3p

Jó példája a juharszirup annak, milyen mélyen összefonódott az elmúlt évtizedekben az Egyesült Államok és Kanada gazdasága. Hiába termelik amerikaiak a szirupot, ha kanadai eszközöket használnak hozzá.

Kevin Keyes és sógora Bob Chambers 30 éve működtetik a Dry Brook Sugar House juharszirup-készítő vállalkozást. A cég Vermont és New York állam határán, juharfaerdők közepén tevékenykedik. Az idei szezon, ami februártól áprilisig tart, jól alakult. Négyezer gallon juharszirupot késztettek – kezdte életképpel a termék és termelői sorsát bemutató összeállítását a CNN. 

Mivel egy amerikai vállalatról van szó, Donald Trump elnök Kanadával szemben kirobbantott kereskedelmi háborúja látszólag nem érinti a céget. Valójában azonban a termék előállításához szükséges eszközök a juharszirup őshazájából, Kanadából származnak. A vállalkozás azt feltételezve jött létre, hogy ezeket a berendezéseket vámmentesen lehet importálni az Egyesült Államokba.

Kanadai vagy amerikai a palacsintakellék?
Kanadai vagy amerikai a palacsintakellék?
Fotó: Depositphotos

Trump márciusban 25 százalékos vámot vetett ki az északi szomszédtól érkező importra, mit sem törődve azzal, hogy a juhaszirup-készítés eszközeinek egy részét évente cserélni kell. Mivel ezzel az üzlettel kisebb vállalatok foglalkoznak, amelyek hajszálvékony profitrátával működnek, biztosan át kell majd hárítaniuk vámterheiket fogyasztóikra – mondta Adam Wild a juharerdőkkel is foglalkozó egyetemi professzor.

A farmerek csendben ülnek lakásukban és tekintetüket Trumpra vetik

David Campbell, egy másik juharszirup-termelő elmondta a CNN riportereinek, hogy úgy tudja, a vámemelésre készülve a helyi berendezésszállító vállalatok árukészleteket halmoztak fel. Teherautószámra hoztak be az Egyesült Államokba a portékájukat. Campbell szerint azonban ez csak rövid távon hidalja át a problémájukat. Az Egyesült Államokban tavaly 5,86 millió gallon juharszirupot termeltek – derült ki a washingtoni mezőgazdasági minisztérium (USDA) adataiból. Ennek azonban két-háromszorosára lenne szükség, a kereslet kiszolgálásához. Így aztán Kanada a legnagyobb exportőre ennek a terméknek a déli szomszédba. Az ott termelt juharszirup 60 százalékát veszik meg amerikai importőrök. A juharszirupot felvásárló áruházláncok azon az áron árulják a terméket, amelyen a kanadai Quebec tartományból beszerzik. Ebben egy államilag támogatott termelői csoport tarja a kezében az üzletet, amelyet szoktak a juharszirup OPEC-ének is minősíteni. Az ottani raktárakban több szirup van, mint az Egyesült Államok teljes éves termelése. Ahogy Trump vámjai hétről hétre változnak, a kis családi farmokból élők nem tehetnek mást, mint hogy várják, milyen sorsot hoz rájuk az amerikai elnök pillanatnyi hangulata. Végül akkor is kénytelenek lehetnek árat emelni, ha nem lenne muszáj, mert nem tudhatják, mit hoz a holnap.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG