Az olasz vásárlók válogatósak voltak, alaposan megnézték, hogy milyen márkajelzés van azokon a termékeken, amelyeket levettek az áruházak polcairól. Egészen az elmúlt évekig így volt ez. Tavaly a korábbinál is jobban előretörtek az áruházak saját márkás termékei írta a Reuters az olasz The European House Ambrosetti (TEHA) tanácsadó cég adatai alapján.
Rekord született
Ezeknek az áruknak az értékesítése a teljes kiskereskedelmi forgalmon belül elérte a 31,5 százalékot, amivel megdöntötték a 2022-es 30,4 százalékos rekordot. Nem sokkal korábban, 2019-ben, a koronavírus- járvány előtti utolsó békeévben 28,3 százalék volt ez az arány.
A saját márkás termékeken belül az olcsóbbak kereslete természetesen gyorsabban nő, mint a drágábbaké – derül ki a TEHA tanulmányából. A kiskereskedők nagy összegeket fordítanak arra, hogy bővítsék ezeknek a termékeknek a kínálatát – mondta Mauro Lusetti, az olasz kereskedők szakmai szervezete, az ADM elnöke.
Amellett, hogy ezek segítségével jobban ellenőrzésük alatt tudják tartani az áruházaikban kínált termékek árát, gyorsabban és jobban tudnak reagálni a fogyasztói igények hullámzására. Ez annyiban újdonság, hogy Olaszország azok közé az európai országok közé tartozik, amelyekben a legkevésbé nyertek teret a saját márkás áruk.
A legnagyobb meglepetés azonban talán az volt, hogy a saját márkás termékek értékesítéséből befolyt árbevétel változatlan árakon számolva 2023-ban 332 millió euróval nőtt, miközben a teljes kiskereskedelmi forgalom 1,1 milliárd euróval zuhant.
„A 2023-as év kemény volt, az eladások a diszkontoktól kezdve a szupermarketeken át a kis boltokig minden értékesítési csatornában csökkentek” – összegezte a „látképet csata után” Valerio De Molli, a TEHA vezérigazgatója.