Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Az egyik legkülönösebb építmény a fővárosban a még nevében is a múltat tükröző Ferihegyi repülőtérre vezető út, vagy ahogy másként hívják, gyorsforgalmi út. 11 kilométeres cső, melyből nincs menekvés baj esetén, mellette pedig kátyús külső út. Épült a második világháborúban. Vajon meddig marad így?

Hadiösvény

Az úton végighaladva óhatatlanul az a kérdés merül fel, hogy kinek juthatott eszébe két korlát közé bezárni a kétirányú forgalmat úgy, hogy ha egy szemből érkező jármű akárcsak kicsit is átsodródik a másik sávba, nincs hová lehúzódni, elkerülhetetlen az ütközés. Ha pedig ez megtörtént, vagy egyszerűen csak elromlik egy jármű az úton, netán csak kifogy belőle az üzemanyag, nincs hol kimenekülni az útról, csak fordulás és több kilométeres visszahaladás után lehet azt elhagyni. És mivel ez egy repülőtéri út, ezzel már adott is a repülő esetleges lekésése.

Nos, aki ezt megalkotta, a maga idejében ésszerűen tette, mivel a tervezés 1940-ben kezdődött, az utat pedig 1943-ban adták át. Az akkor szabályok szerint, épp keskenysége miatt, csak személygépkocsik használhatták, és akkoriban azokból sem volt túl sok. Ami pedig a fő indok lehetett: háború volt, a polgári légiközlekedés lényegében szünetelt, a repülőtér pedig még csak épült. Hadicélokra viszont kiváló volt az ország egyetlen, épp elkészült szilárd kifutópályája, és a hozzá vezető út is mintha ezt tükrözné: legyen egy mindentől elzárt út, egy hadiösvény. Itt tekinthető meg az út 1943-as átadása.

Egy darabig megfelelt

Maga a vonalvezetés és a sok műtárgy is szokatlan volt, akkoriban bőven elegendőek voltak a szintbeli kereszteződések, a sorompónál megvárták a vonatokat, itt pedig készült két nagy híd és három alsó átvezetés az útnak, melyből egy még ma is megvan, ugyanabban az állapotában. A repülőtér végül is polgári célokra csak 1950-ben nyílt meg, a hozzávezető szokatlan út pedig megmaradt. Először nem is jelentett gondot, miután légiforgalom még csak néhány baráti szocialista város irányában volt, a 4-es úton jövő csekélyke forgalom pedig kényelmesen végighaladt az Üllői útnak az akkor Vörös Hadsereg útjának nevezett részén.

Balesetek, beszorulás

Nos, 75 évvel a megnyitás után évi 12-13 millió utas van a repülőtéren, és a szám folyamatosan növekszik, emellett az autóúttá kiépült 4-es út teljes forgalma is rázúdul erre az útra, miután az Üllői út külső része számtalan lámpájával és gyalogátkelőjével alkalmatlan a forgalom átvezetésére. Így maradnak a dugók, a balesetek, a személyautókra méretezett aluljáró miatt pedig beakadnak a magasabb járművek az előtte elhelyezett figyelmeztető akadályba.

Rázós menet

Ha valaki ki akarja kerülni az utat, megteheti a Gyömrői úton, melynek burkolata olyan ramaty állapotban van, hogy mind az autók, mind a buszok a két sáv között kacsáznak, keresve, hogy hol rázódik szét kevésbé a jármű, a külföldi utasok pedig sajnálkozó megjegyzéseket tesznek a buszon, hogy ez egy reptéri út. Pedig még a legszegényebb európai és poszt-szovjet országok is gondosan ügyelnek arra, hogy a repülőterekhez vezető utak rendezettek, kényelmesek, szélesek, jó minőségűek legyenek.

Nehéz hozzányúlni

A szerencsétlen vonalvezetés miatt nem egyszerű kiépíteni egy, a mai színvonalnak megfelelő utat ezen a helyen, ami a kormány által előirányzott tervekből is kitűnik. A felújítást három részre bontották: az első, ami a legegyszerűbb: elbontani a kerítést ott, ahol most a gyorsforgalmi mellett a két külső sáv halad, és persze rendes útburkolatot csinálni. Igen ám, de a hidak és az aluljáró ettől még kétszer egysávosak maradnak, így akinek kedve van, megy a hídon, aki nem bán egy lámpát, megy kívül.

Nem látszik a vége

A második szakasz, amire sajnos már konkrét tervek sincsenek, a hidak és az aluljáró kiszélesítését jelentenék. A hidak közül kettő tekervényes, különösen az, amelyik Kőbánya-Kispest felől átvezet a Gyömrői útra: itt egy külön híd kell a másik útpályának. A harmadik szakaszban szélesítenék a Gyömrői úti részt, hogy legyen hely a buszoknak, és legyen leállósáv. A probléma az, hogy konkrét határidő egyik szakaszra sincs, döntés csak a tervezésről született, meg arról, hogy idén 3, jövőre és 2020-ban 9-9, az azt követő két évben pedig 4,5-4,5 milliárd forintot különítenek el a célra. Hogy mikor lesz méltó repülőtéri utunk, az ennek alapján még meghatározhatatlan.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá az első hónapban 390 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz januárban, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 379 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vásárló Csúcsközelbe drágult a nagybevásárlás - mégis fellélegezhetnek a nyugdíjasok és az alacsony jövedelműek
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2021. május 10. 15:22
Az áprilisban mért hajszálnyi havi árcsökkenés májusra eltűnt: áremelkedést mértünk a hazai hipermarketekben. Nemcsak havi szinten, éves távlatban is feljebb mentek az árak - az áremelkedés üteme azonban beállni látszik a 3 százalék körüli szintre. Már második hónapja mértünk ekkora éves áremelkedést szokásos havi Árkosár-felmérésünk során - a tavalyi évvel ellentétben idén kissé fellélegezhetnek az alacsonyabb jövedelműek és a nyugdíjasok.
Vásárló Jön a pályázat: elektromos autóra vágyók, figyelem!
Privátbankár.hu / MTI | 2021. május 6. 17:57
Jön az elektromos járműves pályázat.
Vásárló Idén nyáron sem lesz Sziget Fesztivál
Privátbankár.hu / MTI | 2021. május 6. 13:29
A szervezők már 2022-re koncentrálnak. 
Vásárló Jelenlét: a példaértékű program hosszú távra nyújt segítséget
PR | 2021. május 5. 10:07
A Jelenlét Program keretében a Magyar Máltai Szeretetszolgálat fenntartható társadalmi célú vállalkozásokat működtet, melyek legfontosabb célja, hogy a perifériára szorult embereket integrálja az értékteremtő munka világába. A program válságálló, hazai munkahelyeket hoz létre és sikeres termékeket juttat a piacra.
Vásárló Egyre több gyermek látja meg a világot magánklinikákon
PR | 2021. május 3. 18:01
Folyamatosan növekszik a magánszülések száma, olyannyira, hogy a tavalyi év az eddigi legnagyobb elmozdulást mutatta, az évek óta sztenderd, országos 2%-os arány 2020-ban 3%-ra növekedett. Budapesten pedig még ennél is nagyobb arányú volt a növekedés, a három budapesti magánszülészeten több mint kétezer csecsemő jött világra.
Vásárló Elkezdték oltani a dolgozókat az Audinál is
Privátbankár.hu | 2021. április 28. 14:27
3 ezren vakcinálnak.
Vásárló Budapest kiült a teraszra, és megitta a rá váró sört (galéria)
Izsó Márton | 2021. április 25. 11:51
Szombaton öt hónap kényszerszünet után ismét kinyithattak a vendéglátó egységek teraszai. A fővárosi lakosok, mintha parancsként értékelték volna Orbán Viktor facebookos kurjantását, miszerint "szabad a sör!", tömegekben vonultak ki, hogy a kocsmák, éttermek elé kitelepülve élvezzék a napsütést, egymás társaságát, az alkoholt és azt a csipetnyi szabadságot, ami most a nyakukba szakadt. Kollégánk körbejárta Budapest legkiülősebb részeit, és fotózott.
Vásárló Ma már mindent előre megtervezünk, a mosolyunkat is
PR | 2021. április 22. 14:24
A mosolytervezés egyre népszerűbb azok körében, akiknek munkájuknál fogva fontos a jó megjelenés. Topmenedzserek, középvezetők, területi képviselők, közszereplők, modellek döntenek úgy, hogy igénybe veszik ezt a szolgáltatást. De mit takar pontosan a mosolytervezés?
Vásárló Svájci-magyar fogturizmus: egy fejlődő iparág
Márkázott tartalom | 2021. április 19. 13:53
Sokan felkapják a fejüket, ha meghallják, mennyivel olcsóbb Magyarországon a fogászati kezelés a nyugati országok árszabásához (például a svájcihoz) képest. Egyesek úgy gondolják, ha valahol egy szolgáltatást ennyivel kevesebb pénzért el lehet adni, akkor az bizonyára a minőség rovására megy. De mit mondanak a kliensek? Elsöprően pozitív a véleménye azoknak a svájci pácienseknek, akik az elmúlt években megtapasztalhatták a magyar ellátás professzionalitását, fogorvos csapataink szakmai felkészültségét.
Vásárló Sehol sem olcsóbb a földgáz Európában, mint Budapesten
Privátbankár.hu | 2021. április 19. 11:44
Megjelent a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal legfrissebb, márciusi nemzetközi árösszehasonlító vizsgálata.
hírlevél
depositphotos

Legyen Ön is előfizetőnk!

Előfizetőink naponta 4-6 egyedi, máshol nem olvasott,
minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, az első hónapban 390 forintért.