Hirdetés
Hirdetés

Magyar cégek tízezrei küzdenek ezzel a problémával – mire figyeljünk?

2018. november 12., 15:01

A családi vállalkozások fontos gerincét adják az európai és a magyar gazdaságnak, azonban a rendszerváltás környékén alapított hazai vállalkozások tízezrei szembesülnek most a cégutódlás kérdésével. A legtöbb cégtulajdonos szeretné családon belül tartani a vállalkozást – ehhez azonban érdemes nagyon tudatosan tervezni, a kihívás mellett pedig a lehetőséget is meg kell látni az átalakulásban.

Az európai gazdaság motorját a kis- és középvállalatok jelentik: az EU GDP-jének több mint felét ezek a cégek termelik meg, a versenyszféra dolgozóinak kétharmada a kkv-knál dolgozik. Nem véletlen, hogy Európa-szerte és Magyarországon is kulcskérdés a kkv-k versenyképességének, hatékonyságának javítása. A szektornak van egy különleges szegmense: a családi vállalkozásoké. Közép-Kelet-Európában és Magyarországon is ők adják az összes vállalkozás kétharmadát - ám míg a kontinens többi részén akár évszázados múltra is visszatekintő családi cégeket találunk, Magyarországon jellemzően a rendszerváltáskor jött létre a szektor túlnyomó többsége. A magyar családi vállalkozások háromnegyede első generációs - több tízezer, nagyjából 3 évtizede alapított cégnél vált mostanra égető kérdéssé a cégutódlás kérdése.

A családi vállalkozások jó részének sajátossága, hogy egyfajta "one man show"-ként az alapító cégtulajdonos irányítja a cég életét, az évtizedek alatt felhalmozódott tudás és tapasztalat az ő fejében koncentrálódik. Ez persze lehet előny, ha gyorsan kell üzleti vagy stratégiai döntéseket hozni, azonban ha vele történik valami, elhalálozik vagy egészségi állapota miatt nem tudja tovább vezetni a céget, az könnyen a vállalkozás végét jelentheti - hacsak időben nem tervezték meg a cégutódlás folyamatát, nem történt meg a következő generáció felkészítése a cég átvételére.

Hirdetés

Persze nincs az kőbe vésve, hogy egy családi vállalkozás vezetésének az alapító távozása után továbbra is a családban kell maradnia, a hazai felmérések szerint a cégtulajdonosok háromnegyede mégis elzárkózik egy ilyen megoldástól. Nem akarják eladni a céget (talán vevőt sem lenne könnyű találni rá az ugyanazzal a problémával küzdő más családi vállalkozások körében); a külső szakemberek, menedzserek bevonásával kapcsolatban pedig bizalmatlanok a cégtulajdonosok, családon belül szeretné a többség továbbadni a stafétabotot. Ehhez nem elég, ha egyébként a kijelölt örökös(ök)nek valóban van szándéka és tehetsége a cég továbbvitelére: időben meg kell kezdeni felkészítésüket a cég vezetésére.

Ki a legalkalmasabb?

Mielőtt az átadás hosszú és remélhetőleg alaposan megtervezett folyamatát egyáltalán elkezdenénk, tisztában kell lenni azzal, kik jöhetnek egyáltalán szóba a cég jövőképében. Ma már egyáltalán nem törvényszerű, hogy a "legidősebb királyfi", az első számú fiúgyermek legyen az utód. Meg kell nézni, hogy a szóba jöhető örökösök közül kinek mi az erőssége, egyáltalán kik azok, akik el tudják képzelni a jövőjüket a családi cégen belül. Könnyen lehet, hogy a cég vezetését a gyerekek, akár unokatestvérek közösen veszik át: valaki a napi cégvezetéssel, valaki más az üzletszerzéssel, megint más pedig a HR-feladatokkal foglalkozik majd a jövőben, miközben a stratégiát, a hosszú távú célokat közösen alakítják majd ki.

Tanulni, tanulni, tanulni

Fontos, hogy az utódok időben megszerezzék azokat a korszerű ismereteket, amelyek a későbbiekben elengedhetetlenek lesznek a cégvezetésnél - nem elég, ha a leendő vezető azzal van tisztában, hogy saját cégüknél hogyan mennek a dolgok. Érdemes már a tanulmányokat, szakmai gyakorlatokat is releváns területen végezni, tudatosan készülni a jövőre. Ha lehetőség nyílik rá, mindenképp érdemes legalább egy-két szemeszterre kimozdulni a hazai oktatási keretek közül is.

Szerezzünk tapasztalatot!

Mit csinálnának ma másként? - tette fel a közönség egyik tagja a kérdést a Privátbankár.hu legutóbbi kkv-konferenciáján olyan fiatal családicég-vezetőknek, akik már sikeresen átvették az irányítást az alapítóktól. Többen is úgy válaszolták: ha módjuk lenne rá, kipróbálnák először magukat egy másik vállalatnál is - egy olyan cégnél, amely nem a saját családjuké, ahova nem "a születés jogán" kerülhettek a vezetők közé. Van, amikor a cégutódlás sajnálatos körülmények miatt nem lehet hosszú, fokozatos folyamat eredménye, a tulajdonos váratlanul hal meg - minden más esetben azonban érdemes lehet megfontolni a piaci tapasztalatszerzést még az előtt, hogy elfoglalnánk a saját családi cégünk egyik vezető pozícióját.

Tanulj az öregektől!

A családi vállalkozónak a saját cége tulajdonképpen a gyermeke is, nem csoda, ha ragaszkodik hozzá. Fontos azonban, hogy a cég életét érintő legfontosabb ismereteket továbbadja a kijelölt utódnak - ebbe nem csak a napi vezetési feladatok tartoznak bele, hanem a piac mélyebb ismerete és az aranyat érő kapcsolati háló átadása is elengedhetetlen. Előfordulhat, hogy a generációs szakadék miatt az „ifjú titánok” az alapítók módszerei és elvei közül mindent régimódinak látnak és a legszívesebben sutba dobnának, de nem szabad megfeledkezniük arról, hogy a múltban elért eredmények kizárólag a nagy elődök érdemei, ráadásul egy hirtelen radikális irányváltást nem biztos, hogy a cég ügyfelei, vásárlói vagy partnerei simán elfogadnának. Ahelyett, hogy kizárólag azon gondolkodnának az utódok, hogy mennyi mindent csinálnának másként, érdemes megfigyelőként részt venniük az üzleti tárgyalásokon, a döntéshozatali folyamatokban.

Tanítsuk egymást - ne csak az öreg a fiatalt!

Persze a cégutódlás folyamata nem csak kihívást jelent, hanem számos lehetőséget is magában hordoz. A cég alapítása óta eltelt évtizedekben nem csak az üzleti környezet változott meg jelentősen: rengeteg új ismeret és tudás halmozódott fel, ami a gyakorlatba átültetve segítheti a családi cég versenyképességének növelését is. Fontos, hogy a technológiai forradalom új vívmányait is használni kezdjük: gondoljunk csak arra, hogy amikor a cég megszületett, növekedési fázisba lépett, még nem voltak okostelefonok, nem volt mobilinternet vagy éppen GPS sem. A következő generációk számára viszont mindezek már az élet szerves részei. A megújulás, az innováció biztosan előre viszi a céget; az új informatikai és telekommunikációs megoldások, az IoT, a big data, a felhő vagy épp a digitális marketingeszközök alkalmazása a családi vállalkozások számára is óriási lehetőségeket hordoz magában.

A cikk támogatója a Vodafone Ready Business Index. Töltse ki a kérdőívet és tudja meg, vállalkozása felkészült-e a jövő kihívásaira!
Tovább a kérdőívre >>
Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

Nagyon dühösek az emberek: Magyarországgal van tele a világsajtó

Nagyon dühösek az emberek: Magyarországgal van tele a világsajtó

Külföldi lapok szerint a tüntetők fiatalabbak és harciasabbak a megszokottnál, és a szélsőjobbosoktól a liberálisokig szinte mindenki ott van a tömegben. A liberálisok EP-frakcióvezetője az elhíresült Simicska-frázissal kommentálta az eseményeket, és a német államminiszter is szimpátiáját fejezte ki a demonstrálókkal.

Hirdetés
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés

Videók

Utánajártunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

  • BUX39723.11-1%
    DAX9823.5-2.77%
    EUR/HUF311.610%
    EUR/USD1.08340%
    Arany1118.150%

Szavazás

Ön tud félretenni a nyugdíjas éveire?