Fontos tudni, hogy a tanszerek esetében – ártól függetlenül is – vannak szavatossági jogai a vásárlónak. A vásárlástól számított 6 hónapon belül felmerülő minőségi hiba (például rendeltetésszerű használat ellenére eltörik a ceruza, elszakad a textilből készült tolltartó, „szétesik” a ceruzahegyező) esetén vélelmezni kell, hogy a probléma gyártási eredetű, így a fogyasztó elsősorban az árucikk javítását vagy cseréjét kérheti.
A javítás és csere közül a fogyasztó választhat kivéve, ha a választott igény teljesítése lehetetlen vagy aránytalan. Lehetetlenség például az, ha az árucikk fizikailag javíthatatlan, vagy ha a csere, amiatt nem valósítható meg, mert az árucikket már nem gyártják, már nem rendelkezik vele a kereskedő (kifutó modell volt, akciós rendelésből származott).
Aránytalanságról beszélünk például akkor, ha a javítás elvégzése a cseréhez képest aránytalan többletteherrel jár a kereskedőnek.
Abban az esetben, ha a kereskedő sem javítani, sem cserélni nem tud, illetve nem hajlandó, a fogyasztó árleszállítást érvényesíthet vagy elállhat a szerződéstől. Elállás esetén a kereskedő köteles visszafizetni a vételárat (a hibás árucikk visszavétele mellett). Jelentéktelen hiba esetén azonban elállásnak nincs helye.
Ha gond van, gyorsan kell lépni
6 hónapon túl (rendeltetésszerű használat mellett) jelentkező hiba esetén is van lehetőség minőségi kifogás előterjesztésére, ekkor viszont már a fogyasztót terheli annak bizonyítása, hogy a hiba oka már a vásárlás során is fennállt.
A termékkel kapcsolatos kifogást a vásárlás helyén a kereskedőnek kell jelezni, a hiba felfedezését követően. Érdemes tehát a beszerzést követően otthon átnézni a tanszereket. A kereskedő köteles jegyzőkönyvben rögzíteni a panaszt, amelynek másodpéldányát át kell adnia a fogyasztónak.
Fontos, hogy a blokkot, nyugtát, számlát, jótállási jegyet minden esetben őrizzük meg a szavatossági időszakban, ugyanis ezen dokumentumokkal tudjuk igazolni, hogy hol, mikor és mennyiért vásároltunk.