3p

Futball nyelven szólva óriási a zűrzavar az áruházi vásárlók fejében azzal kapcsolatban, hogy mennyire megbízhatóak azok az állítások, amelyek a termékek környezettudatos előállításáról szólnak.

Az Európai Unió fogyasztóvédelmi szervezete, az European Consumer Organisation (BEUC) és a független laborvizsgálatokat és teszteket végző International Consumer Research & Testing (ICRT) az ENSZ Dubajban rendezett COP28 klímavédelmi konferenciájához kapcsolódva jelentette meg nemzetközi közvélemény-kutatását az úgynevezett greenwahingról – derül ki a BEUC és az ICRT közleményéből.

Mi tudnak a vevők? És mit nem? Fotó: MTI/EPA/Andy Rain
Mi tudnak a vevők? És mit nem? Fotó: MTI/EPA/Andy Rain

A greenwashing az utóbbi években elterjedt jelenség, amelyben sok vállalat igyekszik jobbnak láttatni a környezet védelme érdekében tett intézkedéseit, mint amilyenek azok valójában. A fogyasztóvédők közölték, ez az átverés nagyon is hatásos. A bolti vásárlóknak komoly gondot okoz, hogy megkülönböztessék a termékek gyártóinak valódi és hamis zöld teljesítményét.

A felmérést 16 európai és nem európai országban végezték. Legfontosabb tanulsága az, hogy a legtöbb fogyasztó szeretné csökkenteni környezeti lábnyomát, de ehhez megbízható információra lenne szüksége arról, hogy a termékeknek, amiket vásárol, mekkora a környezeti hatásuk.

Nem a fogyasztó dolga a greenwashing felismerése!

A vizsgálatból kiderült, hogy a vevők az eléjük kerülő zöld címkék áradatában nem igazán tudnak eligazodni:

  • A megkérdezettek majdnem fele előnyben részesíti azokat a termékeket, amelyeken van valamilyen jelzés előállításuk környezeti hatásáról.
  • Kicsit több mint egyharmaduk azt tapasztalta, hogy ezzel kapcsolatban átverik (tapasztalt greenwashingot) az elmúlt 12 hónapban, és csak 3 százalékuk állítja, hogy ez mindig fel tudja ismerni.
  • A válaszadók háromnegyede szerint csak olyan zöld címkéket kellene alkalmazni, amelyek használata igazolható, hetven százalékuk szerint közszolgálati intézményeknek vagy független szervezeteknek kellene az igazolásokat elvégezni.
  • Közel egyharmaduk szerint a „nagyon szennyező” vállalatoknak nem kellene megengedni, hogy zöldnek mutassák magukat.

Érthető, hogy a fogyasztók nem értik pontosan az olyan címkéket, amelyek például azt állítják, hogy egy adott termék „karbonsemleges”. Általában nem tudják, hogy ez azt jelenti, hogy bár előállítása szén-dioxid-kibocsátással jár, a gyártó fizet azért, hogy elnyelesse ezt a gázt valamilyen módszerrel, például erdőtelepítéssel – derült ki Monique Coyens, a BEUC igazgatója szavaiból.

A felmérés eredményei összhangban vannak azzal, amit az Európán kívüli országokban, az USA-ban, Kanadában, Ausztráliában, Új-Zélandon végzett vizsgálatok mutatnak – mondta Niels Ebbe Jacobsen, az ICRT vezérigazgatója.

A kutatók azt javasolják az Európai Uniónak, hogy fogadjon el direktívát, amely rendelkezik a zöld címkék előzetes engedélyezésének szigorú feltételeiről. Emellett határozott intézkedésekkel büntesse a greenwashingot.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nagyon jó hírt kaptak, akik a slágertablettákra vágynak
Buksza blog | 2024. február 28. 12:10
A cukorbetegséget kezelő és a súlycsökkentő gyógyszerek kereslete messze meghaladja a kínálatot, amit jól tükröz ezeknek a készítményeknek a csillagászati ára. Ez várhatóan hamarosan változni fog.
Vásárló Óriási összegre érkezett egy jóslat: 3091 billió forint megy vásárlásra
Buksza blog | 2024. február 28. 09:06
Még inkább leáldozóban van a falusi életmódhoz tartozó önellátó élelmiszer-termelés, a gyorséttermek és a házhoz szállítás előtt viszont fényes jövő előtt áll egy frissen megjelent előrejelzés szerint.
Vásárló Mire számíthatnak a diszkontláncokban a vevők?
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. február 26. 05:44
Januárhoz képest minimálisan drágult a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés - a korábbiakhoz képest módosított - kosara. Ez két terméknek köszönhető leginkább. Októberhez képest azonban sok termék két számjegyű csökkenést könyvelhetett el. 
Vásárló Kitört a csokiháború, berágott a Milka gyártója
Buksza blog | 2024. február 24. 17:08
A színek "szent tehenek", ha meghatározott márkájú termékek, például édességek csomagolásához kapcsolódnak, ami lehetőséget adott egy holland csokigyártónak, hogy tiltakozó kampányt építsen rájuk. 
Vásárló Kiderült a bevásárlókocsik titka, rafinált trükk helyett másról szól a történet
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. február 23. 15:20
Mindenkinek volt már dolga összevissza kacsázó kerekű, imbolygó bevásárlókocsival, ami enyhén szólva nem járul hozzá ahhoz, amit az áruházláncok pr-osai „jó bevásárlási élménynek” szoktak nevezni.
Vásárló Hogyan rendezzük be időtálló módon az irodánkat?
Márkázott tartalom | 2024. február 22. 18:04
Egy iroda belső kialakítása izgalmas feladat, azonban sok felelősséggel jár együtt. A környezet, amiben dolgozunk, közvetlen hatással van a munkavégzés hatékonyságára, de a dolgozók jólétére is, ezért meg kell gondolni, hogy milyen döntéseket hozunk. Egy teljes körű felújítás igen költséges folyamat, ezért természetes, hogy időtálló megoldásokban gondolkodunk. De hogyan rendezhetjük be az irodát úgy, hogy minden fontos körülménynek megfeleljünk? Ezt vizsgáljuk az alábbiakban.
Vásárló Váratlan döntés a Pepcótól
Buksza blog | 2024. február 22. 11:02
Korábban még terjeszkedést tervezett a Pepco Ausztriában, most viszont az exitről döntött a cég.  
Vásárló Akár duplázhatja is az árakat a vörös-tengeri válság
Privátbankár.hu | 2024. február 19. 13:19
A támadások miatti hosszabb kerülőút csak a kisebbik baj, a krízis az egész világ szállítmányozási piacára komoly hatással van – és ezen keresztül a pénztárcánkra is.
Vásárló A boltláncoknak elege lett: a Lidl, a Tesco és a többiek közösen fordultak Brüsszelhez
Buksza blog | 2024. február 19. 10:55
Az elmúlt év ősze óta akadályozzák a Vörös-tengeren folyó hajózást a jemeni lázadók, ami túlcsordult az európai kiskereskedők tűrésküszöbén. Szakértők nem jósolják a helyzet gyors normalizálódását.
Vásárló Ne feledkezz meg az edzés előtti és utáni gondoskodásról!
Márkázott tartalom | 2024. február 19. 09:29
Még igen közel van a szilveszter, amikor is rengetegen megfogadták maguknak, hogy az idei év folyamán sokkal jobban oda fognak figyelni a testük egészségére, és nem csupán május végén kapnak észbe, hogy a beach bodyért még semmit sem tettek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG