3p

A magyar piachoz hasonlóan a világ országaiban is szembe kell nézniük az élelmiszergyártóknak azzal, hogy a fogyasztók az elmúlt évek magas inflációja után nem feltétlenül hatódnak meg márkanevüktől.

A nagy élelmiszer- és háztartásitermék-gyártók az elmúlt években az inflációhoz igazodva emelték áraikat, ami lehetővé tette, hogy megőrizzék profitrátájukat. A következő hónapok azonban várhatóan nem ennek a kellemes helyzetnek a fennmaradásáról fognak szólni. Bár az árak elkezdtek szelídülni, a vásárlók továbbra is óvatosak maradtak.

Pénzeső után

Az Egyesült Államokban a koronavírus-járvány idején többször kaptak állami támogatást a zsebükbe az emberek, ám ezeket fokozatosan felélték, miközben a bérek lassan nőnek. Az előbbi segítségével le tudták követni az árak emelkedését, ám mostanra már csak a pénztárcájuk alján maradt egy kis apró.

Már nem úgy megy, mint régen. Fotó: Depositphotos
Már nem úgy megy, mint régen. Fotó: Depositphotos

Az olyan napi fogyasztási cikkeket gyártó óriások, mint például az Arielről vagy a Gillette-ről ismert Procter & Gamble vagy a Kleenex márkájú zsebkendőket forgalmazó Kimberly-Clark haszonélvezői voltak az elmúlt két év folyamatainak, ám úgy tűnik hamarosan szembesülhetnek azzal, hogy "régen" minden jobb volt.

„A napi fogyasztási cikkeket gyártó vállalatoknak számolniuk kell a fogyasztók inflációfáradságával, ami azt jelenti, hogy a vevők nem hajlandók többet fizetni azokért az árukért, amelyeken ismert gyártói márkaneveket látnak” – mondta a Reutersnek Brian Jacobsen, az Annex Wealth Management befektetési cég vezető elemzője. 

Ez lesz 2024 egyik nagy kérdése

A matek a következő: a Procter & Gamble árai átlagosan hét százalékkal nőttek 2023 januárjában, ami decemberre 3 százalékra csökkent – derül ki a YipitData adatszolgáltató számaiból. Ugyanez a Colgate-Palmolive-nél 14 és 8 százalék volt ebben a két hónapban.Az áremelések hozzájárulása az infláció hatásának ellensúlyozásához egy ideje csökken – ismerte el Mike Hsu, a Kimberly-Clark vezérigazgatója. Fontos azt is látni, hogy az árak lefelé rugalmatlanok. Azaz a nagyvállalatok nem szívesen viszik majd lejjebb az áraikat, ám lehet, hogy a vevők miatt ezt kénytelenek lesznek megtenni. 

Így nem marad más hátra, mint az, hogy elkezdjék lefaragni a költségeiket. Legalábbis a 2024 esztendő nagy kérdése, hogy valóban erről szól majd 2024-es év. 

A másik nagy kérdés

További lényeges dolog, hogy az infláció miatt a saját márkás termékek világszerte óriási karriert futottak be az elmúlt időszakban. Olaszországban például tavaly ezeknek az értékesítése a teljes kiskereskedelmi forgalmon belül elérte a 31,5 százalékot, amivel megdöntötték a 2022-es 30,4 százalékos rekordot. Nem sokkal korábban, 2019-ben, a koronavírus- járvány előtti utolsó békeévben 28,3 százalék volt ez az arány.

A saját márkás termékeken belül az olcsóbbak kereslete természetesen gyorsabban nő, mint a drágábbaké – derül ki a TEHA tanulmányából. A kiskereskedők nagy összegeket fordítanak arra, hogy bővítsék ezeknek a termékeknek a kínálatát – mondta Mauro Lusetti, az olasz kereskedők szakmai szervezete, az ADM elnöke.

Persze, sok gyártó állít elő a boltoknak saját márkás termékeket, ezért ez nem feltétlenül rossz hír nekik, az viszont annál inkább, hogy ezeken jellemzően alacsonyabb a haszonkulcs. Ami pedig kérdés, hogy a vásárlók hajlandóak lesznek-e visszatérni a márkás termékekre. 

A tőzsdei befektetők a fenti lépések sikerétől függően veszik vagy adják majd a napi fogyasztási cikkeket gyártó vállalatok részvényeit. 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
Vásárló Visszatértek az ÖKO KALAND hősei – új epizódokkal bővül a SPAR fenntarthatósági minisorozata
PR | 2025. május 28. 12:14
Azok a gyerekek, akik néhány éve megismerkedtek Szellőcskével, Vizecskével, Tüzecskével, Földecskével és Szívecskével, most újra örülhetnek: folytatódik a SPAR Magyarország edukatív animációs sorozata, az ÖKO KALAND. A fenntarthatóság témáját játékos és érthető formában feldolgozó kisfilmek most új részekkel térnek vissza, hogy a legfiatalabb korosztályt ismét elvarázsolják – és közben tanítsák is.
Vásárló Drasztikus áremelésre kényszerülhet a Temu
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 19:28
Felére zuhant a Temut üzemeltető Pinduoduo (PDD) Holding profitja az első negyedévben.
Vásárló Rangsorolták a vásárlókat, a magyar eredmény kiábrándító
Privátbankár.hu | 2025. május 27. 12:51
Az európai vevők többsége szerint nem lesz jobb a helyzet. 
Vásárló Nagy Márton valami olyanra készül, aminek sok magyar örülhet
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 14:02
Úgy tűnik, hogy haladnak a tárgyalások a következő árrésstophoz.
Vásárló Ritka dobásra készülnek a benzinkutak
Privátbankár.hu | 2025. május 26. 09:57
Ugyanazon az áron adhatják kedden mind a 95-ös oktánszámú üzemanyagot, mind a gázolajat, mint hétfőn. 
Vásárló Elsöprő mutatvány várható az Alditól, a Lidltől és a többiektől is
Buksza blog | 2025. május 24. 16:03
Tovább hanyatlanak a hagyományos, mindenfélét kínáló nagyáruházak, és nem az elektronikus kereskedelem veszi át a helyüket. Az emberek még inkább figyelni fognak a pénztárcájukra a következő években.
Vásárló Akciós termékekre vadászó vevők között tört ki bunyó egy csehországi Lidlben, élen a nyugdíjas vásárlókkal
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 11:54
Nagyot téved, aki azt hiszi, hogy a csehek minden körülmények között megőrzik a hidegvérüket. Ha akciós termékekről van szó, akkor ők is hajlamosak elveszteni az önuralmukat.
Vásárló A BYD elárulta a magyar számokat
Privátbankár.hu | 2025. május 24. 08:22
Látványosan erősödik a BYD autómárka pozíciója a magyarországi újautó-piacon, az idei első négy hónap kiemelkedő eredményeket hozott, és ez az év további részében tovább javulhat a márkakereskedői hálózat intenzív bővülésével, amit erőteljes modellkínálattal támogat meg a NEV (New Energy Vehicle – új energiával hajtott jármű) szegmensben élen járó kínai gyártó.
Vásárló Próbál példát mutatni a Nike abban, hogyan lehet túlélni Trump új világrendjét
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 11:29
Bár Donald Trump vámháborújának hatásait nem tudják elkerülni a cégek, van mozgásterük abban, miként emelik egyes termékeik árát. A Nike például a gyerekeknek szánt cipőkért egyelőre nem kér többet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG