660 iskola 90 ezer diákja, 1000 tanár és 200 önkéntes pénzügyi szakember segíti a ma ünnepélyesen elindult Pénz7 programsorozat eseményeit – számolt be a kezdeményezés főbb számairól Hegedűs Éva, a Magyar Bankszövetség elnökségi tagja, a projekt felelőse.
Megtanítanák a gyerekeknek, hogyan kell bánni a pénzzel
A Magyarország mellett 23 európai országban párhuzamosan zajló kezdeményezés célja a pénzügyi ismeretek minél szélesebb körben történő meghonosítása, az ismeretanyag bővítése. A magyar programhét központjában a fiatalok állnak. A Magyar Bankszövetség szervezésében a Pénziránytű Alapítvány szakmai támogatásával megvalósuló program keretében alsós és felsős diákok, valamint középiskolások ismerkedhetnek meg az őket is érintő hétköznapi pénzügyi témákkal, a családi költségvetés alapkérdéseivel. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma és az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szakmai irányításával kidolgozott tananyagot egy pedagóguscsapat több hónapig fejlesztette, majd próbaórákon tesztelte.
Az életkornak megfelelő figyelemfelkeltő kisfilmmel indító, játékos és interaktív elemeket is tartalmazó felkészítő tananyagot a tanáraik és az önkéntes pénzügyi szakemberek segítségével dolgozhatják fel a diákok.
Az érintett minisztériumok és a Magyar Nemzeti Bank szakértő munkatársai, a Közgazdasági Társaság tagjai, a hazai bankszektor szakemberei közül több mint kétszázan vállalták, hogy önkéntes alapon ellátogatnak egy-egy iskolába, ahol a témavezető tanár oldalán a családi költségvetésről beszélgetnek majd a diákokkal. Az oktatók között ott lesz Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter is.
A Privátbankár.hu is hozzáteszi a magáét
Ilyen nagyságrendű mozgósító erőt más országokban csak jóval a programsorozat sokadik és nem az első megrendezésekor sikerült felmutatni – emlékeztetett Hegedűs Éva. A sikerhez a Privátbankár.hu is hozzájárult, hiszen a mostani programsorozatot tavaly ősszel megelőzte az a szakmai kerekasztal-megbeszélés, ahol először ültek egy asztalhoz a pénzügyi szakma képviselői (Bankszövetség, Mabisz, Lízingszövetség, BÉT, Bamosz), kormányzati szervek (NGM, EMMI), valamint az MNB, az Állami Számvevőszék és a ÁKK vezetői. Ezt követte a Privátbankár.hu pénzügyi edukációval kapcsolatos novemberi konferenciája, ahol elhangzott a bejelentés, hogy Magyarország csatlakozik a pánerópai Eurpoean Money Week kezdeményezéshez.
Először a családi pénzügyeket kell rendbe tenni
A gazdasági válság félreérthetetlenül a tudtunkra adta, hogy a lakosság, sőt még a különböző vezetők pénzügyi ismeretei is alatta vannak a gazdaság folyamatos működéséhez, működtetéséhez szükséges szintnek. Ez visszatekintve nem is meglepő, hiszen hasonló felismerés minden korábbi gazdasági válság után történt – mondta az esemény megnyitó rendezvényén Kovács Levente, a Magyar Bankszövetség főtitkára.
Az első évben a jövő generációjához, a fiatalokhoz fordulunk, hogy a családi költségvetés működésének a megértésével segítsék elő a szülői döntések megértését. Célunk, hogy a társadalom alapsejtjéből, családi szinten induljon el a felelős gazdálkodás és a takarékosság tudatossága – mondta a főtitkár.
Nem csak a tanórákon lehet tanulni
A teljes programsorozatot vetélkedők és versenyek is kiegészítik, hogy játékos formában vezessék tovább a fiatalokat a reális lehetőségek, a költségvetés, a pénz tudatos kezelésében. A „Pénz7” jegyében induló interaktív programok csakúgy, mint a www.penz7.hu weboldal a tanév hátralévő részében is támogatja a diákokat személyes pénzügyeik teljesebb megismerésében, a pedagógusokat a szakmai tájékozódásban.
A családi költségvetést értelmező osztályfőnöki órákhoz a „Pénz7” szervezői egységes óraterveket, segédanyagokat – többek között a három különböző korcsoportnak készült kedvcsináló animációs rövidfilmeket – is készítettek.
Elméletben jók vagyunk, a gyakorlattal nagy a baj
2010 folyamán az OECD 14 európai országban mérte fel a középiskolából kikerülő diákok pénzügyekkel kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismereteit. A kutatás eredményei sajátságos képet festettek Magyarországról: míg az elméleti ismeretekből a hazai válaszadók az első helyen végeztek, addig a gyakorlati alkalmazás alapján az utolsó előtti helyezéssel kellett beérniük – emlékeztetett Hegedűs Éva. Mindannyiunk érdeke, hogy olyan fiatalok kerüljenek ki az iskolákból, akiknek immár a gyakorlati tapasztalataik is stabilak, segítenek a fiataloknak eligazodni a gazdaság és a pénzügyek terén.
A tanárokat is kell tanítani
Ma az oktatás szerepe, az oktatással szembeni elvárások olyan tudást igényelnek, amely 15-20 éve még nem volt elvárás – mondta Pölöskei Gáborné, az EMMI köznevelési intézményrendszer fejlesztéséért felelős helyettes államtitkára. Az oktatásnak a nyitottságot, a készséget kell megteremteni, olyan kompetenciákat, amelyeket eddig nem fogalmaztunk meg. A társadalom ma a tehetségek felkutatása mellett azt is elvárja, hogy az iskolák kompenzálják a hátrányokat, ám ezt a ma iskolarendszere nem tudja ellátni.
A devizahitelesek problémájának napirendre kerülésekor az Országgyűlés megfogalmazta annak szükségességét, hogy az általános- és középiskolákban a pénzügyi és gazdaság alapismeretek is átadásra is kerüljenek. Ennek első nyomai már megjelentek a kerettantervekben. Ugyanakkor a szétosztott tananyagok ismereteinek összpontosítására jó alkalom lehet egy-egy olyan tematikus eseménysorozat, mint például a Pénz7. Úgy is mondhatnánk, hogy ez a rendezvénysorozat most egyfajta pilot-projektnek tudható be – mondta a helyettes államtitkár, aki hangsúlyozta, hogy a tanár-továbbképzésre kell összpontosítani annak érdekében, hogy olyan szemléletváltozás történjen, hogy a gyakorlati pénzügyi ismeretek átadása ne csak egy-egy innovatív iskolában valósuljon meg.