1p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az év végi árcsökkenés elmaradt, az év eleji áremelkedés viszont nem, így közel 6 éve - a Privátbankár Árkosár felmérés kezdete óta - először emelkedett minta-élelmiszerkosarunk értéke 17 ezer forint fölé. A krumpli már kétszer annyiba kerül, mint tavaly.

2013. január 10-én vettük nyakunkba az Auchan, a Tesco és az Interspar egy-egy áruházát, hogy hetvenkettedszer is összeírjuk, hogyan alakult 30 termékből álló élelmiszerkosarunk ára. A szokásos év végi árcsökkenés ugyan elmaradt, az év eleji áremelkedés viszont úgy tűnik, nem - ennek köszönhetően 2007. februárja óta tartó felmérésünkben most először szökött 17 ezer forint fölé az Árkosár értéke.

A körképben résztvevő hipermarket-láncok közül mindháromban emelkedtek az árak az előző kosárhoz és az egy évvel ezelőtti árkosárhoz képest is. Az egy hónappal ezelőtti felméréshez képest az Interspar volt a legvisszafogottabb, itt 2,2 százalékkal kellett volna többet fizetnünk, míg a Tescóban 4, az Auchanban 4,6 százalékkal emelkedtek egy hónap alatt az árak.

Egy év alatt az Auchan 7,3, a Tesco 7,2 százalékkal lett drágább - az Intersparnak ez még csak az ötödik hónapja a felmérésben, a Cora távozásával került be az Árkosárba.

Összességében a három áruház átlaga 17 595 forint lett, ez 3,6 százalékkal több, mint egy hónapja. Az árak a tavalyi évhez képest - az Auchan és a Tesco árainak átlaga alapján - 7,2 százalékkal emelkedtek.

Persze ha minden élelmiszert ott vettünk volna meg, ahol épp a legolcsóbb, 15 593  forintból is megúszhattuk volna a vásárlást - ehhez azonban három helyen is fel kell vonulnia a beszerzőknek, ami extra költségeket és időt jelenthet.

Már duplázott a krumpli

A KSH mezőgazdasági termelőiár-felmérései a burgonya árának gyorsuló ütemű emelkedéséről tanúskodnak - a statisztikai hivatal adatait a Privátbankár Árkosár is igazolja.

A krumpli árának alakulása - volt már azért rosszabb is a helyzet

 

Az előző hónaphoz hasonlóan ismét 8 százalékkal emelkedett a krumpli ára havi összehasonlításban, a tavalyi felméréshez képest viszont több mint kétszeresére drágult az Erdélyben egyébként pityókaként is ismert növény - az éves árindex megközelíti a 140 százalékot.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH kedden közli az infláció decemberi és egész éves alakulásával kapcsolatos adatait.

10 százalékot meghaladó árcsökkenést a múlt hónaphoz képest egyedül a rizsnél mértünk, miközben a kávé és a tea bő 30 százalékkal drágább, mint legutóbb. 20 százalékot meghaladó mértékben drágult a banán, bő 10 százalékot a tészta, a margarin, a sajt és a csokoládé.

Ha az egy évvel ezelőttihez képest vizsgáljuk az árak alakulását, szerencsére valamivel több termék komolyabb árcsökkenéséről is beszámolhatunk: a cukor például 7,6 százalékkal lett olcsóbb, a rizs 14,3 százalékkal, a kávé pedig 23,7 százalékkal (még úgy is, hogy az előző hónaphoz képest komolyabbat is nőtt az ára).


Éves árindex

A már említett burgonyán kívül a tészta lett az éves áremelkedésben a listavezető (+57 százalék), de 10-20 százalékkal drágább lett az ásványvíz, a sör, a tejföl, a Túró Rudi, a margarin, a csirkemell, az olaj, a chips, a tojás, a kenyér és a liszt is.

Havi legolcsóbbak

Ezúttal is kiválsztottunk 3 terméket, és megnéztük, hogy minőségre, márkára való tekintet nélkül hol szerezhetjük be őket a legolcsóbban. A zsemle például az Auchanban volt a legolcsóbb (11 forint), a Tescóban 12 forintba került, az Intersparban a szendvicszsemle 19 forint volt.

Ananászt a Tescóban 399 forintért találtunk, az Intersparban 499 forintba került, az Auchanban ottjártunkkor viszont csak bébiananász volt, ami lehet, hogy zsengébb és finomabb, de egyrészt 799 forintba kerül, másrészt pucolás után csak néhány jó falat marad belőle.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Aki a napi ebédet ebben a hóhelyzetben konzervek segítségével, olcsón tervezi megoldani, az számítson babgulyásra. Az Auchanban kilónként 622 forint a Fish&Food babgulyása, bár ugyanennyiért sajátmárkás marhás raviolit is találtunk. Az Interspar S-Budgetes babgulyása épp annyiba kerül kilónként, mint a Tescóban a Foodtrade-termék - a teszkós termék azonban sertéshúst, a sparos pedig kolbászt ígér feltétnek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG