5p

Jókora lökést adott a hazai ételkiszállítási piacnak a koronavírus, amit az is mutat, hogy a Kifli.hu megjelenése, a Netpincér brandváltása után a héten bejelentették: egy amerikai cég felvásárolta a Woltot. De pontosan milyen piacra lépett be most az amerikai házhozszállító? 

A cikk eredetileg laptársunk, a Piac&Profit oldalán jelent meg. 

Az elmúlt napok egyik legjelentősebb vállalati híre egyértelműen az volt, hogy amerikai ételkiszállítási óriás, a DoorDash megvásárolta a finn Wolt Enterprises OY-t részvénykibocsátásos konstrukcióban, ez a vállalat pedig a Wolt Magyarország anyacége.

A tranzakciós részvényárfolyam mintegy 7 milliárd euróra teszi a Wolt piaci tőkeértékét, azaz nagyjából a háromszorosára, mint amennyi a cég éves forgalma. Az akvizíció révén pedig 22 európai ország piaca nyílik a DoorDash előtt, amivel 700 millióra emelkedik működési területének lakosságszáma.

Rendelt ételt szállít házhoz egy Wolt-futár egy budapesti gyorsétteremből (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)
Rendelt ételt szállít házhoz egy Wolt-futár egy budapesti gyorsétteremből (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)

A Wolt egy finn startup, 2014-ben indult el Helsinkiben, amely 2018 májusában érkezett meg Magyarországra, azóta pedig már nemcsak Budapesten, hanem nagyobb vidéki városokban is jelen van, és saját futárpartnereivel dolgozik. A járványt a hazai Wolt is igen jól élte meg, hiszen 2019-hez képest csaknem megháromszorozta az értékesítésből származó árbevételét 1,04 milliárd forintról 3,33 milliárd forintra, bár az is igaz, hogy adózott eredménye 36 millió forintról 31 millióra csökkent.

NetPincérből Foodpanda 

A Wolt legnagyobb vetélytársa, a Foodpanda 1999 óta van jelen Magyarországon. Az eredetileg magyar alapítású cég mára már a németországi központú nemzetközi anyacég, a Delivery Hero hálózat tagja 2016 óta, és szeptember végéig NetPincér név alatt futott. A névváltás oka, hogy az ételkiszállító cég csatlakozott a Delivery Herohoz tartozó Foodpanda családhoz. A világjárvány éve kiemelkedő volt a cég számára, hiszen amellett, hogy 2020-ban több mint 2 ezer étterem és üzlet jelezte csatlakozási szándékát, a hazai leányvállalatnak sikerült megfordítania a negatív tendenciát.

A Foodpanda 6 ezer étteremmel és üzleti partnerrel, 4300 futárral rendelkezik, akik több mint 2 millió rendelőt tudnak kiszolgálni, ennek fényében egyáltalán nem meglepő, hogy a járvány évében igen szép, több mint 10 milliárd forintos árbevételt értek el, ez több mint 6 milliárd forintos növekedés a 2019-es üzleti évben elért 3,919 milliárd forinthoz képest. A Foodpanda számára abban is kiváló év volt a 2020-as, hogy sikerült megtörni egy 2018 óta tartó negatív sorozatot, hiszen a 856 millió, és 671 milliós mínusszal zárt évek után a járvány éve 362 milliós adózott eredményt hozott.

Bővült a kiszállítási piac a járvány időszaka alatt is

A piac második legfiatalabb szereplője, a Kifli.hu 2019 végén lépett a magyar piacra. A cég anyavállalata a cseh Rohlik Group (a rohlik magyarul kiflit jelent), tulajdonosa, Tomáš Čupr 2014-ben hozta létre a prágai székhelyű vállalatot. A Rohlik mára Csehország legnagyobb kereskedelmi vállalatává nőtte ki magát, külföldi terjeszkedésének első állomása Budapest volt.

A Kifli.hu-n Jászberényi úti raktárban több műszakban, összesen 400–500 főt foglalkoztat, és a főváros közigazgatási területén kívül több városba, valamint a Balaton és a Velencei-tó környékére is szállítanak ételet. A cég fő profilja az élelmiszer házhozszállítás, az oldalon nem csak élelmiszereket, hanem éttermi ételeket is lehet találni, miután cseh mintára tavasszal Magyarországon is elindult a Kifli Bisztró, amelynek alapkoncepciója az volt, hogy segítsenek a járvány miatt bezárulni kényszerült vendéglátóhelyeken. (A Kifli.hu történetével részletesen is foglalkoztunk a Piac&Profit Sikersztori rovatában.)

A Kifli.hu-t üzemeltető Kifli.hu Shop Kft. 2019-ben 1,24 milliárd forint értékesítésből származó árbevétellel zárta az évet, ugyanakkor az adózott eredmény egy több 850 millió forintos mínuszt mutatott. A cég 2020-as beszámolója nem elérhető a nemzeti cégbeszámoló adatbázisban.

Taxicégből ételkiszállító

A Magyarországon az eredetileg Taxify-ként megjelenő Bolt története egészen 2016-ig nyúlik vissza, a cég ekkor indította el taxiszolgáltatását mindössze 20 autóval – az üzleti évében először 6 milliós mínuszos adózott eredményt produkáló cég azóta rendesen kinőtte magát. A Bolt legsikeresebb éve a cégadatok alapján eddig a 2019-es volt, ekkor az értékesítés nettó árbevétele ekkor átlépte az 1 milliárd forintos álomhatárt, míg a cég adózott eredménye 411 millió forint lett.

Mindezek ellenére azonban a 2020-as év még érdekesebb, hiszen ebben az időszakban a Bolt egy új vállalkozásba fogott – elindította ételkiszállítási szolgáltatását, részben azzal az indoklással, hogy a koronavírus-járvány miatt visszaeső személyszállítási forgalmat tudják valamivel pótolni a partnerek. Az ételkiszállítás pedig minden jel szerint bejött, hiszen a Bolt igen jól zárta a járvány évét: 955 millió forintos árbevétel mellett 362 millió forintos adózott eredményt könyvelhettek el.

DoorDash: lesz tér a fejlődésre

Bár a jelenlegi információk szerint a tranzakció véglegesítését 2022 első felére várják a felek, azért az mindenképpen egyértelmű, hogy az általunk megvizsgált, a 2020-as évben összesen közel 15 milliárd forintos árbevételt hozó cégek mellett is lesz keresnivalója az amerikai nagyvállalatnak. Az árbevétel és adózott eredmény alapján a Wolt Magyarországon mára a második legnagyobb forgalmat bonyolító ételkiszállító, ráadásul jól kiépült futárhálózattal is rendelkezik, így a DoorDash sem nulláról kezdi majd az építkezést. A kihasított szelet tehát jelentős, a határ pedig a csillagos ég.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A nap képe: megtaláltuk az ország valószínűleg legolcsóbb lángosát
Privátbankár.hu | 2024. július 23. 10:57
A Heves megyei Zaránkon annyiba kerül egy lángos, mint egy gombóc fagyi Budapesten.
Vásárló Sokkal hamarabb nekilátnak a boltok az őszi akcióknak
Buksza blog | 2024. július 22. 12:44
A vörös-tengeri válság okozta szállítási nehézségek arra késztették a boltosokat, hogy előrehozzák év végi bevásárlásaikat. Így minden szezonális termék hamarabb kerülhet a polcokra.
Vásárló Magyarország közelébe érkezik egy újabb diszkontlánc
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. július 21. 18:29
A közelmúltban több boltlánc is bekopogott Romániába, most egy újabb jelentkező került a képbe. 
Vásárló Kihúzott egy falut a bolt nélküli sanyarúságból a legújabb technika a németeknél
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. július 20. 17:41
A kis falvak örök problémája, hogy még vegyesboltot sem feltétlenül éri meg üzemeltetni bennük, ám egy német példa arra utal, hogy egy városinak gondolt technika segíthet ezen a gondon.
Vásárló Vizsgálat indult az Aldi ellen - mi volt igazából a hűtőpultokban?
Privátbankár.hu | 2024. július 18. 11:22
100 százalék magyar - írták a hűtőpultokra, de a GVH azt gyanítja, hogy ez nem volt igaz.
Vásárló Hamarosan kiderülhet, melyik áruház nyert a júliusi „karácsonyi” vásárban
Privátbankár.hu | 2024. július 16. 10:05
A karácsonyi vásárra emlékeztető júliusi nagy akciósorozatot az Amazon kezdte a Prime Dayjel, ám az online áruházak gyorsan átvették az ötletet, sőt a hagyományos játékosok is beszálltak a versenybe. 
Vásárló Legyen résen, árcsökkenés jön a kutakon!
Privátbankár.hu | 2024. július 15. 15:46
Keddtől a benzin nagykereskedelmi ára 2 forinttal, a gázolajé pedig 3 forinttal mérséklődik.
Vásárló Az Oktogonról elment, most Romániából rajtolna újra az amerikai gyorsétteremlánc
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. július 15. 12:55
Románia lehet térségünkben az az ország, ahol az amerikai Wendy’s teszteli, hogy képes lenne-e visszatérni Európába. A kudarccal végződött előző kísérletnek Magyarország is részese volt.
Vásárló Intézkedett a Lidl: majdnem milliós fizetést kínál a kezdőknek a német üzletekben
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. július 15. 12:21
Szeptembertől többet kapnak a német Lidl-üzletek dolgozói. 
Vásárló Eddig bírta, példátlan lépésre szánta el magát a másik Aldi
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. július 15. 07:47
Az Aldi szerint minden termékét olyan olcsón kínálja a vevőknek, amilyen olcsón csak tudja, ezért a cég áruházai egyfajta kedvezményt testesítenek meg a kiskereskedelemben. Ez változhat a jövőben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG