Jól átmozgatják a tulajdonosi struktúrát
Története egyik legfontosabb lépésére készül a Ferrari, ugyanis már csak hetek kérdése és tőzsdére léphet a világ egyik meghatározó luxusautó-gyártója - emlékeztet a KBC Equitas. 90 százalékos részesedésével jelenleg az olasz-amerikai Fiat Chrysler (FCA) autóipari konszern számít a Ferrari többségi tulajdonosának. A fennmaradó 10 százalék az alapító Enzo Ferrari fia, Piero Ferrari tulajdonában van.
Piero Ferrari meg is tartja részesedését, a Fiat Chrysler viszont az össz-részvényállomány 10 százalékát a tőzsdére viszi. Így 80 százalék marad nála, de nem sokáig: az FCA saját részvényesei között osztja majd szét a Ferrari-részesedést valamikor a jövő év elején.
Az FCA legnagyobb tulajdonosa az Agnelli család, így a Ferrariban is nekik lehet a végén a legnagyobb befolyásuk - főleg ha figyelembe vesszük, hogy Pirlo Ferrarihoz hasonlóan szavazatelsőbbségi részvényeket is lejegyezhetnek.
Első körben tehát 10 százalék lesz a közkézhányad a Ferrariban, az FCA-részvényesek "megjutalmazása" után viszont a KBC Equitas szerint így alakulhat majd a tulajdonosi szerkezet:
Így lehetsz Ferrari-tulaj
Legegyszerűbben Ferrari részvények vásárlása útján lehetünk tulajdonosai a luxusautó-gyártónak, erre azonban legkorábban csak a tőzsdei bevezetést követően kerülhet sor - írja a KBC Equitas.
Mivel azonban később az FCA-részvényesekhez kerül egy komolyabb pakk, így is lehetünk Ferrari-tualjdonosok: az anyavállalat, tehát a Fiat Chrysler részvényeit a New York-i, illetve a milánói piacokon megvehetjük. Ezzel kapcsolatban azonban még több kérdés is felmerül, például hogy mi az osztozkodás pontos dátuma, illetve hogy mikor kell mindenképp Fiat Chrysler tulajdonosnak lennem, ha részesülni szeretnék a részvényátadási programból.
Mikor? Hol? Mennyiért?
- A tőzsdei debütálás pontos időpontját egyelőre még homály fedi, az értesülések szerint október második felében lehet esedékes.
- A részvényeket New Yorkban viszik tőzsdére.
- Egyelőre még nem tudni, hogy a Fiat Chrysler milyen áron kívánja értékesíteni 10 százalékos részesedését a Ferrariban. A cég értékét az elemzők nagyjából 5-10 milliárd euró között számolják. Ezek alapján tehát egy 0,5-1 milliárd euró körüli IPO-ra kerülhetne sor.
Ekkora balhéban autóipari részvényt venni - normális?
A Volkswagen-botrány az elmúlt hetekben padlóra küldte az egész autóipart, ráadásul a kínai gazdaság gyengélkedése, a kereslet csökkenése is rossz hír a szektorna - joggal merül fel a kérdés, hogy okos dolog-e ilyenkor autóipari részvényt venni?
A Ferrari-kibocsátást az Erste Befektetési Zrt. és körüljárta, elemzésükben ők felhívják a figyelmet: n örömtelinek nevezhető, hogy Kína, Hong Kong és Tajvan együttes súlya is csak 6% az értékesítési mixen belül, így a Ferrarit nem érintik a kínai gazdaság lassulásával kapcsolatos aggodalmak, legalább is direkt hatása nincs.
Az elmúlt 10 évben a luxusautó szegmens eladásai erősen ingadoztak, azonban a Ferrari esetében nem láthatóak érdemi kilengések, a vizsgált időszakban kiszámítható növekedés jellemezte a márka eladásait.
Forrás: Erste / Ferrari |
A Ferrari egyértelműen a prémiumszegmenst képviseli, ezt kihasználva a részvényeket is a luxusgyártókhoz szeretnék árazni, nem pedig a lényegesen alacsonyabb értékeltségen forgó autószektorhoz.
Bár az IPO és a könyvépítés még kezdetét sem vette a Business Insider máris tízszeres keresletről cikkez, amit a jelenlegi fázisban mindenképpen érdemes óvatosan kezelni, de minden esetre jól mutatja a Ferrari körüli óriási érdeklődést - írja az Erste.