7p
Mára egyértelművé vált, hogy egyes internetszolgáltatók inkább a saját bevételeiket növelnék ahelyett, hogy az áfacsökkentés értelmében az ügyfelek számláin faragnának. A kormány most viszont jelezte: nem érdeklik a szerződési feltételek és a hatályos jogszabályok, elfogadhatatlan, hogy valaki a rezsidémon szolgája marad.

Egyre több felháborodott ügyfél tapasztalja, hogy a kormány nagy csinnadrattával közölt győzelme a rezsidémon felett, azaz az internetes áfa 27 százalékról 18 százalékra történő csökkentése egyes esetekben nagyon szép parasztvakítás, mivel bizonyos internetes szolgáltatók különböző hivatkozási alappal nemhogy a január elsejétől hatályos jogszabály szerinti mértékkel csökkentették, hanem egyenesen növelték a netes szolgáltatásaik árát.

Először talán a Reflektor újságírója akadt ki januárban, amikor megkapta a UPC-től az örömteli hírt, miszerint csökkent a havidíja Deutsch Tamásék hatékony munkájának köszönhetően, majd rögtön utána egy másik levélben a szolgáltató közölte, hogy egy kicsit azért megemelik a díjat - nagyjából vissza az áfacsökkentés előtti árra.

Aztán a 444.hu is közölt egy olvasói levelet számlával: Petike nem volt boldog, hogy a Vértesnet nevű szolgáltatója (mottó: “Ki ott is segíthet, ahol a multi semmit nem tehet!”) szintén annyit emelt, hogy maradt az ár a 2017 előtti szinten. A Vértesnet ezt azzal magyarázta, hogy az ügyfél korábban belegyezett abba, hogy a sávszélesség 20 százalékos növeléséért cserébe marad az áfacsökkentés előtti ár.

Trükközés, ügyeskedés tehát most is van, ami inkább a szolgáltató bevételeit növeli, és nem az ügyfél pénztárcájában hagy több pénzt, pedig a kormány szándéka határozottan ez volt, amikor elkezdték nyomni kampányt. Körbekérdeztünk ezért a nagyobb szolgáltatóknál, hogy mégis mi a helyzet, ki hogyan érvényesíti a jogszabályban foglaltakat, és ahogy tudtuk összehasonlítottuk a tavalyi és az idei árakat:

DIGI

"A törvényben előírtaknak megfelelően természetesen a DIGI az előzetes tájékoztatást megtette, majd 2017 január 1-től minden érintett ügyfelénél csökkentette az internet szolgáltatás áfáját 18%-ra. Az első számlákat 2017 januárban kapták kézhez az ügyfeleink. A hűségidőszak alatt lévő ügyfeleinkre ugyan úgy érvényesítettük a netes áfacsökkentést, mint a nem hűségben lévőkre, valamint a bruttó árak számlázásakor a rendszerünkben az ügyfelek számára kedvezőbb kerekítéseket alkalmaztuk" - írta a szolgáltató válaszában, illetve mellékelt egy összefoglaló táblázatot is:

Forrás: DIGI

UPC

"Általánosságban elmondhatjuk, hogy a 2016 decemberihez képest átlagosan 6%-kal csökkentek az új ügyfeleknek szóló 24 hónapos határozott idejű előfizetésre érvényes havidíjak, az önálló, csomagkedvezmény nélküli internet szolgáltatás esetén. Meglátásunk szerint ez a csökkenés teljes egészében a ÁFA változás hatásának köszönhető. UPC Magyarország Kft. a hatályos jogszabályoknak megfelelően végrehajtotta a lakossági internet szolgáltatás áfa tartalmának 2017. január 1-től érvényes csökkentését, erről előzetesen valamennyi, internet szolgáltatást igénybe vevő ügyfelét részletesen, írásban tájékoztatta" - kaptuk a választ, de a UPC azt is jelezte, hogy bizony valóban úgy alakítják a havidíjakat, ahogy azt éppen a helyzetük megkívánja:

"A szolgáltatások havidíjának változása viszont az áfa csökkenéstől nagymértékben független, azt különböző tényezők indokolhatják, és a módosítás értelemszerűen nem csak az internet szolgáltatás díjára lehet kihatással. ügyfeleink jelentős része esetében a havi előfizetési díjak összegére más tényezők is hatással vannak, hiszen díjcsomagjuk nem csak internet szolgáltatást, hanem egyéb – például kábeltelevízió, vagy telefon szolgáltatást is tartalmaz. Azon ügyfelek esetében, akik nem rendelkeznek elkötelezettséggel (hűségszerződéssel), a UPC rendszeresen, éves gyakorisággal felülvizsgálja a nyújtott kedvezmények mértékét, és azt a listaárhoz viszonyítva a vonatkozó jogszabályoknak és az ügyféllel előzetesen megismertetett feltételek mentén szükség esetén változtatja"

Arra is van tehát magyarázat, ha egyáltalán nem lát az ügyfél semmit az áfacsökkentés hatásából:

"Egyes ügyfelek esetében előfordulhatott, hogy az internet szolgáltatánst határozatlan idejű szerződéssel igénybe vevő ügyfél havidíjának éves módosításáról való tájékoztatás időben éppen az áfacsökkentésről való tájékoztatást követte, ezért ők az áfacsökkentés hatását a számla ellenértékében csak kisebb mértékben, vagy egyáltalán nem érzékelték."

Magyar Telekom

A Telekom az egyszerűség kedvéért összehasonlító oldalt hozott létre ügyfeleinek, hogy megnézhessék az árak alakulását, amely itt érhető el. Mint írták, azokban a csomagokban is érvényesíti az áfacsökkentés hatását, amelyekben csak részelemként szerepel az internet-szolgáltatás. Ezek esetében a díjakat 2017-től megbontja a Telekom, és az egyes szolgáltatásokat külön tünteti fel a számlákon.

Invitel

Az Invitel sajtóosztálya is jelezte: ők szintén eleget tesznek a törvényi szabályozásnak. 2017. január 1-jétől a korábbi 27%-ról 18%-ra csökkentette az internet szolgáltatás áfa tartalmát a számlázásban, továbbá az internetszolgáltatást tartalmazó díjcsomagok havi díján túl 2017. január 1-jétől az alapcsomagra mutató kedvezmények és az alapcsomaghoz kapcsolódó kiegészítő szolgáltatások esetében is érvényesítettéka 18%-ra történő áfacsökkentést. Az ügyfelek a számlákon és a kísérőleveleken túl az Invitel online felületén is megnézhetik a változásokat ezen linken a „Szolgáltatásaim” menüpont alatt az „Internet Áfa”-ra kattintva.

Nem tetszik Orbánéknak

Azzal kapcsolatban, hogy egyes szolgáltatók ilyen-olyan fejlesztésekre és más indokokra fogva egyszerűen csak megemelték a szolgáltatás árát az áfacsökkentés előtti, vagy annál nagyobb mértékre, megkérdeztük a Digitális Jóléti Program titkárságát (DJP) is, amelynek feje Deutsch Tamás miniszterelnöki biztos.

A DJP válaszában elmondta: a kormány szándéka,

"hogy az adócsökkentés árcsökkentő hatása maradéktalanul érvényesüljön, az áfacsökkentésnek köszönhetően minden egyes forint megtakarítás a polgárok zsebében maradjon."

Mint írják, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), mint a szabályozás betartatásáért felelős hatóság, már decemberben megkezdte az ellenőrzéseket a 20 legnagyobb szolgáltatónál, amelyeknél azt vizsgálták, vajon maradéktalanul betartják-e az tájékoztatási kötelezettséget, de ránéztek a díjemelési stratégiákra is, és hát mit ad Isten:

"egyértelmű, hogy egyes szolgáltatók az ügyfeleik szűk körét érintően az áfa-csökkentéssel párhuzamosan egyéb díjemelést hajtottak végre, vagy a korábbi kedvezményeket csökkentették, éppen vagy megközelítőleg annyival, amennyi az ügyfelek áfacsökkentésből fakadó megtakarítása lenne."

A kormány pedig - úgy hírlik - eléggé meg is haragudott a szolgáltatókra. Még akkor is elfogadhatatlannak tartják az áremelést, ha ezt a szolgáltató a jogszabályokra és a szerződési feltételekre hivatkozva teszi ezt.

Árulás után jön a bosszú

Pedig az elején (ha már az adóztatás elborult ötletét elsöpörte a népharag) úgy tűnt, mindenki azt akarja, hogy netnagyhatalom legyen az ország: "A Kormány és a szolgáltatók között teljes egyetértés volt abban, hogy az áfacsökkentés jelentős mértékben hozzájárulhat az internet előfizetések számának növekedéséhez, ezért a szolgáltatók a jogszabályi előírásokon túlmenőleg önként is vállalták, hogy az adócsökkentés árcsökkentő hatását maradéktalanul érvényesítik a fogyasztói árakban. Egyes szolgáltatóknak az adócsökkentés árcsökkentő hatását megközelítő, vagy azzal megegyező mértékű díjemelése ellentétes az áfacsökkentés szellemiségével és a Kormány és az iparági szereplők között létrejött megállapodással" - fakadt ki lapunknak a DJP.

A kormány viszont nem teketóriázik, amint lehet, jön a retorzió:

"A Kormány az NMHH vizsgálatát követően pedig, az NMHH teljes jelentésének birtokában, természetesen meg fogja tenni a szükséges intézkedéseket azokkal a szolgáltatókkal szemben, akik rosszhiszeműen, vagy jogellenesen jártak el az ügyben."

A vizsgálat eredményeivel és a várható szankciókkal kapcsolatban érdeklődünk az NMHH-nál.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
Vásárló Teszt Plussz Magazin: ezek a legjobb vezeték nélküli állóporszívók
Márkázott tartalom | 2025. november 12. 10:25
A Teszt Plussz Magazin ismét frissítette vezeték nélküli állóporszívó tesztjét, aminek részeként megvizsgálták az egész piacot, és a teszteredményekből kiderült, hogy a Dyson még mindig uralja a prémium kategóriát, de egyre komolyabb kihívót jelent a Dreame, miközben az alacsonyabb kategóriákat leginkább a Xiaomi, a Bosch, a Shark és a Gorenje porszívói uralják.
Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Hogyan érd el a Z generációt a közösségi médiában?
Márkázott tartalom | 2025. november 4. 10:15
Az online platformok terén a Z generáció egyedi szereppel bír; ők azok a digitális bennszülöttek, akik gyakorlatilag már az online térben nőttek fel. 
Vásárló A fehérborok gyöngyszeme
Márkázott tartalom | 2025. november 3. 13:50
A Sauvignon Blanc, a világ egyik legkedveltebb fehérborfajtája, igazi élvezet azoknak, akik szeretik a friss és élénk savakkal teli italokat. Ez a borfajta rendkívüli karakterrel rendelkezik, ízével a citrusos, zöldfűszeres aromák uralják az összhatást. Nem véletlen, hogy sokak szívébe belopja magát ez a fehérbor: kombinálja a könnyedséget és az intenzív ízeket. Képzeld el, hogy egy forró nyári délutánt egy hűvösen behűtött pohár Sauvignon Blanc társaságában töltesz el. Nem hangzik csábítóan?
Vásárló Stresszmentes költözés: amit tudni érdemes
Márkázott tartalom | 2025. november 3. 10:03
Sokan, akik költözés előtt állnak, gyakran úgy érzik, hogy az új élet kezdete rengeteg teendővel jár. A költözés számos embernek okoz stresszt, hiszen a feladatok sokasága és a megszokott életterek áthelyezése kimerítő feladat. Elgondolkodott már azon, hogyan lehetne ezt a folyamatot egyszerűbbé tenni? Ebben a cikkben néhány hasznos tanáccsal és stratégiával nyújtunk segítséget a precíz és gördülékeny költözés lebonyolításához.
Vásárló Lépj be a pedagógia világába: új karrierlehetőségeket kínáló képzés
Márkázott tartalom | 2025. november 2. 10:26
A pedagógiai asszisztensek munkája sokrétű feladatokkal jár, amelyeket fontos jól elvégezni. Ezek a szakemberek az oktatási- és nevelési intézmények elengedhetetlen részei, akik a pedagógusokkal karöltve segítik a gyerekek fejlődését.
Vásárló Hogyan történik a hajbeültetés?
Márkázott tartalom | 2025. november 1. 11:24
Sajnos sokan küzdenek a kopaszodással, van, hogy már viszonylag fiatalon jelentkeznek a “tünetek”. Szerencsére már van megoldás, a hajbeültetés sok ember számára jelent hosszú távú alternatívát. Egy ilyen beavatkozás azonban nem rövid idő, felkészülésre van szükség és jobb, ha a teljes napunkat szabaddá tesszük.
Vásárló Egészséges haj – a magabiztosság természetes forrása
Márkázott tartalom | 2025. október 30. 11:39
A hajunk sokkal többet jelent egyszerű megjelenésnél. Önbizalmat ad, tükrözi egészségünket és befolyásolja azt, hogyan érezzük magunkat a bőrünkben. Nem véletlen, hogy a hajvesztés vagy a fejbőrproblémák komoly lelki terhet jelenthetnek.  Szerencsére ma már léteznek olyan korszerű megoldások, amelyekkel visszanyerhető a természetes, egészséges hajkorona.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG