5p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Jókora lökést adott a hazai ételkiszállítási piacnak a koronavírus, amit az is mutat, hogy a Kifli.hu megjelenése, a Netpincér brandváltása után a héten bejelentették: egy amerikai cég felvásárolta a Woltot. De pontosan milyen piacra lépett be most az amerikai házhozszállító? 

A cikk eredetileg laptársunk, a Piac&Profit oldalán jelent meg. 

Az elmúlt napok egyik legjelentősebb vállalati híre egyértelműen az volt, hogy amerikai ételkiszállítási óriás, a DoorDash megvásárolta a finn Wolt Enterprises OY-t részvénykibocsátásos konstrukcióban, ez a vállalat pedig a Wolt Magyarország anyacége.

A tranzakciós részvényárfolyam mintegy 7 milliárd euróra teszi a Wolt piaci tőkeértékét, azaz nagyjából a háromszorosára, mint amennyi a cég éves forgalma. Az akvizíció révén pedig 22 európai ország piaca nyílik a DoorDash előtt, amivel 700 millióra emelkedik működési területének lakosságszáma.

Rendelt ételt szállít házhoz egy Wolt-futár egy budapesti gyorsétteremből (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)
Rendelt ételt szállít házhoz egy Wolt-futár egy budapesti gyorsétteremből (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)

A Wolt egy finn startup, 2014-ben indult el Helsinkiben, amely 2018 májusában érkezett meg Magyarországra, azóta pedig már nemcsak Budapesten, hanem nagyobb vidéki városokban is jelen van, és saját futárpartnereivel dolgozik. A járványt a hazai Wolt is igen jól élte meg, hiszen 2019-hez képest csaknem megháromszorozta az értékesítésből származó árbevételét 1,04 milliárd forintról 3,33 milliárd forintra, bár az is igaz, hogy adózott eredménye 36 millió forintról 31 millióra csökkent.

NetPincérből Foodpanda 

A Wolt legnagyobb vetélytársa, a Foodpanda 1999 óta van jelen Magyarországon. Az eredetileg magyar alapítású cég mára már a németországi központú nemzetközi anyacég, a Delivery Hero hálózat tagja 2016 óta, és szeptember végéig NetPincér név alatt futott. A névváltás oka, hogy az ételkiszállító cég csatlakozott a Delivery Herohoz tartozó Foodpanda családhoz. A világjárvány éve kiemelkedő volt a cég számára, hiszen amellett, hogy 2020-ban több mint 2 ezer étterem és üzlet jelezte csatlakozási szándékát, a hazai leányvállalatnak sikerült megfordítania a negatív tendenciát.

A Foodpanda 6 ezer étteremmel és üzleti partnerrel, 4300 futárral rendelkezik, akik több mint 2 millió rendelőt tudnak kiszolgálni, ennek fényében egyáltalán nem meglepő, hogy a járvány évében igen szép, több mint 10 milliárd forintos árbevételt értek el, ez több mint 6 milliárd forintos növekedés a 2019-es üzleti évben elért 3,919 milliárd forinthoz képest. A Foodpanda számára abban is kiváló év volt a 2020-as, hogy sikerült megtörni egy 2018 óta tartó negatív sorozatot, hiszen a 856 millió, és 671 milliós mínusszal zárt évek után a járvány éve 362 milliós adózott eredményt hozott.

Bővült a kiszállítási piac a járvány időszaka alatt is

A piac második legfiatalabb szereplője, a Kifli.hu 2019 végén lépett a magyar piacra. A cég anyavállalata a cseh Rohlik Group (a rohlik magyarul kiflit jelent), tulajdonosa, Tomáš Čupr 2014-ben hozta létre a prágai székhelyű vállalatot. A Rohlik mára Csehország legnagyobb kereskedelmi vállalatává nőtte ki magát, külföldi terjeszkedésének első állomása Budapest volt.

A Kifli.hu-n Jászberényi úti raktárban több műszakban, összesen 400–500 főt foglalkoztat, és a főváros közigazgatási területén kívül több városba, valamint a Balaton és a Velencei-tó környékére is szállítanak ételet. A cég fő profilja az élelmiszer házhozszállítás, az oldalon nem csak élelmiszereket, hanem éttermi ételeket is lehet találni, miután cseh mintára tavasszal Magyarországon is elindult a Kifli Bisztró, amelynek alapkoncepciója az volt, hogy segítsenek a járvány miatt bezárulni kényszerült vendéglátóhelyeken. (A Kifli.hu történetével részletesen is foglalkoztunk a Piac&Profit Sikersztori rovatában.)

A Kifli.hu-t üzemeltető Kifli.hu Shop Kft. 2019-ben 1,24 milliárd forint értékesítésből származó árbevétellel zárta az évet, ugyanakkor az adózott eredmény egy több 850 millió forintos mínuszt mutatott. A cég 2020-as beszámolója nem elérhető a nemzeti cégbeszámoló adatbázisban.

Taxicégből ételkiszállító

A Magyarországon az eredetileg Taxify-ként megjelenő Bolt története egészen 2016-ig nyúlik vissza, a cég ekkor indította el taxiszolgáltatását mindössze 20 autóval – az üzleti évében először 6 milliós mínuszos adózott eredményt produkáló cég azóta rendesen kinőtte magát. A Bolt legsikeresebb éve a cégadatok alapján eddig a 2019-es volt, ekkor az értékesítés nettó árbevétele ekkor átlépte az 1 milliárd forintos álomhatárt, míg a cég adózott eredménye 411 millió forint lett.

Mindezek ellenére azonban a 2020-as év még érdekesebb, hiszen ebben az időszakban a Bolt egy új vállalkozásba fogott – elindította ételkiszállítási szolgáltatását, részben azzal az indoklással, hogy a koronavírus-járvány miatt visszaeső személyszállítási forgalmat tudják valamivel pótolni a partnerek. Az ételkiszállítás pedig minden jel szerint bejött, hiszen a Bolt igen jól zárta a járvány évét: 955 millió forintos árbevétel mellett 362 millió forintos adózott eredményt könyvelhettek el.

DoorDash: lesz tér a fejlődésre

Bár a jelenlegi információk szerint a tranzakció véglegesítését 2022 első felére várják a felek, azért az mindenképpen egyértelmű, hogy az általunk megvizsgált, a 2020-as évben összesen közel 15 milliárd forintos árbevételt hozó cégek mellett is lesz keresnivalója az amerikai nagyvállalatnak. Az árbevétel és adózott eredmény alapján a Wolt Magyarországon mára a második legnagyobb forgalmat bonyolító ételkiszállító, ráadásul jól kiépült futárhálózattal is rendelkezik, így a DoorDash sem nulláról kezdi majd az építkezést. A kihasított szelet tehát jelentős, a határ pedig a csillagos ég.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Hogyan írjunk figyelemfelkeltő ingatlanhirdetést?
Márkázott tartalom | 2025. június 19. 09:55
Ingatlan eladásakor az egyik legfontosabb tényező a hatásos hirdetési szöveg. A piacon rengeteg hasonló hirdetés található, amelyeket az érdeklődők könnyen átfutnak. Mi teremtheti meg azt a különbséget, ami a mi hirdetésünket kiemeli a tömegből? Egy jól megírt szöveg nemcsak az adatok felsorolásából áll, hanem az ingatlan hangulatát is át kell adnia. Gondoltunk már arra, hogy a részletek és az érzelmek közvetítése az, ami igazán megragadhat egy potenciális vevőt?
Vásárló Nagy durranás készül a magyar patikákban – Nagy Márton már örül
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 16:42
Itt is vállalják az árkorlátozást.
Vásárló Leszegi a fejét, ha meglátja a hétvégi üzemanyagárakat!
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 12:45
A nemzetközi áremelkedés szombattól megjelenik a hazai kutakon is.
Vásárló Diszkrét fogszabályzó módszerek
Márkázott tartalom | 2025. június 13. 10:52
A nem megfelelően nőtt fogak és a torlódásuk hosszú távon igen kellemetlen fogászati problémákhoz vezethetnek, mindemellett esztétikailag sem túl vonzóak. Sokan felnőttkorban jutnak el arra a pontra, hogy szeretnék az egymásra torlódott fogakat szabályozó viselésével helyreállítani.
Vásárló Váratlan veszély leselkedik a gyerekekre – baljós jelentést tettek közzé
Kollár Dóra | 2025. június 11. 15:03
Egy friss jelentés szerint Európában és Nagy-Britanniában folyamatosan nő az új autók motorháztetejének magassága, ami egyre komolyabb közlekedésbiztonsági kockázatot jelent, különösen a gyerekek számára.
Vásárló Hónapok óta nem láttunk ilyet a boltokban: megint drágább lett a családi nagybevásárlás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. június 10. 05:47
Az árrésstopos termékek ára csökkent, de így is megszakadt egy kedvező trend júniusban: három hónap után most először drágult újra a családi nagybevásárlás a Privátbankár Árkosár-felmérése szerint. Alaposan megvizsgáltuk, hogyan alakítja az árakat az intézkedés, amivel a kormány elégedett, de a szakszövetség szerint csúnyán vissza fog majd ütni.
Vásárló Kinek segíthet a lézeres látásjavítás?
Márkázott tartalom | 2025. június 8. 11:56
Sokak számára a szemüveg és a kontaktlencse már évek óta része a mindennapoknak – hol több, hol kevesebb kellemetlenséget okozva. Pedig létezik egy korszerű, tartós és biztonságos megoldás azok számára, akik szívesen búcsút mondanának ezeknek az eszközöknek. A kérdés csak az, hogy kik élhetnek ezzel a remek lehetőséggel, azaz a lézeres látásjavítással?
Vásárló Kiderült, milyen árak várják a magyar autósokat a hosszú hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 15:25
Mutatjuk, mire számíthat a kutakon.
Vásárló Lézeres szőrtelenítési trendek 2025-ben: Új irányok és lehetőségek
Márkázott tartalom | 2025. június 6. 14:29
Ebben az évben számos új szolgáltatás és fejlesztés várható a lézeres szőrtelenítés világában. Az elmúlt esztendők technológiai fejlesztései révén ezek az eljárások még komfortosabbá és eredményesebbé válnak. Hogyan változik az esztétikai kezelések világa 2025-ben? Nézzünk meg néhány fontos tényezőt!
Vásárló Divatos női cipők
Márkázott tartalom | 2025. június 5. 16:10
Gondoltál már arra, hogy a megfelelő cipő mennyire képes meghatározni a napodat? Az ideális lábbeli nem csupán a stílusodat tükrözi, hanem hozzájárul a kényelmedhez és akár teljesítményed javításához is. A jól megválasztott cipő összhangban van az edzéseid eredményességével, és azzal, hogy mennyire érzed jól magad egész nap. De hogyan találhatod meg azt a darabot, ami mindkét elvárásnak megfelel? Egyre több márka kínál változatos lehetőségeket, hogy megkönnyítse a döntést.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG