4p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A nők kockázatkerülők és előrelátóak - addig, amíg meg nem látnak valami újat, mert akkor hajlamosak túlszaladni a kereteken - áll az UniCredit felmérésében. Meglepő ugyanakkor, hogy a döntéshozó, hirtelenkedő férfiak többet költenek kertszépítésre a gyengébb nemnél.

A nők nemzetközi összesítésben több mint 9000 milliárd euró értéket termelnek, mely több mint India és Kína GDP-je együtt. Ráadásul fontos pozíciókat is „fognak”, tekintve, hogy Kelet-Európában a kkv-k több mint 40 százaléka női tulajdonban van.

Többet spórol, többet is költ

A fentiekre is figyelemmel az UniCredit arra volt kíváncsi, hogy milyen eltérések jellemzik a férfiak és a nők hazai pénzügyi szokásait. A felmérés első – nem meglepő – következtetése az volt, hogy a nők jobban törekednek arra, hogy rendszeresen félretegyenek: sokkal magasabb körükben azoknak az aránya, akik többnyire már a hó elején félretesznek egy meghatározott összeget, vagy úgy gazdálkodnak, hogy a hónap végén megmaradt pénzüket rendszeresen félretehessék. A férfiakra inkább az jellemző, hogy akkor takarékoskodnak, amikor nagyobb összeghez jutnak.

A másik sztereotípiát is igazolja ugyanakkor a felmérés: hiába megfontoltabbak a hölgyek, saját bevallásuk szerint hajlamosabbak arra, hogy többet költsenek a tervezettnél. Ez 36 százalékukkal gyakran előfordul, míg a férfiaknak csak 29 százaléka mondta ugyanezt.

A kertszépítésre is inkább a férfiak költenek?

A több mint 1300 ügyfél megkérdezésével készült országos, nem reprezentatív felmérésből kiderül, hogy a nemek között nagyságrendi eltérés van a szabadidős célokra elköltött összegben. A megkérdezett nők havonta 11.390, míg a férfiak 17.300 forintot szánnak a hobbijukra. A sztereotípiával ellentétben nem a nők, hanem a férfiak fordítanak többet szórakozásra és hobbira. Például a megkérdezett hölgyek közül csak feleannyian áldoznak kultúrára, mint férfitársaik. Meglepő adat továbbá, hogy – bár a kertészkedést és az utazást sokan inkább a nők által kedvelt tevékenységeknek tartják – erre a célra is több férfi ad ki pénzt, mint nő.

A nőknél fontos a „pletyka-faktor”

A pénzügyeikkel kapcsolatos döntések előtt mindkét nem tagjainak több mint a fele szakértő tanácsát kéri, ugyanakkor a férfiak között háromszor magasabb azok arány, akik a megtakarítási döntéseik során saját tudásukra, tapasztalataikra mernek támaszkodni. Valószínűleg ennek is köszönhető, hogy a férfiak között többen vannak (40%), akik döntésük előtt mindig összehasonlítják a különböző banki ajánlatokat, míg a nők között ez az arány csak 30 százalékos. A hölgyekre inkább a jó értelemben vett „pletyka” a jellemző, így ők a bankok honlapja vagy a netes kalkulátorok mellett ismerősökre is támaszkodnak: 17 százalékuk családon belül is tájékozódik, barátokat is megkérdez, míg a férfiaknak csak 12 százaléka teszi ezt.

A pénzügyi önbizalom férfi-jellem?

A kutatásból úgy tűnik, hogy a férfiak nemcsak magabiztosabban, de szívesebben is foglalkoznak pénzügyeik tervezésével. A megfelelő megtakarítási forma kiválasztásakor a nők 82 százaléka előnyben részesíti azt, amivel nem kell havonta foglalkozni. Ezzel szemben részvénybe, befektetési alapokba vagy egyéb értékpapírba a férfiak 53 százaléka fektet. A kockázatkerülés is inkább női vívmány: a nők nagy többsége viszont minimális kockázatot sem szeretne vállalni megtakarításai elhelyezésekor - 89 százalékuk számára a biztonság a legfontosabb tényező. Ennek ugyan némileg ellentmond, hogy a magasabb hozam érdekében a nők 40 százaléka azért hajlandó némi kockázatot vállalni, de ez az ellentmondás csak addig áll fenn, amíg meg nem ismerjük a férfiak ennél jóval magasabb, 55 százalékos arányát.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem csupán a magyarokat hagyta faképnél a zsugorodó áruházlánc
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:07
Nemcsak Magyarországnak fordított hátat a Cora áruházlánc, amelynek hipermarketjei itt az Auchan kezébe kerültek. A vállalat tovább zsugorodik, mert már a nyugat-európai piac is kifog rajta.
Vásárló Trump rácsapott a konyhaasztalra is
Buksza blog | 2025. április 15. 07:54
Jó példája a juharszirup annak, milyen mélyen összefonódott az elmúlt évtizedekben az Egyesült Államok és Kanada gazdasága. Hiába termelik amerikaiak a szirupot, ha kanadai eszközöket használnak hozzá.
Vásárló Egyre súlyosabb a helyzet, már keresik az utódot a csokipiacon
Buksza blog | 2025. április 13. 16:59
Egyre valószínűbb, hogy a hagyományos csokoládé luxuscikké válik, miután egyik fő alapanyaga, a kakaó ritkaság lesz. Az élelmiszer-fejlesztők keresik, mivel lehetne pótolni a kakaót.
Vásárló „Egy euróval sem adunk többet a kormánynak” – kellemetlen meglepetés érheti a Szlovákiában vásárló magyarokat
Buksza blog | 2025. április 13. 12:15
Az új tranzakciós adó bevezetése miatt előfordulhat, hogy a Szlovákiába látogató magyaroktól is készpénzt kérnek olyan vásárlásoknál, amelyeket korábban bankkártyával fizettek ki.
Vásárló Az árrésstopról is beszélt a magyar Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 14:41
A jelenlegi piaci környezet egy akadálypálya a kiskereskedelmi láncoknak. Ezen próbál lavírozni a Spar. Most kiderült, mennyire sikerült. 
Vásárló Mire számíthatunk 2025-ben a betonozás áraival kapcsolatban?
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 09:40
Az építkezéseknél és a lakásfelújítások során sokszor találkozunk azzal a kihívással, hogy pontosan kalkulálni kell a betonozás költségeit. Hiszen ezek az alapmunkálatok nélkülözhetetlenek, gyakran a projektek kiindulópontját jelentik, és minden további munkálatra hatással lehet a minőségük.
Vásárló A jövő autómosása – víz nélkül
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 08:53
El tudod képzelni, hogy autód ragyogó tiszta legyen anélkül, hogy közben egy csepp vizet is elhasználnál? Sokak számára ez a gondolat új és talán hihetetlen is, hiszen a hagyományos autómosási szokásokkal nőttünk fel. Az autómosók többnyire bőséges vízfelhasználással dolgoznak, hiszen azt gondoljuk, minél több víz és tisztítószer kerül a kocsira, annál tisztább lesz az. De mi van, ha van erre egy alternatíva?
Vásárló Nagyot csökken az üzemanyagok ára, így időzítse a tankolást!
Privátbankár.hu | 2025. április 9. 10:29
600 forint alá is benézhetnek az árak.
Vásárló Dohányzás: anyuci és apuci idegesítő szerepébe képzeli magát egy áruházlánc
Buksza blog | 2025. április 8. 11:03
Ihletet adott a belga Delhaize áruházlánc marketingeseinek a cigarettásdobozokon megjelentő figyelmeztetés a dohányzás káros hatásairól. Pozitív életvezetési tanácsokat fognak adni a vevőknek.
Vásárló Furcsa sorsa jutott egy csapat Audi – ezt is Trump intézte el
Privátbankár.hu | 2025. április 7. 13:57
Audi-szállítmányok ragadtak bent az amerikai kikötőkben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG