Dukai Regina a repülőgépen használatos mentőmellényeket mutatja be egy 2011-es sajtóeseményen. MTI Fotó: Manek Attila |
Még ha sokan nem is így érzik, vagy félnek tőle, a repülés nagyon, nagyon biztonságos – derül ki a Planecrashinfo nevű oldal adataiból. Eszerint egy a 4,7 millióhoz annak a valószínűsége, hogy valakinek egy adott járaton halállal végződjön az utazása. (Az 1993-2002 közötti időszakban legalábbis.)
A repülés minden más közlekedési formánál biztonságosabb, veszélyesebb a reptérre vezető út – állítják a repülési szakemberek.
Az is biztató, hogy az oldal ábrája szerint a halálos repülőgép balesetek száma, a legalább 19 főt szállító gépeknél, évtizedek óta folyamatosan csökken. A hetvenes években még jellemzően 30-35 volt évente, 2012-2014 között már csak 5-10.
Melyik cégnél halnak kevesen?
A halottak száma is nagyjából harmadára csökkent ez idő alatt. A legtöbb balesetet egyébként a több évtizedes idősorok szerint stabilan a pilótahiba (58 százalék) és műszaki hiba (17 százalék) okozza.
Az oldalon van olyan lista is, amely az utóbbi tíz, húsz évben bekövetkezett halálos balesetek számát légitársaságonként összesíti. Sok cégnél nem volt ilyen.
A brit Telegraph egy másik listát közöl, amelyen 42 olyan társaság szerepel, amelyeknél soha senki nem halt meg. A nálunk ismertebbek közül rajta van a Ryanair, az Easyjet, az Air Berlin, a Swiss, az Air Europa.
Hátul jobb
Bármilyen kicsi is a baleset valószínűsége, sokan felteszik a kérdést, vannak-e a többinél biztonságosabb ülőhelyek? A német Der Spiegel szerint erről kevés a fellelhető információ, de azért akad. Az Airbus és a Boeing repülőgép-gyártók azt állítják, hogy náluk mindegyik hely egyformán biztonságos.
A Popular Mechanics tudományos lap 2007-ben és a Time Magazin 2015-ben baleseti adatok kielemzése révén választ kerestek a kérdésre. Ennek alapján az első lap arra jutott, hogy a gép hátuljában ülők túlélési valószínűsége 69 százalék, határozottan több, mint a középen ülőké (56 százalék) és az elöl levőké (49 százalék).
90 másodperced van
A Time felmérése más adatok alapján hasonló eredményre jutott, ott a halálozási arány hátul csak 32, középen 39, elöl 38 százalék volt. Hátul tehát biztonságosabb. (Talán az átbukás jelensége miatt, amikor a gép orral lefelé zuhan, és ebből már nehéz visszahozni – a szerk.)
A Greenwichi Egyetem egyik kutatása szerint nagyobb azok túlélési esélye, akik a vészkijáratokhoz közel ülnek. Ha ugyanis a repülőt el kell hagyni, átlagosan mintegy 90 másodperc van rá. Ennyi idő alatt elterjedhet például egy tűz.
Becsatolni, feltenni
Egy repülésbiztonsági szakember is a vészkijáratok közelében ajánlja az ülést. Illetve inkább a folyosó, mint az ablak mellett, mert onnét is valamivel könnyebb menekülni. Javasolja, hogy lehetőleg az egész út alatt maradjunk becsatolva, és alaposan figyeljük meg az oxigénmaszkok helyes felhelyezését (a szájat és orrot egyaránt fednie kell).