TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Hiába van egyre több hibrid, elektromos és hatékonyabb motorral szerelt új autó, a szén-dioxid kibocsátásuk nem hogy csökkenne, hanem még növekedésnek is indult. A JATO autóipari elemzőség szerint szerint ezzel tízéves csökkenő trend szakadt meg 2017-ben.

A cikk eredetileg a G7-en jelent meg.

Ebben szerepe volt az autóvilágot megrázó dízel-botrányoknak. A dízelek hivatalosan átlagosan kevesebb (117,9 g/km) szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a benzinesek (121,7 g/km), igaz, nitrogén-oxidokból és más szennyező anyagokból jóval többet. Ezek a csalások nyilvánosságra kerülése előtti, bevallott értékek, ezért a valóságban nagyobb lehetett a kibocsátás, mindenesetre a botrányok óta az európaiak egyébként is kevesebb dízelt vásárolnak.

A személygépkocsik felelősek az EU-ban az összes szén-dioxid kibocsátás 12 százalékáért, ezért ennek csökkentése fontos feladat. Viszont az EU-ban nagyon jelentős szektor az autóipar, ezért magának a gyártásnak a visszafogása, a használat költségeinek emelése szóba sem kerülhet. Ezért amellett döntöttek, hogy az új autók szennyező anyag kibocsátását csökkentik. A 2015-re kitűzött 130 g/km értékét még sikerült tartani. A 2021-es 95 g/km-os cél azonban irreálisnak tűnik a mostani emelkedés fényében. Ehhez minden évben pontosan 20 százalékkal kellene csökkenteni gy átlagos új autó kibocsátását 2018 és 2021 között.

Még ha sikerülne is az új célokat elérni, az sem igazán segítene sokat a környezetnek, mivel az új autó eladások száma a válságot követően ismét felpörgött és elérte korábbi csúcsát. 2007 és 2017 között az EU-ban a használt személyautók száma 32,1 millió darabbal, 14 százalékkal nőtt, így egyre több szennyezési forrás is van. A közlekedés kibocsátása – a válság okozta megtorpanás után – ismét dinamikusan növekszik, miközben az EU teljes kibocsátása csökken. A közlekedésen belül pedig a személyautók adják a kibocsátás kétharmadát.

Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatbázisa alapjánmegnéztük, hogy milyen részleteket lehet megismerni az EU-ban eladott új autókról. A legfrissebb adatok 2017-esek, és minden uniós ország esetében tartalmazza az eladott új autók részletes adatait. Az egyes országok között ugyanis nagyon jelentős különbségek vannak: a legkevésbé szennyező új autókat a portugálok vásárolják, ezek 105 g/km kibocsátásúak, míg az észteknél 133 g/km az átlag. Az EU egészében 118,5 g/km volt az összes új autó kibocsátása.

Ha minden országban olyan kisebb autókat vennének Európában, mint a portugálok, akkor az új autók kibocsátása 11 százalékkal csökkenne.

Magyarország nem áll túl jól ebben az összevetésben: az EU átlagánál 6 százalékkal rosszabb az új autók kibocsátása. Ez az összehasonlítás ráadásul elfedni, hogy nálunk rengeteg használt import autó érkezik, köztük rengeteg nyugatról leselejtezett dízel, amik kifejezetten károsak a környezetre.

Azt is érdemes megnézni, hogy melyik országban mekkora, azaz milyen tömegű autókat vásárolnak. Itt már az átlag alatt teljesít Magyarország. De az 1388 kg-os uniós átlag is jelzi, hogy egyre nagyobb autókkal járunk, az egyre több városi terepjáró miatt ez az érték növekedett az elmúlt években.

Az EU országainak átlagát vizsgálva is jól látható, hogy az autók tömegének milyen nagy hatása van a károsanyag kibocsátásukra: egy átlagos új autó 1213 kg tömegű volt Máltán, míg Svédországban 1541 kg. A nagyobb tömeg egyrészt azért gond, mert így annak mozgatásához több energia kell, ami több szén-dioxid kibocsátással jár. Másrészt maga a gyártás is sokkal szennyezőbb, ha több anyagot – alapvetően acélt és műanyagot – kell használni hozzá.

Érdemes az egyes autógyártókat, illetve a márkákat is megvizsgálni. Itt óriásiak a különbségek. A Rolls-Roys, Bentley, Ferrari és Lamborghini gyártja a legszennyezőbb autókat, de legalább csak kisebb darabszámban. A német prémium gyártók, az Audi, BMW és Mercedes nagy darabszámban és az átlagosnál lényegesen szennyezőbb autókat gyártottak 2017-ben. Ezzel szemben a Toyota, a Peugeot és a Citroën a nagy gyártók között jóval kevésbé szennyező autókat értékesítettek. Érdekesség, hogy a Ladákat gyártó orosz Avtovaz 181-es g/km értékével valamivel szennyezőbb autókat értékesített, mint a Porsche (176 g/km), annak ellenére, hogy maguk az autók átlagosan könnyebbek.

A 15,1 millió új eladott autó 4 százalékát, 613 ezer darab autót olyan gyártók adták el, amelyek a 2015-re tervezett 130 g/km szennyezésnél többet kibocsájtó autókat adnak el. Hogyan lehet egyáltalán ilyen szennyező autókat piacra dobni? Az EU-s szabályokat a német autóiparnak alaposan sikerült sok-sok apró kivétellel felpuhítani. A luxusmárkákat segíti, hogy eleve csak a 95 százalék legszennyezőbb eladott autót kell figyelembe venni akkor, amikor a büntetéseket számolják. Emellett a legfeljebb 300 ezer autót gyártó “niche” gyártóknak is adtak kedvezményeket – nekik nem a célkitűzésként megadott 130-as értéket kell elérni, hanem százalékos csökkentéseket.

Ilyen kibúvók nélkül a luxusautók nagy részét nem is lehetne forgalomba hozni Európában.

Ezek a gyártók jóval nagyobb teljesítményű autókat adnak el.

Európa országai között abban is nagy különbségek vannak, hogy mennyire terjedtek el a szén-dioxidban kevésbé, de sok minden másban szennyezőbb dízelek. Ugyan a német autóipar erőltette leginkább a kontinensre a dízeleket, már 2017-ben is az uniós átlagnál kevesebb dízelt adtak el Németországban. Magyarországon csak az új autók 31 százaléka volt dízel, aminél csak három országban – Hollandia, Észtország és Finnország – volt jobb ez az arány.

Európai összehasonlításban kifejezetten sok elektromos autót adtak el Magyarországon, csak hét országban volt ezek aránya nagyobb, és a régiós országok közül nálunk volt ez a legmagasabb. Igaz, ebben az értékesített új autók alacsony arányának is szerepe lehet. Hibridek terén viszont sereghajtók vagyunk, alig 0,1 százalék volt ilyen.

(G7)

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.

Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon után, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vásárló Fűtési kisokos a fától a hőszivattyúig: hogyan működnek?
Natív tartalom | 2020. november 25. 12:47
Dübörög a fűtési szezon Magyarországon. Ez nem csak akkor válik nyilvánvalóvá, ha a hőmérőre nézünk: a légszennyezettségi adatokat nézve is látszik, hogy országszerte füstölnek a kémények. Magyarországon a szakértői becslések szerint 800 ezer és 1 millió közé tehető az elavult, több mint 20 éve felszerelt kazánok száma, így sok háztartásban esedékes vagy válik hamarosan esedékessé a fűtőberendezés cseréje.
Vásárló Újra visszajöhet az idősek vásárlási idősávja
Privátbankár.hu | 2020. november 23. 10:47
Az Idősek Tanácsa javasolja.
Vásárló Hagyományos vagy modern karikagyűrű?
Márkázott tartalom | 2020. november 18. 10:35
Milyen is az a hagyományos karikagyűrű? Mivel érdemli ki egy gyűrű ezt a titulust, és mitől válik modernné? Ezekre keressük ma a választ, és ezzel talán segítünk abban, hogy ki tudd választani azt is, hogy hozzád melyik stílus áll a legközelebb.
Vásárló Ragyogó tisztaság a HORECA szektorban is!
Márkázott tartalom | 2020. november 16. 12:22
A vendéglátóipar egyes szegmenseiben, az éttermek, a szállodák és a kávéházak személyében, azaz a HORECA szektorban kifejezetten fontos a vendégek számára a higiénikus és egészséges környezet biztosítása. Hiszen ahol az ember alszik és ételeket vagy italokat fogyaszt, ott érzékenyebb a megfelelő higiéniára. Amennyiben ezzel nincsen megelégedve, akkor többször garantáltan nem fogja látogatni az adott helyszínt, és más lehetőség után néz.    Az ő helyzetében könnyű a váltás, míg a szektorban tevékenykedő szálloda, kávéház vagy étterem hírneve egyetlen rossz tapasztalat hatására is romolhat. Ennek tükrében érdemes beszerezni a legideálisabb ipari tisztítószereket, hiszen jó minőségű szerek segítségével képes az ember biztosítani a megfelelő higiéniát és elégedetté tenni a vendégeit. 
Vásárló Ne féljen a budapesti költözéstől! Így néz ki a költöztetés egy profi csapattal
Márkázott tartalom | 2020. november 15. 12:43
Sajnos a legtöbben félnek a költözéstől. Akik nem vesznek igénybe költöztető cégtől segítséget, azoknak többféle félelmük is van. Egyrészt attól félnek, hogy hogyan fogják kilogisztikázni az egész fuvart. Gondolok itt a segítőkre, a parkolásra, a fel-le cipelésre, a sérülésmentes szállításra, stb. Ez mind-mind jogos félelem, mert nem profi költöztetők végzik a költöztetést, a pakolást, a rakodást.   Akik viszont költöztető segítségét veszik igénybe, részben másfajta félelemmel rendelkeznek. Persze ők is félnek attól, hogy valóban épségben meg fog-e minden érkezni, vagy megérkezik-e egyáltalán minden. Attól is tartanak, hogy a felpakolás pillanatában valóban meg fog-e érkezni a teherautó, és megkezdik-e a felpakolást. És természetesen ott van a végösszegtől való félelem, nehogy többe kerüljön, mint amire számítanak. Nézzük, hogy miért érdemes költöztető cég segítségét kérni, és kis körültekintéssel miért alaptalanok a félelmek!
Vásárló Így lehet megoldani házilag a gumicserét a robogón
Márkázott tartalom | 2020. november 14. 17:55
Mi szükséges ahhoz, hogy a robogó gumicseréje akár önállóan, házilag is megoldható legyen? Ezt a kérdést fogjuk részletesen megválaszolni ebben a bejegyzésben. Megnézzük a műveletet indokoló tényezőket, a beavatkozás eszközigényét, illetve a leghasznosabb tudnivalókat a robogó gumicseréjére vonatkozóan. Szóval, amennyiben előszeretettel javítjuk és tartjuk karban a motorunkat önállóan, akkor a házilag történő gumicserét is sikeresen oldhatjuk meg.
Vásárló Szigorítások - mit léptek a vidéki városok?
Privátbankár.hu / MTI | 2020. november 12. 18:18
Több helyen is korlátozták, hogy egy időben hányan tartózkodhatnak a piacokon. Van, ahol újra bevezették az idősek vásárlási idősávját.
Vásárló A magyar GDP háromnegyedét költötték el pár nap alatt két áruházban
MTI | 2020. november 12. 08:19
Majdnem kéthetesre húzták el a szinglik napját, és egyébként is pörög az internetes vásárlás - el is költötték pár nap alatt a tavalyi éves magyar GDP háromnegyedét két áruházban.
Vásárló Sehol sincs már a fekete péntek: ma van a legnagyobb vásárlási őrület
MTI | 2020. november 11. 06:43
Úgy tűnik, hogy nem a fekete péntek lesz idén sem a vásárlók legnagyobb ünnepe, hanem a szinglik napja: már a felvezető időszakban megdőlt a tavalyi rekord az Alibabán.
Vásárló A jövő innovatív technológiái egy helyen: Moon Store
Márkázott tartalom | 2020. november 10. 13:10
Most egy olyan hazai céget fogok bemutatni neked, ahol felismerték, hogy a jövő elkezdődött. A Moon Store azért jött létre, hogy globális, vezető, innovatív márkák termékeit hozza el Magyarországra. Olyan termékeket, melyekről egyszerűen bűn lenne lemaradni.    Fókuszban az innováció és a minőség, valamint a kiváló felhasználói élmény. Ezeket az igényeket, elvárásokat, vágyakat veszik figyelembe egy-egy innovatív termék forgalmazásának megkezdésekor. Ha szeretnél betekinteni a jövőbe, jó helyen vagy, ugyanis a Moon Store elhozta számodra is a jövő innovatív technológiáit. Lássuk, hogy az Anker cégcsoport milyen innovatív termékeit érheted el immár te is Magyarországon az otthon, biztonság és szórakozás területén.
Friss
hírlevél