3p
Ha egyszer már regisztráltunk valamelyik közösségi oldalra, akkor olyan mély digitális nyomot hagytunk magunk után, amit a fiókunk megszüntetésével már nem lehet eltörölni. A szájtok robotjai pedig a barátaink bejegyzésein keresztül is képesek kikövetkeztetni, mi jár a fejünkben.
A Facebook és társai szeme elől nagyjából lehetetlen eltűnni.

Az ismerősökön keresztül akkor is tudnak a közösségi oldalak a tagok preferenciáiról, ha azok magánszférájuk védelmében törlik magukat - állapította meg egy friss tanulmány. A közösségi platformok - köztük például a Twitter - a korábbi tagok preferenciáiról is gyűjthetnek információt úgy, hogy figyelemmel kísérik a volt felhasználó akár csak nyolc egykori kontaktját.

A Nature Human Behavior című tudományos lap aktuális számában közölt kutatás vezetője, Jim Bagrow, a Vermonti Egyetem matematikusa elmondta: a közösségi médiában a tagok nem egyedül döntenek a róluk szóló információkról, ebbe a "barátaiknak" is van beleszólása.

Az információs technológiai ipar óriásain, a Google-on, a Twitteren és a Facebookon egyre nagyobb a nyomás, hogy hirdetési piaci céljaik szolgálatában átláthatóan kezeljék a felhasználók személyes adatait. Tavaly nagy botrány tört ki, amikor kiderült, hogy a Facebook, a világ legnagyobb közösségi hálózata sok millió amerikai felhasználója adatait adta el a Cambridge Analytica tanácsadó cégnek választási hirdetések pontos célba juttatása céljából.

Bagrow és munkatársai csaknem 14 millió Twitter-felhasználó 30 millió nyilvánosan olvasható bejegyzését elemezte statisztikai modellek segítségével. Azt állapították meg, hogy gépi tanulási algoritmusok képesek lehetnek akár 64 százalékos pontossággal kikövetkeztetni, mi lesz a következő szó, amit a felhasználó leír. Abból indultak ki, hogy a vizsgált tag és a vele leggyakrabban kapcsolatba lépők korábban mi mindent tettek közzé.

A pontosság csak három százalékponttal lett kevesebb (61 százalék), amikor csak a vizsgált felhasználó barátainak bejegyzéseit vette figyelembe az algoritmus - írták a kutatók. "Nincs hova bújni a közösségi hálón" - fűzte hozzá közleményében Lewis Mitchell, a tanulmány társszerzője. A Twitter nem kommentálta az eredményeket. Globális adatvédelmi vezetőjük, Damien Kieran szeptemberben azt mondta az Egyesült Államok Kongresszusának, hogy a cég vallja, a magánszféra védelme alapvető jog.

Bagrow szerint a politikai nézetekről, a vásárlási szokásokról, a kedvenc tévésorozatokról a barátokkal online megosztott információ lehetőséget ad arra, hogy az egyes felhasználók életének sokféle területéről vonjanak le következtetést. "Akkor is fel lehet vázolni egy felhasználó személyiségét a kapcsolatain keresztül, ha ő már törölte magát az oldalról, az információ olyan erősen be vagy ágyazva a közösségi médiába" - írták a tanulmányban. Noha a kutatás a Twittert elemezte, a többi közösségi platformról is ugyanígy lehet információt gyűjteni - mondta Bagrow.

A Facebook azt közölte, aki nem felhasználójuk, arról nem készítenek profilt. A közösségi oldal tagjai számára aktivitásuk alapján szabja testre a nekik felkínált tartalmakat és hirdetéseket. Mind a Twitter, mind a Facebook felhasználói törölhetik a fiókjukkal kapcsolatos információkat az oldalról.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Gondban a kínai Baidu, ezzel kellett számolnia
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 13:41
A Baidu kínai internetes cég veszteséggel zárta a harmadik negyedévet bevételeinek csökkenése mellett.
Vállalat Aki érti az adatait, az érti a piacát – így épül a jövő vállalata
PR | 2025. november 18. 11:15
Az adat ma már nem pusztán információ, hanem a siker kulcsa. Egy vállalat minden egyes tranzakciójában, ügyfélinterakciójában, számlájában ott rejlik az a tudás, amelyből pontosabb döntések, stabilabb működés és megbízhatóbb partnerkapcsolatok születhetnek. A jövő vállalata nem ösztönből működik, hanem adatból épít döntést, biztonságot és bizalmat.
Vállalat Felvásárolja az Otthon Centrumot az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 08:54
Az MBH Bank újabb stratégiai akvizícióval bővíti portfólióját és megvásárolja az országos lefedettségű Otthon Centrumot a Biggeorge Holding leányvállalatától.
Vállalat Köszönőviszonyban sincs a kkv-k béremelési terve a kormány elképzelésével
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 08:38
A kormány 13 százalékos minimálbér-emelést tervez, a cégek örülnek, ha 5 százalékot tudnak adni – írja a GKI.
Vállalat Lezárult az év cégeladása
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 19:21
A Semilab International Zrt. félmilliárd dollárért értékesítette amerikai  leányvállalatát.  
Vállalat Barna Zsolt folytatja a munkát – személyi kérdésekben döntött az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 16:33
A rendkívüli közgyűlésen döntöttek.
Vállalat Pluszpénzt kapnak a Magyar Telekom dolgozói – itt a megállapodás
Privátbankár.hu | 2025. november 17. 14:22
A Magyar Telekom megállapodott az érdekképviseletekkel.
Vállalat Ez húzhatná a GDP-t is: elképzelhető az államilag támogatott faktoringpiac? – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. november 17. 10:17
Az elmúlt években, a folyamatos válságok ellenére is húsz százalék körül bővült a magyarországi faktoringpiac. A terméket a legtöbben a hitellel tévesztik össze, azonban van néhány fontos különbség. A bankok a faktorfinanszírozásnál például nem az ügyfelet, hanem annak vevőkörét minősítik, így egy vállalat akár magasabb összeghez is hozzájuthat, mint egy hitel esetében – mondta el a Klasszis Podcast legújabb epizódjában dr. Molnár Tamás, az MBH Bank Faktoring és Üzletfinanszírozási ügyvezető igazgatója, a Magyar Faktoring Szövetség elnöke. 
Vállalat A dél-koreai Hyundai Motor otthon fektet be az amerikai vámok hatására
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 15:15
A Hyundai Motor Group 86,47 milliárd dollárt fog befektetni Dél-Koreában 2026 és 2030 között – közölte az autógyártó vasárnap, miután Szöul véglegesítette azt a kereskedelmi megállapodást, amely 25 százalékról 15 százalékra csökkenti az amerikai vámokat a dél-koreai autókra.
Vállalat A holland-kínai feszültség nehezén már túl vagyunk – állítja a holland ASML vezére
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 14:45
Az ASML vezérigazgatója szerint cégét nem érintette a Hollandia és Kína között a Nexperia chipgyártó holland egysége feletti kormányellenőrzés miatt kialakult feszültség.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG