5p
Fizetésképtelenné vált a cég, elrendelték a felszámolását. A krach legfőbb oka egy bedőlt orosz projekt, és ironikus módon a válságból való kilábalás kulcsa is egy újabb orosz együttműködés lehet. A vezetőség még küzd és bízik, de a NAV a pénzét akarja.
Fotó: MTI

Tényleg véget érhet a Csepel Holding története: a cég jövője gyakorlatilag idegenek kezébe került. A Budapesti Értéktőzsde honlapján kedd délután jelent meg a Fővárosi Törvényszék határozata, mely hitelezőjük, a NAV Dél-budapesti Adóigazgatósága kérelmére megállapítja a cég fizetésképtelenségét, és elrendeli a felszámolását. A Csepel Holding igazgatósága szerdán közölte: egyeztetnek a NAV illetékeseivel a tartozás rendezésének módjáról, hogy elkerüljék a felszámolást. A vállalat az elmúlt évek befuccsolt nemzetközi üzletei következtében került a tönk szélére, de a vezetőség abban bízik, hogy újabb, még előkészítési szakaszban lévő együttműködésekkel ki tudnak jönni a gödörből - írja az mfor.hu.

Az ígéretesen induló, majd végül bedőlő nemzetközi üzletekről korábban a napi.hu írt összefoglalót. A Csepel Holding még februárban közölte, hogy az Orosz Államvasutakkal közös turbinás áramfejlesztő projektjük befuccsolt. Ennek keretében 3-5 évnyi munkát kaptak volna, több mint 900 darab, 330 kW-os áram-, és hőtermelő kiserőművet szállítottak volna az orosz félnek, eximbankos részfinanszírozással 500 új munkahelyet teremtve. A négy évig húzódó ügylet végül az év eleji közlemény szerint "az elmúlt években bekövetkezett jogi és pénzügyi környezetváltozás miatt" siklott ki. Az orosz fél arra hivatkozott, hogy az energia-átvétel kapcsán most már új föderális szintű rendeletek szabályozzák a vállalatot. A pénzügyi területen a devizában történő finanszírozási konstrukció az árfolyamkockázatok miatt nem lenne előnyös megoldás, mivel a cég állami tulajdonban van, és különben is, inkább a hazai termékeket és beszállítókat helyezik előtérbe. Mindezek miatt úgy értékelték, hogy nekik már nem éri meg a csepeliekkel közös üzlet, és a maguk részéről lezártnak tekintették.

Egy dubaji munka sem jött össze, mely során a Csepel Holding automatizált parkolót épített volna egy ottani toronyházba. A vállalat tavaly szeptemberben megjelent féléves vezetőségi jelentése számolt be arról, hogy öt éve húzódott a Dubai Al Hikma-projekt, és nem alakult jól. A Csepel állítása szerint 2017 novemberében ismét megkereste őket a dubaji partner - akivel a szerződést 2015-ben felmondták, és arra kérte a magyar céget, hogy kapcsolódjon be az újrakezdődő munkákba. Nem sikerült azonban mindenben megegyezni, ezért a Csepel nem szállította le a berendezéseket.

A Csepel Holding szeptemberben megjelent első féléves vezetői összefoglalója már konkrétan úgy kezdődik, hogy

"A csepeli szerszámgépgyártás nagyon nehéz időszakot élt át 2019 elején."

A továbbiakból pedig az is kiderül, hogy a vállalat konkrétan az orosz biznisz bedőlése miatt vált fizetésképtelenné. Mint írják, az Orosz Államvasutak igényére, a DGC céggel kötött szerződés a leányvállalatnak 2 millió eurós veszteséget okozott közvetlen, ami a műszaki előkészítés és a betanulás költségeit, valamint a due diligence-ben való részvételt tartalmazza. A kifizetetlen számlák miatt a Csepel be is perelte a DGC-t, az eljárásban egy orosz ügyvéd segíti őket.

A tartozások bevasalásán túl új nemzetközi munkáktól várja a pénzügyi mentőövet a cég. Ezek közül a legjelentősebb épp egy újabb orosz közreműködés: a jelentés szerint megkereste őket a Transzmasholding azzal, hogy vegyenek részt az egyiptomi gigaüzletben, mely során 1300 személyvagont kell leszállítani a helyi partnernek. A potenciális együttműködésnek most zajlik a műszaki előkészítése és az árajánlat-adása, ezek a Csepel reményei szerint a közeljövőben le is zárulnak.

Zavaros vizeken hánykódik az egyiptomi mentőöv

Érdekes a háttere az egyiptomi projektnek, melybe a Transzmasholding be akarja vonni a Csepel Holdingot. Minden idők legnagyobb magyar részvételű vasúti fejlesztése 1,2 milliárd eurót ér, a gyártásért felelős konzorciumot a magyar Dunakeszi Járműjavító Kft. és az orosz Transzmasholding Hungary Zrt. hozta létre. Az 1300 vasúti személykocsi a vg.hu szerint legalább 600 millió eurónyi, tehát 194,4 milliárd forintnyi gyártást jelent a Dunakeszi Járműjavítónak. A járműjavítót ugyanakkor Orbán Viktor májusi határozata alapján versenyeztetés nélkül el kellett volna adni a Transzmasholding tulajdonában levő TMH Hungary Invest Zrt.-nek, az ingatlanjaival együtt. Ez a VEKE szerint azzal járt volna, hogy felmondják a Dunakeszi Járműjavító Kft. és a Stadler közötti együttműködési megállapodást, és az emeletes motorvonatok ezután kizárólag Minszkben készültek volna. A miniszterelnöki határozat az adásvételre június 30-át jelölte meg határidőnek, ám a megállapodást végül mégsem kötötték meg, az e-cégjegyzékben a TMH Hungary nem szerepel a Dunakeszi Járműjavító tulajdonosai között. A sztorinak viszont még nincs vége: Orbán október 31-én megjelent határozata november 29-re módosította a határidőt.

Folyamatban van még egy indiai üzlet előkészítése is, a távol-keleti országba ultrapreciziós CNC esztergagépeket szállítanának, egy másik projektben pedig felújított gépeket kellene szállítaniuk, elsősorban az autógyártás piacára, német megrendelésre. A Csepel Holding vezetése szerint így a céget az év végére sikerül egészséges állapotúra hozni, melyben szerepet kap egy tőkeemelés lehetőség is, ami a további fejlődést és jelentős árbevétel növekedési potenciált hordoz magában.

A Csepel mostani helyzete mindenesetre a konkrét számok tükrében sem szívderítő: a féléves jelentés szerint éves összevetésben több mint 29 százalékkal csökkent értékesítésük nettó árbevétele, 470-ről 333 millió forintra. Az üzleti tevékenység nettó eredménye több mint 59 százalékkal zuhant, 108 millióról 44 millióra.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Bevásárolt a Waberer's a szomszédban, további növekedést alapoznának meg
Privátbankár.hu | 2024. március 28. 10:08
A szerb piac meghatározó szereplőjében szerzett többségi részesedést a magyar logisztikai óriás.
Vállalat Nagyot mentek a Volkswagen tömegmárkái 2023-ban
Privátbankár.hu | 2024. március 27. 16:47
A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21 százalékkal 138 milliárd euróra nőtt, a működési eredmény 80 százalékkal 7,3 milliárd euróra emelkedett.
Vállalat Menekülőre fogta a Boeing vezére
Privátbankár.hu | 2024. március 25. 14:33
2024 végén távozik a Boeingtől David Calhoun vezérigazgató. 
Vállalat Szabálysértésen kapta az Apple-t, a Google-t és a Metát az Európai Bizottság
Privátbankár.hu | 2024. március 25. 14:16
Az Európai Bizottság vizsgálatot indított az Apple, a Google és a Meta vállalat ellen, hogy megfeleltek-e a digitális piacokról szóló szabályozásnak (DMA) - jelentette be Margrethe Vestager digitális korra felkészült Európáért felelős uniós biztos hétfőn.
Vállalat Óriási dobást jelentett be a Revolut – a magyar ügyfelek is örülhetnek
Privátbankár.hu | 2024. március 25. 08:43
Március 25-től már elérhető a lehetőség.
Vállalat Újabb terheket kaphat a nyakába a Spar
Privátbankár.hu | 2024. március 22. 14:16
Rövid időn belül újabb kormányzati sarcok nehezíthetik a Spar és még pár külföldi kiskereskedelmi lánc itteni életét.
Vállalat Rásütött a nap a Waberer’s kamionjaira
Privátbankár.hu | 2024. március 22. 10:06
A logisztikai szolgáltató 711 millió eurós árbevétel mellett közel 96 millió euróra növelte EBITDA és 43 millió euróra EBIT (üzemi) eredményét. Rekordévet zárt, és nagyobb osztalékot is fizet.
Vállalat A horvát sportautógyártó elbúcsúzik a kényszermunkát alkalmazó kínai cégtől
Bózsó Péter | 2024. március 21. 19:01
A horvát elektromos luxusautógyár, a Rimac kiszáll a kínai akkumulátorgyártóval, a Camel Grouppal közös vállalkozásából.
Vállalat Új gyárakkal szórja meg a világpiacot a Mapei
Mester Nándor | 2024. március 20. 12:43
Közép-Európában egyelőre nem terveznek új üzemet. Ukrajnában nagy lehetőséget látnak, ha véget érnek a harcok és egy újjáépítést segítő olasz állami programba bekapcsolódnának, mint Itália legnagyobb építőipari cége.
Vállalat Tudja, mekkorát kaszált tavaly év végén a Xiaomi?
Privátbankár.hu | 2024. március 19. 17:34
A vártnál nagyobb bevételt és profitot realizált 2023 IV. negyedévében a Xiaomi, melyben nagy szerepe volt az új Mi14-es modellüknek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG