1p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Jól érezzük, nemzetközi összehasonlításban is drágák a magyarországi városi tömegközlekedési díjak, különösen ha az átlagbérhez viszonyítjuk azokat. Tizenegy ország nagyvárosai közül csak Londonban drágább a kombinált havi bérlet az átlagbér százalékában, mint Miskolcon vagy Budapesten, és a cseh Brünnben például sokkal kevesebbért lehet utazni, mint vidéki nagyvárosainkban.

Itt van az ősz, itt van újra, és a politikusok ismét ötletelnek, hogyan is finanszírozzák a tömegközlekedés következő évi működését, srófolják-e tovább fel a jegyárakat, vagy sem. Aki utazik, tapasztalhatja, hogy a metrójegyek vagy a havi bérletek árai között pedig eléggé nagy különbségek vannak az EU különböző nagyvárosaiban, de néha még országon belül is.

Budapesten piszok drága

A különbség biztosan magyarázható az országok közötti fejlettségbeli különbségektől kezdve a közlekedési vállalatok, városok és államok eladósodottságán keresztül a szolgáltatások színvonaláig vagy a jövőbeli beruházási szükségletekig sok mindennel, mi azonban az emberek pénztárcája felől közelítettük meg a kérdést. Az egyszeri utazásra szóló jegyek, a tízes gyűjtőjegyek (már ahol volt) és a havibérletek árait gyűjtöttük össze 11 ország 18 városában, köztük 11 főváros és hét további vidéki város. Ugyanakkor az EU statisztikai hivatala, az Eurostat adatai alapján megnéztük az egyes országokban a nettó átlagbért is, és az összes adatot átszámoltuk forintra.

Új pozsonyi buszok (Fotó: Dpb.sk)

Az eredmény szerint Budapesten az országos, 141 100 forintos tavalyi átlagbérhez képest a második legmagasabb a munkába járáshoz a legtöbbször elengedhetetlen – sőt általában éppen az alacsonyabb jövedelműek számára kikerülhetetlen – havi bérlet. Az átlagbér 6,95 százalékát kell kifizetni erre, míg Londonban a 7,75 százalékát, igaz, ott létezik olcsóbb megoldás is. (A 112 angol fontba kerülő kombinált bérlet húzós, de ha valaki csak busszal és villamossal utazik, a metrót és a helyi érdekű vasutakat kihagyva, csak 77 fontot kell fizessen, ami már „csak” az átlagbér 5,32 százaléka.)

De Miskolc még drágább a pénztárcához képest

Nagyobb vidéki városainkban (Debrecen, Győr, Miskolc, Pécs, Szeged) a tavalyi országos átlagbér 3,9 és 4,96 százaléka közötti összeget kell a kombinált bérletért kifizetni, bár mivel ott kisebbek a távolságok, többen tudnak gyalog vagy kerékpárral közlekedni, így ez feltehetően kisebb részét érinti a lakosságnak, mint a fővárosban. Viszont tudjuk, hogy vidéken általában alacsonyabb, a fővárosban magasabb az átlagkereset az országos átlagnál, a vidékiek emiatt rosszabb, a fővárosiak jobb helyzetben vannak. Méghozzá nem is kicsit.

Szerencsére publikálnak Magyarországon megyei statisztikákat is, így pontosíthatjuk a képet. A 2011 végi adatok szerint Budapesten az átlagbér 175 784 forint volt, Csongrád megyében viszont például csak 117 974 forint, Pesten tehát majdnem másfélszer annyit kerestek az emberek. Ha ezeket a számokat használjuk, akkor a fővárosiak már „csak” a bérük átlagosan 5,58 százalékát költötték havi bérletre, London után pedig mindjárt Miskolc következik 5,93 százalékkal. Budapest még így is előkelő helyen áll, de csak a harmadik. (Lásd második grafikonunkat.)

Megbízhatatlan bérstatisztikák

Ha a helyi, azaz megyei nettó bérekhez képest nézzük, akkor a magyar városok már ellepik a grafikonunk első felét, London után a következő öt helyet a magyar városok foglalják el drágaságban, Győr pedig elmaradva Varsótól a nyolcadik. Persze Magyarországon a bérstatisztikák híresen pontatlanok, részben mert sok vállalkozó él papíron minimálbérből, majd veszi ki jövedelmét valójában osztalékként vagy „költségeli le”.

Részben pedig sok dolgozó kapja fizetését feketén, vagy például egy részét legálisan, másik részét zsebbe. Ugyanakkor vannak sokan, akik valóban minimálbérből, vagy az azt is mélyen alulmúló éhbérű közmunkából élnek. Nekik a munkavállalás sokszor már nem is éri meg, ha városi bérletet, vagy esetleg a távolságtól függően akár annál is drágább vasúti bérletet kell venniük hozzá, mert az amúgy is alacsony bérük akár negyede-harmada is rámehet. (Vasúti bérlet esetén.)

Turistának lenni hol jó?

De Budapest és a magyar városok turistaként vagy alkalmi utazóként is drágának tekinthetők a helyi fizetésekhez képest, hiszen míg a legdrágább általunk vizsgált városban is alig több egy menetjegy  a hazai duplájánál, addig a fizetések sokszor háromszorosak is lehetnek. Ráadásul a látszólag drága menetjegyek Nyugat-Európában jellemzően eleve átszállójegyek és legalább egy órára érvényesek. Így ami a hazai utazónak több átszállással 3-4 jegyébe is kerülhet, ott többnyire egyetlen jeggyel is elintézhető. Ezen a durva különbségen a 490 forintos, csak egy átszállásra jogosító pesti átszállójegy vagy a tízes gyűjtőjegy minimális kedvezménye sem változtat érdemben.

Barcelonában pofátlanul olcsó a tízes gyűjtőjegy, a pestinél is alacsonyabb az ára, ráadásul a mediterrán városban minden egyes példánya korlátlan számú átszállással 75 perces utazásra jogosít. (Példányról beszélni egyébként csak átvitt értelemben lehet, miután egy mágnescsíkos kártya tartalmazza a jegyeket.) A sima kéteurós, egyszeri utazásra jogosító jegynek így nincs túl sok értelme, csak egészen rendkívüli alkalmakkor. Hasonlóképpen más városokban is inkább a számos kedvezményes verzió közül lehet érdemes választani, hol egy napijegy, hol egy négy utazásra szóló jegy, hol egy három napos turistajegy tűnik igen kedvezőnek.

Újabb és újabb kedvezmények

Prágában és más városokban is dilemma, hogy melyik jegyet válasszuk, például a félórás, 24 koronás jeggyel, vagy az egy órás, 32 koronással számoljunk, főleg, hogy a városmag nem nagy, a turisták általában jól kijönnek a félórással is. Végül mindenütt egységesen úgy igyekeztünk számolni, hogy egy órás utat is meg tudjunk tenni a jeggyel.

Bécsben olcsónak látszik az egy zónára szóló egy eurós jegy, de az csak a városmagra vonatkozik, úgy tűnik viszonylag könnyű lehet kifutni a központi zónából, ekkor minden újabb zóna újabb euróba kerül. A havi bérlet viszont távolról sem annyival drágább, mint amennyivel a fizetések magasabbak. Az összes környéki zónát felölelő bérlet ugyan már 117 euró, de ezzel már bőven a városon kívül utazgat az ember, ami nálunk is sokkal többe kerülne. Sok apró tényezővel lehetne még pontosítani, Spanyolországban például év közben emelték a tarifákat, de a lényegen ezek nem sokat változtatnak.

Ha nem tudsz románul, nem metrózol?

Bukarestben a közlekedési vállalat honlapja barátságtalan módon egyáltalán nem ismer más nyelvet a románon kívül. A pozsonyi is csak inkább fő vonalakban, vázlatosan, a tarifákat, utazási feltételeket részben piktogrammokkal ábrázolják, a római közlekedési vállalat honlapján is kissé hézagosak az angol nyelvű információk. A párizsi cég honlapja egészen dicséretes módon hét nyelven tud, de ha áttérünk a franciától eltérő nyelvre, attól kezdve turistának tekint bennünket, és csak a turistajegyekkel kapcsolatos információkat mutatja. A londoni honlapon 15 idegen nyelven vannak információk, többek között lengyelül, kínaiul, japánul, arabul, és ha jól sejtjük, hindi és thai nyelven is.

 

A BKV-honlap angol és német verziója kifogástalannak látszik. Miskolc honlapján volt angol nyelvű menüpont - pedig valószínűleg oda jut el a legkevesebb turista -, de annak sem lehet teljesen örülni, mert az angol nyelvű verzió még alacsonyabb tarifákat tartalmaz, mint a magyar nyelvű, bizonyára elavult. A debreceni DKV honlapja cikkünk írásakor mintegy 24 órán keresztül egyáltalán nem működött, viszont van angol verziója. Több vidéki városunk közlekedése nem használ idegen nyelvet.

Egyes európai városok tömegközlekedési tarifái
Egy jegy Tíz jegy Havibérlet Átlagbér Havibérlet Megjegyzések
(forint) (forint) (forint) (forint) (átlagbér %-ában)
Magyarország
Budapest 320 2800 9800 175 784 5,58 Átszállójegy 490 forint.
Debrecen 290 2636 6400 129 551 4,94 A 11 darabos gyűjtőjegy 2900 forint.
Győr 230 2300 5500 136 737 4,02
Miskolc 300 2800 7000 118 023 5,93
Pécs 280 2800 6700 120 651 5,55
Szeged 295 2800 6565 117 974 5,56
Kelet-Közép-Európa
Pozsony 251 2510 5555 141 629 3,92 15 perces jegy 0,7 euró, 60 perces 0,9 euró
Prága 359 3594 6177 183 937 3,36 90 perces jegy 32, 30 perces 24 korona.
Brno (Brünn) 180 1797 3144 183 937 1,71
Varsó 353 3530 6109 124 800 4,90 Olcsóbb 20, 40 perces jegyek is vannak.
Bukarest 213 1642 3041 82 901 3,67 Két útra szóló jegy 7 lej.
Nyugat- és Dél-Európa
Bécs 279 2789 12550 589 125 2,13 A jegy zónánként egy euró.
Berlin 669 6024 21474 610 118 3,52 Egy jegy két órára érvényes korlátlan átszállással.
Barcelona 558 2635 14209 380 720 3,73 A tízes gyűjtő minden jegye 75 perces átszállójegy.
Madrid 558 5104 14558 380 743 3,82 A tízes gyűjtő minden jegye egy átszállásra jogosít egy órán belül.
Róma 418 4183 9761 445 551 2,19 A jegy 100 perces átszállójegy, de csak egy metróút lehet benne.
Párizs 474 3542 17542 509 564 3,44 A jegyek másfél órára érvényesek, korlátozott átszállással.
London 686 6858 38472 496 270 7,75 A busz és villamos (metrózás és vonat nélkül) olcsóbb.
Alkamazott devizaárfolyamok (forint):
EUR 278,88
PLN 67,88
CZK 11,23
RON 60,82
GBP 342,89
Megjegyzések:
Jegyek elővételben, ahol korlátozás van, legalább egy órára és egy zónán belül.
Magyarországi nettó átlagbér: KSH, 2011. decemberi érték, gyermekkedvezmény nélkül.
Béradatok: Eurostat, a romániai béradat 2010-es.
Forrás: Közlekedési társaságok, Eurostat, KSH.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
Vásárló A Lidl összes boltja bezár december 24-én
Buksza blog | 2024. november 11. 12:36
December 23-án sokáig lesznek nyitva a Lidl-boltok, utána jön a háromnapos szünet. 
Vásárló Egy hét alatt kiürítették a boltokat, de a Lidl tartja magát
Buksza blog | 2024. november 11. 11:57
Romániában az Ukrajnából importált olcsó tojás okoz gondot a termelőknek, Szlovákiában pedig a madárinfluenza miatt keletkezett tojáshiány. Magyarország északi szomszédjánál rossz a helyzet.
Vásárló Bajban a színes palackok, hirtelen jött az 500 százalékos áremelkedés a szlovákoknál
Buksza blog | 2024. november 11. 10:32
A vásárlóknak elvileg mindegy, hogy az üdítő, amit az áruházakban megvesznek színes vagy fehér műanyagpalackban van-e, ám kiderült, hogy gyakorlatilag a színes palackos innivaló drágább.
Vásárló Valami nem stimmel a boltokban: itt az újabb élelmiszer-drágulás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. november 11. 05:42
Az általános infláció szeptemberben régen látott mélypontra esett, de az élelmiszerek továbbra is az átlag fölött drágulnak a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint is – a Privátbankár Árkosár felmérése pedig kifejezetten magas éves áremelkedést mutatott ki novemberben is. Van, ami már majdnem kétszer annyiba kerül, mint egy éve – megnéztük azt is, mennyiből lehet megúszni az idei libalakomát.
Vásárló Előzzük meg a penészedést az újonnan épített otthonokban!
Márkázott tartalom | 2024. november 10. 14:02
Nem csupán a régi házakban, hanem az újonnan épült otthonokban is sokak életét megkeseríti a penész, amely nemcsak esztétikai problémát jelent, hanem az egészségre is káros hatással van, pénzbe kerül a folyamatos eltávolítása, így minél előbb meg kell szabadulni tőle.
Vásárló Jöhetnek az új visszaváltó-automaták további termékek esetén a brit üzletekben
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 10. 11:25
Alig szokták meg az emberek az üdítőpalackok és -dobozok visszaváltó automatáit, máris azon törik a fejüket a kereskedők, hogy milyen további termékek esetén lehetne hasonló gépeket bevezetni.
Vásárló Újabb változás a boltláncokban: kaszálnak a szokatlan időjáráson
Buksza blog | 2024. november 9. 16:18
A klímaváltozás miatt megszokottá váltak a furcsa időjárási jelenségek, amelyek befolyásolják a vásárlói keresletet is. Innen már csak egy lépés, hogyan használhatják ki ezt az áruházláncok.
Vásárló Rosszabb élelmiszer „jár” a szegényebbeknek?
Buksza blog | 2024. november 9. 15:44
Akadnak, akikl úgy vélik, hogy a világ nagy élelmiszergyártó vállalatai rosszabb minőségű termékeket kínálnak a szegényebb országokban, mint a gazdagokban. Most új bizonyíték érkezett erre.
Vásárló Élő zöldfalak – borítsuk be növényekkel a felületet!
Márkázott tartalom | 2024. november 9. 14:16
Egy modern irodában vagy üzlethelyiségben már nemcsak díszítőelemként van jelen a növényvilág, hanem a dolgozók jóllétét és a látogatók kellemes benyomását is elérhetjük vele. Ha igazán markáns és szemet gyönyörködtető látványt szeretnénk elérni, akkor akár az egész falat élővé varázsolhatjuk. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG