4p

Rossz idők járnak az online élelmiszer-forgalmazó cégekre: a járvány alatt felfutó elektronikus vásárlás után egyre inkább visszatértek a vevők a fizikai boltokba. Az Egyesült Államokban például az élelmiszerek mintegy 11 százaléka talál gazdára az interneten. Magyarországon is hasonló a helyzet: itt az elszálló árak miatt tértek vissza sokan a boltokba.

Az élelmiszer-vásárlás az egyik olyan dolog, ami továbbra is ellenáll a technológiai forradalomnak. Kockázati tőkék milliárdjai áramlanak robotizált raktárakat és online platformokat építő startupokba, amelyek internetes vásárlást és házhoz szállítást biztosítanak, azonban a vevők többsége nemzetközi és magyar szinten egyaránt továbbra is személyesen intézi a bevásárlást.

A töredékét éri

Az amerikai piacon ilyen szolgáltatást nyújtó San Francisco-i Instacart élelmiszer-kiszállító vállalat például 2 milliárd dolláros veszteségről számolt be, annak ellenére, hogy a szeptemberben tőzsdére lépett vállalatot startupként még 39 milliárd dollárra értékelték. Ez most kevesebb mint 7 milliárd dollárnál jár - hoz egy amerikai példát a Financial Timesnak az online élelmiszer-forgalmazást bemutató cikke

Az élelmiszer-áruházak az Egyesült Államokban 1,5 billió dolláros piacot jelentenek, ez a méret pedig elbírná az új ötleteket, azonban a bevett szokásokat ezen a piacon még nemigen sikerült megváltoztatni, hiszen a legtöbben még mindig offline szerzik be az élelmiszereket.

Többen, de még nem elegen

Az online élelmiszer-vásárlás részesedése az Egyesült Államokban alacsonynak mondható. A Morgan Stanley becslése szerint az amerikai piacon az élelmiszer-vásárlások mintegy 11 százaléka történik elektronikusan. Ehhez képest a nem élelmiszerboltok forgalmának körülbelül egyharmada online vásárlásokból származik.

Azonban hiába szólt minden a koronavírus-járvány idején az online vásárlás arányának jelentős megugrásáról, tartós elmozdulás nem történt, és a McKinsey tanulmánya szerint az effajta élelmiszer-vásárlás még mindig küzd a térnyerésért. Az Egyesült Királyságban, ahol az Ocado és a Tesco egynapos kiszállítással kínálja a házhoz szállítást, 2021-ben az értékesítésnek mindössze 12 százalékát tette ki a netes eladás.

High-tech a boltokban

Több vállalat most azzal kísérletezik, hogyan lehet az online vásárlás kényelmét a fizikai boltokba is elhozni. Az Instacart például keresi a módját annak, hogyan lehet jelen akkor is, ha valaki személyesen vásárolja meg az élelmiszereket.

A vállalat két évvel ezelőtt megvette a Caper nevű céget, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy csak beolvassák és hazavigyék az üzletekben vásárolt termékeket, azaz nem kell a kasszánál sorban állniuk. Az Amazon fizikai boltjaiban pedig a felhasználók a tenyerük beszkennelésével fizethetnek.

Mi a helyzet a magyar vásárlókkal?

Bár az amerikai piac mellett Magyarországon is több cég - köztük hagyományos, fizikai boltlokkal rendelkező láncok - foglalkoznak online élelmiszer-forgalmazással, összességében még marginális szerep jut ennek az értékesítési formának. 

Az idei első félévben az online kiskereskedelem mintegy 631 milliárd forintos bruttó forgalmat ért el, ami 8,8 százalékos éves növekedés, azonban az inflációt is figyelembe véve ez a bővülés reálértéken valójában visszaesés. A növekedést ráadásul főleg a külföldi, nem Magyarországon működő e-kereskedők hajtják a GKID és a Mastercard Digitális Kereskedelmi Körképe szerint.

Az élelmiszerek esetében a magyar eredményekből is az derül ki, hogy a vásárlók inkább visszatértek a fizikai boltokba, az élelmiszerárak elszállása még inkább ebbe az irányba terelte a vevőket. Az online élelmiszert aktívan vásárlók köre így fél év alatt közel 9 százalékkal csökkent, ez jelenleg 550 ezer fő körüli vevőbázist jelent, ők elsősorban kényelmi okokból szerzik be így a megélhetésükhöz szükséges alapvető árucikkeket.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Árrés nélkül: a diszkont legvégső formájával áll elő a Tesco
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2025. március 14. 08:52
A Tesco arra készül, hogy ingyen odaadja a vásárlóknak a szavatossági idejük lejártának határhoz érkezett élelmiszereket. A boltlánc első körben a brit üzletekben teszteli a módszert. 
Vásárló Dübörög a vámháború, hamarosan hullanak az árbombák a vásárlókra
Buksza blog | 2025. március 13. 12:49
Az Egyesült Államok, egyben a világ egyik legnagyobb áruházlánca, a Walmart rá akta tolni a Donald Trump vámjaiból származó többletköltségeit kínai beszállítóira. A válasz feltartott középső ujj volt.
Vásárló Bajban a boltlánc: eladná a „családi ezüstöt” az Asda
Buksza blog | 2025. március 13. 12:02
Az Egyesült Királyság egyik nagy áruházlánca, az Asda kissé kétségbeesettnek látszó módszerrel igyekszik pénzhez jutni, hogy mérsékelje felgyülemlett adósságait. Hozzányúlnak a „családi ezüsthöz”.
Vásárló A Hold fázisainak titokzatos világa
Márkázott tartalom | 2025. március 10. 14:20
A Hold, amely égi társunkként mindig velünk van, a Föld körüli keringése során különböző fázisokon megy keresztül. Ezek a fázisok nem csupán látványosak, hanem bizonyos szempontból a mindennapi életünkre is hatással lehetnek.
Vásárló Ketyeg a bomba a magyar élelmiszerüzletekben – óriásit ugrottak egy év alatt az árak
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. március 10. 05:43
Elmaradt az újabb csúcsdöntés a magyar hipermarketekben, de egy év alatt óriásit drágultak az élelmiszerek: 20 hónapja nem mért ekkora éves áremelkedést a Privátbankár Árkosár-felmérése. A minisztérium fenyegetőzik, az áruházak bizonygatják, hogy eddig is akcióztak – vajon újra felrobban az árstop-bomba?
Vásárló Egyedül tanuljak vagy támaszkodjak szakértőkre? AI-eszközök a vállalkozások szolgálatában
Márkázott tartalom | 2025. március 8. 13:00
A mesterséges intelligencia területe izgalmas felfedezni való, de egyben lehetőségek tárháza is. Érthető, ha valaki úgy gondolja, hogy elmélyed benne és kiaknázza a benne rejlő potenciált. Az interneten rengeteg ingyenes anyag szolgál erre, és számtalan eszköz kipróbálható akár saját kísérletezéssel is.
Vásárló Egyre hangosabban kopogtatnak az előfizetős autók
Privátbankár.hu | 2025. március 8. 11:58
Olyan szolgáltatássá válhat az autózás, mint a mobiltelefon-használat. 
Vásárló Felderül a kedve, ha szombaton a benzinkúton jár!
Privátbankár.hu | 2025. március 7. 11:16
A benzin beszerzési ára bruttó 8 forinttal csökken, míg a gázolaj nagykerára 6 forinttal lesz kevesebb szombattól.
Vásárló Tényleg berágtak a kanadaiak
Privátbankár.hu | 2025. március 6. 15:43
A kanadai kormány egyik válasza az Egyesült Államok büntetővámjaira az onnan érkező szeszes italokra kivetett 25 százalékos importtarifa, ám a boltok tudnak ennél keményebb reakciót is.
Vásárló Megjött az Auchan válasza Nagy Mártonnak
Privátbankár.hu | 2025. március 5. 18:08
Miután a nemzetgazdasági miniszter fenyegető hangú közleményben követelt árcsökkentést, az Auchan jelezte, mennyit akciózott már eddig is az első két hónapban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG