5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Hiába van egyre több hibrid, elektromos és hatékonyabb motorral szerelt új autó, a szén-dioxid kibocsátásuk nem hogy csökkenne, hanem még növekedésnek is indult. A JATO autóipari elemzőség szerint szerint ezzel tízéves csökkenő trend szakadt meg 2017-ben.

A cikk eredetileg a G7-en jelent meg.

Ebben szerepe volt az autóvilágot megrázó dízel-botrányoknak. A dízelek hivatalosan átlagosan kevesebb (117,9 g/km) szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a benzinesek (121,7 g/km), igaz, nitrogén-oxidokból és más szennyező anyagokból jóval többet. Ezek a csalások nyilvánosságra kerülése előtti, bevallott értékek, ezért a valóságban nagyobb lehetett a kibocsátás, mindenesetre a botrányok óta az európaiak egyébként is kevesebb dízelt vásárolnak.

A személygépkocsik felelősek az EU-ban az összes szén-dioxid kibocsátás 12 százalékáért, ezért ennek csökkentése fontos feladat. Viszont az EU-ban nagyon jelentős szektor az autóipar, ezért magának a gyártásnak a visszafogása, a használat költségeinek emelése szóba sem kerülhet. Ezért amellett döntöttek, hogy az új autók szennyező anyag kibocsátását csökkentik. A 2015-re kitűzött 130 g/km értékét még sikerült tartani. A 2021-es 95 g/km-os cél azonban irreálisnak tűnik a mostani emelkedés fényében. Ehhez minden évben pontosan 20 százalékkal kellene csökkenteni gy átlagos új autó kibocsátását 2018 és 2021 között.

Még ha sikerülne is az új célokat elérni, az sem igazán segítene sokat a környezetnek, mivel az új autó eladások száma a válságot követően ismét felpörgött és elérte korábbi csúcsát. 2007 és 2017 között az EU-ban a használt személyautók száma 32,1 millió darabbal, 14 százalékkal nőtt, így egyre több szennyezési forrás is van. A közlekedés kibocsátása – a válság okozta megtorpanás után – ismét dinamikusan növekszik, miközben az EU teljes kibocsátása csökken. A közlekedésen belül pedig a személyautók adják a kibocsátás kétharmadát.

Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatbázisa alapjánmegnéztük, hogy milyen részleteket lehet megismerni az EU-ban eladott új autókról. A legfrissebb adatok 2017-esek, és minden uniós ország esetében tartalmazza az eladott új autók részletes adatait. Az egyes országok között ugyanis nagyon jelentős különbségek vannak: a legkevésbé szennyező új autókat a portugálok vásárolják, ezek 105 g/km kibocsátásúak, míg az észteknél 133 g/km az átlag. Az EU egészében 118,5 g/km volt az összes új autó kibocsátása.

Ha minden országban olyan kisebb autókat vennének Európában, mint a portugálok, akkor az új autók kibocsátása 11 százalékkal csökkenne.

Magyarország nem áll túl jól ebben az összevetésben: az EU átlagánál 6 százalékkal rosszabb az új autók kibocsátása. Ez az összehasonlítás ráadásul elfedni, hogy nálunk rengeteg használt import autó érkezik, köztük rengeteg nyugatról leselejtezett dízel, amik kifejezetten károsak a környezetre.

Azt is érdemes megnézni, hogy melyik országban mekkora, azaz milyen tömegű autókat vásárolnak. Itt már az átlag alatt teljesít Magyarország. De az 1388 kg-os uniós átlag is jelzi, hogy egyre nagyobb autókkal járunk, az egyre több városi terepjáró miatt ez az érték növekedett az elmúlt években.

Az EU országainak átlagát vizsgálva is jól látható, hogy az autók tömegének milyen nagy hatása van a károsanyag kibocsátásukra: egy átlagos új autó 1213 kg tömegű volt Máltán, míg Svédországban 1541 kg. A nagyobb tömeg egyrészt azért gond, mert így annak mozgatásához több energia kell, ami több szén-dioxid kibocsátással jár. Másrészt maga a gyártás is sokkal szennyezőbb, ha több anyagot – alapvetően acélt és műanyagot – kell használni hozzá.

Érdemes az egyes autógyártókat, illetve a márkákat is megvizsgálni. Itt óriásiak a különbségek. A Rolls-Roys, Bentley, Ferrari és Lamborghini gyártja a legszennyezőbb autókat, de legalább csak kisebb darabszámban. A német prémium gyártók, az Audi, BMW és Mercedes nagy darabszámban és az átlagosnál lényegesen szennyezőbb autókat gyártottak 2017-ben. Ezzel szemben a Toyota, a Peugeot és a Citroën a nagy gyártók között jóval kevésbé szennyező autókat értékesítettek. Érdekesség, hogy a Ladákat gyártó orosz Avtovaz 181-es g/km értékével valamivel szennyezőbb autókat értékesített, mint a Porsche (176 g/km), annak ellenére, hogy maguk az autók átlagosan könnyebbek.

A 15,1 millió új eladott autó 4 százalékát, 613 ezer darab autót olyan gyártók adták el, amelyek a 2015-re tervezett 130 g/km szennyezésnél többet kibocsájtó autókat adnak el. Hogyan lehet egyáltalán ilyen szennyező autókat piacra dobni? Az EU-s szabályokat a német autóiparnak alaposan sikerült sok-sok apró kivétellel felpuhítani. A luxusmárkákat segíti, hogy eleve csak a 95 százalék legszennyezőbb eladott autót kell figyelembe venni akkor, amikor a büntetéseket számolják. Emellett a legfeljebb 300 ezer autót gyártó “niche” gyártóknak is adtak kedvezményeket – nekik nem a célkitűzésként megadott 130-as értéket kell elérni, hanem százalékos csökkentéseket.

Ilyen kibúvók nélkül a luxusautók nagy részét nem is lehetne forgalomba hozni Európában.

Ezek a gyártók jóval nagyobb teljesítményű autókat adnak el.

Európa országai között abban is nagy különbségek vannak, hogy mennyire terjedtek el a szén-dioxidban kevésbé, de sok minden másban szennyezőbb dízelek. Ugyan a német autóipar erőltette leginkább a kontinensre a dízeleket, már 2017-ben is az uniós átlagnál kevesebb dízelt adtak el Németországban. Magyarországon csak az új autók 31 százaléka volt dízel, aminél csak három országban – Hollandia, Észtország és Finnország – volt jobb ez az arány.

Európai összehasonlításban kifejezetten sok elektromos autót adtak el Magyarországon, csak hét országban volt ezek aránya nagyobb, és a régiós országok közül nálunk volt ez a legmagasabb. Igaz, ebben az értékesített új autók alacsony arányának is szerepe lehet. Hibridek terén viszont sereghajtók vagyunk, alig 0,1 százalék volt ilyen.

(G7)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
Vásárló Nem csak akkor érdemes szervizbe menni, ha baj van
Márkázott tartalom | 2025. október 13. 10:09
Sokan csak akkor keresnek autószervizt, amikor már világít a hibajelző, esetleg furcsa hangokat ad ki a motor. Pedig a rendszeres karbantartás nemcsak a hibák megelőzésére jó, de segít abban is, hogy az autó hosszabb távon megbízható maradjon. Egy jól karbantartott jármű ritkábban hagy cserben, kevesebb váratlan költséget okoz, és az utazás is nyugodtabb vele. A szervizbe járás tehát nem csak a műszaki vizsga előtti kapkodásról szólhat, hanem egy tudatos, előrelátó hozzáállásról is.
Vásárló Töltsd le az 5 éves MySPAR appot – spórolj és nyerd meg az új Peugeot 2008-at!
PR | 2025. október 9. 10:03
Születésnapját ünnepli a MySPAR app, amit már több mint félmillióan használnak nap mint nap. Most a hetente frissülő digitális kuponok többsége akár 30% kedvezményt ad, a nyereményjáték fődíja pedig egy vadonatúj Peugeot 2008!
Vásárló Energiatakarékos hűtők 2025-ben: mennyit spórolhat egy A-osztályos modell?
PR | 2025. október 7. 13:44
A háztartások energiafogyasztásának jelentős részét a folyamatosan üzemelő készülékek adják. Közülük is a hűtőszekrény az, amely a nap 24 órájában működik, így választása hosszú évekre meghatározza a villanyszámlát. 2025-ben az energiahatékonyság már nemcsak környezetvédelmi kérdés, hanem egyre inkább pénzügyi döntés is: egy A-osztályos modell éves szinten tízezreket hagyhat a családi kasszában.
Vásárló Őszi hajtrendek: a legdivatosabb frizurák ebben a szezonban
Márkázott tartalom | 2025. október 7. 10:20
Az őszi időszak mindig kiváló lehetőséget ad arra, hogy kicsit megújítsa magát, akár egy új frizura segítségével. 
Vásárló Eldobja a „csodafegyverét” a kormány a választásokig? Kizártnak tűnik
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. október 7. 05:37
Már nem csak tavalyhoz képest drágább a nagybevásárlás: két hónap után újra emelkedésnek indultak az élelmiszerárak a hipermarketekben. Az viszont jó hír, hogy az éves drágulás tempója legalább egy kicsit újra lassult. Elképzelhetetlennek tűnik az árrésstop november végi kivezetése a Privátbankár Árkosár legfrissebb eredményei alapján.
Vásárló A hatékonyság titka: modern higiéniai megoldások
Márkázott tartalom | 2025. október 6. 10:12
Gondolta volna, hogy a tisztaság mennyire fontos szerepet játszik a vállalatok hétköznapjaiban? Akár szállodák, akár kórházak működtetése a cél, a megfelelő higiéniai rendszerek kialakítása nemcsak a komfortérzetet növeli, hanem közvetlenül befolyásolja a gazdasági teljesítményt is. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG