3p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Futball nyelven szólva óriási a zűrzavar az áruházi vásárlók fejében azzal kapcsolatban, hogy mennyire megbízhatóak azok az állítások, amelyek a termékek környezettudatos előállításáról szólnak.

Az Európai Unió fogyasztóvédelmi szervezete, az European Consumer Organisation (BEUC) és a független laborvizsgálatokat és teszteket végző International Consumer Research & Testing (ICRT) az ENSZ Dubajban rendezett COP28 klímavédelmi konferenciájához kapcsolódva jelentette meg nemzetközi közvélemény-kutatását az úgynevezett greenwahingról – derül ki a BEUC és az ICRT közleményéből.

Mi tudnak a vevők? És mit nem? Fotó: MTI/EPA/Andy Rain
Mi tudnak a vevők? És mit nem? Fotó: MTI/EPA/Andy Rain

A greenwashing az utóbbi években elterjedt jelenség, amelyben sok vállalat igyekszik jobbnak láttatni a környezet védelme érdekében tett intézkedéseit, mint amilyenek azok valójában. A fogyasztóvédők közölték, ez az átverés nagyon is hatásos. A bolti vásárlóknak komoly gondot okoz, hogy megkülönböztessék a termékek gyártóinak valódi és hamis zöld teljesítményét.

A felmérést 16 európai és nem európai országban végezték. Legfontosabb tanulsága az, hogy a legtöbb fogyasztó szeretné csökkenteni környezeti lábnyomát, de ehhez megbízható információra lenne szüksége arról, hogy a termékeknek, amiket vásárol, mekkora a környezeti hatásuk.

Nem a fogyasztó dolga a greenwashing felismerése!

A vizsgálatból kiderült, hogy a vevők az eléjük kerülő zöld címkék áradatában nem igazán tudnak eligazodni:

  • A megkérdezettek majdnem fele előnyben részesíti azokat a termékeket, amelyeken van valamilyen jelzés előállításuk környezeti hatásáról.
  • Kicsit több mint egyharmaduk azt tapasztalta, hogy ezzel kapcsolatban átverik (tapasztalt greenwashingot) az elmúlt 12 hónapban, és csak 3 százalékuk állítja, hogy ez mindig fel tudja ismerni.
  • A válaszadók háromnegyede szerint csak olyan zöld címkéket kellene alkalmazni, amelyek használata igazolható, hetven százalékuk szerint közszolgálati intézményeknek vagy független szervezeteknek kellene az igazolásokat elvégezni.
  • Közel egyharmaduk szerint a „nagyon szennyező” vállalatoknak nem kellene megengedni, hogy zöldnek mutassák magukat.

Érthető, hogy a fogyasztók nem értik pontosan az olyan címkéket, amelyek például azt állítják, hogy egy adott termék „karbonsemleges”. Általában nem tudják, hogy ez azt jelenti, hogy bár előállítása szén-dioxid-kibocsátással jár, a gyártó fizet azért, hogy elnyelesse ezt a gázt valamilyen módszerrel, például erdőtelepítéssel – derült ki Monique Coyens, a BEUC igazgatója szavaiból.

A felmérés eredményei összhangban vannak azzal, amit az Európán kívüli országokban, az USA-ban, Kanadában, Ausztráliában, Új-Zélandon végzett vizsgálatok mutatnak – mondta Niels Ebbe Jacobsen, az ICRT vezérigazgatója.

A kutatók azt javasolják az Európai Uniónak, hogy fogadjon el direktívát, amely rendelkezik a zöld címkék előzetes engedélyezésének szigorú feltételeiről. Emellett határozott intézkedésekkel büntesse a greenwashingot.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
Vásárló Ha benzines autója van, kárörvendhet a hétvégén!
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 12:03
A nagykereskedelmi árváltozás csak a dízelt érinti negatívan.
Vásárló Hogyan egyensúlyozz teljesítmény és pihenés között az üzleti életben?
Márkázott tartalom | 2025. július 3. 13:46
A mai üzleti világban gyakran előfordul, hogy a teljesítményt minden elé helyezzük, még akkor is, ha ez hosszú távon a jóllétünk rovására megy. Valójában az igazi siker kulcsa abban rejlik, mennyire tudatosan képes valaki pihenni és regenerálódni. A határidők betartása nem elég, figyelmet kell fordítani arra is, hogyan lehet feltöltődni a mindennapi terhek okozta stressz után.
Vásárló Autóbérlés – megfontolt választás
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 13:13
Egyre többen döntenek az autóbérlés mellett pénzügyi szempontokat mérlegelve. Saját járművet fenntartani manapság igencsak költséges vállalkozás, épp ezért sokak számára jobban megéri kocsit bérelni.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG