A vásárlóknak átlagosan több mint háromnegyede inkább az olcsóbb terméket veszi meg a márkás árucikk helyett – derült ki az Enrnst & Young tanácsadó cég Datainsight oldalán megjelent felméréséből. Ez jelentős változás a korábbiakhoz képest. Azt bizonyítja, hogy már az igényes fogyasztói réteg egy részének sincs elég pénze ahhoz, hogy kitartson kedvenc márkái mellett.
Fotó: Pixabay
A felmérés pontokba szedve a következő eredményt hozta:
- Az ár a márka előtt. A válaszadók átlagosan 76 százaléka azt mondta, hogy inkább az olcsóbb terméket veszi meg, ha a márkás árucikk jelentősen drágább annál. Az élelmiszerek esetén 82 százalék, az elektronikai termékeknél 65 százalék, a ruházat esetén 71 százalék ez az arány.
- Ár/érték arány. A fogyasztók 68 százaléka jobban figyel a termékek ár/érték arányára, mint a márkájukra. Az élelmiszerek vásárlásánál órási a szerepe a promócióknak és a leértékeléseknek. Az elektronikai cikkeknél sokat számít a garancia és a termék vásárlás utáni támogatása. A ruházatnál a fenntarthatóságot és az etikus gyártást veszik sokan figyelembe.
- Gazdasági nyomás. Az EY felmérésében megszólalók 59 százaléka korábbinál nehezebb anyagi helyzetével magyarázta viselkedése megváltozását.
- Ár-összehasonlítás. Az is kiderült a vizsgálatból, hogy a fogyasztók szívesen használják az internetes ár-összehasonlító oldalakat, mielőtt elköltenék a pénzüket.
- Termékbeszámolók. Sokan veszik maguknak a fáradságot arra is, hogy végigböngésszék az egyes termékekről vagy szolgáltatásokról megjelent vevői termékbeszámolókat. Ez is a jó ár/érték arányú vásárlás megalapozását szolgálja.
- A közösségi média hatása. Végül, de nem utolsósorban minden márkának számolnia kell azzal, hogy a vásárlókat érő információzuhatagban óriási a jelentősége a közösségi médiának. Ez éppúgy befolyásolja az olcsóbb alternatívák megtalálását, mint a márkákról kialakult képet.
A gyártók megkezdték a védekezést, ami többfrontos harcot jelent:
- Dinamikus árazás. Az egyik védekezési lehetőség, ha a gyártók az árakat valós időben a kereslethez, a versenytársak ajánlataihoz és más tényezőkhöz igazítják.
- Egyet fizet, kettőt kap. További lehetőség, hogy promóciós akciókhoz kapcsolják az értékesítést. Ezek egyik jellegzetessége, hogy hűségprogramokat és más ösztönzőket kínálnak a vásárlóknak.
- Saját márkás termékek. A kiskereskedők egyre jobban támaszkodnak saját márkás termékeikre, amelyek a gyártói márkákhoz hasonló minőséget kínálnak alacsonyabb áron.
- Adatelemzés. A gyártók bevetik a digitális technológia „csodafegyvereit” is, mint például a fogyasztói adatok elemzése. Ezek segítségével jobban a fogyasztói csoportok igényeihez igazíthatják kínálatukat.
- Érzelmi kapcsolat. A cégek az ismert marketingtrükkökkel, például sztorimeséléssel erősítik fogyasztóik érzelmi kapcsolódását és lojalitását termékeikhez. Az ilyen akciók legjobb fóruma a közösségi média, legjobb médiumai az inluenszerek.
- Vásárlási élmény. A modern kiskereskedelem egyik varázsfogalma a vásárlási élmény. A vevő már nem egyszerűen bevásárol, hanem egy élményt szerez azzal, hogy az offline vagy online polcok között sertepertél. Az „élmény” része, hogy többféle fizetési lehetőség közül választhat.