1p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem véletlenül mondta az anyukád... Ha a karácsony meg is volt, vannak, akik most indulnak leárazást keresni, élelmiszert meg minden héten veszünk. Nem árt, ha tudjuk, milyen trükkökkel próbálnak rávenni a szupermarketek, hogy minél több pénzt hagyjunk ott. Az áruk elrendezése a trükkök fő tárháza, de a boltok színéig és a zenéig számos más, tudományosan megalapozott módszer létezik.

Nem véletlenül mondta az anyukád, hogy csinálj bevásárlólistát, és ragaszkodj hozzá. Egy szupermarket minden egyes zuga, a parkolótól a pénztárakig, úgy van kialakítva, hogy minél több pénzt hagyjál ott, és olyan élelmiszereket is megvásárolj, amelyekre nincs is szükséged – írja a Business Insider. Utalnak arra, hogy az alkalmazott módszerek hatásosságát tudományos megfigyelésekkel, pszichológiai tesztekkel is igazolták, hivatkoznak erről szóló tanulmányokra, némelyiket még a hetvenes-nyolcvanas években készítették.

Tej helyett chips és színes magazin

Valaki beugrik egy tejért, majd kijön, és van nála egy jégkrém (mert le volt árazva), egy bagett (mert olyan jó volt az illata), egy csomag chips szósszal (mert az olyan buli), meg ha már ott vagyunk, akkor néhány leveskonzerv és egy magazin is (mert címlapja szerint Jennifer megint randevúzik – de vajon melyik is). A szupermarket a fogyasztók számára maga a paradicsom.

1. Már maga a bevásárlókocsi is ezt a célt szolgálja. Az 1938-ban feltalált jármű arra való, hogy minél nagyobb mennyiségű árut könnyen el tudjon vinni a vevő.

2. A legtöbb szupermarket hajlamos a bejárat közelébe helyezni a frissen sült pékárukat és a virágokat, amelyek árrése magas. Ekkor ugyanis a vevőknek még üres a bevásárlókocsija, és pihenten vágnak neki a vásárlásnak.

Nyálképzés indul

3. A másik ok, ami miatt a virágokat és a pékárut a bejárathoz helyezik, az illat, amely beindítja a nyálképzést, és valószínűbbé teszi, hogy impulzív vásárlásokra ragadtassa magát a vevő. De ezek a vonzó árucikkek arra is alkalmasak, hogy egyszerűen jókedvre derítsenek, és ezzel növeljék a vásárlókedvet.

4. Az alapvető és napi rendszerességgel kellő szükségleti cikkeket viszont valahol az áruház hátsó falánál, a lehető legtávolabb rejtik el, hogy keresztül kelljen menni az egész szupermarketen ahhoz, hogy elérhessük.

5. Sok esetben még hosszú oldalfolyosókat, zsákutcákat is alkalmaznak a polcok kialakításakor, amelyeknek csak egy kijárata van, így oda és vissza is végig kell menni rajtuk.

Orrunk elé rakják a drága holmit

6. A legtöbb üzlet jobbról balra áramoltatja a vásárlókat, hasonlóan a közlekedési rendhez. Így a legkelendőbbnek gondolt, legcsábítóbb árucikkeket jobb kéz felől helyezik el a polcokon.

7. Azok a termékek, amelyeket az üzlet leginkább ránk szeretne sózni, általában a drágább, márkás luxustermékek, szemmagasságban helyezkednek el. Az olcsóbb tömegáruk viszont valahol lent az alsóbb polcokon. Az egészséges, egyszerű, olcsó gabonaféle például lent, a színes, dizájnos csomagolású, ízesített, reklámozott, jóval drágább termék szemmagasságban. A legnépszerűbb, legkeresettebb áruk pedig a polcok közötti mellékfolyosók végén, hogy végig kelljen értük menni.

Gyerekek, sírjatok az anyukátoknak

8. A gyerekeknek szóló, cukrozott, édesített, mesefigurás gabonafélék viszont a gyerekek szemmagasságába kerülnek, ahol azok észreveszik, és sírhatnak a szüleiknek, hogy vegyék meg azokat.

9. A vevők haladását az újdonságokat, akciós különlegességeket, termékmintákat, kóstolókat bemutató marketingesek, hostessek lassítják le időnként. (Nálunk is megjelentek már.)

10. A méret igenis számít. A nagyon zsúfolt helyeken a vevők nem szívesen tartózkodnak, idegesebbek és antiszociálisak lesznek, kevesebb lesz a kedvük vásárolni és kevesebb időt töltenek az üzletben. De ez kulturális különbségektől is függ, különösen az ázsiaiak jobban bírják a tömeget, a britek pedig például jóval rosszabbul. (A zsúfolt hazai áruházakat elnézve mintha ez a szemlélet nálunk még nem terjedt volna el eléggé, vagy a plázastop jött rosszul.)

Még a falfestésre és a zenére is ügyelnek

11. A kellemes meleg színek, festés alkalmasak arra, hogy becsábítsanak valakit egy szupermarketbe. A hűvös, kékes színek a belső berendezésben viszont inkább szemlélődésre ösztönöznek és növelik az eladásokat.

12. Még a zene is számít. Kutatások igazolták, hogy a lassú zene az embereket is lassítja, több időt szánnak a vásárlásra és több pénzt költenek. Ellenben a hangos zene gyorsan kiűzi őket az üzletből, akár vásárlás nélkül is. A klasszikus zene pedig drágább termékek vásárlására ösztönzi a vásárlót.

13. Vajon melyik az áruház legprofitábilisabb része? Hát a pénztársor. Sorban állás közben előbb-utóbb engednek a vevők a csábításnak, és leemelnek valamit a drága csokikák közül, vagy a kosárba rakják a színes magazint, amelybe várakozás közben már belelapoztak. (Talán ezért nem is igyekeznek felszámolni nálunk a pénztáraknál álló hosszú sorokat?)

A legnagyobb hazugságok a reklámokban

14. Az akciós törzsvásárlói kártya azután, amelyet a pénztárnál bemutatunk, hozzásegíti a boltot ahhoz, hogy hűséges, visszatérő vásárlóvá tegyen bennünket. De praktikus, nyomon követhető adatokat is hordoz vásárlói szokásainkról.

15. A tizenötödik trükknek a Business Insider fogyasztói rovata a reklámokat nevezi, amelyeket azonban inkább a gyártók követnek el. Egy másik cikkében tíz nagy hazugságot említ, amelyeket a reklámokban sütöttek el, és később bebizonyosodott, valótlanok. Többek között ezeket:

– „A vitaminok megelőzik a rákot” (Bayer)

– „Le lehet fogyni testmozgás és diéta nélkül is” (Enforma, Steve Garvey sportoló)

Egészséges cigaretta és tökéletes erekció

– A Photoshop-katasztrófa: 2009-ben a Ralph Lauren divatcég olyan plakátokat készített, amelyek modelljei Photoshop képszerkesztő szoftver segítségével annyira karcsúsítottak, idealizáltak voltak, ami már az anatómia törvényeinek is ellent mondott.

– „30 kilót fogytam tíz hét alatt” (a Belly Burner csodaöv reklámja)

– „Ez a cigaretta egészségesebb” (Big Tobaco és más cigarettagyártók.) Ma már nehéz elhinni, de évtizedekkel ezelőtt a dohánygyártók még hasonló értelmű reklámokkal operáltak, orvosokra hivatkozva, amelyek szerint ez vagy az a cigaretta kevéssé volt káros.

– „Teljesebb, keményebb erekció”. Az Enzyte erekciójavító kapszula reklámozására 384 millió dollárt fordítottak, mire kiderült, semmilyen hatása nincsen.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG