5p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az amerikai elnök pénteken újabb követ vetett az egyébként is háborgó vízbe: 20 százalékos védővámmal fenyegette meg az európai autógyártókat, ami Magyarországot is érzékenyen érintheti. Az első számítások szerint 300 milliárd dolláros kereskedelmi forgalom kerülhet veszélybe, a folyamat (egyelőre beláthatatlan) végén a vásárlók lehetnek a legnagyobb vesztesek.
MTI/AP/Evan Vucci

Védővám-spirálba kerül a világ

Donald Trump már az elnökválasztási kampányban belengette azokat az intézkedéseket, amelyek az amerikai külkereskedelmi deficit jelentős mérsékléséről szóltak - akkor még elsősorban Kína kapcsán vélekedett úgy, hogy az America First mottó jegyében meg kell fékezni a külföldi áruk beáramlását az Egyesült Államokba, így támogatva az amerikai vállalkozásokat. Szakértők már akkor figyelmeztettek arra, hogy a közgazdaságtan nem így működik, a védővámokra védővámokkal fognak válaszolni, az így kialakuló kereskedelmi háborún mindenki csak veszít majd - a nemzetközi résztvevők mellett az árukat és szolgáltatásokat megvásárló fogyasztók is.

A helyzet mostanra valóban eldurvulni látszik: Kína mellett Kanada és az Európai Unió is vastagon belekeveredett az ügybe, ahogy az borítékolható volt, az intézkedések válaszintézkedéseket szülnek, amelyekre tárgyalásos megoldás helyett újabb korlátozásokat lenget be az amerikai elnök, tovább mélyítve a kialakuló válságot. Hiába nevezte Trump felháborítónak és váratlannak, a partnerek sorra jelentik be az amerikai termékeket sújtó importvámokat, így lépett Kína, az Európai Unió és Kanada is, de még India is beszállt: nemrég 20 százalékos importvámot jelentett be az amerikai mandulára, Mexikó pedig a szóját vette célba - a folyamat kimenetele egyelőre megtippelhetetlen.

Olaj a tűzre: büntetővám az európai autókra?

Az EU, az USA és Kína összesen az exportunk 89 százalékáért felelős - márpedig pont ők vesznek részt a formálódó kereskedelmi háborúban. Így hát ha van olyan ország a földön, ami a leginkább szeretné a gyors és megnyugtató rendezését a kérdésnek, az Magyarország - mondta nemrég Szijjártó Péter külügyminiszter.

Ha a friss fejleményeket is hozzávesszük, miszerint az autóipart is mélyebben bevonják a globális kereskedelmi háborúba, garantáltan kijelenthetjük: Magyarországnak sok vesztenivalója van az ügyön.

A tűzre pénteken ismét olajat öntött az amerikai elnök: miután életbe léptek az EU válaszintézkedései, a már-már hivatalosnak nevezhető elnöki kommunikációs csatornán, a Twitteren lengette be, az EU-ból importált autókra 20 százalékos vámot fog kivetni, ha az európaiak nem vonják vissza az amerikai termékekre kiszabott büntetővámot.

Becslések szerint 300 milliárd dollár értékű kereskedelmi forgalom kerülhet így veszélybe - nem csoda, hogy pénteken az európai autógyártók részvényei esésbe is kezdtek a tőzsdéken.

Nemzetbiztonsági okokra hivatkozva kerüli meg a törvényhozást

A védővámokat Trump - ahogy korábban is - nemzetbiztonsági okokkal indokolja. Az acélra és alumíniumra kivetett pluszterhek esetében is arra jutottak az elnök által felkért amerikai szakértők, hogy veszélyezteti az Egyesült Államok önvédelmi képességét, ha nagy arányban látják el külföldről nyersanyagokkal az amerikai gazdaságot - egy ugyanilyen vizsgálat már az autóiparral kapcsolatban is folyamatban van. Márpedig az 1960-as években elfogadott kereskedelmi törvény felhatalmazza az elnököt, hogy ha nemzetbiztonsági okok indokolják, akkor a kongresszus beleegyezése nélkül is bevezethet ilyen intézkedéseket. A törvényhozásban sokat bírálják amiatt Trumpot, hogy míg korábban szinte sosem nyúltak ehhez a lehetőséghez az elnökök, ő előszeretettel alkalmazza.

A Bloomberg tudósítása szerint azt is a szemére vetik, hogy aláássa az amerikai kormányzat folyamatban lévő tárgyalásait az ügyben: azzal, hogy a májusban kezdett vizsgálat eredményét gyakorlatilag már most megelőlegezi, sokat gyengít az amerikai tárgyalási pozíciókon. Borítékolható, hogy az intézkedések miatt a Világkereskedelmi Szervezet, a WTO elé citálják az Egyesült Államokat, ahol szintén nem lesz könnyű megvédeni az amerikai álláspontot ilyen körülmények között.

Ebből csak áremelkedés lehet

Az Egyesült Államok kereskedelmi deficitje az európai autógyártókkal szemben évente nagyjából 40 milliárd dolláros - a nagy európai gyártókat tömörítő szervezet máris azt hangoztatja, hogy az amerikai vásárlók bukják majd a legnagyobbat egy esetleges védővámon. Számukra ugyanis a lehető legalacsonyabb vámok biztosítják a lehető legalacsonyabb árakat - az acélra és alumíniumra kivetett védővámok pedig már így is áremelkedéshez vezetnek az amerikai autópiacon.

Az Amerikai Nemzetközi Autókereskedők Szövetségének elnöke arra figyelmeztet: a már két éve egyébként is hanyatló amerikai autóipar számára az újabb védővámok bevezetése katasztrófával érhetne fel.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Alig van infláció az egyik legnagyobb uniós országban
Privátbankár.hu | 2025. május 16. 13:31
Olaszországban 1,9 százalékkal, az előző havival megegyező ütemben nőttek a fogyasztói árak áprilisban éves összevetésben – derült ki az olasz statisztikai hivatal, az Istat pénteken közzétett végleges adataiból.
Makro / Külgazdaság Hatalmasat kaszált Trump az Egyesült Arab Emírségekben
Privátbankár.hu | 2025. május 16. 12:22
Nagy üzleteket kötött az amerikai elnök.
Makro / Külgazdaság Tetszetős, de minden alapot nélkülöző állítás – ügyvédek a devizahiteles ítélet következményeiről
Privátbankár.hu | 2025. május 16. 10:19
Csak kevés szerződésre vonatkoztatható az uniós bíróság ítélete?
Makro / Külgazdaság Nőtt a munkanélküliség az OECD tagországaiban
Privátbankár.hu | 2025. május 16. 09:59
Elmozdulás a történelmi szinten is kirívóan alacsony adathoz képest.
Makro / Külgazdaság Nem jöttek jó hírek Tokióból
Privátbankár.hu | 2025. május 16. 09:14
Visszesés, egy éve az első.
Makro / Külgazdaság Teljes hátraarcot csinál Belgium energiaügyben
Privátbankár.hu | 2025. május 16. 08:19
Mégsem zárják be az atomerőműveket.
Makro / Külgazdaság Vannak, akik fityiszt mutatnak Trump vámjainak
Privátbankár.hu | 2025. május 15. 16:20
A Fidelity szerint továbbra is bőséges lehetőség kínálkozik a közép- és kelet-európai részvénypiacokon.
Makro / Külgazdaság Szabadesésben az ország életbiztosítása
Privátbankár.hu | 2025. május 15. 15:49
Állami milliárdok, ipari zuhanás – nem tér magához az akkugyártás.
Makro / Külgazdaság Öt nap alatt szétkapkodták a kkv-k az állami százmilliárdokat
Privátbankár.hu | 2025. május 15. 14:41
Egy hét alatt kimerült az EXIM Jövő Exportőrei Forgóeszközhitelének keretösszege.
Makro / Külgazdaság Egyre pesszimistább a hazai gazdasággal kapcsolatban a CIB Bank
Herman Bernadett | 2025. május 15. 14:12
  A kereskedelempolitikai feszültségek miatt rendkívül nagy bizonytalanság jellemzi a külső gazdasági környezet alakulását 2025-ben, amely a magyar gazdaság teljesítményére is rányomhatja a bélyegét – vélik a CIB Bank elemzői. A korábban vártnál jóval szerényebb – kevéssel egy százalék feletti – ütemben növekedhet a magyar GDP.   
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG