4p

Hazai szálláshelyek, vendéglátóegységek, figyelem!

Pályázzanak és nyerjenek díjat az ország legjelentősebb designversenyén -
nevezzenek be a Klasszis TopDesign 2023 megmérettetésre!
Külföldi és hazai szakértőkből álló zsűri, bemutatkozási lehetőség a nagyközönségnek, exkluzív díjátadó gála.

Regisztráljon most!

Tavaly mintegy 30 milliószor vásároltunk az interneten, az esetek több mint kétharmadában ráadásul egy vasat sem kellett fizetnünk a futárszolgálatoknak. Ez azonban komoly terhet ró a kereskedőkre és a logisztikai cégekre, így könnyen lehet, hogy idén már feljebb kúszik az az álomhatár, ami fölött nem kell szállítási díjat fizetnünk. Nekünk áldás, nekik átok – a kérdés az, hogy végül ki nyer majd az ügyön?

A GKI Digital és az Árukereső.hu közösen végzett kutatást, aminek keretében megszületett az Online Kiskereskedelmi Index legfrissebb jelentése. Az továbbra is biztos, hogy az e-kereskedők még mindig ádáz harcot folytatnak a vásárlókért, ennek pedig elsődleges frontvonala a logisztika. A számos kézbesítési mód felajánlása ugyanis szimpatikussá tesz egy webshopot és szívesebben vásárolunk, ha a csomagot rugalmasan tudjuk átvenni.

A házhozszállítási piac tavalyi erősödése mögött tehát elsősorban az ingyenes szállítás elterjedése állt, ami a kereskedők piacszerzési törekvéseinek egyik legfontosabb fegyverévé vált. A legnagyobb e-kereskedők ugyanis szinte egész évben értékhatár nélküli ingyenes kézbesítéssel hirdették akcióikat, ezt közölte a GKI a Privátbankár.hu-val. A szállítás tekintetében így az árérzékeny fogyasztók tömegeit terelte – a normál körülmények között olcsóbb – átadópontokról az ingyenesen kínált házhoz szállítás irányába, miközben az átadópontokra csak azok kérték rendeléseiket, akik a pontok tényleges előnyeit akarták kihasználni (például mert útba esik, vagy mert jobban tervezhető az átvétel időpontja).

Semmi sincs ingyen

Az ingyenesség hatására rendszerint minden kereskedőnél nagy különbségek vannak a feladott csomagok mérete, súlya és csomagértéke között. Ráadásul ha nincs értéklimithez kötve a szállítás, akkor rengeteg kis csomagnak tekinthető, 3000 forint alatti tárgyat adnak fel. Ezeken a rendeléseken a kereskedők sem tudnak árrést realizálni, ami egyáltalán fedezné a szállítás költségeit. Normál körülmények között – amennyiben nem a piacszerzés az elsődleges cél – ez alatt az értékhatár alatt semmiképp sem tud rentábilis lenni az ingyenes kiszállítás a boltok számára.

Bár a vevők ebből keveset érzékelnek – a kiszállítás árazása több, jellemzően sávosan árazott tétel együtteséből tevődik össze, így például az alapdíj, e-útdíj, üzemanyagfelár, utánvét kezelési díj, értesítési és módosítási szolgáltatások díjai és így tovább. Emiatt a szállítási módok vevői árait a kereskedők úgy állapítják meg, hogy jellemző csomagméretekkel és átlagos kosárértékekkel számolnak. Utóbbi mértékét – azaz a kosárértéket – értékhatárhoz kötött ingyenességgel mesterségesen is lehet terelni, biztosítva ezzel a viszonylag stabil szállítási díjat.

Nem csak a házhozszállítás problémás

2016 során a webáruházak átalakult magatartása jelentős hatással bírt az egyes kiszállítási és átvételi megoldások igénybevételének súlyára is. Miközben az árérzékeny vásárlók átterelődése következtében az egy évvel korábbi 44 százalékról 50 százalékra emelkedett a házhoz szállítás aránya a vásárlásokon belül, addig az átadóponti átvételek aránya 21 százalékról 19 százalék alá süllyedt. Tavaly egyébként a 30 millió rendelésből 4,6 milliót átvevőponton vettek át, ma pedig a Pick Pack Pont hálózaton kívül 6 új szereplő osztogatja a csomagokat összesen 4 ezer helyszínen.

Vége lesz a jó világnak?

A GKI jelentése szerint az idei évben már úgy látszik, hogy vége lehet a korlátlan ingyenességnek, hiszen egyre több nagy szereplőnél jelenik meg ismét az értékhatárhoz kötött kiszállítási díj. Az “átállás” minden érintettnél átmenetileg a rendelési szám csökkenéséhez vezet, ráadásul a kieső forgalom nem terelődött át más szereplőköz, így összességében kijelenthető, hogy a piac 2017 első negyedévében növekedési potenciált vesztett.

