3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Futball nyelven szólva óriási a zűrzavar az áruházi vásárlók fejében azzal kapcsolatban, hogy mennyire megbízhatóak azok az állítások, amelyek a termékek környezettudatos előállításáról szólnak.

Az Európai Unió fogyasztóvédelmi szervezete, az European Consumer Organisation (BEUC) és a független laborvizsgálatokat és teszteket végző International Consumer Research & Testing (ICRT) az ENSZ Dubajban rendezett COP28 klímavédelmi konferenciájához kapcsolódva jelentette meg nemzetközi közvélemény-kutatását az úgynevezett greenwahingról – derül ki a BEUC és az ICRT közleményéből.

Mi tudnak a vevők? És mit nem? Fotó: MTI/EPA/Andy Rain
Mi tudnak a vevők? És mit nem? Fotó: MTI/EPA/Andy Rain

A greenwashing az utóbbi években elterjedt jelenség, amelyben sok vállalat igyekszik jobbnak láttatni a környezet védelme érdekében tett intézkedéseit, mint amilyenek azok valójában. A fogyasztóvédők közölték, ez az átverés nagyon is hatásos. A bolti vásárlóknak komoly gondot okoz, hogy megkülönböztessék a termékek gyártóinak valódi és hamis zöld teljesítményét.

A felmérést 16 európai és nem európai országban végezték. Legfontosabb tanulsága az, hogy a legtöbb fogyasztó szeretné csökkenteni környezeti lábnyomát, de ehhez megbízható információra lenne szüksége arról, hogy a termékeknek, amiket vásárol, mekkora a környezeti hatásuk.

Nem a fogyasztó dolga a greenwashing felismerése!

A vizsgálatból kiderült, hogy a vevők az eléjük kerülő zöld címkék áradatában nem igazán tudnak eligazodni:

  • A megkérdezettek majdnem fele előnyben részesíti azokat a termékeket, amelyeken van valamilyen jelzés előállításuk környezeti hatásáról.
  • Kicsit több mint egyharmaduk azt tapasztalta, hogy ezzel kapcsolatban átverik (tapasztalt greenwashingot) az elmúlt 12 hónapban, és csak 3 százalékuk állítja, hogy ez mindig fel tudja ismerni.
  • A válaszadók háromnegyede szerint csak olyan zöld címkéket kellene alkalmazni, amelyek használata igazolható, hetven százalékuk szerint közszolgálati intézményeknek vagy független szervezeteknek kellene az igazolásokat elvégezni.
  • Közel egyharmaduk szerint a „nagyon szennyező” vállalatoknak nem kellene megengedni, hogy zöldnek mutassák magukat.

Érthető, hogy a fogyasztók nem értik pontosan az olyan címkéket, amelyek például azt állítják, hogy egy adott termék „karbonsemleges”. Általában nem tudják, hogy ez azt jelenti, hogy bár előállítása szén-dioxid-kibocsátással jár, a gyártó fizet azért, hogy elnyelesse ezt a gázt valamilyen módszerrel, például erdőtelepítéssel – derült ki Monique Coyens, a BEUC igazgatója szavaiból.

A felmérés eredményei összhangban vannak azzal, amit az Európán kívüli országokban, az USA-ban, Kanadában, Ausztráliában, Új-Zélandon végzett vizsgálatok mutatnak – mondta Niels Ebbe Jacobsen, az ICRT vezérigazgatója.

A kutatók azt javasolják az Európai Uniónak, hogy fogadjon el direktívát, amely rendelkezik a zöld címkék előzetes engedélyezésének szigorú feltételeiről. Emellett határozott intézkedésekkel büntesse a greenwashingot.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Bevetik a "mindent tudó" tanácsadót az élelmiszereknél
Privátbankár.hu | 2024. április 28. 15:28
Komoly változás jöhet az élelmiszer- és italpiacon, miután minden vállalat a mesterséges intelligenciára támaszkodva akar versenytársai fölé kerekedni. 
Vásárló Használtcikk-forradalmat hirdet a Decathlon
Buksza blog | 2024. április 28. 14:41
Magasabb szintre emeli használtcikk-üzletét a Decathlon.
Vásárló Ki lehet mosni a legkoszosabb ruhákat is 15 perc alatt?
Buksza blog | 2024. április 28. 12:57
A távmunka egyik kevésbé ismert mellékhatása, hogy sokan többet sportolnak, amihez nem az öregebb pólókat használják, hanem az úgynevezett athleisure ruházatot. Ennek is van azonban egy mellékhatása.
Vásárló Meglepő újdonsággal állt elő az Aldi, mérföldkő lehet a boltlánc életében
Buksza blog | 2024. április 28. 08:33
Az Aldi és építőipari beruházó partnere új szintre emelte Németországban közös tevékenységét azzal, hogy többre vállalkozott egyszerűen egy új áruház felépítésénél. A bolt felett lakóház épült.
Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG