5p
Hiába van egyre több hibrid, elektromos és hatékonyabb motorral szerelt új autó, a szén-dioxid kibocsátásuk nem hogy csökkenne, hanem még növekedésnek is indult. A JATO autóipari elemzőség szerint szerint ezzel tízéves csökkenő trend szakadt meg 2017-ben.

A cikk eredetileg a G7-en jelent meg.

Ebben szerepe volt az autóvilágot megrázó dízel-botrányoknak. A dízelek hivatalosan átlagosan kevesebb (117,9 g/km) szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a benzinesek (121,7 g/km), igaz, nitrogén-oxidokból és más szennyező anyagokból jóval többet. Ezek a csalások nyilvánosságra kerülése előtti, bevallott értékek, ezért a valóságban nagyobb lehetett a kibocsátás, mindenesetre a botrányok óta az európaiak egyébként is kevesebb dízelt vásárolnak.

A személygépkocsik felelősek az EU-ban az összes szén-dioxid kibocsátás 12 százalékáért, ezért ennek csökkentése fontos feladat. Viszont az EU-ban nagyon jelentős szektor az autóipar, ezért magának a gyártásnak a visszafogása, a használat költségeinek emelése szóba sem kerülhet. Ezért amellett döntöttek, hogy az új autók szennyező anyag kibocsátását csökkentik. A 2015-re kitűzött 130 g/km értékét még sikerült tartani. A 2021-es 95 g/km-os cél azonban irreálisnak tűnik a mostani emelkedés fényében. Ehhez minden évben pontosan 20 százalékkal kellene csökkenteni gy átlagos új autó kibocsátását 2018 és 2021 között.

Még ha sikerülne is az új célokat elérni, az sem igazán segítene sokat a környezetnek, mivel az új autó eladások száma a válságot követően ismét felpörgött és elérte korábbi csúcsát. 2007 és 2017 között az EU-ban a használt személyautók száma 32,1 millió darabbal, 14 százalékkal nőtt, így egyre több szennyezési forrás is van. A közlekedés kibocsátása – a válság okozta megtorpanás után – ismét dinamikusan növekszik, miközben az EU teljes kibocsátása csökken. A közlekedésen belül pedig a személyautók adják a kibocsátás kétharmadát.

Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatbázisa alapjánmegnéztük, hogy milyen részleteket lehet megismerni az EU-ban eladott új autókról. A legfrissebb adatok 2017-esek, és minden uniós ország esetében tartalmazza az eladott új autók részletes adatait. Az egyes országok között ugyanis nagyon jelentős különbségek vannak: a legkevésbé szennyező új autókat a portugálok vásárolják, ezek 105 g/km kibocsátásúak, míg az észteknél 133 g/km az átlag. Az EU egészében 118,5 g/km volt az összes új autó kibocsátása.

Ha minden országban olyan kisebb autókat vennének Európában, mint a portugálok, akkor az új autók kibocsátása 11 százalékkal csökkenne.

Magyarország nem áll túl jól ebben az összevetésben: az EU átlagánál 6 százalékkal rosszabb az új autók kibocsátása. Ez az összehasonlítás ráadásul elfedni, hogy nálunk rengeteg használt import autó érkezik, köztük rengeteg nyugatról leselejtezett dízel, amik kifejezetten károsak a környezetre.

Azt is érdemes megnézni, hogy melyik országban mekkora, azaz milyen tömegű autókat vásárolnak. Itt már az átlag alatt teljesít Magyarország. De az 1388 kg-os uniós átlag is jelzi, hogy egyre nagyobb autókkal járunk, az egyre több városi terepjáró miatt ez az érték növekedett az elmúlt években.

Az EU országainak átlagát vizsgálva is jól látható, hogy az autók tömegének milyen nagy hatása van a károsanyag kibocsátásukra: egy átlagos új autó 1213 kg tömegű volt Máltán, míg Svédországban 1541 kg. A nagyobb tömeg egyrészt azért gond, mert így annak mozgatásához több energia kell, ami több szén-dioxid kibocsátással jár. Másrészt maga a gyártás is sokkal szennyezőbb, ha több anyagot – alapvetően acélt és műanyagot – kell használni hozzá.

Érdemes az egyes autógyártókat, illetve a márkákat is megvizsgálni. Itt óriásiak a különbségek. A Rolls-Roys, Bentley, Ferrari és Lamborghini gyártja a legszennyezőbb autókat, de legalább csak kisebb darabszámban. A német prémium gyártók, az Audi, BMW és Mercedes nagy darabszámban és az átlagosnál lényegesen szennyezőbb autókat gyártottak 2017-ben. Ezzel szemben a Toyota, a Peugeot és a Citroën a nagy gyártók között jóval kevésbé szennyező autókat értékesítettek. Érdekesség, hogy a Ladákat gyártó orosz Avtovaz 181-es g/km értékével valamivel szennyezőbb autókat értékesített, mint a Porsche (176 g/km), annak ellenére, hogy maguk az autók átlagosan könnyebbek.

A 15,1 millió új eladott autó 4 százalékát, 613 ezer darab autót olyan gyártók adták el, amelyek a 2015-re tervezett 130 g/km szennyezésnél többet kibocsájtó autókat adnak el. Hogyan lehet egyáltalán ilyen szennyező autókat piacra dobni? Az EU-s szabályokat a német autóiparnak alaposan sikerült sok-sok apró kivétellel felpuhítani. A luxusmárkákat segíti, hogy eleve csak a 95 százalék legszennyezőbb eladott autót kell figyelembe venni akkor, amikor a büntetéseket számolják. Emellett a legfeljebb 300 ezer autót gyártó “niche” gyártóknak is adtak kedvezményeket – nekik nem a célkitűzésként megadott 130-as értéket kell elérni, hanem százalékos csökkentéseket.

Ilyen kibúvók nélkül a luxusautók nagy részét nem is lehetne forgalomba hozni Európában.

Ezek a gyártók jóval nagyobb teljesítményű autókat adnak el.

Európa országai között abban is nagy különbségek vannak, hogy mennyire terjedtek el a szén-dioxidban kevésbé, de sok minden másban szennyezőbb dízelek. Ugyan a német autóipar erőltette leginkább a kontinensre a dízeleket, már 2017-ben is az uniós átlagnál kevesebb dízelt adtak el Németországban. Magyarországon csak az új autók 31 százaléka volt dízel, aminél csak három országban – Hollandia, Észtország és Finnország – volt jobb ez az arány.

Európai összehasonlításban kifejezetten sok elektromos autót adtak el Magyarországon, csak hét országban volt ezek aránya nagyobb, és a régiós országok közül nálunk volt ez a legmagasabb. Igaz, ebben az értékesített új autók alacsony arányának is szerepe lehet. Hibridek terén viszont sereghajtók vagyunk, alig 0,1 százalék volt ilyen.

(G7)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
Vásárló Teszt Plussz Magazin: ezek a legjobb vezeték nélküli állóporszívók
Márkázott tartalom | 2025. november 12. 10:25
A Teszt Plussz Magazin ismét frissítette vezeték nélküli állóporszívó tesztjét, aminek részeként megvizsgálták az egész piacot, és a teszteredményekből kiderült, hogy a Dyson még mindig uralja a prémium kategóriát, de egyre komolyabb kihívót jelent a Dreame, miközben az alacsonyabb kategóriákat leginkább a Xiaomi, a Bosch, a Shark és a Gorenje porszívói uralják.
Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Alvás és mindennapi terhelés – Hogyan válasszunk megfelelő matracot?
Márkázott tartalom | 2025. november 8. 17:23
A pihenés módja sokak számára egy megszokott rutin, mégis gyakran csak akkor kerül előtérbe, amikor hosszabb idő után kényelmetlenséget tapasztalunk. A fekhely kialakítása nemcsak az alvás hosszára, hanem a napközbeni működésünkre is hat. 
Vásárló Az adatmentés fontossága a digitális korban
Márkázott tartalom | 2025. november 7. 16:50
A digitális világban mindennapi eszközeinkkel rögzítjük életünk pillanatait: képek, dokumentumok, üzenetek. De vajon elegendő figyelmet fordítunk ezek megőrzésére? Fontos tudatosítani, hogy eszközeink naponta különféle kockázatoknak vannak kitéve.
Vásárló Zöld fűtési alternatíva: a pelletkazánok
Márkázott tartalom | 2025. november 5. 16:41
Napjaink egyik nagy kérdése, hogy miként lehet környezettudatosan élni, és ennek részeként, milyen technológiákat érdemes választani a mindennapi életben. 
Vásárló A jövő otthona, avagy miért választják egyre többen a könnyűszerkezetes házakat?
Márkázott tartalom | 2025. november 4. 17:16
Az építkezés mindig nagy döntés, hiszen az ember az otthonát nem néhány évre tervezi. Az utóbbi időben egyre többen fordulnak a könnyűszerkezetes házak felé, amelyek nemcsak gyorsabban elkészülnek, hanem energiatakarékosabbak és fenntarthatóbbak is a hagyományos építési módoknál.
Vásárló Hogyan érd el a Z generációt a közösségi médiában?
Márkázott tartalom | 2025. november 4. 10:15
Az online platformok terén a Z generáció egyedi szereppel bír; ők azok a digitális bennszülöttek, akik gyakorlatilag már az online térben nőttek fel. 
Vásárló A megbízható rögzítés az építőipar alapja
Márkázott tartalom | 2025. november 3. 16:45
Az építkezések és felújítások világában sokszor a legapróbb részletek döntik el, mennyire lesz tartós és biztonságos a végeredmény. Akár egy családi ház szerkezetéről, akár ipari létesítményről van szó, a stabil rögzítés nélkülözhetetlen. Azok az elemek, amelyek a háttérben végzik a dolgukat, valójában a teljes szerkezet biztonságát tartják kézben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG