4p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Manapság rengeteg online fiókkal rendelkezünk és naponta többször is bejelentkezünk egy-egy felületre, ennek ráadásul már a tér sem szab határt. Pénzt utalhatunk egy pillanat alatt a telefonunkról, vásárolhatunk a tabletünkön, képeket töltünk fel, taxit vagy kaját rendelünk. Minden egyes felülettel azonban növeljük a kockázatát annak, hogy valaki olyan is beleles az életünkbe, akinek nem lenne szabad. Az első lépcsőt pedig pont mi adjuk meg: a megfelelő jelszóval. A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy még mindig nem tudunk jó jelszót választani. Segítünk.
Kép forrása: https://www.kaspersky.com/blog/

Jelszót választani nem egyszerű: ahogy arról már korábban is többször írtunk a Privátbankár.hu-n, hiába minden igyekezet és felhívás, az emberek nem szeretnek nehéz, nehezen feltörhető jelszavakat adni a fiókjaiknak. Egy korábbi felmérés szerint a világon valaha feltört fiókok 17 százalékának ugyanaz a számsor a jelszava: „123456”.

Természetesen vannak erre megoldások, a tapasztalt online-veteránok adott esetben akár minden egyes fiókjukhoz egyedi, értelmes szót ki nem adó, nagy- és kisbetűt, valamint speciális karaktert is tartalmazó jelszót találnak ki. Ennek csak egy hibája van a Kaspersky Lab szerint: szörnyen nehéz megjegyezni őket. Nem elég tehát csak az, hogy egyediek legyenek a jelszavak, az erősségük is fontos.

Erős jelszó = megjegyezhetetlen?

A kiberbiztonsági cég kutatásai azt mutatják, hogy a felhasználók ma már alapvetően tisztában vannak az erős jelszavak fontosságával (bár a jó tanácsot még mindig nagyon ritkán követik). A válaszadók szerint a három legfontosabb felület, ahol elengedhetetlen az erős jelszó az online bankszámlák (63 százalék), az online fizetős fiókok (pl. Paypal, 42 százalék), illetve a webshop oldalak felhasználói fiókjai – 41 százalék szerint nem csak a pénzügyi adatainkra, de az itt megadott egyéb, személyes adatainkra (név, telefonszám, lakcím, vásárlási napló, stb.) is vigyázni kell.

A nehezen feleleveníthető jelszavak hátránya ugyanakkor az, hogy az emberek nagyobb valószínűséggel felejtik el őket és előfordulhat, hogy nem tudnak belépni saját fiókjukba. Az emberek 38 százaléka például nem tud gyorsan azonos erősségű jelszót visszaállítani miután az előzőt elvesztette. Emiatt sokan stresszelnek, és nem tudják folytatni elkezdett tevékenységeiket. Ahhoz, hogy ne felejtsék el, sokan felírják (23%) vagy eltárolják az eszköz memóriájában (a válaszadók fele!), ez azonban újabb veszélyt szül: ha az eszközt ellopják, vagy a kártya mellett megtalálják a jelszót, ezzel gyakorlatilag a tolvajok dolgát tesszük könnyebbé.

Gyenge jelszó – de azt meg minek?

A gyenge jelszavak sajátossága, hogy könnyen megjegyezhetők, sokan adott esetben több fióknak is ugyanazt a jelszót adják (így ha egyet feltörnek, garantáltan elúszott az összes többi adat is), ami így nagyon kényelmesen megjegyezhető, használható, csak épp adatvédelem szempontjából tök fölösleges. A Kaspersky Lab által megkérdezettek 17 százaléka vallotta be, hogy már feltörték fiókját az elmúlt 12 hónap alatt, az esetek többségében a levelezőket, a közösségi média felületeket, valamint az online bankszámlákat és a webshopokat szeretik a hackerek.

Akkor most szorongjunk?

Szerencsére nem csak a két fenti opció létezik. A legideálisabb persze az, ha van elég kapacitásunk arra, hogy megjegyezzünk bonyolult jelszavakat, ha azonban nem akarjuk vállalni ezt a stresszt, úgy ma már több lehetőség is kínálkozik arra, hogy biztonságban tudjuk az adatainkat. A Google, a Facebook és a Yahoo is kínál már kétlépcsős beléptetést, ahol egy egyszeri, SMS-ben kapott kóddal tudunk bejelentkezni a fiókunkba. Ezt azonban előtte aktiválni kell a saját személyes profilunkon, ráadásul a Yahoo-t nem mentette meg attól, hogy még így is 3 milliárd ember adatait szivárogtassák ki a hackerek.

Eddig titkolta az Uber: 10 millió ember adatait lopták el. >>>

Egy másik lehetőség az olyan mesterséges intelligenciák használata, ami megtanulja a felhasználó szokásait – például, hogy milyen ütemben gépel, hogyan tartja a telefonját, vagy épp jobb- vagy balkezes-e az illető. Mivel a gépelési, pötyögési és kéztartási stílusunk is egyedi, akárcsak az ujjlenyomatunk, a rendszer azonnal tudni fogja, hogy valaki más igyekszik belépni a fiókunkba, és figyelmeztetést tud küldeni. Ilyen rendszerek már most is léteznek, a MasterCard maga is tesztel egy ilyet, de a biometrikus (ujjlenyomat-, retina- és arc-szkenner) is egyre népszerűbb megoldás, ha az adatok biztonságáról van szó.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem lehet felhőtlen a magyar autósok hétvégéje
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 11:58
Jutott a munkahét végére egy kellemetlen hír is. 
Vásárló Itt a BPA-szigor: át kell öltöztetni a termékeket
Buksza blog | 2025. február 18. 12:11
Nyugdíjba küldik az egészségkárosító  csomagolásokat.
Vásárló Jó hírt kaptak a plázázók: megmenekülhetnek a bevásárlóközpontok
Buksza blog | 2025. február 18. 08:08
A bevásárlóközpontok az 1970-es években jöttek divatba az Egyesült Államokban, ám jó pár akadt köztük, amely csődbe ment a gyenge fogalom miatt. Erre rátett egy lapáttal az e-kereskedelem terjedése.
Vásárló Ideje megszokni, hogy a tej jusson eszünkbe a Coca-Coláról
Buksza blog | 2025. február 18. 07:44
Az egészséges étkezés híveinek kedvenc célpontjai a kólagyártók, ami meglátszik értékesítési számaikon. A Coca-Cola fordult egyet, hogy befogja a friss szelet a vitorlájába, és ez bejött a cégnek.
Vásárló KMÉ-védjeggyel elismert minőség a MIRELITE MIRSA Zrt.-nél
PR | 2025. február 17. 14:46
A KMÉ-védjeggyel elismert MIRELITE MIRSA Zrt. gyorsfagyasztott zöldségei nemcsak a hazai boltokban, hanem külföldön is magas minőséget garantálnak.
Vásárló Húsz év együttműködés sikere az elismert minőség
PR | 2025. február 17. 10:11
Az Auchan és az Izsáki Házitészta Kft. több mint 20 éve működik együtt, és most közös sikerük a KMÉ-védjegyes nyolctojásos cérnametélt.
Vásárló Hogyan lehet spórolni a bútorszállítás során?
Márkázott tartalom | 2025. február 16. 11:21
A költöztetés egyik legnehezebb és legfontosabb része a bútorszállítás, amely külső segítség nélkül idő- és energiaigényes feladat lenne. Egy megbízható költöztetőcég igénybevételével azonban jelentősen csökkenthetők a kiadások, miközben azt is biztosítani tudjuk, hogy a bútorok épségben érkezzenek meg az új helyre.
Vásárló Minden, amit a darázsanyagok sokoldalúságáról tudni érdemes
Márkázott tartalom | 2025. február 13. 12:39
Lehet, hogy Te is találkoztál már azokkal a különleges anyagokkal, melyeket gofri vagy darázsfészek mintájú jelzőkkel illetnek. Ezek az anyagok nemcsak vizuálisan érdekesek, de számos praktikus tulajdonsággal is bírnak. A darázsanyag különösen népszerű választás lehet konyharuhák, szaunatörölközők és köntösök készítéséhez. Na de miért is rajonganak érte annyian?  
Vásárló Előkerült a palackprobléma, megszólalt a Coca-Cola
Buksza blog | 2025. február 13. 12:15
Az amerikai piacra exportált alumínium elnöki rendeletben megemelt vámja miatt az italgyártók növelhetik PET-palackban kínált termékeik mennyiségét a könnyen újrahasznosítható alumíniumdoboz rovására.
Vásárló A csípőízületi problémák komoly pénzügyi hatással lehetnek a családi költségvetésre
Márkázott tartalom | 2025. február 13. 11:38
A csípőfájdalom komoly akadályt jelenthet a mindennapi életben, mivel megnehezítheti az olyan alapvető tevékenységeket, mint a járás, a lépcsőzés vagy akár az ülés. Ez az állapot különösen problémás lehet a munkavégzés során, hiszen a folyamatos fájdalom csökkenti a teljesítményt, és akár táppénzre is kényszeríthet bennünket.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG