4p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nagyon sok gyerek kapott karácsonyra valamilyen okos kütyüt - telefont, tabletet, laptopot. Ilyenkor azonban az ajándékkal együtt felelősség is jár: az eszközök valóban okos használatára meg is kell tanítani a gyerekeket. Mire érdemes figyelni és hogyan tanítható meg a gyereknek az ügyes használat? 7 tipp szülőknek.

A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő szervezői gyűjtöttek össze 7 tippet azok számára, akik okoseszközt rejtettek idén a fa alá.

1. Korlátlan hozzáférés minden tartalomhoz?

Ez nem célravezető egy 10-14 éves gyerek esetében, sőt később sem. Nem nekik való a hírek egy része, a szerencsejátékos oldalak vagy persze a felnőtt tartalmak sem. Jobbnál jobb tartalomszűrők (például: Quostudio >>) közül lehet választani – telepítsünk ilyet a telefonjára, vagy más internetkapcsolattal bíró eszközére, hogy az okos használatot biztosítsuk.

2. Mennyit üljön a képernyő előtt?

A gyerek ugyan megígéri, hogy a napi megbeszélt időkeretet nem lépi túl, de ki látja, mit csinál amíg haza nem érnek a szülők? Erre is van megoldás, hiszen a korlátlan monitor előtt ücsörgés sem a szemnek, sem az agynak nem jó – fontos, hogy más otthoni elfoglaltsága is legyen. (És az persze ne a telefon nyomogatása legyen, ha lejár a napi gépidő.) A Screentime alkalmazással beállíthatjuk, mit mennyi ideig használhat eszközén a gyerek, mennyit Youtube-ozhat, és mikor van ideje a lefekvésnek.

Ez is a szülők feladata: az egyedül töltött idő okos felhasználási módjának átadása jó példán keresztül.

3. Vegyél pár életet, igazi pénzért - jó ötlet ez?

Bizonyos játékok arra buzdítanak, hogy ne csak játéktallérokat, hanem igazi pénzt is költsünk a jobb játékélmény vagy a gyorsabb előrehaladás érdekében – tanítsuk meg a gyereket arra, hogy ezzel ne terhelje telefonelőfizetését, minden egyes valódi forint kiadása előtt értekezzen erről azokkal, akik a számláját fizetik – azaz a szüleivel. Tanítsuk meg, hogy mi az, ami pénzbe kerül, még ha a pénz nem is jelenik meg a valóságban.

4. Vigyázz: bárkitől jöhet üzenet

Fontos tudni, hogy vadidegenek is írhatnak a gyerekünknek, amint megjelenik a digitális térben – jó, ha ezzel ő maga is tisztában van. Beszélgessünk arról, hogy mit csináljon, ha ír neki egy idegen, még ha teljesen ártatlannak látszó is a dolog. Sajnos az internettel együtt egyfajta bizalmatlanságot is át kell adnunk a gyereknek: nem bízhat meg bárkiben, aki ír neki, még akkor sem, ha az illető látszólag jót akar.

5. Merre van a gyerek? Kövesd, de ne titokban!

Az okostelefon legnagyobb előnye, hogy egyfajta köldökzsinórként is használhatjuk. Egyes appok (family locatorok) azt is megmutatják, merre jár gyermekünk – persze ennek használatát azért tudassuk a gyerekkel, úgy etikus, ha ő is tudja, hogy szülei minden lépését láthatják.

6. Oszd meg 5 másodpercen belül és nyersz! Meddig tart kijátszani a Facebookot?

Elvileg nem is lehet mindegyik közösségi oldalra 13 éves kor alatt regisztrálni, ám ez könnyen kijátszható és 10 éves gyerekünk osztálytársai hirtelen ismerősnek jelölhetnek a Facebookon. A közösségi oldalakat is tudni kell használni – ezt is meg kell tanítani, főként jó példával a gyereknek. Ne posztoljunk túl sok szelfit, ne írjuk ki az adatainkat, ne osszunk meg minden vicces képet, ami szembejön, nem árasztjuk el az ismerőseink falát azért, hogy nyerjünk egy mozijegyet, nem írunk idegeneknek csak mert nem tetszik a véleményük. Fontos téma lehet, hogy ismerősnek jelölje-e a tanárát, aztán írjon-e neki leckéért – ezt már pedagógusa válogatja, hogy hogy fogadja, hiszen van, aki kifejezetten szereti a diákjaival való efféle kapcsolattartást.

7. Ne áruld el, hol laksz!

Személyes adatainkat óvjuk, nem adunk ki idegennek címet, telefonszámot, jelszót, szülők adatait. Az adatvédelem az egyik legfontosabb téma, ha a gyerek előtt kinyitjuk a világhálót - írja összefoglalójában a K&H Csoport.

+1 Nem csak a kütyükkel lehet baj

Vannak olyan interaktív játékok, amelyekkel "beszélgethet" a gyerek - adatokat gyűjtenek a gyermekek és szülők nevéről, a gyermek kedvenc ételéről, iskolájáról, kedvenc tévéműsoráról és játékáról. Emellett az interaktív robotok és babák olyan információt is feldolgoznak, mint a saját GSP-koordinátájuk, valamint hangfelvételeket is továbbítanak harmadik fél által üzemeltetett szerverekre. Van közöttük mozgó baba, robot, kutya, cica és papagáj is. Tulajdonosukat és szüleiket a nevükön szólítják, és a gyermek preferenciái szerint társalognak, játszanak vele. De mi van, ha a robotbarát vagy épp Barbie kiadja a titkainkat egy harmadik félnek? >>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG