3p

Futball nyelven szólva óriási a zűrzavar az áruházi vásárlók fejében azzal kapcsolatban, hogy mennyire megbízhatóak azok az állítások, amelyek a termékek környezettudatos előállításáról szólnak.

Az Európai Unió fogyasztóvédelmi szervezete, az European Consumer Organisation (BEUC) és a független laborvizsgálatokat és teszteket végző International Consumer Research & Testing (ICRT) az ENSZ Dubajban rendezett COP28 klímavédelmi konferenciájához kapcsolódva jelentette meg nemzetközi közvélemény-kutatását az úgynevezett greenwahingról – derül ki a BEUC és az ICRT közleményéből.

Mi tudnak a vevők? És mit nem? Fotó: MTI/EPA/Andy Rain
Mi tudnak a vevők? És mit nem? Fotó: MTI/EPA/Andy Rain

A greenwashing az utóbbi években elterjedt jelenség, amelyben sok vállalat igyekszik jobbnak láttatni a környezet védelme érdekében tett intézkedéseit, mint amilyenek azok valójában. A fogyasztóvédők közölték, ez az átverés nagyon is hatásos. A bolti vásárlóknak komoly gondot okoz, hogy megkülönböztessék a termékek gyártóinak valódi és hamis zöld teljesítményét.

A felmérést 16 európai és nem európai országban végezték. Legfontosabb tanulsága az, hogy a legtöbb fogyasztó szeretné csökkenteni környezeti lábnyomát, de ehhez megbízható információra lenne szüksége arról, hogy a termékeknek, amiket vásárol, mekkora a környezeti hatásuk.

Nem a fogyasztó dolga a greenwashing felismerése!

A vizsgálatból kiderült, hogy a vevők az eléjük kerülő zöld címkék áradatában nem igazán tudnak eligazodni:

  • A megkérdezettek majdnem fele előnyben részesíti azokat a termékeket, amelyeken van valamilyen jelzés előállításuk környezeti hatásáról.
  • Kicsit több mint egyharmaduk azt tapasztalta, hogy ezzel kapcsolatban átverik (tapasztalt greenwashingot) az elmúlt 12 hónapban, és csak 3 százalékuk állítja, hogy ez mindig fel tudja ismerni.
  • A válaszadók háromnegyede szerint csak olyan zöld címkéket kellene alkalmazni, amelyek használata igazolható, hetven százalékuk szerint közszolgálati intézményeknek vagy független szervezeteknek kellene az igazolásokat elvégezni.
  • Közel egyharmaduk szerint a „nagyon szennyező” vállalatoknak nem kellene megengedni, hogy zöldnek mutassák magukat.

Érthető, hogy a fogyasztók nem értik pontosan az olyan címkéket, amelyek például azt állítják, hogy egy adott termék „karbonsemleges”. Általában nem tudják, hogy ez azt jelenti, hogy bár előállítása szén-dioxid-kibocsátással jár, a gyártó fizet azért, hogy elnyelesse ezt a gázt valamilyen módszerrel, például erdőtelepítéssel – derült ki Monique Coyens, a BEUC igazgatója szavaiból.

A felmérés eredményei összhangban vannak azzal, amit az Európán kívüli országokban, az USA-ban, Kanadában, Ausztráliában, Új-Zélandon végzett vizsgálatok mutatnak – mondta Niels Ebbe Jacobsen, az ICRT vezérigazgatója.

A kutatók azt javasolják az Európai Uniónak, hogy fogadjon el direktívát, amely rendelkezik a zöld címkék előzetes engedélyezésének szigorú feltételeiről. Emellett határozott intézkedésekkel büntesse a greenwashingot.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A nap képe: megtaláltuk az ország valószínűleg legolcsóbb lángosát
Privátbankár.hu | 2024. július 23. 10:57
A Heves megyei Zaránkon annyiba kerül egy lángos, mint egy gombóc fagyi Budapesten.
Vásárló Sokkal hamarabb nekilátnak a boltok az őszi akcióknak
Buksza blog | 2024. július 22. 12:44
A vörös-tengeri válság okozta szállítási nehézségek arra késztették a boltosokat, hogy előrehozzák év végi bevásárlásaikat. Így minden szezonális termék hamarabb kerülhet a polcokra.
Vásárló Magyarország közelébe érkezik egy újabb diszkontlánc
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. július 21. 18:29
A közelmúltban több boltlánc is bekopogott Romániába, most egy újabb jelentkező került a képbe. 
Vásárló Kihúzott egy falut a bolt nélküli sanyarúságból a legújabb technika a németeknél
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. július 20. 17:41
A kis falvak örök problémája, hogy még vegyesboltot sem feltétlenül éri meg üzemeltetni bennük, ám egy német példa arra utal, hogy egy városinak gondolt technika segíthet ezen a gondon.
Vásárló Vizsgálat indult az Aldi ellen - mi volt igazából a hűtőpultokban?
Privátbankár.hu | 2024. július 18. 11:22
100 százalék magyar - írták a hűtőpultokra, de a GVH azt gyanítja, hogy ez nem volt igaz.
Vásárló Hamarosan kiderülhet, melyik áruház nyert a júliusi „karácsonyi” vásárban
Privátbankár.hu | 2024. július 16. 10:05
A karácsonyi vásárra emlékeztető júliusi nagy akciósorozatot az Amazon kezdte a Prime Dayjel, ám az online áruházak gyorsan átvették az ötletet, sőt a hagyományos játékosok is beszálltak a versenybe. 
Vásárló Legyen résen, árcsökkenés jön a kutakon!
Privátbankár.hu | 2024. július 15. 15:46
Keddtől a benzin nagykereskedelmi ára 2 forinttal, a gázolajé pedig 3 forinttal mérséklődik.
Vásárló Az Oktogonról elment, most Romániából rajtolna újra az amerikai gyorsétteremlánc
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. július 15. 12:55
Románia lehet térségünkben az az ország, ahol az amerikai Wendy’s teszteli, hogy képes lenne-e visszatérni Európába. A kudarccal végződött előző kísérletnek Magyarország is részese volt.
Vásárló Intézkedett a Lidl: majdnem milliós fizetést kínál a kezdőknek a német üzletekben
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. július 15. 12:21
Szeptembertől többet kapnak a német Lidl-üzletek dolgozói. 
Vásárló Eddig bírta, példátlan lépésre szánta el magát a másik Aldi
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. július 15. 07:47
Az Aldi szerint minden termékét olyan olcsón kínálja a vevőknek, amilyen olcsón csak tudja, ezért a cég áruházai egyfajta kedvezményt testesítenek meg a kiskereskedelemben. Ez változhat a jövőben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG