Az ajánlott profilmélység egy téli guminál ugyanis 4 mm, egy 100 forintos érme ezüst karimája ugyanilyen vastag – amíg az ezüst rész eltűnik a résben, addig használhatóak a gumik. Az sem mindegy, hogy ezt mikor ellenőrizzük: a válaszadók fele szerint elég, ha a szezon elején vetünk egy pillantást a gumikra, holott erre legalább havonta, de legalábbis egy hosszú út előtt mindenképp szükség van.
Ez csak lobbi, vagy tényleg fontos?
A téli és a nyári gumik nem csak bordázatukban, de anyagukban is jelentősen különböznek egymástól, lévén a két típusnak teljesen eltérő környezetben kell teljesítenie. A nyári gumiknak akár negyven fokban is tapadást kell biztosítaniuk, az alacsonyabb szilikatartalom miatt azonban 7 Celsius-fok alatt az anyag megdermed és töredezik, ami által csökken a tapadásuk. A téli abroncsok egy sokkal lágyabb, magasabb szilikatartalmú, ennél fogva rugalmasabb polimer-keverékből készülnek, ennek köszönhetően hóban, viharban, fagyban és fagypont alatti hőmérsékleten is állják a strapát.
Emellett mintázatában is más a kettő, a magyar jogszabály 1,6 mm mélységet ír elő kötelezően, ez azonban esőben nem elég nyáron sem, ezért érdemes a nyári gumik profilmélységét 3, a téli gumiét 4 mm felett tartani. Erre a víz- és hólé kiszorítására van szükség – enélkül ugyanis az autó nem tapad az útra, hanem a vékony vízrétegen siklik, rossz esetben kormányozhatatlanná válhat, ami balesetveszélyes. Egy totálkáros autó (rossz esetben egy kórházi számlával együtt) még mindig többe kerül, mint egy szett új gumi.
Néhány hasznos tipp a téli autózáshoz
|