További árcsökkentések alapozhatják meg az Ikeánál, hogy az értékesítés mennyisége 2024-ben ne csökkenjen az ideihez képest. Legalábbis ez derül ki a bútor-kiskereskedőt működtető Ingka Group beszámolójából.
Az értékesítés mennyisége a szeptemberben kezdődött új üzleti év első negyedében nagyjából ugyanannyi volt, mint 2022 hasonló időszakában. Ehhez azonban arra volt szükség, hogy a vállalat nagyjából 1 milliárd eurónyi árcsökkentéssel szippantsa magához a kevesebb szabadon elkölthető jövedelemmel rendelkező vásárlókat.
A Reuters idézte Juvencio Maeztut, az Ingka pénzügyi igazgatóját, aki a következőket mondta:
Nagyjából azon a szinten vagyunk, mint a múlt évben. Bízunk benne, hogy ha a következő hónapban és a következő évben továbbra is invesztálunk az árak mérséklésébe, akkor megerősödik az emberekben az a meggyőződés, hogy a legjobb hely, ahova jöhetnek vásárolni, az az Ikea. Arra nem tért ki, hogy mely termékeknél, mekkora árkedvezményeket terveznek.
Az Ingka Group, amelynek áruházai az Ikea árbevételének majdnem kilencven százalékát hozzák, 2 milliárd eurós üzemi eredményt könyvelt ez az augusztusig tartó 2023/2022-es üzleti évében, szemben az egy évvel korábbi 2,04 milliárd euróval. Maeztu szerint ennél jobb számot is elérhettek volna, ám a nyereségesség javítása helyett az árak szinten tartását választottak, ami azzal járt, hogy nem háríthatták át költségeik emelkedését a vásárlóikra.
Az Ingka korábban arról számolt be, hogy a kiskereskedelmi értékesítés összege 6 százalékkal, 41,7 milliárd euróra nőtt az üzleti évben. A cég abban bízik, hogy az év végi bevásárlási szezonban nem utazásra, hanem otthonukra fognak költeni az emberek, ami növelheti az Ikea forgalmát. Az Ingka Investment, a vállalat beruházási ága 1 milliárd euróval, 7,5 milliárd euróra növelte azt az összeget, amit megújuló beruházásokra szán.
Magyarországon kispadra kerültek a bútorok
A magyar piacon a hivatalos kiskereskedelmi statisztikák alapján az idén jelentősen csökkenés következett be. A KSH a műszaki cikkek és a bútorok forgalmát együtt nézi, az év első kilenc hónapjában 16,4 százalékkal csökkent a forgalom volumene az előző év azonos időszakához képest. Ez érthető, hiszen olyan termékekről van szó, amelyekről a háztartások le tudnak mondani, az ilyen beszerzéseket az inflációs nyomás miatt jelentősen megugró kiadások miatt elhalasztják.
A forgalom volumenének visszaesése mellett a műszaki cikkek és bútorok összforgalma növekedett: január és szeptember vége között meghaladta a 707 milliárd forintot, ami 6 százalékos hanyatlást tükröz. Tehát a forgalom volumene jóval nagyobb mértékben csökkent, ennek hátterében pedig az áll, hogy sok terméknek feljebb ment az ára.