Magyarország még mindig le van maradva
A felmérés 56 országban vizsgálta az internet hatását a fogyasztók élelmiszer vásárlási döntéseire. Világszerte a válaszadók átlag 85 százaléka tervezi, hogy online vásárol valamilyen árucikket vagy szolgáltatást, míg Magyarországon csupán a fogyasztók 54 százaléka tervezi ugyanezt.
A felmért ötvenhat ország átlagában a tervezett online vásárlás legnépszerűbb termékcsoportjai között a ruházati cikk került az élre, és 37 százalékos mutatóval megelőzte a könyvet/újságot (33%). Utánuk utazással kapcsolatos menetjegy és szállodafoglalás következik, valamint belépőjegy szórakoztató rendezvényre (30-30%). További sorrend: számítógépes és játékszoftver (29%); mobil telefon vagy alkatrész (26%); bőrápoló szer és kozmetikum, illetve számítógépes és játék hardver (25-25%); videó és zene - CD, VCD, DVD – (23%).
Csak az élelmiszer terén bővült a magyar vásárlási kedv
Hazánkban ezzel szemben az interneten vásárlók között legnépszerűbb a könyv és újság, amelynél az online beszerzést tervezők aránya 40 százalékról 20-ra csökkent 2010 óta. Szintén csökkent, bár sokkal kisebb mértékben az utazással kapcsolatos szolgáltatásokat (jegyvásárlás, szállásfoglalás) használók száma, mely 2010-ben még 15, ma már csak 14 százalék, szemben a globális 30 százalékkal.
Csökkenő trendet tapasztaltak a piackutatók a magyar fogyasztók körében öltözködéshez szükséges cikkek tervezett online vásárlásánál, kiegészítőkkel, cipővel és ékszerrel együtt. Ezzel szemben az élelmiszereket online vásárolni szándékozók száma egyharmaddal nőtt, így elérte a nyolc százalékot.
Már nem csak a mozijegy és az utazás megy
A Nielsen felmérése megállapította, hogy amíg világszerte a válaszadók átlag 61 százaléka tájékozódott interneten, például árakról vagy más fogyasztók véleményéről, addig Magyarországon csupán 46 százalék.
Amikor a fogyasztók online vásárlást terveznek, legnagyobb részük tartós fogyasztási cikket vagy szolgáltatást tart szem előtt. Jelenleg azonban érzékelhetően növekszik az internet befolyása a napi fogyasztási cikkek beszerzésére – állapítja meg John Burbank, a Nielsen stratégiai elnöke. Ennek következtében egyre fontosabb megismerni azokat a fogyasztókat, akik használni kívánják a digitális eszközöket élelmiszer, ital, háztartási vegyiáru és kozmetikum megvételénél. Számukra a piaci szereplők fokozhatják a vásárlás élményét az internet révén is.