1p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Karácsonykor valóban tömegesen vásárolunk szaloncukrot és bejglit, ünnepek idején még a kevésbé tehetősek is mélyen belenyúlnak pénztárcájukba, a legnépszerűbb karácsonyi ajándékot továbbra is a ruházati cikkek jelentik? Ezekre a karácsonyi mítoszokra keresi a választ a GfK Hungária felmérése.

Bakonyi-Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektormenedzserének felmérése a tömeges szaloncukor vásárlással kapcsolatban megállapította, hogy a háztartások valamivel több, mint fele vásárol szaloncukrot a karácsonyi szezonban, amit alapvetően tekinthetünk tömegesnek, de jócskán vannak olyanok is, akik nem élnek a szezonális édességgel.

Továbbra is a zselés a legkedveltebb szaloncukor

A felmérés szerint a legkedveltebb ízesítés évek óta a zselés, a vegyes ízesítésű szaloncukrok kedveltsége viszont valamivel hátrébb szorult az elmúlt néhány évben. Az utóbbi években egyre népszerűbbé váltak a kókuszos és a karamellás ízesítésű szaloncukrok. A háztartások legtöbbje a szaloncukrot leginkább előrecsomagolt, zacskós kiszerelésben veszik meg, a megvásárolt volumen közel kétharmada ebben a formában kerül értékesítésre. Ezzel szemben a kimért, illetve a dobozban kapható, általában drágább termékek aránya együttvéve csupán a piac harmadát adja.

A GfK felmérése szerint a kimért szaloncukrokat részben relatív árelőnyük miatt vásárolták, évről évről megfigyelhető azonban a jobb minőségű, drágább termékek irányába történő eltolódás: egyre kisebb a kimért, és egyre nagyobb a zacskós, illetve dobozos szaloncukrok súlya a háztartások vásárlásain belül. A szaloncukrot vásárlóknál kevesebbel, a háztartások közel harmada vásárol télapófigurát, vagy egyéb karácsonyi üreges csokoládét vásárolnak. Ez a jelenség azzal magyarázható, hogy elsősorban a gyerekek megörvendeztetésére vásárolják a csokoládéknak ezt a formáját.

A bejgli, vagy annak alapanyagainak tömeges vásárlásával kapcsolatban a szakértő megállapította, hogy a karácsonyi sütés-főzéshez kapcsolódó termékekből hagyományosan többet vásárolunk decemberben. Az év során mért átlagos fogyasztáshoz képest decemberben jócskán, körülbelül harmadával többet vásárolunk margarinból, vajból, puding- és desszertporokból, valamint tejszínből. Mintegy 50 százalékkal több fogy kakaóporból, vaníliás cukorból és flakonos tejszínhabból. Az elemzés szerint az ünnepre készülődve a háztartások csaknem dupla annyi sütőport vásárolnak decemberben, mint egy átlagos hónapban.

A bevásárlási hullám nem minden háztartást érint

Másrészt viszont közel sem érint minden háztartást ez a bevásárlási hullám. Vaj, pudingpor, vaníliás cukor ugyan arányaiban több bevásárlókosárban található meg decemberben, de így is csupán a háztartások 15-25 százaléka vásárol belőlük a karácsonyi szezonban. A GfK felmérése szerint a margarin esetében más a helyzet, mivel bármely hónapot vizsgálva a kategória vásárlói hatásköre eleve szélesebb, decemberben pedig a háztartások közel 70 százaléka vásárol ebből a termékből.

Bakonyi-Kovács Krisztina elemzésében megállapította, hogy a karácsonyi szezonban megnövekszik a háztartások átlagos költése az év többi hónapjához képest. Amellett, hogy a tartós fogyasztási cikkek piacán egyértelműen zajlik az ajándékvadászat, a vásárlási láz miatt megnövekedett forgalom érződik a napi fogyasztási cikkek területén is.

Háztartások költéseinek növekedése decemberben az átlagos havi FMCG-költéshez képest
2006 125%
2007 120%
2008 116%
2009 111%
2010 118%

A felmérés szerint az elmúlt évek legjobb karácsonyi szezonját zárta 2006-ban az FMCG-piac (gyorsan forgó fogyasztási cikkek piaca). A háztartások 25 százalékkal többet költöttek az év decemberében, mint átlagosan a többi hónapban. Az azóta életbe lépett megszorítások és a gazdasági világválság visszavetette a karácsonyi szezon lendületét, és a kereskedelemnek évről évre visszafogottabb forgalomnövekedéssel kellett szembesülnie.

Ünnepekkor már nem költünk olyan sokat ruházati termékekre

Az elemzés szerint a 2010-es év hozott némi fordulatot a negatív trendben, amihez hozzájárult a fogyasztók növekvő optimizmusra részben a válságból való kilábalás reménye, részben a választások utáni felfokozott várakozások következtében. A szezonális növekedés mértéke 2010-ben a teljes kiskereskedelem szintjén nem érte el a 2006-os kiugró eredményt, és ezt leginkább a hagyományos csatornák érezték meg.

A GfK felmérése a ruházati termékek népszerűségét is megvizsgálta a karácsonyi időszak esetén, a felmérés alapján ezen termékcsoport is kiemelt jelentőséggel bír az ünnepi szezonban. A GfK Hungária FashionScope című tanulmányának adatai szerint a magyar háztartások ruházati cikkeinek beszerzéséből rendszerint kiemelkedően magas arány jut az év utolsó két hónapjára, azonban az elmúlt három évben ez az arány egyre inkább csökkent.

Míg 2005-2007 között a karácsonyi időszakban átlagosan 40 százalékkal költöttek többet a háztartások ruházati termékekre, mint egy átlagos kéthavi periódusban, addig 2008-2010 utolsó két hónapjában már jóval alacsonyabb volt ez a többletköltés. Kimondottan erős karácsonyi szezon a kiegészítők és a sportruházat tekintetében.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Visszaküldhető flakonok és biológiailag lebomló tisztítószerekkel hódít a Biobubi
Natív tartalom | 2024. november 22. 11:48
Fenntartható és hatékony tisztítószereket árusít Háromfai Balázs és felesége Százhalombattáról. A flakonvisszaváltó rendszert is üzemeltető magyar vállalkozás 2019-es indulása óta mára országos ismertségnek örvend. A sikert megalapozó vízkőoldó mellett folyamatosan nő a biológiailag lebomló anyagokból készült termékek palettája, mosószer, mosogatószer, duguláselhárító, ablaktisztító, zsíroldó, felmosószer és kávégép tisztító is helyet kapott a könnyen kezelhető webshopban.
Vásárló Hogyan őrizd meg az egyensúlyt otthoni munkavégzés mellett?
Márkázott tartalom | 2024. november 18. 09:36
Az otthoni munkavégzés ma már nem csak egy lehetőség, hanem sokak számára a mindennapi valóság. A home office vonzereje a rugalmas időbeosztásban, a kényelmes otthoni környezetben és az ingázással megspórolt időben rejlik.
Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
Vásárló A Lidl összes boltja bezár december 24-én
Buksza blog | 2024. november 11. 12:36
December 23-án sokáig lesznek nyitva a Lidl-boltok, utána jön a háromnapos szünet. 
Vásárló Egy hét alatt kiürítették a boltokat, de a Lidl tartja magát
Buksza blog | 2024. november 11. 11:57
Romániában az Ukrajnából importált olcsó tojás okoz gondot a termelőknek, Szlovákiában pedig a madárinfluenza miatt keletkezett tojáshiány. Magyarország északi szomszédjánál rossz a helyzet.
Vásárló Bajban a színes palackok, hirtelen jött az 500 százalékos áremelkedés a szlovákoknál
Buksza blog | 2024. november 11. 10:32
A vásárlóknak elvileg mindegy, hogy az üdítő, amit az áruházakban megvesznek színes vagy fehér műanyagpalackban van-e, ám kiderült, hogy gyakorlatilag a színes palackos innivaló drágább.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG