1p
Karácsonykor valóban tömegesen vásárolunk szaloncukrot és bejglit, ünnepek idején még a kevésbé tehetősek is mélyen belenyúlnak pénztárcájukba, a legnépszerűbb karácsonyi ajándékot továbbra is a ruházati cikkek jelentik? Ezekre a karácsonyi mítoszokra keresi a választ a GfK Hungária felmérése.

Bakonyi-Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektormenedzserének felmérése a tömeges szaloncukor vásárlással kapcsolatban megállapította, hogy a háztartások valamivel több, mint fele vásárol szaloncukrot a karácsonyi szezonban, amit alapvetően tekinthetünk tömegesnek, de jócskán vannak olyanok is, akik nem élnek a szezonális édességgel.

Továbbra is a zselés a legkedveltebb szaloncukor

A felmérés szerint a legkedveltebb ízesítés évek óta a zselés, a vegyes ízesítésű szaloncukrok kedveltsége viszont valamivel hátrébb szorult az elmúlt néhány évben. Az utóbbi években egyre népszerűbbé váltak a kókuszos és a karamellás ízesítésű szaloncukrok. A háztartások legtöbbje a szaloncukrot leginkább előrecsomagolt, zacskós kiszerelésben veszik meg, a megvásárolt volumen közel kétharmada ebben a formában kerül értékesítésre. Ezzel szemben a kimért, illetve a dobozban kapható, általában drágább termékek aránya együttvéve csupán a piac harmadát adja.

A GfK felmérése szerint a kimért szaloncukrokat részben relatív árelőnyük miatt vásárolták, évről évről megfigyelhető azonban a jobb minőségű, drágább termékek irányába történő eltolódás: egyre kisebb a kimért, és egyre nagyobb a zacskós, illetve dobozos szaloncukrok súlya a háztartások vásárlásain belül. A szaloncukrot vásárlóknál kevesebbel, a háztartások közel harmada vásárol télapófigurát, vagy egyéb karácsonyi üreges csokoládét vásárolnak. Ez a jelenség azzal magyarázható, hogy elsősorban a gyerekek megörvendeztetésére vásárolják a csokoládéknak ezt a formáját.

A bejgli, vagy annak alapanyagainak tömeges vásárlásával kapcsolatban a szakértő megállapította, hogy a karácsonyi sütés-főzéshez kapcsolódó termékekből hagyományosan többet vásárolunk decemberben. Az év során mért átlagos fogyasztáshoz képest decemberben jócskán, körülbelül harmadával többet vásárolunk margarinból, vajból, puding- és desszertporokból, valamint tejszínből. Mintegy 50 százalékkal több fogy kakaóporból, vaníliás cukorból és flakonos tejszínhabból. Az elemzés szerint az ünnepre készülődve a háztartások csaknem dupla annyi sütőport vásárolnak decemberben, mint egy átlagos hónapban.

A bevásárlási hullám nem minden háztartást érint

Másrészt viszont közel sem érint minden háztartást ez a bevásárlási hullám. Vaj, pudingpor, vaníliás cukor ugyan arányaiban több bevásárlókosárban található meg decemberben, de így is csupán a háztartások 15-25 százaléka vásárol belőlük a karácsonyi szezonban. A GfK felmérése szerint a margarin esetében más a helyzet, mivel bármely hónapot vizsgálva a kategória vásárlói hatásköre eleve szélesebb, decemberben pedig a háztartások közel 70 százaléka vásárol ebből a termékből.

Bakonyi-Kovács Krisztina elemzésében megállapította, hogy a karácsonyi szezonban megnövekszik a háztartások átlagos költése az év többi hónapjához képest. Amellett, hogy a tartós fogyasztási cikkek piacán egyértelműen zajlik az ajándékvadászat, a vásárlási láz miatt megnövekedett forgalom érződik a napi fogyasztási cikkek területén is.

Háztartások költéseinek növekedése decemberben az átlagos havi FMCG-költéshez képest
2006 125%
2007 120%
2008 116%
2009 111%
2010 118%

A felmérés szerint az elmúlt évek legjobb karácsonyi szezonját zárta 2006-ban az FMCG-piac (gyorsan forgó fogyasztási cikkek piaca). A háztartások 25 százalékkal többet költöttek az év decemberében, mint átlagosan a többi hónapban. Az azóta életbe lépett megszorítások és a gazdasági világválság visszavetette a karácsonyi szezon lendületét, és a kereskedelemnek évről évre visszafogottabb forgalomnövekedéssel kellett szembesülnie.

Ünnepekkor már nem költünk olyan sokat ruházati termékekre

Az elemzés szerint a 2010-es év hozott némi fordulatot a negatív trendben, amihez hozzájárult a fogyasztók növekvő optimizmusra részben a válságból való kilábalás reménye, részben a választások utáni felfokozott várakozások következtében. A szezonális növekedés mértéke 2010-ben a teljes kiskereskedelem szintjén nem érte el a 2006-os kiugró eredményt, és ezt leginkább a hagyományos csatornák érezték meg.

A GfK felmérése a ruházati termékek népszerűségét is megvizsgálta a karácsonyi időszak esetén, a felmérés alapján ezen termékcsoport is kiemelt jelentőséggel bír az ünnepi szezonban. A GfK Hungária FashionScope című tanulmányának adatai szerint a magyar háztartások ruházati cikkeinek beszerzéséből rendszerint kiemelkedően magas arány jut az év utolsó két hónapjára, azonban az elmúlt három évben ez az arány egyre inkább csökkent.

Míg 2005-2007 között a karácsonyi időszakban átlagosan 40 százalékkal költöttek többet a háztartások ruházati termékekre, mint egy átlagos kéthavi periódusban, addig 2008-2010 utolsó két hónapjában már jóval alacsonyabb volt ez a többletköltés. Kimondottan erős karácsonyi szezon a kiegészítők és a sportruházat tekintetében.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Melyik fogszabályozó illik hozzád? – Rögzített, láthatatlan vagy kivehető megoldás?
PR | 2025. december 18. 10:37
A modern fogszabályozás ma már minden korosztály számára elérhető – és teljesen személyre szabható. Az Artdent Fogászat és Szájsebészet rendelőjében a 30–60 éves páciensek is egyre nagyobb számban választják az esztétikusabb, rendezettebb mosoly felé vezető utat, méghozzá a lehető legészrevétlenebb módon. De melyik fogszabályozó a legjobb választás? A rögzített, a láthatatlan sín vagy a kivehető készülék? Segítünk eligazodni a lehetőségek között, hogy megtaláld a számodra legideálisabb megoldást.
Vásárló Olcsóbb lett a tankolás szerda reggelre, de van egy rossz hírünk
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 10:44
A következő napokban viszont nem várható további árcsökkenés.
Vásárló Mit üzen egy jó ajándék?
Márkázott tartalom | 2025. december 13. 10:34
Az ajándékozás elsőre egyszerű gesztusnak tűnik, valójában azonban jóval többről szól, mint egy tárgy átadásáról. Egy ajándék mindig üzenetet hordoz: figyelmet, elismerést, kapcsolatot vagy éppen státuszt. Éppen ezért nem mindegy, mit, mikor és kinek adunk. Különösen akkor, ha üzleti vagy hivatalos közegben történik az ajándékozás.
Vásárló Döntött az EU: ezt megemlegeti, aki rendszeresen rendel külföldről
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 16:25
Jön a kötelező vám a kis értékű csomagokra.
Vásárló Érdemes lesz elővenni a töltőpisztolyt a hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 11:05
Szombaton mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken. A benziné jobban.
Vásárló Tegyél a kosaradba egy kis gondoskodást! – Indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció
PR | 2025. december 11. 13:27
Idén karácsonykor is több ezer rászoruló ember ünnepe válhat szebbé, ha csatlakozol a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország közös Adni Öröm! tartósélelmiszer-adomány gyűjtéséhez. 2025. december 11. és 16. között több ezer önkéntes személyesen várja a vásárlók felajánlásait a kijelölt SPAR és INTERSPAR áruházakban.
Vásárló Táncra perdülhetnek az autósok – itt vannak az új üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:42
Csütörtökön mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken.
Vásárló Csak összehozta a kormány: másfél éve nem láttunk ilyet a boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. december 8. 05:46
Hogy milyen áron, azt még nem tudhatjuk biztosan, de összejött az éves szintű élelmiszerár-csökkenés: annyi termék került be az árrésstop hatálya alá, hogy idén decemberben olcsóbban vásárolhatunk be a hipermarketekben, mint tavaly. Bezuhant a sertésmájas ára, a kávé és az alkohol viszont nagyot drágult. 
Vásárló Outdoor életmód – merész vállalkozás és divat találkozása
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 17:21
Gondoltál már arra, hogy mitől válik egy márka ikonikussá a szabadtéri világban? A szabadidős életmód iránti növekvő lelkesedés nemcsak a természet szerelmeseinek körében terjed, hanem divatirányzatként is egyre hangsúlyosabban van jelen.
Vásárló Miért választják egyre többen a prémium magánegészségügyet?
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 14:12
Az elmúlt években látványosan megváltozott, hogyan gondolkodnak az emberek az egészségügyi szolgáltatásokról. Egyre többen szeretnének gyors, kiszámítható, átlátható és magas színvonalú ellátást kapni, lehetőleg olyan környezetben, ahol a páciens valódi partnerként jelenik meg. A prémium magánegészségügy népszerűsége éppen ezért nő: nem csupán szolgáltatást nyújt, hanem komplex élményt, amelyben a figyelem, a kényelem és a szakértelem egyaránt kiemelt szerepet kap.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG