4p
A nemzetközi sajtó egyfolytában azt találgatja, mi is történt az MH17-es járattal, amelynek fedélzetén közel 300 ember halt meg, amikor a gépet Kelet-Ukrajna felett lelőtték. A brit Daily Mail felvetése szerint lehet, hogy a gép üzemanyag-takarékossági okokból repült be a konfliktuszónába. Egy-két nappal korábban még a Lufthansa is átrepült.

Repülésbiztonsági szervezetek (European Aviation and Safety Agency, Civil Aviation Organisation) a cikk szerint már áprilisban figyelmeztették a pilótákat, hogy kerüljék el Ukrajnát. A brit, egyes más európai és amerikai repülőknek már korábban megtiltották a háborús övezet feletti átrepülést, amely azonban hivatalosan nem számított tiltott zónának - írja a brit Daily Mail.

Az International Transport Association nevű közlekedési szervezet szerint a terület nem állt repülési korlátozások alatt, de a légitársaságokat figyelmeztették a potenciális veszélyekre. A cikk szerint a gép csak 300 méterrel (1000 lábbal) az ukrán hatóságok által előírt 32 000 láb (mintegy tízezer méteres) minimális repülési magasság felett repült, még a föld-levegő rakéták hatótávolságán belül. A feltételezések szerint az MH17-es járat azért vághatott át rövidebb úton Kelet-Ukrajna felett, hogy üzemanyagot spóroljon. (A légitársaságok legnagyobb költségtétele rendszerint az üzemanyag.)

(Fotó: 123rf.com)

Erősen ajánlott

A hírek szerint miután a héten már két ukrán katonai légi járművet lőttek le, a légitársaságokat kétszer is figyelmeztették a veszélyre. Hétfőn az európai légtér közlekedését koordináló Eurocontrol küldött ki hivatalos értesítést a légi személyzetnek („Notam”), amelyben megismételte a korábbi figyelmeztetést és „erősen ajánlotta” a kérdéses légtér elkerülését. Ennek ellenére sok teherszállító tovább használta ezt az útvonalat, mert rövidebb és ezért olcsóbb volt – írja a Daily Mail.

A feltételezések szerint a maláj gép pilótái figyelmen kívül hagyták ezeket a figyelmeztetéseket, hogy üzemanyagot spóroljanak. Mind északi, mind déli irányba kerülve jelentősen megnövekedett volna az út hossza. Egy idézett szakértő szerint nemcsak a maláj társaság, hanem sokan mások is tovább használták a veszélyes útvonalat anyagi okokból.

Könnyű felismerni egy utasszállítót

A Lufthansa is spórolt? (frissítés)

A Handelsblatt.com és a New York Times szerint a csütörtöki szerencsétlenségig még több nagy légitársaság is a krízisterület felett repült. Így legalább szerda reggelig a német Lufthansa, valamint a holland KLM és a Thai Airways.

Más társaságok, mint az Air France, a British Airways, a koreai, ausztrál vagy a lengyel légitársaságok már hetekkel ezelőtt beszüntették ezen a területen az áthaladást.

Pénteken a Handelsblatt szerint az ukrán hatóságok lezárták a kritikus területek feletti légteret, amelyeket Ukrajna nem tud ellenőrizni.

Július 8-án az ukrán légügyi hatóságok lezárták az ország légterét a polgári gépek elől, miután a lázadók lelőttek egy katonai szállítógépet, amely húszezer láb feletti magasságban repült. A gépeket a brit hatóságok eltanácsolták a Krím-félsziget, a Fekete-tenger és az Azovi-tenger feletti repüléstől. Az USA is hasonlóképpen járt el a krími régióval – írja a cikk. Az European Air Safety Authority pedig egy listát tett közzé alternatív útvonalakkal.

Az incidens után a légitársaságok sorra jelentik be, hogy gépeiket ideiglenesen más útvonalakra küldik, és elkerülik a régiót.

Egy megszólaltatott szakértő szerint még szabad szemmel is meg lehetett különböztetni a személyszállító gépet a harci gépektől a maga után húzott „jet-csíkok” és a repülési magasság miatt, valamint az alakja és a nagysága miatt is. „Bárki, aki látott már polgári vagy nagyobb katonai légi járművet, tudja a különbséget” – írták. A fekete doboz fontos információkat rejthet a pilóták utolsó szavairól.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Mit rejthet a Tisza gazdasági csomagja? Itt nézheti élőben Petschnig Mária Zita válaszát
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 15:17
A közgazdász, a Pénzügykutató Zrt. tudományos főmunkatársa fél 4-től a Klasszis Média YouTube-csatornáján válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter fontos bejelentést tett: rengeteg olajat küld Szerbiába a Mol
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 14:09
Kisegítik az ellátási nehézségekkel küzdő szomszédot.
Makro / Külgazdaság Késve, de megjött a Trump-deficit adat
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 12:30
Az amerikai kormány 284 milliárd dolláros hiányt jelentett októberre egy olyan jelentésben, amelyet a nemrég véget ért szövetségi kormányzati leállás miatt késve tettek közzé, és amelyben rekordösszegű vámbevételek szerepeltek, miközben bizonyos novemberi juttatások kifizetését előrehozták októberre – közölte a pénzügyminisztérium kedden.
Makro / Külgazdaság Visszasírják az olcsó indiai és vietnámi munkaerőt a kisebb cégek
Imre Lőrinc | 2025. november 26. 08:31
Idén január 1-jétől a kormány jelentősen szigorította a külföldi vendégmunkásokkal kapcsolatos szabályokat. A munkaerőkölcsönző-cégek már csak Grúziából, Örményországból és a Fülöp-szigetekről hozhatnak be harmadik országbeli munkavállalót. A Magyarországon gyárakat építő nagy kínai beruházókat nem kell sajnálni, de a kis- és közepes vállalkozások kifejezetten nehéz helyzetbe kerülhetnek.
Makro / Külgazdaság Mi az igazság: mit tennének Magyar Péterék? Ma délután Klasszis Klub Live Petschnig Mária Zitával
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 08:09
A Pénzügykutató Zrt. tudományos főmunkatársa 15 óra 30-tól élőben válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire. Hangoljon a Klasszis Média YouTube-csatornájára!
Makro / Külgazdaság Veszélyes helyzetben Szerbia, Orbán Viktorral tárgyal az elnök szerdán
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 19:20
Szombaton leállhat a pancsovai kőolajfinomító, ha az amerikai OFAC-tól nem kap operatív engedélyt az olaj- és gázipari óriáscég, a NIS. És ez még nem minden: a másodlagos szankciók a Szerb Nemzeti Bankot és a NIS-szel kapcsolatban álló bankokat is érinthetik.
Makro / Külgazdaság Lesújtó képet mutat Magyarországról a legfrissebb jogállamisági jelentés
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 16:26
A bírói függetlenség sérül, burjánzik a korrupció, és AI-generált reklámok veszélyeztetik a választások tisztességességét. Megjelent a Strik-jelentés, ami a magyarországi jogállamiság helyzetének legfrissebb állapotát mutatja be.
Makro / Külgazdaság Fontos akadály hárult el az új MNB-alelnökjelölt elől
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 15:39
Az Országgyűlés gazdasági bizottsága is támogatja Banai Péter Benőt, az MNB alelnökjelöltjét. Banai arról is beszélt, hogy a jegybanknak készen kell állnia az új, digitális alkalmazások használatára.
Makro / Külgazdaság Visszaeső exporttal számolnak a német autóipari vállalatok
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 14:48
A német élelemiszeripar és fémipar is borúlátó, tartós fellendülésnek egyelőre semmi jele. Októberben még plusz 2,2 ponton állt az exportvárakozási mutató, novemberre mínusz 3,4 pontra csökkent.
Makro / Külgazdaság Egyértelműen vezet a Tisza a Fidesz előtt az osztrák köztelevízió szerint
Privátbankár.hu | 2025. november 25. 12:11
Az osztrák köztelevízió (ORF) híradója, a Zeit im Bild (ZIB) szerint Orbán Viktor miniszterelnök korszaka a jövő tavaszi választásokkal „véget érhet”. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG