A nők nemzetközi összesítésben több mint 9000 milliárd euró értéket termelnek, mely több mint India és Kína GDP-je együtt. Ráadásul fontos pozíciókat is „fognak”, tekintve, hogy Kelet-Európában a kkv-k több mint 40 százaléka női tulajdonban van.
Többet spórol, többet is költ
A fentiekre is figyelemmel az UniCredit arra volt kíváncsi, hogy milyen eltérések jellemzik a férfiak és a nők hazai pénzügyi szokásait. A felmérés első – nem meglepő – következtetése az volt, hogy a nők jobban törekednek arra, hogy rendszeresen félretegyenek: sokkal magasabb körükben azoknak az aránya, akik többnyire már a hó elején félretesznek egy meghatározott összeget, vagy úgy gazdálkodnak, hogy a hónap végén megmaradt pénzüket rendszeresen félretehessék. A férfiakra inkább az jellemző, hogy akkor takarékoskodnak, amikor nagyobb összeghez jutnak.
A másik sztereotípiát is igazolja ugyanakkor a felmérés: hiába megfontoltabbak a hölgyek, saját bevallásuk szerint hajlamosabbak arra, hogy többet költsenek a tervezettnél. Ez 36 százalékukkal gyakran előfordul, míg a férfiaknak csak 29 százaléka mondta ugyanezt.
A kertszépítésre is inkább a férfiak költenek?
A több mint 1300 ügyfél megkérdezésével készült országos, nem reprezentatív felmérésből kiderül, hogy a nemek között nagyságrendi eltérés van a szabadidős célokra elköltött összegben. A megkérdezett nők havonta 11.390, míg a férfiak 17.300 forintot szánnak a hobbijukra. A sztereotípiával ellentétben nem a nők, hanem a férfiak fordítanak többet szórakozásra és hobbira. Például a megkérdezett hölgyek közül csak feleannyian áldoznak kultúrára, mint férfitársaik. Meglepő adat továbbá, hogy – bár a kertészkedést és az utazást sokan inkább a nők által kedvelt tevékenységeknek tartják – erre a célra is több férfi ad ki pénzt, mint nő.
A nőknél fontos a „pletyka-faktor”
A pénzügyeikkel kapcsolatos döntések előtt mindkét nem tagjainak több mint a fele szakértő tanácsát kéri, ugyanakkor a férfiak között háromszor magasabb azok arány, akik a megtakarítási döntéseik során saját tudásukra, tapasztalataikra mernek támaszkodni. Valószínűleg ennek is köszönhető, hogy a férfiak között többen vannak (40%), akik döntésük előtt mindig összehasonlítják a különböző banki ajánlatokat, míg a nők között ez az arány csak 30 százalékos. A hölgyekre inkább a jó értelemben vett „pletyka” a jellemző, így ők a bankok honlapja vagy a netes kalkulátorok mellett ismerősökre is támaszkodnak: 17 százalékuk családon belül is tájékozódik, barátokat is megkérdez, míg a férfiaknak csak 12 százaléka teszi ezt.
A pénzügyi önbizalom férfi-jellem?
A kutatásból úgy tűnik, hogy a férfiak nemcsak magabiztosabban, de szívesebben is foglalkoznak pénzügyeik tervezésével. A megfelelő megtakarítási forma kiválasztásakor a nők 82 százaléka előnyben részesíti azt, amivel nem kell havonta foglalkozni. Ezzel szemben részvénybe, befektetési alapokba vagy egyéb értékpapírba a férfiak 53 százaléka fektet. A kockázatkerülés is inkább női vívmány: a nők nagy többsége viszont minimális kockázatot sem szeretne vállalni megtakarításai elhelyezésekor - 89 százalékuk számára a biztonság a legfontosabb tényező. Ennek ugyan némileg ellentmond, hogy a magasabb hozam érdekében a nők 40 százaléka azért hajlandó némi kockázatot vállalni, de ez az ellentmondás csak addig áll fenn, amíg meg nem ismerjük a férfiak ennél jóval magasabb, 55 százalékos arányát.