A 220 darab Airbus A319 és A320 repülőgépből álló flottájának hatékonyabb üzemeltetése érdekében vezet be újításokat az EasyJet, törekedve a pontosságra, biztonságra, a késések idejének és számának csökkentésére – derül ki a cég közleményéből. A bristoli egyetem repüléstani és robotmechanikai tanszékével együttműködve a légitársaság távirányítású repülőgépeket, drónokat vet be jövő évtől az Airbus gépek megfigyelése érdekében.
Robot ellenőrzi a repülőt
Ezek a megfigyelés során bármilyen karbantartási munkát igénylő hiba esetén azonnal jelentést küldenek a mérnököknek. Jelenleg ugyanis több mint egy napig tart a repülőgépek ellenőrzése, az új technológia segítségével ezek a munkálatok pár órára csökkenthetőek – mondják a cég mérnökei.
A drónok mellett a Vuzix 3D-s augmented reality technológiát is teszteli az EasyJet, amely a bázispontokon tartózkodó mérnökcsoportnak élőben közvetíti, mit lát a pilóta a repülés közben. A virtuális valóság segítségével a felmerülő problémák gyorsabb és hatékonyabb megoldása valósítható meg. A világon legnagyobb felbontással rendelkező, háromdimenziós képet készítő, lézeres átvizsgálást is végző szemüveget használnak.
Kevesebb fát kell kivágni
Csak üzemanyagban repülőgépenként félmillió dollárt takaríthat meg évente az easyJet a fedélzeten fellelhető, hozzávetőlegesen 25 kilógrammnyi papír, nyomtatvány és kézikönyv digitalizálásával. Először a hónap végéig tableteket helyez el a társaság a pilótafülkékben az alkalmazásban álló 2500 pilóta munkájának megsegítésére, a második körben pedig olyan e-nyomtatványokat alkalmaznak, amelyek a kitöltés után azonnal lementenek minden adatot a központi adatbázisba, felgyorsítva ezzel a műveleteket és megkönnyítve az információk gyors elérését.
Menet közben jelentenek az alkatrészekről
Valós idejű adatokat küld a Flightwatching rendszer repülés közben az easyJet mérnökeinek, akik már landolás előtt felkészülhetnek a gépek javítására. A jelentések alapján a földi kollégák nyomon tudják követni az esetleges eltéréséket, melyek alapján kimutatható, mikor lesz szükséges például egy alkatrész cseréje.
A társaság szerint az új technológiák előnye háromszoros: felszabadítja a mérnököket, így több szakmai tudást igénylő feladatot tudnak elvállalni. Alacsonyan tartja a költségeket, amiért cserébe alacsonyabbak maradhatnak az árak. Valamint minimalizálhatják a késéseket.
Az EasyJet több mint 600 útvonalon közlekedik, 30 ország 130 repterét érintve. Saját bevallása szerint üléshelyei legtöbbjét kihasználja, így 22 százalékkal kevesebb az utasonként egy kilométerre jutó széndioxid-kibocsátás, mint egy hagyományos légitársaság ugyanazon útvonalán. (Fotók: EasyJet)