Elsőre meglepő és hihetetlen, hogy valaki képes odáig eljutni, hogy visszaélve korlátlan légi hatalmával, meggyilkol 150 ártatlan embert, köztük gimnazistákat, mert épp olyan kedve van. Legalábbis egyelőre így néz ki: tettére más indíték nem látszik. Viszont kiderült, hogy korábban depressziós volt, ezzel kezelték is, és mégis pilóta lett.
Pilóta vagy űrhajós? Esetleg bukott a tőzsdén?
Itt lehet az első gond. Ugyan nem lehet minden pilóta olyan „superman”, mint az űrhajósok, de azért ha valaki ezt a pályát választja, és csak egyszer is felmerül pszichiátriai probléma, akkor jobb lenne eltanácsolni, nézzen más állás után. A pilótának szinte korlátlan a hatalma és a felelőssége a levegőben, ebbe csak kicsit is bizonytalan lelkivilágú embert bevenni nem lehet.
Az előző eseteknél ugyanakkor nem volt korábbi hasonló probléma, viszont az egyiknél komoly oka volt a pilótának az öngyilkosságra, amihez feltehetően olyan düh társult az egész világgal szemben, hogy tébolyult agya ezt egy tömeggyilkossággal gondolta kiélni. Ez a Silk Air esete, amelynek járatát a pilóta Indonézia fölött fordította zuhanórepülésbe. Ő nem lassan süllyedt, mint a mostani fickó, hanem függőlegesen, és a gravitáció erejét még meg is toldotta a motorok erejével, így hamar átlépte a hangsebességet, a gépből ekkor darabok szakadtak le, és persze rendkívül gyorsan leért. Ráadásul nem szárazföldre, hanem egy folyóba, így gyakorlatilag nyomok is alig maradtak utána.
Nos, itt az ok az volt, hogy a pilóta tőzsdeügyletbe keveredett az ázsiai válság idején, óriásit bukott, és dollárban milliós összeget követeltek rajta. Igen frusztráló lehetett, és felettesei nem feltétlenül tudtak erről, mert akkor valószínűleg szabadságra küldték volna, esetleg segítenek neki megoldást találni. Ez még a 2001-es bin Laden féle akciók előtt volt, amikor nem zárták még a pilótafülke ajtaját. Feltehetően ezért is döntött a függőleges és hangsebességet átlépő zuhanás mellett: a mosdóban lévő másik pilótának sem ideje, sem módja nem volt visszajutni és beavatkozni.
További esetek
Emellett még két eset volt a 2001-es események előtt, amely sok ember halálát okozta: az egyik 1994-ben Marokkóban történt, itt 44 embert vezetett az Atlasz-hegységnek a pilóta. A másik 1999 októberében történt egy egyiptomi gépen a New York-ból való felszállás után: ugyanúgy, mint most, mikor a kapitány kiment a kabinból, az első tiszt zuhanásba vitte a gépet. Itt, mivel az ajtó még nem volt zárva, visszatért a kapitány, és dulakodni kezdtek. Nem sikerült időben megfékezni az őrültet, a gép lezuhant, előtte még egy „allah akbar” kurjantás hallatszik a felvételen.
A közelmúltban két eset történt. Az egyik Namíbiában, ahol ez esetben a kapitány vezette földnek a járművet, míg az első tiszt ment ki (33 áldozat), a másik pedig a legrejtélyesebb eset, a maláj gép tavalyi eltűnése. Itt bizonyíték nincs, csak részleges adatok, amelyek valószínűsítik a hasonlóságot a mostani esettel.
A maláj tigris
A gép az utazómagasság elérése után eltűnt, vagyis úgy tűnik, minden kapcsolatot szándékosan szakítottak meg a fedélzeten. Az eltűnés után egy darabig ismert a gép útja, mivel katonai radarok észlelték, legalábbis amíg szárazföld fölött repült. A gép a thai-maláj határon haladt, számtalanszor átlépve a két ország határát. Ezt egy elmélet szerint azért tette, hogy egyik ország se figyeljen fel rá, miután mindig csak igen rövid időre lépett a légterükbe. Ezután Penang szigete felé fordult, és ez az, ami igen gyanús: a kapitány erről a szigetről származott. A szigetnél három nagy kanyart hajtott végre, megdöntve a gépet, mintha jól akarná azt látni. Mintha meg akarta volna tekinteni szülőföldjét még egyszer, utoljára. Ez után se kép, se hang, egy műhold adatból azt vélelmezik, hogy még 4 órán át repült délnek.
A körülmények alapján nem kis esélye van, hogy itt is a pilóta, pontosabban a kapitány zakkant meg. Persze itt kérdés, hogy ilyen hosszú időn át az első tiszt vagy az utasok hogy nem tudtak valamit tenni. Nehéz elképzelni, hogy 4 órán át dörömbölnek az ajtón, ennyi idő alatt már akár szét is szedhetik annyira repülő belsejét, hogy eljutnak a kezelőszervekig. Persze erre is lehet egy magyarázat: a szülőföld-látogatás után a kapitány kieresztette a levegőt, délnek fordult, fél óra múlva mindenki megfulladt, a gép pedig az üzemanyag kifogytakor zuhant az óceánba, 3-4 ezer kilométerrel arrébb.
Ne zárkózhasson be
Ezek után az a kérdés, hogy lehet ezek közül az esetek közül minél többet megakadályozni akkor is, ha a pilótánál korábban semmilyen jele nem mutatkozik az elmezavarnak. Úgy tűnik, a legbiztosabb megoldás az, ha nem marad egyedül egy pilóta sem a fülkében, vagy ha igen, akkor ne legyen általa teljesen zárható ajtó. Most már kisebb veszélynek tűnik, hogy bin Laden embereihez hasonló alakok a pilótafülkében randalíroznak, 2001 óta nem is volt erre kísérlet. Ráadásul az azóta öntudatosabbá vált utasok még akkor is ártalmatlanná tehetik őket, egy hermetikusan elzárt őrült ellen viszont senki nem tud semmit tenni.