4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Maga a technológia nem új keletű találmány, már évtizedekkel ezelőtt is létezett, a Pokemon Go megjelenése azonban ismét leporolta és új lendületet adott neki – legalábbis ebben bíztak a szakemberek. Ameddig azonban a szörnygyűjtögetés egy mobilképernyőn ragadó játék marad, addig a kiterjesztett valóság nem lesz széles körben elterjedt. Mutatjuk, miért.
Pokemon Go játékot játszó emberek a sydneyi Harbour Bridge közelében 2016. július 20-án. (MTI/EPA/David Moir)

Láttuk megjelenni, kipróbáltuk, és láttuk, ahogy kipukkadt a lufi – a Pokemon Go órák leforgása alatt vált elvitathatatlanul népszerűvé. Gondoljunk csak bele: többen kerestek rá, mint a pornóra, és legyőzte a korábbi letöltési rekordert, a színcserélős játékok királyának számító Candy Crush Sagát. Arról már korábban írtunk, hogy a Nintendo és a Niantic közös fejlesztése forradalmasíthatja a virtuális/kiterjesztett valóságon (augmented reality, AG) alapuló eszközök terjedését, most, immár kicsit higgadtabban azonban látni kell, hogy az elképzelésnek több buktatója van.

Mondjuk ki: ez csak egy mobiljáték

Maga az alkalmazás igazából ál-kiterjesztett valóság, mivel mindent a telefonunk képernyőjén keresztül nézünk – a játék a valós helyzetünk GPS koordinátájából és a kamerán felvett kép alapján helyezi el a közelünkben a pokemonokat, amiket aztán összefogdoshatunk, erődítményeket foglalhatunk el, és edzhetünk velük. Az alkalmazás semmilyen más eszközzel nem tud kommunikálni a telefonunkon és az az által befogott jeleken kívül, ezzel azonban nem különbözik igazán sokban egy giroszkópos jelet mérő autós vagy ügyességi mobiljátéktól, vagy a Niantic korábbi, szintén a kiterjesztett valóság hírnökének kikiáltott nyomozós sci-fitől, az Ingresstől.

Nem is igazán maga  a játék, hanem az azt övező hype lehet az, ami előremozdíthatja a technológia fejlődését – abban a pillanatban, hogy képes lesz keresletet támasztani arra, hogy inkább egy speciális szemüvegen vagy kontaktlencse segítségével keressük a virtuális lényeket, az ágazat valószínűleg ki fog lőni a csillagos égig. Erre azonban már évek óta vár a piac, és mégsem következett be, ennek pedig egyetlen prózai, ám nagyon fontos oka van:

Kényelmetlenek az új eszközök

Ma már több, kifejezetten kiterjesztett valóság közvetítésére és megjelenítésére alkalmas kütyü létezik a piacon, elég csak a Microsoft HoloLensére vagy arra az extrém elgondolásra, amit a Samsung védetett le alig egy évvel ezelőtt, az AG kontaktlencsére gondolni. Az okos szemüvegek viszont jelenleg nagyok, kényelmetlenek, és nem képzik a hétköznapok részét, így egy átlagos felhasználó sokkal nehezebben nyit egy új és meglehetősen drága eszköz felé.

Egy mobiltelefont sokkal egyszerűbb kezelni és hordani magunkkal – kézre áll, zsebben és táskában egyaránt hordható, és (talán az őserdő kivételével) sehol sem néznek őrültnek minket, ha telefonálva járkálunk az emberek között. Ez azonban nem lehet megoldás a technológia népszerűsítésére, már csak azért sem, mert a mobiltelefon egyszerűen nem erre való. A Pokemon Go megjelenése után számos közlekedési baleset és rablás történt, mert az embereket túlságosan leköti a telefonjuk bámulása, ezzel sem a lábuk elé, sem a környezetükre nem figyelnek. A Niantic új játéka így megmarad annak, ami: egy egyszerű, közösségkovácsoló, de alapesetben mégicsak telefonos mobiljátéknak.

A kiterjesztett valóságnak egyébként számos alternatív felhasználási módja van a szórakozás mellett, erről az izraeli származású Szilícium-völgyi befektető, Meron Gribetz tartott egy zseniális előadást idén áprilisban a TED-en. A videó magyar felirattal is megtekinthető.

Lemaradtál az őrületről? Segítünk megérteni, miért ekkora őrület a pokemonvadászat

Ha egy játékra egy hét alatt többen keresnek rá, mint a pornóra, akkor sejthető, hogy valami nagy dologról van szó. A világ legújabb (vagy inkább régi?) őrülete a Pokemon Go: a zsebszörnyecskék gyűjtögetése végre valóssággá vált, és csakhamar meghódította az egész világot, köztük hazánkat is. A Privátbankár.hu elment vadászni, hogy megmutassa és elmagyarázza, miről is szól ez az egész. >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Visszaküldhető flakonok és biológiailag lebomló tisztítószerekkel hódít a Biobubi
Natív tartalom | 2024. november 22. 11:48
Fenntartható és hatékony tisztítószereket árusít Háromfai Balázs és felesége Százhalombattáról. A flakonvisszaváltó rendszert is üzemeltető magyar vállalkozás 2019-es indulása óta mára országos ismertségnek örvend. A sikert megalapozó vízkőoldó mellett folyamatosan nő a biológiailag lebomló anyagokból készült termékek palettája, mosószer, mosogatószer, duguláselhárító, ablaktisztító, zsíroldó, felmosószer és kávégép tisztító is helyet kapott a könnyen kezelhető webshopban.
Vásárló Hogyan őrizd meg az egyensúlyt otthoni munkavégzés mellett?
Márkázott tartalom | 2024. november 18. 09:36
Az otthoni munkavégzés ma már nem csak egy lehetőség, hanem sokak számára a mindennapi valóság. A home office vonzereje a rugalmas időbeosztásban, a kényelmes otthoni környezetben és az ingázással megspórolt időben rejlik.
Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
Vásárló A Lidl összes boltja bezár december 24-én
Buksza blog | 2024. november 11. 12:36
December 23-án sokáig lesznek nyitva a Lidl-boltok, utána jön a háromnapos szünet. 
Vásárló Egy hét alatt kiürítették a boltokat, de a Lidl tartja magát
Buksza blog | 2024. november 11. 11:57
Romániában az Ukrajnából importált olcsó tojás okoz gondot a termelőknek, Szlovákiában pedig a madárinfluenza miatt keletkezett tojáshiány. Magyarország északi szomszédjánál rossz a helyzet.
Vásárló Bajban a színes palackok, hirtelen jött az 500 százalékos áremelkedés a szlovákoknál
Buksza blog | 2024. november 11. 10:32
A vásárlóknak elvileg mindegy, hogy az üdítő, amit az áruházakban megvesznek színes vagy fehér műanyagpalackban van-e, ám kiderült, hogy gyakorlatilag a színes palackos innivaló drágább.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG