Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
1p
A GfK kutatása szerint hiába nőtt tavaly a reálkeresetünk a háztartások mégsem fogyasztottak többet, a fogyasztói bizalom 2011-ben pedig a válság kezdetekor jellemző szintre süllyedt. A fogyasztási szokások is változtak: míg korábban a mennyiséget csökkentettük, ma már inkább az olcsóbb termékeket választjuk.

A GfK Hungária Kereskedelmi Analízisek tanulmánya szerint a háztartások fogyasztása a jövedelemadó változásoknak betudható reálbér-szint növekedés ellenére sem emelkedik. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint családi kedvezménnyel számolva tavaly 5,8 százalékkal emelkedtek a reálkeresetek nemzetgazdasági szinten. A kedvezőtlen trend hátterében a jövedelemtöbblet egyenlőtlen eloszlása, az óvatosságra törekvés, valamint a válság hatására felerősödött megtakarítási hajlam áll. Mindezek mellett a törlesztő részletek, valamint a végtörlesztések jelentős terhe sem bizonyult kedvezőnek a napi fogyasztási cikkek piacának szempontjából. A kereskedelmi forgalom értékben ugyan enyhe bővülést mutat, ám a közel 7 százalékos élelmiszerinfláció fényében reálértékben csökkent a forgalom.

Az olcsóbb termékek felé fordulunk

A GfK kiemelte, hogy a nem túl biztató piaci körülmények természetesen a fogyasztói hangulat alakulására is hatással vannak: a fogyasztói bizalom index a 2008.évi szintre esett vissza. Vella Rita, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója elmondta, hogy mindezek hatására a fogyasztók vásárlási szokásai is átalakulóban vannak. Egyrészt kevesebb üzletet keresnek fel a háztartások, emiatt pedig szinte valamennyi lánc vásárlói bázisa csökken. Hozzátette, hogy a megvásárolt termékstruktúra is megváltozott: míg a háztartások korábban a megvásárolt termékek mennyiségének csökkentésével reagáltak, 2011-ben már egyértelműen jelentkezett a fogyasztás elmozdulása az olcsóbb termékek irányába. Vella Rita kiemelte: egyre kevesebb család vásárol élvezeti cikkeket, valamint népszerű az árkedvezményes vásárlás, hiszen minden 100 forintból 26 forintot akciós termékekre költünk.

Szinte valamennyi üzlettípus vásárlóközönsége csökkent és a tartósan magas üzemanyagár miatt visszaesés tapasztalható az autóval bonyolított nagybevásárlások terén is. A hipermarketek ritkuló látogatása, a megfontoltabb vásárlói magatartás, valamint egyes láncok beolvadása vagy gyengélkedése következtében a kereskedelmi láncok párhuzamos használata enyhén csökkenő tendenciát mutat: ha a havonta legalább egyszer látogatott boltok körét vizsgáljuk, kiderül, hogy a háztartások csak 3-4 üzletben költenek havi rendszerességgel.

A kereskedelmi csatornák piaci részesedése (%)
2010 2011
Hipermarket 26 26
C&C 2 2
Diszkont 15 16
Szupermarket 17 17
Kisbolt láncok 15 15
Független kisboltok 13 12
Egyéb 12 12
Forrás: Kereskedelmi Analízisek, GfK Hungária

A kutatás eredményei szerint a 2011. év nyertesei a diszkontláncok voltak. Ugyan az ott vásárló háztartások száma nem emelkedett jelentősen (egyes láncok szintjén akár csökkenést is mutatott), ám az egy vásárló háztartásra eső költési intenzitás jelentősen növekedett, ami annak is a jele, hogy a családok egyre több termékkategóriában tekintik a diszkontok kínálatát reális alternatívának.

A diszkontok piaci részesedésének növekedése ugyanakkor nem vonta maga után a kereskedelmi márkák részarányának emelkedését: továbbra is a piac 27 százalékát adják a láncok sajátmárkás termékei. Egyrészt a gyártói márkák iránti bizalom erősödésére is utalnak jelek, másrészt az eddig szinte kizárólag sajátmárkákkal operáló kemény diszkontokban is egyre több kategóriában a polcokra kerülnek a piacvezető márkatermékek is.

A független kisboltok folyamatosan veszítenek

Az eredmények alapján a független kisboltok immár a piaci verseny tartós veszteseinek tekinthetők, részesedésük évek óta folyamatosan csökken. Ezt részben a lassan zsugorodó vásárlói bázis magyarázza, részben pedig az, hogy a kisboltokban vásárló átlagos háztartás 2011-ben a napi fogyasztási cikkekre szánt költéseit még nominálisan sem tudta növelni, nemhogy az inflációt követni tudta volna.

A függetlenek által elvesztett forgalom – a korábbi évek tendenciáihoz hasonlóan – legintenzívebben a láncba szerveződött üzletekhez vándorolt, ugyanakkor 2011-ben abszolút értékben már a diszkontláncok tudták a legtöbbet nyerni a független üzletektől. Viszont a láncba szerveződött boltok jelentik azt a kereskedelmi csatornát, amelyet a vásárlók az összes csatorna közül a legkevésbé hajlamosak a diszkontokkal helyettesíteni, és az egyetlen formátum, amely forgalmat tudott nyerni a diszkontoktól az év folyamán.

Láncok szintjét vizsgálva a piaci versenyt a GfK igen vegyes képet kapott: nyolc lánc forgalma emelkedett, kilencé csökkent 2011-ben a megelőző évhez viszonyítva, és valamennyi csatornatípusban találhatók nyertesek és vesztesek egyaránt. Kevés kivétellel jellemző ugyanakkor két trend: az egyes láncok vásárlói bázisának csökkenése és az átlagos kosárméret inflációt meghaladó mértékű növekedése az egyes láncokban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Mystery Hotel Budapest – Ahol a céges rendezvények élménnyé válnak
PR | 2025. szeptember 2. 16:29
Egy sikeres céges rendezvény több mint jól megválasztott előadók és programok sora: a helyszín, a hangulat és a vendéglátás mind hozzájárul ahhoz, hogy az esemény valóban maradandó élményt nyújtson a résztvevőknek. A budapesti Mystery Hotel különleges atmoszférájával, kifinomult tereivel és professzionális szolgáltatásaival ideális választás konferenciák, tréningek, gálaestek vagy akár kötetlen nyári összejövetelek számára.
Vásárló Pénzügyek vállalkozói szemmel: mit jelent ma okosan gazdálkodni?
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 29. 12:16
Egy vállalkozás hatékony működésének az egyik legfontosabb alappillére a pénzügyi tudatosság. Nem elég a bevételek megszerzése, legalább olyan fontos, hogy a költségeket reálisan tervezzük, valamint időben reagáljunk a piaci változásokra. A gazdasági környezet gyorsan változik, ezért a vállalkozók számára elengedhetetlen, hogy átgondolt döntéseket hozzanak, és ne hagyják, hogy a mindennapok sodrása irányítsa őket. Az okos gazdálkodás a gyakorlatban apró lépések összessége: reális költségtervezés, tartalékképzés, digitalizációs eszközök használata és stratégiai döntések meghozatala.
Vásárló Nyerjen páros belépőt – 2 perc, és mehet a Budapest Borfesztiválra!
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 25. 08:22
Szánjon ránk 2 percet és nyerjen páros belépőt a 34. Budapest Borfesztiválra!
Vásárló Hogyan csökkenthetjük manapság a rezsiköltségünket?
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 22. 15:54
  Az emelkedő energiaárak mellett egyre több háztartásban válik központi kérdéssé, hogyan lehet hosszú távon mérsékelni a rezsiköltségeket. A téma nemcsak a családi költségvetés szempontjából fontos, hanem társadalmi és környezeti jelentősége is van. A tudatos energiafelhasználás csökkenti az ökológiai lábnyomot, miközben pénzügyi biztonságot adhat a mindennapokban. Nem véletlen, hogy egyre többen keresnek olyan megoldásokat, amelyekkel anélkül lehet spórolni, hogy drasztikusan csökkenne az életminőség.
Vásárló Miért éri meg utazásba fektetni a pénzünket?
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 18. 15:47
Az utazás sokak számára luxusnak tűnhet, különösen akkor, amikor a mindennapi kiadások és a jövőbeni megtakarítások is folyamatosan figyelmet igényelnek. Azonban sokan vallják azt, hogy az élményekbe fektetett pénz hosszú távon nagyobb értéket képviselhet, mint a tárgyi javakba beruházott összegek. Egy utazás ugyanis nem csupán kikapcsolódást jelent, hanem befektetés a mentális egészségbe, tudásba és a kapcsolatokba is.
Vásárló Visszatérés az iskolába: bevásárlás, ami megkönnyíti a gyerekeknek az új tanévet
PR | 2025. augusztus 14. 16:34
Az iskolapadba való visszatérés egyáltalán nem kell, hogy a nyári vakáció utáni első hidegzuhany legyen. Ha tudatosan készülünk, a bevásárlás nemcsak praktikus feladat, hanem közös, vidám program is lehet a gyerekekkel. Hiszen egy jól kiválasztott felszerelés nem csupán használati tárgy, hanem inspiráció is: egy kényelmes, ergonomikus hátizsák, egy színes, rendszerezett tolltartó vagy egy kreatív írószer képes arra, hogy már az első tanítási napon mosolyt csaljon a gyerekek arcára. Egy ilyen előkészület nemcsak megkönnyíti az átállást, hanem izgalommal és várakozással tölti meg a tanévkezdést.
Vásárló Környezettudatos címkenyomtatás: fenntarthatóság minden vonalkóddal
PR | 2025. augusztus 14. 15:17
A klímaváltozás vitathatatlan tény, ahogy az is, hogy a környezeti terhelésben a vállalkozások nem fenntartható működése is fontos szerepet játszik. Nem csoda, hogy egyre több iparágban ismerik fel, hogy változtatni kell. Nem kivétel a címkézési szektor sem, hiszen a különféle címkék előállítása jelentős ökológiai lábnyomot hagy maga után. A jó hír az, hogy az újgenerációs címkéknek köszönhetően van lehetőség a változtatásra, mutatjuk, hogyan!
Vásárló Nyaralni indul? Van egy fontos hírünk, ha tankolni akar
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 14:21
Részben csökkennek az árak. 
Vásárló Élelmiszerhorror: két éves csúcson az árak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 8. 19:51
Nem hozott jó híreket a FAO.
Vásárló Az életvégi tervezéssel sokat segíthetünk szeretteinken!
Márkázott tartalom | 2025. augusztus 7. 12:03
A halál gondolatát még ma is sokan kerülik, beszédtémaként pedig szinte sosem találkozhatunk vele. Olyan, mintha valami bajt hozna ránk, ha felemlegetjük, pedig ez valójában nem a halálról szól, hanem rólunk és a szeretteinkről, akiket magunk után hagyunk majd.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG