Az olyan nagy áruházláncok, mint például az egyesült államokbeli Walmart egyre jobban támaszkodnak a klímaváltozás miatt kiszámíthatatlannál vált időjárás lehető legpontosabb előrejelzésére. Az időjárási adatokat korábban csak a szezonális készletek tervezésekor használták.
A szokatlan időjárás, amely a nagy, országos hálózattal rendelkezdő vállalatoknál egyben azt jelenti, hogy különböző helyeken nagyon eltérő feltételek alakulnak ki, segítik a cégeket abban, hogy meghatározzák hol, mit érdemes éppen kínálniuk és reklámozniuk. A Walmart mesterséges intelligenciára alapuló kereslet-előrejelzése ma már rutinszerűen számol az időjárással is.
Idén például néhány héttel a megszokott időszak előtt árazták le a napszemüvegeket, mert az Egyesült Államok egyes részein korábban jött a napos idő. Ez aztán szép bevételt hozott a cégnek. Néhány évvel ezelőtt még nem tudtak volna így elébe menni a várható keresletnek. És nem csak az időjárási adatok felhasználása válik kifinomultabbá.
Az olyan időjárási tanácsadó vállalatok, mint a német Meteonomiqs vagy az amerikai Planalytics felhőmegoldásokkal olyan mennyiségű adatot dolgoznak fel, amilyet korábban el sem tudtak képzelni a meteorológusok. Ezek iránt pedig azzal arányban nő a kereslet, ahogy kiszámíthatatlanabbá válik az időjárás.
A jövőben közvetlenül részei lesznek az árak meghatározásának az időjárási várakozások is. Ennek persze az a feltétele, hogy túlnyomórészt teljesüljenek a jóslatok, amire a nagyobb adatbázisra alapuló előrejelzések jobb esélyt kínálnak. Például az idei október melegebb volt a megszokottnál, ami azt jelenti, hogy a téli árukészlet eladásához hideg novemberre lenne szükség. Másrészt egy korai leértékelés erre apellálva a később elérhető árbevétel elvesztését jelentené. (via Reuters)