A vásárlóknak átlagosan több mint háromnegyede inkább az olcsóbb terméket veszi meg a márkás árucikk helyett – derült ki az Enrnst & Young tanácsadó cég Datainsight oldalán megjelent felméréséből. Ez jelentős változás a korábbiakhoz képest. Azt bizonyítja, hogy már az igényes fogyasztói réteg egy részének sincs elég pénze ahhoz, hogy kitartson kedvenc márkái mellett.
Fotó: Pixabay
A felmérés pontokba szedve a következő eredményt hozta:
- Az ár a márka előtt. A válaszadók átlagosan 76 százaléka azt mondta, hogy inkább az olcsóbb terméket veszi meg, ha a márkás árucikk jelentősen drágább annál. Az élelmiszerek esetén 82 százalék, az elektronikai termékeknél 65 százalék, a ruházat esetén 71 százalék ez az arány.
- Ár/érték arány. A fogyasztók 68 százaléka jobban figyel a termékek ár/érték arányára, mint a márkájukra. Az élelmiszerek vásárlásánál órási a szerepe a promócióknak és a leértékeléseknek. Az elektronikai cikkeknél sokat számít a garancia és a termék vásárlás utáni támogatása. A ruházatnál a fenntarthatóságot és az etikus gyártást veszik sokan figyelembe.
- Gazdasági nyomás. Az EY felmérésében megszólalók 59 százaléka korábbinál nehezebb anyagi helyzetével magyarázta viselkedése megváltozását.
- Ár-összehasonlítás. Az is kiderült a vizsgálatból, hogy a fogyasztók szívesen használják az internetes ár-összehasonlító oldalakat, mielőtt elköltenék a pénzüket.
- Termékbeszámolók. Sokan veszik maguknak a fáradságot arra is, hogy végigböngésszék az egyes termékekről vagy szolgáltatásokról megjelent vevői termékbeszámolókat. Ez is a jó ár/érték arányú vásárlás megalapozását szolgálja.
- A közösségi média hatása. Végül, de nem utolsósorban minden márkának számolnia kell azzal, hogy a vásárlókat érő információzuhatagban óriási a jelentősége a közösségi médiának. Ez éppúgy befolyásolja az olcsóbb alternatívák megtalálását, mint a márkákról kialakult képet.
A gyártók megkezdték a védekezést, ami többfrontos harcot jelent:
- Dinamikus árazás. Az egyik védekezési lehetőség, ha a gyártók az árakat valós időben a kereslethez, a versenytársak ajánlataihoz és más tényezőkhöz igazítják.
- Egyet fizet, kettőt kap. További lehetőség, hogy promóciós akciókhoz kapcsolják az értékesítést. Ezek egyik jellegzetessége, hogy hűségprogramokat és más ösztönzőket kínálnak a vásárlóknak.
- Saját márkás termékek. A kiskereskedők egyre jobban támaszkodnak saját márkás termékeikre, amelyek a gyártói márkákhoz hasonló minőséget kínálnak alacsonyabb áron.
- Adatelemzés. A gyártók bevetik a digitális technológia „csodafegyvereit” is, mint például a fogyasztói adatok elemzése. Ezek segítségével jobban a fogyasztói csoportok igényeihez igazíthatják kínálatukat.
- Érzelmi kapcsolat. A cégek az ismert marketingtrükkökkel, például sztorimeséléssel erősítik fogyasztóik érzelmi kapcsolódását és lojalitását termékeikhez. Az ilyen akciók legjobb fóruma a közösségi média, legjobb médiumai az inluenszerek.
- Vásárlási élmény. A modern kiskereskedelem egyik varázsfogalma a vásárlási élmény. A vevő már nem egyszerűen bevásárol, hanem egy élményt szerez azzal, hogy az offline vagy online polcok között sertepertél. Az „élmény” része, hogy többféle fizetési lehetőség közül választhat.
Egyikőjük éppen elhagyni készült az országot.

