1p
Miután a Google Reader nevű hírolvasó szolgáltatás július 1-től megszűnik, világszerte több millió felhasználója keresi a lehetséges utódját. A legesélyesebb jelölt a Feedly, amely szép is, okos is, ráadásul egyelőre szépen együttműködik elődjével, de még van jó pár kérdőjel körülötte.

Korábban írtuk, milyen jó is az, ha nem kell ezer web-oldalt felkeresni kedvenc olvasmányaink megtalálásához, hanem egy helyen házhoz jön minden az RSS-olvasók segítségével. Ami rengeteg más előnnyel is jár, például rövid verzióban áttekinthetők a cikkek, mielőtt belemélyednénk feleslegesen, de azt is nyilvántartják, melyiket olvastuk már, melyiket nem. Ráadásul ezzel a módszerrel rendszerint az oldalakon levő reklámokból is kevesebbet kapunk, mint egyébként. (Erről korábban itt írtunk>>>.)

Öngól? Milliók?

Ám azóta sok minden történt, több millió felhasználót lepett meg világszerte a Google márciusi bejelentése a Google Reader nevű alkalmazás július 1-től való megszüntetéséről, amely pedig nagyon kellemes és hasznos módja a hírek olvasásának. A Google ugyan ezzel valószínűleg öngólt lőtt, mert azóta a hasonló konkurens alkalmazások tábora sajtóhírek szerint több millió fővel is nőhetett. De ez az átlagfelhasználót kevéssé vigasztalja, neki nyilván a jól bevált és megszokott programja kéne.

Melyik a legjobb Google Reader-alternatíva? (lezárt szavazás)

The Old Reader  17.47%  (1316 szavazat)

NewsBlur  6.6%  (497 szavazat)

Feedly  64.61%  (4867 szavazat)

Netvibes  5.32%  (401 szavazat)

Pulse  6%  (452 szavazat)

Összes szavazat: 7533

(Forrás: Lifehacker.com, angol nyelvű link)

Számos cikk jelent meg azóta a világban a lehetséges utódokról, alternatívákról, amelyeknek se szeri, se száma. (Ezen és ezen az oldalon például a felhasználók szavaztak.) Úgy tűnik, hogy a befutó a Feedly lesz, amely talán legközelebb áll a Google termékéhez, és – egyelőre? – teljesen ingyenes. Annyira közel áll hozzá, hogy még teljesen leválaszthatatlan róla.

Szimbiózis egy kis gondolatolvasással

A Feedly ugyanis a Google Readerrel – egyelőre – szimbiózisban létezik, annak adatbázisát használja, így ha a Google-fiókunkat használjuk, annak segítségével két kattintással bent lehetünk a Feddly rendszerében. Ami pedig nemcsak tud mindent, amit a Google terméke, de még többet is annál. Többféle megjelenítési, beállítási módot ismer, szebb a megjelenése, jobban igyekszik kitalálni a felhasználó gondolatait (képünkön).

A Feedly készítői úgy látszik, ismerik az emberi természet azon rossz szokását, hogy minden vackot begyűjt, hátha majd jó lesz valamire, azután csak kis részét használja. Ezen gondolat jegyében a „magazin” nézőmódban és a „ma” (today) menüpont alatt úgy igyekeznek összeállítani a híreket, hogy a legolvasottabbak, leginkább „lájkoltak” kerüljenek előre. (Bár ez sem teljesen új, hasonlít  a Google Reader kezdőlapjához - /utolsó képünkön/.)

Miből élnek ezek?

Nagyítsunk, nagyi

Egy apró hibalehetőség a Feedly-kezdőknél, hogy a böngészőnk beállításától függően – például ha alapesetben fel van nagyítva a megjelenő szöveg – lehet, hogy nem jelenik meg a bal oldali menü. Ekkor egyszerűen kicsinyíteni kell az oldalt a böngészőben (ezt a funkciót a Chrome-ban a jobb felső sarokban látható csíkos ikon alatti menüben találjuk, a Firefox-ban a Nézet menüpontban, vagy használjuk a „Ctrl” plusz „-” billentyűkombinációt). Máskor viszont nagyon sokat dob az olvashatóságon, ha nagyítunk... Érdemes kísérletezni.

A Feedlyvel kapcsolatban azonban több hiányosságra is érdemes felhívni a figyelmet. Először is nem tud magyarul, csak hat nagy világnyelven. Azután nem tudni, miből élnek a készítői, másképp megfogalmazva „egyelőre nincs üzleti modellje”. Valószínűleg később lesz egy ingyenes és egy fizetős verziója, hogy melyikben mi lesz, arról viszont semmit sem tudni. Ha jól csinálják, akkor nem vesznek el semmit az addig ingyenes funkciókból, inkább hozzáadnak újakat a fizetősben, de mindez még kiszámíthatatlan.

Egy másik hiányossága – jelenleg még erőssége – éppen az, hogy egyelőre nem tud a Google Readertől elszakadni. Ebből kifolyólag nem tudni, hogy a Google Reader halála után zökkenőmentes lesz-e az átállás. Ehhez kapcsolódóan pedig különösen kellemetlen, hogy egyelőre nincs olyan funkciója, amellyel az összegyűjtögetett hírcsatornáink listáját exportálni lehetne, hogy átvigyük máshová, mint a Google-nél. De júliusig vélhetően még ezt is megoldják, mindenesetre június végén feltétlen érdemes a Readerből egy komoly exportálást és adatmentést csinálni.

S a többi?

Ami a további hasonló alkalmazásokat illeti, a listájuk nagyon hosszú, mindenesetre a közvélemény-kutatások szerint komoly tábora van még a Newsblur-nak, amely szintén sok újítást, megjelenítési formát tartalmaz és nagyon praktikusnak látszik. Hátránya, hogy az ingyenes verzió csak 64 hírcsatornát képes kezelni, ahogy korlátokba ütköztünk a Pulse nevű olvasónál is. (Tény viszont, hogy extrém sok - 1346 - hírcsatornával próbáltunk tesztelni mindent, más felhasználóknak ugyanakkor hasznos lehet.) Sokan dicsérik viszont a The Old Reader nevű olvasót, mert állítólag egyszerű, ingyenes és gyors.

Egy másik hasonló alkalmazás, amelyet érdemes lehet kipróbálni, a Netvibes nevezetű. Bár csak kétféle nézőpont között válthatunk, szintén tetszetős és praktikus felület jellemzi, és jól használható, hogy a hírcsoportok felül fülek (kartotékok) formájában láthatók. A hírcsatornákon kívül pedig egyéb hasznos kütyüket – óra, linkek, időjárás, számológép stb. – is beletehetünk, mint egy íróasztalra, sőt még e-mailjeinket is integrálhatjuk. Hátránya, hogy mobil készülékekre szánt vagy optimalizált verziója nincsen, ellentétben például a Feedly-vel.

Vissza a jövőbe?

Általános hiányossága minden általunk ismert RSS-szolgáltatásnak, legalábbis a web-alapúaknak és ingyeneseknek, hogy sokszor eléggé lassúak. Az egyes web-oldalon megjelenő hírek van, hogy pár perc alatt elérkeznek hozzánk, van, hogy pár órát is csúsznak, de – valószínűleg a nagyon ritkán látogatott weboldalaknál – olyan is, hogy napokat. (Lehet, hogy egyes szerverek ráérő idejükben foglalkoznak az RSS kiszolgálásával, vagy olvasottság, sürgősség szerint rangsorolják, mit mikor továbbítanak.)

 

Sajátos eset, amikor néha eldátumozott, vagy előre dátumozott hírek is előfordulnak. Ezt a kategóriát a Netvibes programozója viccesen jelöli: „Doki, csak nem azt akarod mondani, hogy feltaláltad az időgépet?” (Doc are you telling me you built a time machine? – részlet a "Vissza a jövőbe" című filmből.)

 

(Mindez a bárhonnét elérhető, internetes, "felhő"-alkalmazásokra vonatkozik, ezen kívül lézeznek a számítógépre letölthető programokon alapuló "asztali" RSS-olvasók is.)

Hasonló cikkeink voltak:

Így pakoljuk fel az agyunkat az internetre
Így állítsd fel saját hírügynökségedet
Ne szúrj ki magaddal, tanulj angolul!
8+3 tipp a fenyegető e-mail-áradat megfékezésére – Gépezd magad 4.



LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG