3p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Uber és az Airbnb ugyanúgy terjeszkednek a világban, mint más netes cégek: a Facebook, Google és társaik. Csakhogy itt olyan szolgáltatást nyújtanak, amik hagyományos iparágaknak jelentenek kihívást, mégpedig főleg városiaknak, így a városok, országok kénytelenek szabályozást bevezetni. De miért ne tehetnék együtt?

Együtt könnyebb

A kihívás New Yorktól Párizson át Budapestig mindenhol ugyanaz: miért ne lehetne eleve egységes szabályozást szervezni? A netes cégek egyszerre tudnak megjelenni az egész világon, míg a szabályozás szinte mindenben az egyes országok, esetenként városok dolga. Most 10 nagyváros összeáll, hogy együtt dolgozzák ki, milyen keretek között működhessenek ezek a viszonylag új szolgáltatások.

Az együtt tervezgető városok közt van New York, Szöul, Párizs, Athén, Barcelona, Toronto és Amszterdam (szívesen látnánk köztük Budapestet is). A városok vezetői a Bloomberg szerint múlt hónapban találkoztak először Amszterdamban, októberben Párizsban pedig már egy konkrét dokumentumot szeretnének felmutatni a szabályozás kereteiről. A New York-i főpolgármester helyettese azt mondta: senkinek sem jó, ha a világ 20-30 legnagyobb városa teljesen eltérő szabályokat alkalmaz. Sokkal jobb, ha a turisták, utasok egy ugyanolyan kiszámítható rendszerrel találkoznak mindenütt.

Mint a lovaskocsiknál

Az Uber és az Airbnb egyaránt feladta leckét a szabályozóknak, és győzködniük kell őket, hogy a vállalkozás nem sért törvényt, ugyanakkor munkahelyeket és gazdasági aktivitást teremt. Igen ám, de hagyományos iparágak érdekeit sértik: az Uber a taxisokét, az Airbnb a szállodákét. Ezt a helyi szabályozók ugyancsak nem hagyhatják figyelmen kívül, így az arany középutat kellene megtalálni.

Az nyilván nem megoldás, hogy egyszerűen tiltani kezdik az új dolgokat, hisz ez már akkor is értelmetlen volt, amikor a gépjármű megjelent, és a lovaskocsisok tiltakoztak. Ugyanakkor az is fontos, hogy egy új vállalkozási rendszerre is hasonló szabályozás vonatkozzon, mint a már meglevőkre (biztonsági szabályok, adózás).

Az első helyezett

Párizs az Airbnb legnépszerűbb célpontja, és a város együtt is tud működni vele. Első lépésként kiterjesztették rá a turistaadót, így nincsenek versenyelőnyben más szálláshelyekkel szemben. Ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy olyan dolgokra is oda kell figyelniük, hogy ne legyenek városrészek, ahol mindenki Airbnb-zik, így nem marad ingatlan normál lakhatás céljára való bérlésre (ez a probléma már Budapest belsőbb részein is jelentkezik).

Párizsban az Airbnb 4,7 milliárd eurót fizetett be a városának a turistaadóból, ami egész csinos összeg. Ugyanakkor Párizs a megfelelő arányok érdekében azon is dolgozik, hogy az ingatlantulajdonosok adóztatásán is módosítson, mégpedig nem azért, hogy az újítások ellen legyenek, hanem hogy az új iparág által felvetett új problémákra ésszerű megoldásokat tudjanak találni, például legyenek elérhető hosszútávra kibérelhető lakások is.

Növekvő turizmus

Kétségkívül a legnépszerűbb turistacélpontok helyzete amúgy sem könnyű. Ahogy gazdagodik az emberiség jelentős része, egyre többen tudnak utazni, és ez most már milliárdos nagyságrendet jelent. Ugyanakkor a legnépszerűbb turistacélpontok ugyanazok maradnak, mint eddig: Párizs, Róma, Velence stb. Ez azt jelenti, hogy olyan mennyiségű ember keresi fel ezeket a helyeket, ami természetesen gondot okoz nemcsak az ingatlanpiacon, de akár a közlekedésben is. Ez azonban már egy másik, a netes szolgáltatás megosztó applikációkon túlmutató probléma is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG