Az elmúlt 5 évben több mint félmillióan vettek fel hitelt autójuk megvásárlásához Magyarországon összesen mintegy ezermilliárd forint értékben; jellemzően nulla, vagy minimális kezdőrészlettel, hosszú futamidőre és alacsony havi törlesztőrészlettel – mutat rá az Autóhitel Alkusz Zrt. Az ilyen konstrukciókat választó ügyfelek nem számoltak azzal, hogy az autók gyors és jelentős értékvesztése, illetve devizahitel esetén az árfolyamváltozás miatt a gépkocsi piaci értéke a fennálló tartozás töredékére nyújt csak fedezetet. Ezért – ha a hitelszerződést bármilyen okból felmondja a finanszírozó –, akkor a tulajdonos nemcsak az autóját veszti el, de a hiteltől sem szabadul meg és akár még évekig törleszthet egy már használhatatlan jármű után is.
A Magyar Lízingszövetség statisztikái szerint 2008 eleje óta mintegy százezer gépjárművet vettek vissza a finanszírozók nemfizetés miatt, amelyeken összesítve 211,5 milliárd forintnyi tartozás állt fenn a visszavétel pillanatában. Az átlagos tartozás mértéke 2008-ban gépjárművenként 1,23 millió forintot tett ki, 2011-ben ez az összeg már elérte a 2,5 milliót. Azóta a helyzet valamelyest javult, de 2013 második negyedévének végén még mindig 2,15 milliós átlagos tartozás volt a visszavett autókon.
Kérdés nélkül aláírnak
Meglepő, hogy a vásárlók többsége kérdés nélkül aláírta-aláírja az elé kerülő finanszírozási szerződést az autókereskedésekben. Míg az ügyfelek a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások estében részletesen tájékozódnak a piacon elérhető konstrukciókról, és akár egy-két ezer forintos éves díjkülönbség miatt is átszerződnek, addig az autóhitelek esetében fel sem merül, hogy minimális információgyűjtéssel akár havi 5-20 ezer forintot is megtakaríthatnának – foglalta össze Orbán Imre, az Autóhitel Alkusz Zrt. vezérigazgatója. Orbán Imre szerint ez elsősorban abból adódik, hogy a fogyasztóknak nincs információjuk arról, hogy hol és hogyan lehet megversenyeztetni és összehasonlítani a finanszírozók ajánlatait.
Az Autóhitel Alkusz Zrt. szakértői szerint az egyébként is magas kamat és tőketartozások mellett a vevőképviselet hiánya akár 50 százalékkal is megdrágíthatta a hiteleket. Pedig testreszabott, a vevő fizetőképességének megfelelő nagyságú és ütemezésű hitelek választása esetén, a gépjárművásárlók nagyobb része elkerülhette volna a bajt – teszik hozzá.
Autóhitelt az autókereskedőtől?
Orbán Imre elmondta: az Autóhitel Alkusz Zrt. adatai szerint az autóhitelek 85-90 százalékát jelenleg is autókereskedésekben értékesítik Magyarországon. Ezzel ellentétben, Nyugat Európában az autófinanszírozási szerződések csupán egyharmadát kötik az autókereskedések. Másik harmadát az ügyfél közvetlenül a számlavezető bankjában intézi, a többit pedig az ügyfelek érdekeit képviselő alkuszcégekre bízzák, amelyek ugyanazt a funkciót látják el a hitelpiacon, mint a biztosítási piacon a biztosítási alkuszok: az ügyfelek érdekében megversenyeztetik a szolgáltatókat.
Orbán Imre szerint vásárlás előtt azért is érdemes alkusz bevonásával megversenyeztetni a bankokat, mert még azonos bank, azonos konstrukciója esetén is havi több ezer forintos különbségek lehetnek a törlesztőrészletekben – annak függvényében, hogy hol kapta az ügyfél az ajánlatot. Fontos tudni, hogy az alkuszcégek átlagosan 3-4 százalékos szerződéskötési díjjal dolgoznak.