3p

Mik a legfontosabb aktualitások az ESG és a fenntarthatóság terén?
Mit hoz az EU Omnibus csomagja?
Merre tart a szabályozás? Mik az MNB ajánlásai, elvárásai?
Hogyan birkóznak meg az ESG jelentette kihívásokkal a vállalatok a gyakorlatban?

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Futball nyelven szólva óriási a zűrzavar az áruházi vásárlók fejében azzal kapcsolatban, hogy mennyire megbízhatóak azok az állítások, amelyek a termékek környezettudatos előállításáról szólnak.

Az Európai Unió fogyasztóvédelmi szervezete, az European Consumer Organisation (BEUC) és a független laborvizsgálatokat és teszteket végző International Consumer Research & Testing (ICRT) az ENSZ Dubajban rendezett COP28 klímavédelmi konferenciájához kapcsolódva jelentette meg nemzetközi közvélemény-kutatását az úgynevezett greenwahingról – derül ki a BEUC és az ICRT közleményéből.

Mi tudnak a vevők? És mit nem? Fotó: MTI/EPA/Andy Rain
Mi tudnak a vevők? És mit nem? Fotó: MTI/EPA/Andy Rain

A greenwashing az utóbbi években elterjedt jelenség, amelyben sok vállalat igyekszik jobbnak láttatni a környezet védelme érdekében tett intézkedéseit, mint amilyenek azok valójában. A fogyasztóvédők közölték, ez az átverés nagyon is hatásos. A bolti vásárlóknak komoly gondot okoz, hogy megkülönböztessék a termékek gyártóinak valódi és hamis zöld teljesítményét.

A felmérést 16 európai és nem európai országban végezték. Legfontosabb tanulsága az, hogy a legtöbb fogyasztó szeretné csökkenteni környezeti lábnyomát, de ehhez megbízható információra lenne szüksége arról, hogy a termékeknek, amiket vásárol, mekkora a környezeti hatásuk.

Nem a fogyasztó dolga a greenwashing felismerése!

A vizsgálatból kiderült, hogy a vevők az eléjük kerülő zöld címkék áradatában nem igazán tudnak eligazodni:

  • A megkérdezettek majdnem fele előnyben részesíti azokat a termékeket, amelyeken van valamilyen jelzés előállításuk környezeti hatásáról.
  • Kicsit több mint egyharmaduk azt tapasztalta, hogy ezzel kapcsolatban átverik (tapasztalt greenwashingot) az elmúlt 12 hónapban, és csak 3 százalékuk állítja, hogy ez mindig fel tudja ismerni.
  • A válaszadók háromnegyede szerint csak olyan zöld címkéket kellene alkalmazni, amelyek használata igazolható, hetven százalékuk szerint közszolgálati intézményeknek vagy független szervezeteknek kellene az igazolásokat elvégezni.
  • Közel egyharmaduk szerint a „nagyon szennyező” vállalatoknak nem kellene megengedni, hogy zöldnek mutassák magukat.

Érthető, hogy a fogyasztók nem értik pontosan az olyan címkéket, amelyek például azt állítják, hogy egy adott termék „karbonsemleges”. Általában nem tudják, hogy ez azt jelenti, hogy bár előállítása szén-dioxid-kibocsátással jár, a gyártó fizet azért, hogy elnyelesse ezt a gázt valamilyen módszerrel, például erdőtelepítéssel – derült ki Monique Coyens, a BEUC igazgatója szavaiból.

A felmérés eredményei összhangban vannak azzal, amit az Európán kívüli országokban, az USA-ban, Kanadában, Ausztráliában, Új-Zélandon végzett vizsgálatok mutatnak – mondta Niels Ebbe Jacobsen, az ICRT vezérigazgatója.

A kutatók azt javasolják az Európai Uniónak, hogy fogadjon el direktívát, amely rendelkezik a zöld címkék előzetes engedélyezésének szigorú feltételeiről. Emellett határozott intézkedésekkel büntesse a greenwashingot.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kiváló minőségű pékáruk a Vela Pékségtől
PR | 2025. február 10. 15:27
A Vela Pékség több mint 30 évvel ezelőtt kezdte meg működését egy áruház pincéjében. Mára egy modern, 500 négyzetméteres sütödében készítik a kimagasló minőségű pékárukat. Az általuk sütött vajas kifli és foszlós kalács már a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegyet is elnyerte. Interjú. 
Vásárló Tévedés, hogy az árstoppal le lehet törni az élelmiszerek durva drágulását
Privátbankár.hu | 2025. február 10. 15:09
Továbbra is gyorsuló tempóban drágulnak az élelmiszerek Magyarországon, a közelgő inflációs adatközlés minden bizonnyal erről tanúskodik majd – mondta a Trend FM reggeli műsorában munkatársunk. Gáspár András lapigazgató felhívta a figyelmet: bár minden érintett megpróbál a maga szemszögéből választ adni a gyorsuló inflációra, a folyamat csak rendszerben értelmezhető – ha nem így gondolkodnak róla, akkor épp ellentétes hatást érhetnek el a szereplők. A kormány részéről inkább együttműködésre lenne szükség a kereskedelmi szektorral, a kiszámíthatóság biztosítására – és nem újabb árstopokra, ami egyszer már balul sült el.
Vásárló Kiváló minőség jele a Nádudvari Élelmiszer Kft. termékein
PR | 2025. február 10. 10:56
A Nádudvari Élelmiszer Kft. elkötelezett a kiváló minőség iránt – ezt bizonyítja a KMÉ-védjegy is.
Vásárló Sokkoló, ami megint a boltokban megy: ez volt minden idők legdrágább nagybevásárlása
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. február 10. 05:43
Sírva vigadósan ünnepli nagykorúvá válását, 18. születésnapját a Privátbankár Árkosár-felmérés: soha nem látott magasságokba emelkedtek az élelmiszerárak a hipermarketekben. A tavaly év végén elkezdődött két számjegyű áremelkedés februárban folytatódott, másfél éve nem tapasztalt tempójú drágulást eredményezve. Ha ilyen ütemben nőnek tovább az árak, könnyen lehet, hogy már jövő hónapban átlépjük a rémálmot jelentő 40 ezer forintos kosárértéket. Pedig nem volt annyira régen, amikor majdnem egy húszasból is kijöttünk. Elszálltak az árak az alapvető élelmiszereknél. Miért kerül ennyibe a liszt?
Vásárló Új megoldás a szlovák sztrádán
Buksza blog | 2025. február 8. 14:09
Szlovákia egyik autópályája mentén olyan új bevásárlóközpontok nyílnak, amilyenek létesítésére még nem volt példa. Az autózás és a bevásárlás készül egyfajta a házasságra.
Vásárló Indul a Tesco tesztje, a vevők jobban járhatnak
Buksza blog | 2025. február 8. 09:12
A Tesco még erősebben meg akarja fogni azokat a vásárlóit, akik beléptek Clubcard hűségpontgyűjtő rendszerébe. Ennek érdekében személyre szabott ajánlatokkal áll elő.
Vásárló Az ülőkék sem hiányozhatnak a nappaliból
Márkázott tartalom | 2025. február 6. 10:27
Az otthonunk egyik legfontosabb helyisége kétségkívül a nappali, ami nagyon fontos, hogy kellően kényelmes legyen és kellő férőhelyet biztosítson a vendégeknek és a családtagoknak egyaránt.
Vásárló Kihívót kap a Meki: új gyorsétteremlánc robban be a régiós piacra
Buksza blog | 2025. február 4. 12:40
Egy németországi székhelyű vendéglátóipari cég vette magának a bátorságot, hogy versenybe szálljon a nagy egyesült államokbeli gyorséttermekkel. A cég nem a hamburger sült krumpli csatába száll be.
Vásárló Újabb boltlánc cserélné le a termékeket a polcokon
Buksza blog | 2025. február 4. 11:22
Újabb áruházlánc csatlakozott azokhoz a kiskereskedőkhöz, amelyek letették a főesküt, hogy belátható időn belül lényegesen növelik kínálatukban a növényi alapú fehérjeforrásokat.
Vásárló Kontaktlencse gyerekeknek: milyet válasszunk?
Márkázott tartalom | 2025. február 4. 09:31
Az a kérdés is gyakran felmerül, hogy egyáltalán hány éves kortól lehet lencsét viselni? Általában a szülők többsége inkább a szemüveget választja, mert az sokkal egyszerűbb. A kontaktlencsék viselése nagyobb odafigyelést igényelnek. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a gyerekek nem hordhatnak lencsét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG