A trafikpályázat kapcsán áll a bál, múlt héten egyre több olyan hír jelent meg, mely szerint Fidesz-közeli cégek és családok nyerték el a legtöbb koncessziós jogot dohányárusításra. A célkeresztbe Lázár János került, aki a dohányzás visszaszorítását célzó törvények előkészítésében oroszlánrészt vállalt, több egyéni képviselői indítvánnyal járult hozzá az új rendszer kidolgozásához.
Az államtitkár és a kormányszóvivő a mai sajtótájékoztatón. |
Betiltaná a cigit az egész országban
"Nincs rá bizonyíték, hogy politikai alapon lettek kiválasztva a pályázat győztesei" |
Az államtitkár ma sajtótájékoztatón reagált az őt ért vádakra: szerinte egyetlen dohánygyár sem jár jól az új szabályozással, hiszen az a cél, hogy minél nehezebben lehessen cigarettához jutni Magyarországon. Lázár azt várja, hogy visszaesik az értékesítés, miután nyártól majd csak trafikokban lehet cigit venni. Jelenleg nagyjából 3 millió ember dohányzik Magyarországon, júliustól azonban csak 6-7000 helyen lehet majd dohányterméket vásárolni, az eddigi 44 ezerrel szemben (nagyjából 5000 pályázó már megkapta a koncessziós jogot, 1400 helyen új pályázatot írnak ki).
A Philip Morris áll a háttérben?
"Ha rajtam múlna, az egész országban betiltanám a dohányzást, nem lehetne egyetlen száll cigarettát sem vásárolni" - mondta az államtitkár. A kritikák kapcsán megjegyezte, nem tudja elintézni, hogy "csak szocialisták nyerjenek koncessziós jogot", de "rossz híre van a fideszeseknek is, azt se tudja elintézni, hogy csak ők nyerjenek". Lázár azt mondta, hogy állnak a nyilvánosság elé, vállalnak mindenfajta vizsgálatot. Az államtitkár szerint a botrány hátterében a nemzetközi dohánycégek állnak, akiknek sérti az érdekét az új törvény, Lázár konkrét céget is megnevezett: a Philip Morrist.
Annak kapcsán, hogy Sánta János, Hódmezővásárhelyhez köthető vállalkozó és családtagjai sok pályázaton nyertek, Lázár hárított. Sánta a Continental-csoport tulajdonosa, ami a legnagyobb hazai dohánycég, Lázár szerint az új rendszerben ő is rosszabbul fog járni, hiszen kevesebben fognak dohányozni.
Az államtitkár hangsúlyozta, hogy a törvény előkészítése kapcsán megvizsgáltak több európai mintát is, "európai modellt vettünk át", mondta. Arról azonban nem beszélt külön, hogy az európai tapasztalatok mit mutatnak a forgalom tekintetében, az állami monopólium bevezetése után visszaesett-e az jelentősen.
Még csinálhatnak hülyeséget
Nemrég egy képviselő feljelentést tett (Karácsony Gergely, PM), miután egyes sajtóorgánumok arról cikkeztek, volt, ahol fideszes választókerületi elnökök is beleszóltak, kik legyenek a pályázat nyertesei. Lázár azt mondta, várja a bizonyítékokat. Az ezt firtató újságírónak pedig azt mondta, hogy "lehet, hogy Ön az irigység országában akar élni, ahol feljelentik egymást az emberek, én egy sikeres országban szeretnék élni". Lázár szerint 6000 új munkahely jön létre, a győzteseknek pedig inkább gratulálnia kellene, még az újságíróknak is.
Ugyanakkor a sajtótájékoztatón azt is mondta, hogy bár Brüsszel a törvény és az új szabályozás minden egyes mondatára rábólintott, "ez nem mentség alól, hogy az ember hülyeséget csináljon", mondjuk a pályáztatásnál.
Nem világos, mi alapján pontozták a pályázókat
"Nem akarok az irigység országában élni" |
Azt egyelőre nem tudni, hogy az elbírálásnál adható összesen 120 pontból 60-at mire is adnak (a másik 60 az üzleti tervre megy elvileg). Ennek kapcsán az államtitkár azt mondta, hogy egyelőre nem releváns kérdés, majd ha megkötik az első szerződéseket, az lesz. Lázár azt is mondta, fogalma sincs, hogy ki nyert koncessziót, és "irigyli az újságírókat, hogy van idejük arra, hogy ennek utánanézzenek". Az államtitkár szerint, ahol van 10 ezer vesztes, és 5 ezer nyertes, ott mindig lesznek kritikusok, akiknek nem tetszik a pályázat végeredménye. Szerinte ha újraosztanák mondjuk a koncessziós jogot, akkor sem lenne másképp, mert akkor is lenne 10 ezer vesztes (összesen 15 ezer pályázat érkezett be eddig, nagyjából a harmaduk jutott koncesszióhoz).
Nem engedik majd, hogy dráguljon a cigi?
Az államtitkár újdonságokat is bejelentett. Nem nagyon voltak a kisebb térségekre pályázók, a kormány lehetővé teszi azonban, hogy mobil trafikok is legyenek. Újdonság, hogy a kormányfő javaslatára 12%-ra emelhetik a kiskereskedelmi árrést, követve az osztrák mintát. Lázár nemrég beadott módosítója még 10%-ot tartalmazott. Hogy miért a pályázat lezárta után nyújtotta be az árrés megemeléséről a módosítóindítványát, arról csak annyit mondott, azért, mert így érezte korrektnek. Hangsúlyozta, az árrés emelését már korábban is szorgalmazták a kereskedők, és ő maga is nyilatkozott arról, hogy 10%-ra lőné azt be).
Szakmai szervek szerint az eddigi tervek 130 forinttal drágították volna meg a cigi árát, a 12%-os árrés ennél nagyobb emelést is indokolhat. Úgy tűnik, hogy a kormány meg akarja akadályozni, hogy drasztikusan emelkedjen egy doboz cigi ára - hogy ezt miképpen érik el, arról az államtitkár nem beszélt.
Az államtitkár szerint nem fog drágulni a cigaretta ára. Bár a kormány is azzal számol, hogy kevesebben vesznek majd cigit, az árusítóhelyek száma pedig nagyjából a hetedére esik vissza, a kereskedelmi árrés pedig nő, az államtitkár szerint ez nem eredményezhet áremelést, mert az új rendszer bevezetésének árát a kereskedőknek és nem a fogyasztóknak kell állniuk. Az állatitkár a fekete kereskedelem bővülésével sem számol.
Az államtitkár hangsúlyozta, hogy az állam az ellátási kötelezettségének eleget fog tenni.