekvő árbevételű negyedévről számolt be júniusban.

Eközben a két német láncnak sem ment rosszul: az Aldi 7-ről 7,6 százalékra növelte részesedését egy év alatt a piacon, a Lidl 5-ről 5,3-ra, miközben a korábban a piacot uraló Tesco részesedése 27,9-ről 27,4-re csökkent. A Jack felfuttatásához időre lesz szükség, ezért úgy gondolják, hogy rövid időn belül még nem lesz hatása a Tesco piaci részesedésében, de utána egyre inkább alkalmas lehet arra, hogy megállítsa a német láncok előretörését.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG