Az áruházláncok egyik legnagyobb gondja, hogy hol automatizálják a tevékenységüket és hol ragaszkodjanak az emberi részvételhez – írta a főként amerikai tőzsdei cégekkel foglalkozó The Street magazin. Általában a háttérben, főként a raktárakban folyó munkákat robotizálják az érintett cégek, elsősorban olyan tevékenységeket bíznak a gépekre, amelyekben azok jobbak, hatékonyabbak. Ilyen például a raktárkészletek valós idejű nyilvántartása.
Gondok is vannak
Ami a vásárlók kiszolgálását illeti, a Walmart megpróbálkozott az automatizált rendelésfelvevő pontok és a polcfeltöltő robotok bevezetésével, ám ezek nem váltak be. Ugyanakkor egy dologban mindegyik áruházlánc azonos úton jár: egyre több önkiszolgáló pénztárat telepítenek. Bár ezzel munkaerőt takarítanak meg, az „ügyes kezű” vásárlók a gépek előtt zsonglőrködve többet lopnak.
Nagyobb probléma ennél, hogy a vásárlók jelentős része nem szereti ezt a módszert. Az még hagyján, hogy nem kell felesleglesen beszélniük a bolti dolgozókkal, ám sokan úgy vannak vele, miért csinálnák maguk azt, amit eddig valaki más elvégzett helyettük. Emellett idegesítő, ha gond adódik a vonalkód leolvasásával és várni kell a bolti dolgozó segítségére.
Mindezek tükrében a vásárlók barátságtalan reakcióját kockáztató lépésre szánta el magát a Kroger boltlánc azzal, hogy egyes áruházaiban kizárólag önkiszolgáló pénztárakat működtet. A cég szóvivője természetesen megvédi a lépést, szerinte nagyszerű élményt nyújt az önkiszolgálás lehetősége. Emellett azért vezették be az újdonságot, mert azt tapasztalták, hogy egyre több vevőjük használja az önkiszolgáló pénztárakat.
Azt azonban tudni kell, hogy sokan nem azért választják ezeket, mert jobban szeretik a tradicionális megoldásnál, hanem azért, mert kénytelenek ezt tenni. Kevés a hagyományos pénztár, és hosszú sorok alakulnak ki előttük. Ezzel együtt a Krogert máris követi a Walmart és a Dollar General, amelyek elindították a saját, kizárólag önkiszolgáló fizetést kínáló kísérleteiket.