3p

A magyar piachoz hasonlóan a világ országaiban is szembe kell nézniük az élelmiszergyártóknak azzal, hogy a fogyasztók az elmúlt évek magas inflációja után nem feltétlenül hatódnak meg márkanevüktől.

A nagy élelmiszer- és háztartásitermék-gyártók az elmúlt években az inflációhoz igazodva emelték áraikat, ami lehetővé tette, hogy megőrizzék profitrátájukat. A következő hónapok azonban várhatóan nem ennek a kellemes helyzetnek a fennmaradásáról fognak szólni. Bár az árak elkezdtek szelídülni, a vásárlók továbbra is óvatosak maradtak.

Pénzeső után

Az Egyesült Államokban a koronavírus-járvány idején többször kaptak állami támogatást a zsebükbe az emberek, ám ezeket fokozatosan felélték, miközben a bérek lassan nőnek. Az előbbi segítségével le tudták követni az árak emelkedését, ám mostanra már csak a pénztárcájuk alján maradt egy kis apró.

Már nem úgy megy, mint régen. Fotó: Depositphotos
Már nem úgy megy, mint régen. Fotó: Depositphotos

Az olyan napi fogyasztási cikkeket gyártó óriások, mint például az Arielről vagy a Gillette-ről ismert Procter & Gamble vagy a Kleenex márkájú zsebkendőket forgalmazó Kimberly-Clark haszonélvezői voltak az elmúlt két év folyamatainak, ám úgy tűnik hamarosan szembesülhetnek azzal, hogy "régen" minden jobb volt.

„A napi fogyasztási cikkeket gyártó vállalatoknak számolniuk kell a fogyasztók inflációfáradságával, ami azt jelenti, hogy a vevők nem hajlandók többet fizetni azokért az árukért, amelyeken ismert gyártói márkaneveket látnak” – mondta a Reutersnek Brian Jacobsen, az Annex Wealth Management befektetési cég vezető elemzője. 

Ez lesz 2024 egyik nagy kérdése

A matek a következő: a Procter & Gamble árai átlagosan hét százalékkal nőttek 2023 januárjában, ami decemberre 3 százalékra csökkent – derül ki a YipitData adatszolgáltató számaiból. Ugyanez a Colgate-Palmolive-nél 14 és 8 százalék volt ebben a két hónapban.Az áremelések hozzájárulása az infláció hatásának ellensúlyozásához egy ideje csökken – ismerte el Mike Hsu, a Kimberly-Clark vezérigazgatója. Fontos azt is látni, hogy az árak lefelé rugalmatlanok. Azaz a nagyvállalatok nem szívesen viszik majd lejjebb az áraikat, ám lehet, hogy a vevők miatt ezt kénytelenek lesznek megtenni. 

Így nem marad más hátra, mint az, hogy elkezdjék lefaragni a költségeiket. Legalábbis a 2024 esztendő nagy kérdése, hogy valóban erről szól majd 2024-es év. 

A másik nagy kérdés

További lényeges dolog, hogy az infláció miatt a saját márkás termékek világszerte óriási karriert futottak be az elmúlt időszakban. Olaszországban például tavaly ezeknek az értékesítése a teljes kiskereskedelmi forgalmon belül elérte a 31,5 százalékot, amivel megdöntötték a 2022-es 30,4 százalékos rekordot. Nem sokkal korábban, 2019-ben, a koronavírus- járvány előtti utolsó békeévben 28,3 százalék volt ez az arány.

A saját márkás termékeken belül az olcsóbbak kereslete természetesen gyorsabban nő, mint a drágábbaké – derül ki a TEHA tanulmányából. A kiskereskedők nagy összegeket fordítanak arra, hogy bővítsék ezeknek a termékeknek a kínálatát – mondta Mauro Lusetti, az olasz kereskedők szakmai szervezete, az ADM elnöke.

Persze, sok gyártó állít elő a boltoknak saját márkás termékeket, ezért ez nem feltétlenül rossz hír nekik, az viszont annál inkább, hogy ezeken jellemzően alacsonyabb a haszonkulcs. Ami pedig kérdés, hogy a vásárlók hajlandóak lesznek-e visszatérni a márkás termékekre. 

A tőzsdei befektetők a fenti lépések sikerétől függően veszik vagy adják majd a napi fogyasztási cikkeket gyártó vállalatok részvényeit. 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Meglepetésekkel készül idén karácsonyra a Magyar Telekom
Natív tartalom | 2025. november 27. 12:50
Kedvezményözönt zúdít a Telekom karácsonykor jelenlegi és jövőbeli ügyfeleire, ezzel is támogatva a rég halogatott kapcsolatfelvételt családtagok, barátok, ismerősök között.
Vásárló Zuhanó borfogyasztás: minőségi választ ad egy magyar borászat
PR | 2025. november 19. 09:36
A borfogyasztás visszaesése által okozott krízisre a Jammertal a Nagyborral válaszol.
Vásárló Ötször annyi játékot vesznek a családok decemberben, mint máskor
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 12:57
Egy átlagos kisgyerekes családnak 88 ezer forintba kerül a karácsony. 
Vásárló Hogyan érheted el, hogy a webshopod előkelő helyen szerepeljen a keresőkben?
Márkázott tartalom | 2025. november 14. 18:04
Megépítetted a webshopodat, feltöltötted a termékeket, leírásokat is készítettél, mégsem nő a látogatottság? Sok webáruház-tulajdonos tapasztalja ugyanezt, amikor mindent megtesz, mégis alig látszik a Google organikus találatai között. Az alábbiakban a BP Digital szakértői osztanak meg hasznos tippeket, hogyan javíthatod a helyezéseidet!
Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
Vásárló Teszt Plussz Magazin: ezek a legjobb vezeték nélküli állóporszívók
Márkázott tartalom | 2025. november 12. 10:25
A Teszt Plussz Magazin ismét frissítette vezeték nélküli állóporszívó tesztjét, aminek részeként megvizsgálták az egész piacot, és a teszteredményekből kiderült, hogy a Dyson még mindig uralja a prémium kategóriát, de egyre komolyabb kihívót jelent a Dreame, miközben az alacsonyabb kategóriákat leginkább a Xiaomi, a Bosch, a Shark és a Gorenje porszívói uralják.
Vásárló Milyen előnyei vannak a toló bukó erkélyajtónak?
Márkázott tartalom | 2025. november 10. 18:30
Ez egy rendkívül népszerű nyílászáró típus, amit az erkélyekhez, teraszokhoz és télikertekhez rendszeresen használnak. A kialakítása tulajdonképpen egy fix elemből és egy tolható szárnyból áll. Zárt állapotban a fix üvegfal síkjában helyezkedik el, így a gyakorlatban nem foglal el felesleges helyet.
Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Alvás és mindennapi terhelés – Hogyan válasszunk megfelelő matracot?
Márkázott tartalom | 2025. november 8. 17:23
A pihenés módja sokak számára egy megszokott rutin, mégis gyakran csak akkor kerül előtérbe, amikor hosszabb idő után kényelmetlenséget tapasztalunk. A fekhely kialakítása nemcsak az alvás hosszára, hanem a napközbeni működésünkre is hat. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG