Alig múltak kétévesek a különböző kedvezményeket kínáló oldalak, mégis rohamosan növekszik a forgalmuk, derül ki az eNET vizsgálatából. Az oldalak számos új – interneten eddig nem, vagy csak nehezen fellelhető – szolgáltatást és terméket tettek elérhetővé, ráadásul nagyon kedvező, sokak számára kihagyhatatlannak érzett áron. Az oldalakon átlagosan 55 százalékos kedvezménnyel lehetett megvásárolni a különböző termékeket. 2012-ben több mint egymillió bónuszt, illetve kupont adtak el. Az oldalak 6 és fél milliárdos forgalmat bonyolítottak le, ami 45 százalékos növekedést jelent 2011-hez képest.
Egyre tudatosabban vásároltak
A vásárlók egy átlagos bónuszra vagy kuponra 12 600 forintot költöttek, ami több mint duplája a 2011-es adatoknak, ez pedig a drágább ajánlatok magas száma mellett arra enged következtetni, hogy a vásárlók is egyre tudatosabbak és bátrabban vásárolnak már magasabb értékben is. Tavaly nem nagyon változtak a kedvezmények, átlagosan 50-55 százalék körül állandósult. A kedvezménymérték stagnálása a termékek népszerűségének is köszönhető, melyekre a közvetítők a szolgáltatásoknál megszokott 50-90 százalék helyett inkább 30-40 százalék engedmény a jellemző.
Milliárdokat spóroltak
Bár 2012-ben az előző évnél több terméket adtak el, a teljes piac tekintetében még mindig a szolgáltatások vezetik a népszerűségi versenyt. Tavaly összesen 12 ezer ajánlatot hirdettek meg az oldalak, ennek csak 21 százaléka volt termékhez köthető. Ugyanakkor kedvezmények több mint felét utazáshoz és szépségápoláshoz vették igénybe a vásárlók. Harmadik helyen pedig az egészséggel kapcsolatos ajánlatok álltak. Ez utóbbi két kategória uralja a szolgáltatást nyújtó ajánlatok harmadát.
Ha a kínált szolgáltatások és termékek eredeti árát vesszük alapul, akkor a valódi érték 11,8 milliárd forint lett volna, vagyis a fogyasztók zsebében 5,3 milliárd forint maradt megtakarításként. Az utazási ajánlatokat leszámítva az akciók döntő többsége továbbra is Budapesten vehető igénybe. A teljes forgalom mindössze 2,3 százaléka származott vidéki nagyvárosokban igénybe vehető szolgáltatásokból. Budapesten kívül tehát továbbra se képes bővülni a piac, ezt jelzi az is, hogy az egy-egy városra-régióra koncentráló lokális közvetítők egymás után tűntek el a kínálati palettáról. 2012 folyamán gyakorlatilag az összes közvetítő lokálissá vált, immáron egy országos közösségi vásárló oldal van Magyarországon, a Bónusz Brigád kiterjedt és rendszeres vidéki aktivitással rendelkezik. Tavaly összesen hét nagyvárosban: Debrecen, Győr, Kecskemét, Miskolc, Pécs, Szeged, Székesfehérvár 930 helyi ajánlattal jelentkeztek, melyekkel 43 ezer bónuszt értékesítettek 140 millió forint értékben.
A Bónusz Brigád a legnagyobb
Az eNet vizsgálatából kiderül, hogy a legnagyobb értékesítők egyenként havi szinten is már több százmillió forintos forgalmat bonyolítottak. 2012-ben a legnagyobb árbevételt a Bónusz Brigád érte el, több mint 2,2 milliárd forintot érő eladott bónusszal, második helyen a Kupon Világ áll, csaknem 1,9 milliárd forintnyi értékesített kuponnal. A dobogó harmadik fokára pedig 2012-ben is a Napi Tipp állhatott fel 426 millió forintos éves forgalommal.
A teljes piac 12 ezer ajánlatából 6500 db köthető az első három szereplőhöz, ennek 65 százalékát a Bónusz Brigád teszi ki a maga 4200 ajánlatával – a piacvezetőnek így önmagában közel kétszer annyi ajánlata volt 2012-ben, mint a második és harmadik szereplőnek együttvéve. Összességében a 2012-ben meghirdetett összes ajánlat 35 százalékát a Bónusz Brigád, 12 százalékát a Kupon Világ és 8 százalékát a Napi Tipp adta. Az eladások terén is túlsúlyban van az első három cég, köszönhetően a 775 ezer eladott bónusznak, illetve kuponnak, mely csaknem háromnegyedét dja a teljes piac éves eredményének. A Bónusz Brigád egymaga 55 ezerrel több bónuszt értékesített, mint a Kupon Világ és a Napi Tipp együttesen, a piacvezető adta így a vizsgált bónuszok/kuponok 54 százalékát.
Egyre kevesebben maradnak
Tavaly 19 szereplő kínált valamilyen kedvezményt. 2011-ben még több mint 30-an voltak. Egyértelműen látható, hogy az élbolyba tartozó 3 oldal teljesítménye kiemelkedő a többiekhez képest – a teljes piac 70 százalékát uralják – a konszolidáció várhatóan tovább folytatódik. Mindez nem jelenti azt, hogy a kisebb árbevételt elérő cégek a „nagyokhoz” képest ügyetlenebbek, de elsősorban a piacra legkorábban belépő három szereplőnek sikerült ismert márkává is válniuk, melynek megléte fontos a kereskedő partnerek meggyőzéséhez, és persze a vásárlói tömegek eléréséhez. A piac „középmezőnyében” ezek miatt már kevés esély van látványos növekedésre egy-egy kiugró sikert elérő ajánlatot leszámítva. Egyre több oldal specializálódik, azon belül is főként a szállásajánlatokra fókuszáló oldalak népszerűsége bővült kiemelkedően (pl. NemaradjLe.hu, Szállásguru.hu).
Az eNET elemzése szerint a csökkenés okai azonban korántsem a rossz vagy nem fenntartható üzleti modellben keresendőek. A kereskedők és szolgáltatók, akik igénybe veszik ezt a fajta értékesítést, már egyre tudatosabban nyúlnak ehhez az eszközhöz, megtanulták annak helyét a különböző hirdetési tevékenységeik és értékesítési csatornáik között, és a siker érdekében törekednek arra, hogy a legismertebb közvetítők – márkák – valamelyikén legyenek jelen. Ez a tendencia pedig fokozatosan veszi el a levegőt a kis és lokális szereplők elől. A vásárlók továbbra is előszeretettel vásárolnak, bíznak a közvetítőkben, amit jól jelez az egyre „bátrabb”, növekvő árazás is. A piacot uraló legnagyobb szereplő pedig mára nem csak a szektor, hanem a teljes e-kereskedelem tekintetében is kimagasló volumennel és meghatározó szereppel bír.