Ez a visszaesés az OKI index értékben is tetten érhető, mely 2014 óta nem volt ilyen alacsony. Ugyanakkor a jövőt illetően továbbra is bizakodóak a kereskedők, véleményük szerint az év későbbi időszakára várhatóan normalizálódik majd a piac.

Emellett 2017 első negyedévében már olyan új tételek is terhelik a vásárlókat, mint például az utánvétdíj, melyek eddig szélesebb körben ismeretlenek voltak a hazai online vásárlók számára.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Új szabály jöhet a fizetési haladékra, rögtön kiverte a biztosítékot
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2023. szeptember 17. 14:52
Az áruházak beszállítóit védené az Európai Bizottság azzal a javaslatával, amely számukra kedvezőbb fizetési határidőt szabna meg, ám a kiskereskedők lobbiszervezete akcióba lendült.
Vásárló Miért érdemes diákmunkát vállalni?
Márkázott tartalom | 2023. szeptember 16. 10:27
Legyen szó akár a középiskolai, akár a felsőoktatásban eltöltött évekről, nyugodtan kijelenthető, hogy ez az egyik legszebb és leggondtalanabb időszak egy ember életében. Tanulás mellett ugyanis tele van olyan élményekkel, amelyekre és életünk későbbi szakaszában is szívesen gondolunk majd vissza.
Vásárló Hogyan válhatunk jobb értékesítővé?
Márkázott tartalom | 2023. szeptember 16. 09:44
Ahhoz, hogy egy cég vagy vállalkozás elég bevételre tegyen szert, nélkülözhetetlen, hogy az értékesítési folyamat hatékony és gördülékeny legyen. Ez pedig sok esetben azon múlik, hogy a cég alkalmazásában vagy megbízásában álló értékesítő mennyire hatékonyan végzi a munkáját.
Vásárló Meglepetések a boltokban: jönnek a szuper bevásárlókocsik és az exoskeletonok
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2023. szeptember 15. 14:55
Rakodást segítő robotszerű gépek könnyíthetik meg a boltosok munikáját. A bevásárlókocsik pedig okosabbak lesznek, kérdés, hogy ez mennyire jön be a vásáróknak. 
Vásárló Mi a helyzet jelenleg a fizikai munkák terén?
Márkázott tartalom | 2023. szeptember 14. 17:30
Bár 2022 őszén jelentősen beindult az álláskeresések üteme, de az év végi elemzések mégis azt mutatták, hogy a munkaerőhiány továbbra sem csökken Magyarországon. Ez idén sincs másképp.
Vásárló Változás: bejelentést tett a kormányszóvivő a kötelező akciókról
Privátbankár.hu | 2023. szeptember 14. 12:23
Szeptember végén lejárt volna a kötelező akciók rendszere, de a kormány meghosszabbítja az év végéig. 
Vásárló Újabb fejlemény diszkontversenyben: a Lidl gyarapodhat az Aldi meglepő dániai döntése után
Buksza blog | 2023. szeptember 13. 17:23
Komoly változást hoz a dán kiskereskedelmi piacon, hogy több mint negyvenéves jelenlét után az Aldi úgy döntött, elhagyja az észak-európai ország piacát. Boltjain versenytársai, köztük a Lidl osztoznak.
Vásárló Az irodai hatékonyság záloga
Márkázott tartalom | 2023. szeptember 13. 10:17
Bár az irodai életforma évről évre egyre inkább digitalizálódik, azért még mindig szükség van jó minőségű irodaszerekre és felszerelésekre a hatékony munkavégzéshez. A modern irodai életben a hatékonyság és az egyszerűség az elsődleges szempont. 
Vásárló Az Ikea matracforradalmat indít, ezért a hatóságokkal is szövetkezne
Buksza blog | 2023. szeptember 12. 15:22
Az elhasznált, hepehupás, kényelmetlenné vált matracoktól körülményesen lehet megválni, az Ikea ezért úgy gondolja itt az ideje, hogy ne a szemétbe kerüljenek.
Vásárló Szerezzünk meglepetést korántsem hétköznapi formában!
Márkázott tartalom | 2023. szeptember 8. 17:38
Ajándékozni nagyszerű dolog, látni az őszinte meglepetést, meghatottságot, mosolyt a másik arcán, akár egy születés- vagy névnap, esküvő, babaszületés, lánykérés vagy más ünnepelnivaló alkalmából. 
Privátbankár
Mfor
Piac és Profit

Professzionális online sales és marketing vezetőt keresünk!

Részletek

hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG