4p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A nemzetközi sajtó egyfolytában azt találgatja, mi is történt az MH17-es járattal, amelynek fedélzetén közel 300 ember halt meg, amikor a gépet Kelet-Ukrajna felett lelőtték. A brit Daily Mail felvetése szerint lehet, hogy a gép üzemanyag-takarékossági okokból repült be a konfliktuszónába. Egy-két nappal korábban még a Lufthansa is átrepült.

Repülésbiztonsági szervezetek (European Aviation and Safety Agency, Civil Aviation Organisation) a cikk szerint már áprilisban figyelmeztették a pilótákat, hogy kerüljék el Ukrajnát. A brit, egyes más európai és amerikai repülőknek már korábban megtiltották a háborús övezet feletti átrepülést, amely azonban hivatalosan nem számított tiltott zónának - írja a brit Daily Mail.

Az International Transport Association nevű közlekedési szervezet szerint a terület nem állt repülési korlátozások alatt, de a légitársaságokat figyelmeztették a potenciális veszélyekre. A cikk szerint a gép csak 300 méterrel (1000 lábbal) az ukrán hatóságok által előírt 32 000 láb (mintegy tízezer méteres) minimális repülési magasság felett repült, még a föld-levegő rakéták hatótávolságán belül. A feltételezések szerint az MH17-es járat azért vághatott át rövidebb úton Kelet-Ukrajna felett, hogy üzemanyagot spóroljon. (A légitársaságok legnagyobb költségtétele rendszerint az üzemanyag.)

(Fotó: 123rf.com)

Erősen ajánlott

A hírek szerint miután a héten már két ukrán katonai légi járművet lőttek le, a légitársaságokat kétszer is figyelmeztették a veszélyre. Hétfőn az európai légtér közlekedését koordináló Eurocontrol küldött ki hivatalos értesítést a légi személyzetnek („Notam”), amelyben megismételte a korábbi figyelmeztetést és „erősen ajánlotta” a kérdéses légtér elkerülését. Ennek ellenére sok teherszállító tovább használta ezt az útvonalat, mert rövidebb és ezért olcsóbb volt – írja a Daily Mail.

A feltételezések szerint a maláj gép pilótái figyelmen kívül hagyták ezeket a figyelmeztetéseket, hogy üzemanyagot spóroljanak. Mind északi, mind déli irányba kerülve jelentősen megnövekedett volna az út hossza. Egy idézett szakértő szerint nemcsak a maláj társaság, hanem sokan mások is tovább használták a veszélyes útvonalat anyagi okokból.

Könnyű felismerni egy utasszállítót

A Lufthansa is spórolt? (frissítés)

A Handelsblatt.com és a New York Times szerint a csütörtöki szerencsétlenségig még több nagy légitársaság is a krízisterület felett repült. Így legalább szerda reggelig a német Lufthansa, valamint a holland KLM és a Thai Airways.

Más társaságok, mint az Air France, a British Airways, a koreai, ausztrál vagy a lengyel légitársaságok már hetekkel ezelőtt beszüntették ezen a területen az áthaladást.

Pénteken a Handelsblatt szerint az ukrán hatóságok lezárták a kritikus területek feletti légteret, amelyeket Ukrajna nem tud ellenőrizni.

Július 8-án az ukrán légügyi hatóságok lezárták az ország légterét a polgári gépek elől, miután a lázadók lelőttek egy katonai szállítógépet, amely húszezer láb feletti magasságban repült. A gépeket a brit hatóságok eltanácsolták a Krím-félsziget, a Fekete-tenger és az Azovi-tenger feletti repüléstől. Az USA is hasonlóképpen járt el a krími régióval – írja a cikk. Az European Air Safety Authority pedig egy listát tett közzé alternatív útvonalakkal.

Az incidens után a légitársaságok sorra jelentik be, hogy gépeiket ideiglenesen más útvonalakra küldik, és elkerülik a régiót.

Egy megszólaltatott szakértő szerint még szabad szemmel is meg lehetett különböztetni a személyszállító gépet a harci gépektől a maga után húzott „jet-csíkok” és a repülési magasság miatt, valamint az alakja és a nagysága miatt is. „Bárki, aki látott már polgári vagy nagyobb katonai légi járművet, tudja a különbséget” – írták. A fekete doboz fontos információkat rejthet a pilóták utolsó szavairól.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Beütött a krach a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. június 21. 09:59
Nem elég a szombati közel 10 forintos áremelkedés, a jövő héten további drágulásra számíthatunk.
Makro / Külgazdaság Ez a magyar kománynak is rossz hír – meggyötrik az amerikai vámok a német autógyártókat
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 17:31
Az amerikai vámok csak áprilisban mintegy 500 millió euró többletköltséget okozhattak a német autóiparnak – közölte Hildegard Müller, a német autóipari szövetség (VDA) vezetője a Funke médiacsoportnak adott interjúban.
Makro / Külgazdaság Sokakat meghökkentésre késztető üzenetet küldött Luxemburgból Nagy Márton
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 12:54
A nemzetgazdasági miniszter szerint a pénzügyek stabil lábakon állnak, a nemzetközi bizalom töretlen, a 2026-os költségvetési hiányt 3,7 százalékon tartják.
Makro / Külgazdaság GKI: Az idei kormányzati várakozások nem állnak a realitás talaján
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 12:33
A gazdaságkutató részletes elemzést tett közzé arról, miért nem fenntartható a 2026-os költségvetés.
Makro / Külgazdaság Nem kell harakirit elkövetniük a japánoknak, de azért még nem múlt el a veszély
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 10:06
Féléves mélypontra esett a távol-keleti szigetország fogyasztóiár-indexe, de az élelmiszerek nélküli áremelkedés gyorsult.
Makro / Külgazdaság Óriási drágulás köszönt be a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 09:48
A benzin nagykereskedelmi ára bruttó 8 forinttal, a gázolaj ára bruttó 9 forinttal nő szombaton.
Makro / Külgazdaság Fellélegezhetnek a németek?
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 09:18
Csökkentek az ipari termelői árak májusban.
Makro / Külgazdaság Bod Péter Ákos: A gazdaság nem bírja sokáig a nyomást
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 09:05
A Magyar Nemzeti Bank elnöke elmondta, hogy mit gondol a friss bérstatisztikáról.
Makro / Külgazdaság „Ezeket kilakoltatnák” – Orbán Viktor az adósokról beszélt
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 08:37
A miniszterelnök az állami médiában fejtette ki véleményét.
Makro / Külgazdaság Levágják a svájciak aranytojást tojó tyúkját?
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 08:22
Nagyot esett a független európai állam óraexportja.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG