3p
A tavalyi erős áremelkedések közepette azt gondolnánk, hogy Magyarországon biztosan átlagon felül drágult a dohányáru az elmúlt években. Így is van, a statisztikák szerint bőven vezetjük a listát, mert bár nagyon igyekezett több más ország is, a mi 66 százalékos emelésünket megközelíteni sem tudták.

Az EU statisztikai szervezete, az Eurostat havi árindex-adatbázisából kiszámolható, hogy Magyarországon a dohánytermékek kiskereskedelmi ára 2010 januárjától 2014 márciusáig 66 százalékkal emelkedett. Eközben több más államban – főleg keleten és délen – az emelkedés szintén magas, 40 százalék körüli volt, bőven meghaladta az inflációt. Az adatok összhangban vannak a magyar statisztikákkal, amint arról nemrég beszámoltunk, a KSH árgyűjtésében egyes népszerű cigarettafélék áremelkedése a 60-70 százalékot is elérte forintban ez idő alatt.

Az árak, amint a grafikonon látható, egész Európában szorgosan emelkedtek, de főleg olyan országokban, amelyek később csatlakoztak az EU-hoz, és ahol alacsonyabbak a bérek és sok esetben előzőleg alacsonyabbak voltak a cigarettaárak is. Másrészt olyan területeken, mint Spanyolország vagy Görögország, Ciprus, ahol a válság különösen erősen pusztított.

Szinte minden kormány előszeretettel nyúl a luxuscikkek, élvezeti cikkek adójához válsághelyzetekben, pénzszűkében, de az EU erre rátett egy lapáttal, amikor elfogadták a 2011/64-es irányelvet. Ez a dohányadók egységesítéséről és a tagok számára minimálisan kötelező dohányadó bevezetéséről szól.

„A cigarettára kivetett teljes jövedéki adó… a forgalomba hozott cigaretták súlyozott kiskereskedelmi értékesítési átlagárának legalább 57%-a. Ez a jövedéki adó a súlyozott kiskereskedelmi értékesítési átlagártól függetlenül 1000 darab cigarettára vonatkozóan legalább 64 EUR kell, hogy legyen” – írják. Azaz, legalább cigarettánként 19,5, 19 szálas csomagonként 371 forint, 305 forintos euróval átszámolva. És akkor még nem beszéltünk az ÁFÁ-ról, ami nálunk a legmagasabb.

Ezért (is) van, hogy a cigaretta kiskereskedelmi árának adótartalmát nálunk 80 százalékra becsülik, de a német nyelvű Wikipedia szerint Németországban is majdnem 75 százalék, sőt egyes speciális esetekben – úgynevezett diszkont-cigarettáknál – a 90 százalékot is elérheti. Ott egyébként jellemzően öt euró körüli, tehát valamivel 1500 forint feletti egy doboz cigaretta ára, az itteninek nem egészen kétszerese. Nálunk viszont a bérek nem a felére, hanem inkább harmadára-negyedére rúgnak az ottaninak.

Egy biztos, aki le tudja tenni végleg, az nagyon jól jár, 2-4 hónap alatt egy egyhavi minimálbért is megspórolhat, évente pedig egy szerényebb tengeri nyaralásra valót is félre tud tenni belőle. Végül, de nem utolsó sorban, várhatóan tovább is fog élni…

(Cikkünk korábbi verziójában téves számok szerepeltek, a hibáért elnézést kérünk.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
Vásárló Földbe döngölheti a bíróság a „junk food” élelmiszerek és italok gyártóit
Buksza blog | 2024. december 12. 07:44
Egy magánember olyan pert kezdeményezett az úgynevezett ultrafeldolgozott élelmiszerek gyártói ellen, amely a dohánygyártók elmeszeléséhez hashonló végeredménnyel járhat.
Vásárló Váltás jöhet a boltokban: nyugdíjba mehetnek a mostani bevásárlókocsik
Buksza blog | 2024. december 10. 17:47
Hamarosan megjelenhetnek az okosnak mondott bevásárlókocsik az áruházakban, amelyek két szempontból is kiérdemlik ezt a jelzőt. Sokat tudó elektronikus kütyük és tudják hogyan húzzák ki a pénzt a vevők.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG