4p

Rossz idők járnak az online élelmiszer-forgalmazó cégekre: a járvány alatt felfutó elektronikus vásárlás után egyre inkább visszatértek a vevők a fizikai boltokba. Az Egyesült Államokban például az élelmiszerek mintegy 11 százaléka talál gazdára az interneten. Magyarországon is hasonló a helyzet: itt az elszálló árak miatt tértek vissza sokan a boltokba.

Az élelmiszer-vásárlás az egyik olyan dolog, ami továbbra is ellenáll a technológiai forradalomnak. Kockázati tőkék milliárdjai áramlanak robotizált raktárakat és online platformokat építő startupokba, amelyek internetes vásárlást és házhoz szállítást biztosítanak, azonban a vevők többsége nemzetközi és magyar szinten egyaránt továbbra is személyesen intézi a bevásárlást.

A töredékét éri

Az amerikai piacon ilyen szolgáltatást nyújtó San Francisco-i Instacart élelmiszer-kiszállító vállalat például 2 milliárd dolláros veszteségről számolt be, annak ellenére, hogy a szeptemberben tőzsdére lépett vállalatot startupként még 39 milliárd dollárra értékelték. Ez most kevesebb mint 7 milliárd dollárnál jár - hoz egy amerikai példát a Financial Timesnak az online élelmiszer-forgalmazást bemutató cikke

Az élelmiszer-áruházak az Egyesült Államokban 1,5 billió dolláros piacot jelentenek, ez a méret pedig elbírná az új ötleteket, azonban a bevett szokásokat ezen a piacon még nemigen sikerült megváltoztatni, hiszen a legtöbben még mindig offline szerzik be az élelmiszereket.

Többen, de még nem elegen

Az online élelmiszer-vásárlás részesedése az Egyesült Államokban alacsonynak mondható. A Morgan Stanley becslése szerint az amerikai piacon az élelmiszer-vásárlások mintegy 11 százaléka történik elektronikusan. Ehhez képest a nem élelmiszerboltok forgalmának körülbelül egyharmada online vásárlásokból származik.

Azonban hiába szólt minden a koronavírus-járvány idején az online vásárlás arányának jelentős megugrásáról, tartós elmozdulás nem történt, és a McKinsey tanulmánya szerint az effajta élelmiszer-vásárlás még mindig küzd a térnyerésért. Az Egyesült Királyságban, ahol az Ocado és a Tesco egynapos kiszállítással kínálja a házhoz szállítást, 2021-ben az értékesítésnek mindössze 12 százalékát tette ki a netes eladás.

High-tech a boltokban

Több vállalat most azzal kísérletezik, hogyan lehet az online vásárlás kényelmét a fizikai boltokba is elhozni. Az Instacart például keresi a módját annak, hogyan lehet jelen akkor is, ha valaki személyesen vásárolja meg az élelmiszereket.

A vállalat két évvel ezelőtt megvette a Caper nevű céget, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy csak beolvassák és hazavigyék az üzletekben vásárolt termékeket, azaz nem kell a kasszánál sorban állniuk. Az Amazon fizikai boltjaiban pedig a felhasználók a tenyerük beszkennelésével fizethetnek.

Mi a helyzet a magyar vásárlókkal?

Bár az amerikai piac mellett Magyarországon is több cég - köztük hagyományos, fizikai boltlokkal rendelkező láncok - foglalkoznak online élelmiszer-forgalmazással, összességében még marginális szerep jut ennek az értékesítési formának. 

Az idei első félévben az online kiskereskedelem mintegy 631 milliárd forintos bruttó forgalmat ért el, ami 8,8 százalékos éves növekedés, azonban az inflációt is figyelembe véve ez a bővülés reálértéken valójában visszaesés. A növekedést ráadásul főleg a külföldi, nem Magyarországon működő e-kereskedők hajtják a GKID és a Mastercard Digitális Kereskedelmi Körképe szerint.

Az élelmiszerek esetében a magyar eredményekből is az derül ki, hogy a vásárlók inkább visszatértek a fizikai boltokba, az élelmiszerárak elszállása még inkább ebbe az irányba terelte a vevőket. Az online élelmiszert aktívan vásárlók köre így fél év alatt közel 9 százalékkal csökkent, ez jelenleg 550 ezer fő körüli vevőbázist jelent, ők elsősorban kényelmi okokból szerzik be így a megélhetésükhöz szükséges alapvető árucikkeket.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Visszatérés az iskolába: bevásárlás, ami megkönnyíti a gyerekeknek az új tanévet
PR | 2025. augusztus 14. 16:34
Az iskolapadba való visszatérés egyáltalán nem kell, hogy a nyári vakáció utáni első hidegzuhany legyen. Ha tudatosan készülünk, a bevásárlás nemcsak praktikus feladat, hanem közös, vidám program is lehet a gyerekekkel. Hiszen egy jól kiválasztott felszerelés nem csupán használati tárgy, hanem inspiráció is: egy kényelmes, ergonomikus hátizsák, egy színes, rendszerezett tolltartó vagy egy kreatív írószer képes arra, hogy már az első tanítási napon mosolyt csaljon a gyerekek arcára. Egy ilyen előkészület nemcsak megkönnyíti az átállást, hanem izgalommal és várakozással tölti meg a tanévkezdést.
Vásárló Környezettudatos címkenyomtatás: fenntarthatóság minden vonalkóddal
PR | 2025. augusztus 14. 15:17
A klímaváltozás vitathatatlan tény, ahogy az is, hogy a környezeti terhelésben a vállalkozások nem fenntartható működése is fontos szerepet játszik. Nem csoda, hogy egyre több iparágban ismerik fel, hogy változtatni kell. Nem kivétel a címkézési szektor sem, hiszen a különféle címkék előállítása jelentős ökológiai lábnyomot hagy maga után. A jó hír az, hogy az újgenerációs címkéknek köszönhetően van lehetőség a változtatásra, mutatjuk, hogyan!
Vásárló Nyaralni indul? Van egy fontos hírünk, ha tankolni akar
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 14:21
Részben csökkennek az árak. 
Vásárló Élelmiszerhorror: két éves csúcson az árak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 8. 19:51
Nem hozott jó híreket a FAO.
Vásárló Most végre könnyebb levegőt venni: fordulat a családi nagybevásárlásnál
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. augusztus 7. 05:44
Közel egy éve nem látott szintre mérséklődött az élelmiszer-infláció a hipermarketekben a Privátbankár legújabb Árkosár felmérése szerint. A családi nagybevásárlás költségei kedvező irányba mozdultak el, az élelmiszerárak növekedésének üteme lassult: a júliusi két számjegyű áremelkedés augusztusra egy számjegyűre szelídült. Augusztus 20-hoz közeledve kíváncsiak voltunk, hogy mennyiért adják az áruházláncok a kenyeret, illetve mennyibe kerülhet a lekvárfőzés.
Vásárló CBD olaj: egészség és pénzügyi tudatosság egy üvegben
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 3. 10:39
A pénzügyi világban gyakran halljuk, hogy a jó befektetés hosszú távon térül meg, és ez az elv bizony az egészségünk esetében is érvényes. A CBD olaj vásárlásánál nem csupán az árra kell figyelnünk, hanem arra is, milyen hatóanyag-tartalmat, tisztaságot és minőséget kapunk a pénzünkért.
Vásárló Stabil beruházás hosszú távra – a jövőbiztos energiagazdálkodás alapjai
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 15:30
A pénzügyi tervezésben egyre fontosabb szerepet kapnak azok a döntések, amelyek egyszerre csökkentik a kiadásokat és mérséklik a működési kockázatokat. A megújuló energiába történő beruházás, különösen ipari szinten ma már nem kísérlet, hanem tudatos lépés a hosszú távú stabilitás felé.
Vásárló Minőségi és tartós teraszburkolatok előnyei
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 13:27
Sokan álmodnak arról, hogy egy szép és időtálló teraszon pihenhessenek. Az építészetben és lakberendezésben komoly szerepet kapnak azok a burkolatok, amik biztosítják a kültéri tér kellemes megjelenését. Ez vajon elérhető?  
Vásárló Hogyan intézheted el egyszerűen a céges autók műszaki vizsgáztatását?
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 09:25
Ha céges autóid vannak, ismerős lehet a helyzet, amikor a műszaki vizsgák időpontjait próbálod nyilvántartani. 
Vásárló Állítsuk össze használt ruhákból a gardróbunkat!
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 2. 09:15
Régebben élt egy olyan tévhit az emberek fejében, hogy csak az jár használt ruhában, akinek nincs pénze másra. Ezért a second hand termékeket sokan el is utasították. De az is gyakran előfordult, hogy eltitkolták a beszerzési forrást még akkor is, ha egy igazán különleges darabról volt szó.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG