Ebben a cikkben a fogturizmus jelenségét járjuk körbe, összeszedjük, miért éri meg a Magyarországra érkező fogorvosi pácienseknek Svájcból egy kezelésért több, mint 1000 kilométert utazniuk.
1. A szolgáltatás ára
Először is hasonlítsuk össze néhány kezelés árát különböző országokban. Mennyibe kerül például egy foghiány kezelése? Aki már esett át fogpótlási folyamaton, tudja, hogy egy csontba ültetett implantátum sajnos még nem elég ahhoz, hogy helyreálljon a rágófunkció vagy hogy esztétikailag is kielégítő legyen a végeredmény. A komplex foghiány pótlásához szükségünk lesz ínyformázó csavarra, egy fémmentes vagy fémkerámia koronára, fogtechnikai analógra és a koronát az implantátummal összekötő felépítményre. Ebben az árban nemcsak az implantátum költsége van benne, hanem a komplex helyreállítási folyamat. Mivel elsősorban a svájci-magyar fogturizmus iparágát vesszük górcső alá, svájci frankban adjuk meg ezeket az árakat.
- Az Atlanti-óceán túlpartján:
- Kanada 3900 CHF
- USA 3250 CHF
- Nyugat-Európában:
- Svájc 3000 CHF
- UK 2450 CHF
- Franciaország 2000 CHF
- Közép-Európában:
- Lengyelország 1550 CHF
- Szlovákia 1300 CHF
- Magyarország (Budapest) 1198 CHF
(Ezek az árak átlagos értékek, az implantátumok ára függ a termék márkájától, és a szolgáltatások árában is lehetnek eltérések a különböző fogklinikákon.)
Láthatjuk, hogy egy kanadai foghiány kezelés több mint háromszor annyiba kerül, mint a magyarországi. De a svájci ár is elég borsos. Ha átváltjuk forintra, közel egymillióba fáj Svájcban a pótlás, ezért a szolgáltatásért Magyarországon 390 000 forintot kell kifizetni. És ha már több fog pótlásáról, komplexebb műveletek elvégzéséről van szó, mindenképp megéri a svájci paciensnek akár több alkalommal is Magyarországra utazni egy-egy kezelésre, kezeléssorozatra.
2. Miért ennyire olcsó?
Adódik a kérdés, hogy miért ennyire “olcsó” Magyarországon például a fogpótlás? Nem megy a minőség rovására a lenyomott ár? Meg kell nyugtassunk mindenkit, a magyarországi, szlovák vagy lengyel fogászok szakmai képzettsége, a klinikák technikai felszereltsége, a felhasznált anyagok minősége semmiben sem marad el a nyugat-európai vagy az észak-amerikai fogászok szakismeretétől, vagy technikai felkészültségétől.
Akkor hogy képes egy magyar fogorvosi csapat akár 70 %-kal olcsóbban biztosítani ugyanazt a szolgáltatást úgy, hogy szakmailag egyenrangú a nyugati szolgáltatással?
A választ a bérek, árak közötti alapvető különbségeknél kell keresni. Magyarországon jelentősen alacsonyabbak a bérek, a bérleti díjak vagy egy cég üzemeltetési költsége, mint Svájcban. (Például a magyar fogorvosok bére is alig negyede a svájci fogorvosokénak.) Így jelentősen kedvezőbb árszabással tudnak dolgozni.
3. Minőség mindenek felett!
Azt látjuk már, hogy mitől alacsonyabbak az árak, de hogyan lesz ebből minőségi szolgáltatás? Hát úgy, hogy egyre több magyarországi klinika nyit a külföldi klientúra felé, a klinikák között kialakuló komoly verseny garantálja a folyamaots fejlődést és a magas szakmai nívót. A legjobb marketing 2021-ben is szájról szájra terjed (hát még fogászati berkekben!), ha egy klinika gyöngébb szolgáltatást nyújt, vagy nem a megfelelő minőségű anyagot használja a kezelés során, annak pillanatok alatt híre megy a páciensek körében és lerontja a klinika renoméját. Viszont ugyanúgy híre megy egy jó kezű, profi orvoscsapatnak, kifogástalan, minőségi szolgáltatásnak. Az online értékelések és ajánlások világában nem engedhet meg magának a külföldi páciensekkel dolgozó fogorvos egy felületesebb szakmai döntést, figyelmetlenséget.
4. A szakma krémje
Magyarországon kiemelkedően magas színvonalú a fogorvosképzés, ennek ellenére nagyon nehéz egy frissen végzett fogorvosnak bekerülnie valamelyik éllovas klinikára, komoly verseny van a bekerülésért a kiváló, fiatal szakemberek között.
A fogturizmusban dolgozó fogorvosnak ráadásul egészen más stratégiával kell hozzáállni a külföldi kliens kezeléshez, mint egy hagyományos, magyar páciens esetében. A defenzív fogászati tervezés során figyelembe kell venniük, hogy pontosan mennyi időt tölt Magyarországon a páciens és ennek fényében kell dönteni a kezelésekről. Teljesen máshogy kell kezelni egy olyan ügyfelet, aki “bármikor” vissza tud jönni, mint egy olyan pácienst, aki csak egy-két hetet van hazánkban. Nem lehet bizonytalan kimenetelű kezeléseket indítani vagy menet közben változtatni a terven. Vagyis szakmailag gyorsan és hatékonyan kell döntenie a fogorvosnak ahhoz, hogy sikeres kezelésben részesítse vendégét a rendelkezésre álló idő alatt.
Ráadásul ezeknek a fogorvosoknak legalább két-három idegen nyelven folyékonyan kell beszélniük, hiszen a szakma egyik leglényegesebb összetevője a gyors és hatékony kommunikáció a pácienssel.
5. Utazás előtt is lehet tudni, hogy milyen kezelés vár a páciensre?
A magyar klinikával való első találkozáshoz nem kell feltétlenül 1000 kilométert utazni, a nívósabb szolgáltatóknak van Svájcban kihelyezett rendelője, ahol előzetesen meg tudják vizsgálni a pácienst és el tudják dönteni, hogy milyen kezelés várható, ez megközelítőleg mennyi időt vesz igénybe. Ezt az információt megkapja a magyarországi rendelő és felkészülten várja az ügyfeleket.
6. És hogy működik a garancia ekkora távolságban?
Előfordulhat, hogy egy kezelés után mégis igazítani kell a fogpótláson, vagy pár év elteltével egyéb probléma adódik. Mivel a legtöbb klinika egy évtől élethosszig tartó garanciát vállal az elvégzett munkára, természetesen nem hagyják cserben a páciensüket. Először a svájci rendelőben felmérik, hogy milyen szintű beavatkozásra van szükség. A kisebb problémákat megoldják helyben, ám amennyiben szükséges, segítenek megszervezni az utazást, hogy Magyarországon folytassák a kezelést.